• 8.603.011 stemmen

Releasedatum: 1 september 2022

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Haeojil Gyeolsim

"The Closer You Look, The Harder You Fall."

De rechercheur Hae-joon is erg gedreven in zijn werk. Hij start een onderzoek naar de onnatuurlijke dood van een man op een berg en ontmoet diens weduwe Seo-rae. Hae-joon verdenkt haar van de moord, maar raakt tegelijkertijd in de ban van haar.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van John Milton

John Milton

Streaming on Mubi in the US, Canada, UK, Ireland, Turkey & India later this year. A MUBI Release.

Voor wie hem niet in de bios gaat zien, en Mubi + VPN heeft.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 1 september 2022 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van IH88

IH88

Nieuwe film van Park. David Ehrlich schreef dit erover, [i']Here’s a sentence I never expected to write: The most romantic movie of the year (so far) is a police procedural.'[/i] Van de maker van films als Oldboy, The Handmaiden en de twee 'Sympathy' films. Kan niet wachten...

avatar van james_cameron

james_cameron

Helaas nogal langdradig en melodramatisch, dit liefdesverhaaltje met in de verte wat thriller-elementen. Visueel zeer sterk en ook qua montage behoorlijk indrukwekkend, maar personages en plot weten lang niet altijd te boeien. Het continu heen en weer springen qua toonzetting werkt ook niet overal even goed. Een beetje schizofrene film uiteindelijk. Af en toe briljant, maar even zo vaak stroperig en te dik aangezet.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Een vrij moeilijk te beoordelen film. Niet elke keuze pakt even goed uit; vooral qua toonzetting is de film niet altijd even standvastig of consistent. Zeker in het eerste uur lijkt Park Chan-Wook nog wat zoekende naar de juiste balans tussen het detective-aspect en het romantische verhaal. Maar hoe verder de film vordert, hoe meer je uiteindelijk wordt meegesleurd in het tragische liefdesverhaal, en dan lijkt alles wel te kloppen. Ook het plot zelf wordt beter in het tweede uur van de film; ervoor springt het een klein beetje van de hak op de tak. De film groeit dus en kan wel een echte slow burn genoemd worden, maar toch is er ook meteen vanaf die eerste minuut al veel om van te genieten. De visuele stijl is prachtig; sober, met neo-noir-invloeden, maar toch ook gekenmerkt door een vol en diep kleurgebruik, met virtuoos camerawerk en heel wat technische hoogstandjes. Samen met het toch wel opbouwende en soms meditatieve plot, komt de film op een mooie manier poëtisch over. Subtieler had het zeker gekund, en zeker tegen het einde aan wordt de grens met het melodramatische misschien een beetje opgezocht, maar all in all blijft het binnen de lijntjes, en weet Park Chan-Wook zijn film met vertrouwen af te sluiten. Al is het kwartje bij mij nog niet helemaal gevallen wat hij met deze film exact probeert te zeggen. In ieder geval zitten er voldoende lagen in het verhaal om daar nog eens over na te denken, en is het initiële gevoel dat overheerst na het kijken van Haeojil Gyeolsim toch wel vrij positief bij mij.

3.5*.

avatar van mrklm

mrklm

Jang Hae-jun [Park Hae-il] begint een affaire met de vrouw [Lee Jung-hyun] waarvan hij vermoedt (maar niet kan bewijzen) dat zij verantwoordelijk is voor het ‘ongeluk’ waarbij haar echtgenoot om het leven kwam. Visueel aantrekkelijk drama maar erg spannend of intrigerend wil het ondanks het goede spel van de cast nimmer worden. Lijkt aanvankelijk complex (al kan dat in mijn geval ook gelegen hebben aan de ondermaatse ondertiteling), maar is minder intelligent en origineel dan het zich lijkt voor te willen doen.

avatar van Gish

Gish

Geen echte thriller, geen echte romance, meer een fascinerende speurtocht door de geest van twee mensen, die geobsedeerd zijn door elkaar. Een lange zit, maar inhoudelijk en visueel prachtig, en naadloos gemonteerd. Seo-Rae is daarnaast een fantastisch filmpersonage en zuigt de kijker haar bizarre geest en leven in. Een film om meerdere keren te zien voor de finesses. Film blijft toch altijd een geweldig medium vooral door regisseurs als Park Chan-Wook. Prachtig.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Chan-wook Park heeft al enkele aardige films geregisseerd, dus verwacht wel dat deze film van hetzelfde kaliber zal zijn. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik best wel een liefhebber van de Koreaanse film ben. Die films die ik zag waren behoorlijk goed en zelfs enkele top films. Daarom kijk ik altijd uit naar een nieuwe Koreaanse film.

