Uprising (2001)

Drama / Oorlog
163 minuten / 177 minuten

geregisseerd door Jon Avnet
met Leelee Sobieski, Hank Azaria en Jon Voight

18 Januari, 1943. Nazi-soldaten overrompelen het getto van Warschau voor een opdracht die ze al talloze malen hebben uitgevoerd: joden verzamelen om ze op het transport naar het dodenkamp van Treblinka te zetten. Maar dit keer gaat het niet als gepland. Gewapende mannen en vrouwen van de Jewish Fighting Organization mengen zich tussen de massa gedeporteerden. Als het signaal klinkt, storten ze zich in een laatste wanhoopspoging op hun belagers.

avatar van 606
woeler82 schreef:
Een mooie film , doet me denken aan Schindlers List

Bij de lange na niet te vergelijken met die film.
Dit gaat over het poolse verzet tegen de Duitsers.

avatar van Minotaures
Ziet er interessant uit. Ben persoonlijk dol op films uit die vreselijke oorlog.

avatar van Lars
Mochten mensen met interesse zijn hij is nu in de MM Pakker service.

Gr
Lars

avatar van DieGo
Tegenvallend.

Verwachtte er best wat van maar dat werd helaas niet helemaal waar gemaakt. Laat ik voorop stellen dat het verhaal zeer interessant is en het tempo er gelukkig aardig in zit. Het gaat alleen helemaal mis bij de casting. Normaal vind ik het niet erg dat er in dit soort films Engels wordt gesproken, wat hier gebeurt echter gaat eigenlijk nergens over. Zo zien we dus allerlei bekende Hollywood-acteurs die elk met hun eigen flink aangezette Poolse of Duitse accent oost-Europese verzetshelden moeten voorstellen, wat jammer genoeg to-taal níet geloofwaardig overkomt.

David Schwimmer maakt het nog het bontst. Misschien komt het doordat ik teveel Friends heb gekeken want ik zag gelijk Ross toen hij het scherm op kwam (wat ik bij Band of Brothers toch minder had). Het leek sowieso wel een soort Friends-reünie aangezien ik er nog een paar uit de serie rond zag lopen. Kreeg tijdens het kijken een beetje het idee dat al die grote namen meededen omdat een paar vriendjes dat ook deden.

Hiernaast vond ik ook de decors niet altijd even geslaagd. Sommige scenes zijn best aardig geschoten maar over het algemeen vond ik het er behoorlijk goedkoop uitzien, wat de geloofwaardigheid ook weer niet ten goede komt.

Toch is het niet allemaal even treurig. Het geheel blijft redelijk kijkbaar maar ik denk dat er met een andere cast (die het ongetwijfeld zeer naar hun zin hebben gehad tijdens het filmen) er véél meer uitgehaald had kunnen worden.

avatar van JDSsmetje
Uprising is wellicht eerder een publieksliefhebber dan een hoog beoordeelde film door critici. De film mist heeft namelijk zijn matige momenten en dialogen, je kan de prent hier en daar op een cliché betrappen en Avnet laat wel eens een steekje vallen met de casting. Ook mist de film een beetje echte diepgang. De prent graaft niet diep genoeg op dat gebied. Maar Uprising is wel heel emotioneel. In het beginstadium loopt dat wel allemaal met wat moeite, maar na verloop van tijd gaat dat zeer vlot. Vanaf dat moment zit je ook daadwerkelijk in de film en zijn de vele minuten zo voorbij. De film heeft ook een goede en realistische vormgeving, maar het grootste pluspunt is ongetwijfeld de hartkloppingen dat zeker naar het einde toe kort op elkaar volgen. Woow, wat een spannende film is dit zeg! En bovendien bevat deze parel wel een heel goede setting! De waarde van de minpunten kunnen niet op tegen deze van de pluspunten, kijken!

Uprising is een mooie oorlogsfilm hoewel ik mooi niet echt de goeie woorden vind voor zo'n film, kan ik beter de film als 'boeiend' beschrijven. De nazi soldaten hebben de opdracht gekregen om zoveel mogelijk joden te verzamelen en om ze vervolgens als beesten te vervoeren naar hun eindbestemming. Alleen gaat het deze keer anders ze komen in opstand om voor hun vrijheid te vechten ze geven zich niet zomaar gewonnen.

Een zeer indrukwekkende film waarin het getto van Warschau mooi in beeld wordt gebracht en klasse acteerwerk van Leelee Sobieski, Hank Azaria, Jon Voight e.a.

avatar van SnakeDoc
Prima film. Deedt me vaak denken aan 'the Pianist'.
David Schwimmer is wel moeilijk serrieus te nemen als je de hele DVD box van Friends net achter de rug hebt!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Best een aardige film, interessant gegeven maar hier en daar toch wat haperende uitvoering.

Films met een historische basis hebben vaak et probleem dat er heel veel verteld moet worden in een relatief korte tijd. Er komen veel verschillende personages voorbij en verhaallijntjes of incidenten die historisch van belang zijn geweest zijn niet altijd per definitie boeiend voor in een film.

Uprising kamt zeker met deze 2 problemen. De eerste helft duurt naar mijn smaak veels te lang, dit had makkelijk in een 20minuten verteld kunnen worden. Ik hoef niet helemaal uitgebreid uitgelegd te krijgen dat de Nazi's, huishielden als beesten in het Joodse Gettho van Warschau en dat dit leidde tot een verzetsgroep. Je mag als filmmaker best er van uitgaan dat een en ander wel bekend zal zijn bij de kijker. Schets de situatie en ga verder...
De tweede helft komt wat mij betreft dan ook veel beter uit de verf. In dit gedeelte ligt de nadruk duidelijk meer op de actie. Het maakt de film spannender en historisch interessanter omdat ik meer belangstelling heb voor hoe zo'n groep vanuit hun benarde positie acties voorbereidt en uitvoert en wat de reactie van de Nazi's hierop was.

Daarnaast mist de film een duidelijk boeiend hoofdpersoon, die koek is over te veel karakters verdeeld waardoor het voor mij lastiger is me goed in te leven in de film. Het blijft zodoende helaas een wat droge registratie van feitjes. En dan die maffe accentjes... aub zeg

Vooral door het sterkere tweede deel toch nog een 3* maar Uprising haalt het lang niet bij een film als The Pianist.

avatar van The One Ring
De opstand van de joden tegenover de nazi's is gek genoeg een onderbelicht gegeven in de holocaustfilms. Gek, aangezien Hollywood toch vooral graag verteld over de heldendaden die verricht werden in deze zwarte bladzijde van de geschiedenis of op zijn minst films maakt over de mensen die overleefden. Het is inde uitbeelding van de opstand dat de film het meest overtuigd. Helaas duurt het een tijdje voordat we daar zijn en het eerste anderhalf uur wordt gebruikt voor subplots en het opzetten van het hoofdplot. Langer dan nodig is. Toch zijn de opstandscènes overtuigend en geven ze een beeld van de situatie die op mij geloofwaardig overkwamen. Bijzonder gefilmd is het niet, het is iets teveel een brave tv-film om echt de ruwheid en smerigheid van dit gevecht weer te geven, maar het eindresultaat volstaat. Door het gebrek aan binding aan de te grote hoeveelheid personages die niet echt uitgewerkt worden mist echter een grotere emotionele waarde. De acteurs leverden ook geen bijzondere prestaties, al ligt dat denk ik meer aan het script dan aan hun talent.

Toch is het vreemd dat twee subplots mij persoonlijk nog meer aanspraken, namelijk die van het hoofd van de Joodse Raad en de scènes waarin Der Ewige Jude opgenomen wordt. Beide onderwerpen verdienen eigenlijk een eigen film en ik weet niet waarom ze überhaupt in Uprising zijn opgenomen (heeft een tv-film als deze een verplichte lengte?), vooral omdat het verhaal rond Der Ewige Jude voor humor gebracht wordt, met een voornamelijk komisch spelende Cary Elwes. Past nogal vreemd in de rest van de film.

Het is vooral een interessant historisch document dat constant blijft boeien, maar het verdient gewoon een betere, pakkendere en intelligentere uitwerking. Evenwel is het geen verspilling van tijd om hier naar te kijken.

avatar van TragieStar.*
Lijkt me een aangrijpende en goede film, en wil hem zeker zien.

avatar van Bottleneck
Oei ik was even bang dat de film een soort The Pianist zou worden, niet eens zozeer door de locatie maar vooral door de makkelijke manier waarop in het begin wordt ingestampt dat de Duitsers slecht zijn zoals het neermeppen van de vioolspeler.

Gelukkig herpakt de film zich na een uur en krijg je een strijd voorgeschoteld tussen het verzet en de vijand. Vrij sober gefilmd maar dat past er wel bij, en hoe langer het duurt hoe spannender het wordt, goede opbouw dus. Hank Azaria in de rol van de leider springt het meest in het oog en weet me aardig mee te slepen. (Schwimmer kan ik helaas ook niet los zien van z'n Friends-rol.)
3 - 3,5

avatar van Minotaures
Een uitstekende verzetsfilm van de Joden tijdens de 2de WO.

Na het zien van The Pianist - die tijdens meerdere gebeurtenissen getuige was van Joodse verzetsaanslagen - wou ik deze film eindelijk zien. Op een manier dat je door de ogen van een verzetsstrijder kijkt, als het ware.

Een geweldige film die je volledig in de Joodse ghetto weet te trekken. Grimmige uitzicht en de consequenties van dat vreselijke oorlog zijn hier goed verfilmd.

Als allereerst vond ik de acteurs een prima selectie. Al heb ik geen film gezien waarin Azaria een hoofdrol heeft, goed geacteerd trouwens! En datzelfde geldt voor de rest van de cast. Sobieski deed het ook aardig goed, om dan nog na te gaan dat ze toen 18 was. Wat een talent...

Het was het gehele 160 minuten waard om een waargebeurd verhaal en feiten door Joodse verzetsgroepen mee te maken. Erg interessant hoe ze zo keer op keer de Duitse Wehrmacht wisten te verassen en te breken. Ook het verzamelen van informatie, wapens en het maken van ondergronde schuilplaatsen ging gelukkig (bijna) de hele tijd goed.

Dan heb je nog de aanslagen: goed en prima op beeld. Overal werd er gevochten, van de Joodse ghetto gebouwen tot wel in het riool. De verschillende gevechten werden schoon verfilmd zonder dat je iets mist. ook leuk om hier Duitse maatregelen zoals tanks en zware artillerie ziet. Het is natuurlijk op echt gebeurde momenten gebaseerd, maar vond de Duitsers toch wat zwakjes overkomen bij vele hinderlagen. Het waren toch elite-soldaten die zware trainingen en ervaring hebben opgedaan, dus had wat meer van hun verwacht.

Bij alle pluspunten horen natuurlijk ook een aantal minpuntjes. Zo vond ik het jammer dat de Duitsers zowel Engels als (zwak op achtergrond) Duits konden praten. Had de talencontrole op dezelfde niveau als The Pianist gewild natuurlijk. Aan de andere kant hadden ze Jon Voight een rol als Duitse officier gegeven, dus dat Engels praten zat er wel in.

De dood van de meeste verzetsstrijders vond ik toch een wat 'minder eerbiedig' dood. Zo grimmig in een snikhete ondergrondse bunker. Het was mooier als ze eens probeerden uit te breken en schietend neer te gaan. Toch kom ik weer op het feit dat het waargebeurd is... Het blijven toch kleine minpunten in mijn ogen.

Als laatst was de soundtrack erg mooi, van prachtig muziek tot dramatische stukjes. Brengt de film nog meer naar voren en laat je - hele weinige momenten - meegenieten tot wel in tranen gaan.

Hele vetgedrukte aanrader!

Blijft een vermakelijke film, ondanks haar mankementen. Viel me nu wel op dat de actiescènes wanneer de Duitsers het getto beterden vrij beroerd geregisseerd zijn; de Duitsers worden van alle kanten met flink wat geschut bestookt, maar in de totaalshots sneuvelt er nooit iemand. Ziet er vrij knullig uit.

Ik heb deze film meerdere malen gezien en elke keer geniet ik er weer van. Het is geen Hollywoord fim met een gigantisch budget maar hij is echt heel goed uit de verf gekomen. Het mooie hieraan is dat ze proberen realistisch te blijven en het niet op te leuken a la hollywoord. Vaak hoor ik mensen zich ergeren aan accenten in de film maar dat is voor mij geen logische reden om een film niet goed te vinden. wat mij betreft ook een vette aanrader. een dikke 4 sterren

avatar van mayhemblik
Minotaures schreef:

Dan wil ik je bij deze het even walgelijke als briljante ''Idi i Smotri'' aanraden.
Maar weest gewaarschuwd, daarna ben je niet meer wie je was.

avatar van Minotaures
lijkt me ook een interessant film. Hij staat al zo'n 2 jaar op mijn lijst om te zien.

Tarkus schreef:
Deze film is in menig opzicht indrukwekkend. Niet alleen om het onderwerp, maar ook de prachtige vertolkingen en decors zijn de moeite waard. Het onderwerp op zich is al interessant genoeg om deze film niet te missen. Zelden werd er een film gemaakt waarin de Joodse opstand in het Getto van Warschau zo indrukwekkend in beeld wordt gebracht. De rollen van de hoofdrolspelers, Hank Azaria, David Schwimmer (hier veel beter dan in 'Band Of Brothers'), Jon Voight en Donald Sutherland zijn perfect gekozen. Vooral Voight, als de SS generaal Stroop is geloofwaardig neergezet. Maar ik ben vooral ook gecharmeerd door Leelee Sobieski, die een fantastische rol neerzet. Maar wellicht is dat omdat ik haar al in elke film waarin ze meespeelt fantastische dingen heb zien doen, en een van de beste nieuwe getalenteerde actrices van de laatste jaren vind.
Maar om bij de film en het verhaal te blijven, de film is zeker en vast het bekijken waard. En is aangrijpend in menig opzicht. Ook hier, net als in 'The Pianist' worden de gruwelijke feiten getoond zoals ze zich hebben voorgedaan. Een film die iedereen zou gezien moeten hebben. Meer dan 5 sterren waard.

Het is en blijft een indrukwekkend oorlogsdrama, dat ik nu voor de zoveelste keer opnieuw heb bekeken.
Een film die mensen, zeker in deze tijden, tot nadenken moet aanzetten.

Goede vertoling van het bekende verhaal over de opstand!!