avatar van De filosoof

De filosoof

Net als z’n klassieker Oldboy is de nieuwste film van Park een misdaadfilm en ditmaal lijkt bewust het – naar het heden van mobieltjes en immigratie geüpdate – noir-genre te zijn gekozen zodat het onderzoek van de rechercheur die een moord wil oplossen wordt doorkruist door een femme fatale als verdachte (en dat bv. de film halverwege afgelopen lijkt, lijkt een verwijzing naar Hitchcocks Vertigo). Ook deze film wordt bewust verwarrend verteld en getoond waarbij je niet direct weet wat er aan de hand is en onder meer gedachten en verlangens fysiek uitgebeeld worden door het echte verhaal heen. Dat je als kijker op het verkeerde been wordt gezet past bij het noir-genre en je verwacht ook dat de vrouw en/of man de ander op het verkeerde been zet zodat de film eindigt met een onverwachte twist waarin de een in de val van de ander is gelopen. In dat opzicht vond ik de ontwikkeling van de film wat anticlimatisch, al is de film zeker niet slecht.

avatar van Richardus

Richardus

Mjah. Park is een geweldig vaardig filmmaker qua intrigerend plot, regie en stijlmiddelen. Dus rationeel is het wel genieten geblazen. Maar alles is qua narratief niet altijd direct even goed te volgen, zelfs een best interessante suggestieve lijn blijft (expres?) te vaag enkel hangen. Uiteindelijk sleept het allemaal toch wat voort en duurt het dus gevoelsmatig te lang, ondanks de voortdurende prima intrige. Zo raakte deze film me op gevoelsmatig vlak te weinig, en maakte ondanks de hoge kwaliteit te weinig indruk om te beklijven.

BBarbie

Zes jaar na het bijzonder fraaie Ahgassi (2016) presenteert regisseur Chan-wook Park een film noir over de grillige relatie van een scrupuleuze rechercheur met een mysterieuze vrouw, die verdacht wordt van moord op haar echtgenoot. Een intrigerend psychologisch drama met een knap geconstrueerd verhaal dat romantiek en misdaad naadloos met elkaar verweeft. Imposante rollen van Hae-il Park en Wei Tang (Sè, Jiè).

avatar van Basto

Basto

Flinke slowburner. Mooi gemaakt en bij vlagen intrigerend. Maar echt grijpen deed het me toch niet.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

De man heeft Oldboy gemaakt, dus ik ga dan koste wat kost een nieuwe film kijken van hem. Absoluut een goede film, maar fantastisch vind ik hem helaas niet. Het is absoluut niet zo boeiend als zijn vorige films, komt niet in de buurt van Oldboy ook.

Ik mistte ook een twist, of gewoon echt iets wat heel erg bijzonder is. Iets wat zijn films vaak wel hebben.

avatar van soom

soom

De Koreaanse sfeer, die ik blijkbaar 6 jaar geleden zei wat te missen (bij Ah-gassi) was wel aanwezig. Daarvoor absoluut kudos.
Mooie plaatjes ook, maar ik miste wel een bepaalde diepgang. Verhaaltechniek of zo. Dat vond ik er niet direct in zitten. En oja. Ik herinner me een scene met een octopus in Oldboy.. Hier staat de agent vol in beeld een vis te ontleden. Bloed aan zijn handen. Waardoor ik weer fijn weet, waarom ik om en nabij 2 jaar geleden hopelijk meer dan wat ook, gestopt ben met vlees en vis te eten. Want gadverdamme.

avatar van Shinobi

Shinobi

A detective in love.

Na 'Stoker' ben ik Park Chan-wook enigszins uit het oog verloren. Gelukkig heb ik nu wel zijn nieuwste film in de bios kunnen meepakken en het was meer dan de moeite waard.

Park lijkt hier op het eerste gezicht een misdaaddrama te presenteren waarin de slapeloze detective Hae-joon de moord onderzoekt van een bergbeklimmer. Dit leidt hem naar Seo-rae, een Chinese immigrante die door haar man werd mishandeld. Naargelang raakt de beste man in de ban van haar en ontstaat er een zinderend kat-en-muisspel.

Het misdaadverhaal maakt langzaamaan plaats voor een liefdesdrama dat op de achtergrond al sluimerde. Het is zeer intrigerend te noemen, waardoor je blijft gissen naar het verloop. Door het mixen van genres word je net op het verkeerde been gezet, met af en toe wat onverwachtse humor. Daarbij spat de chemie tussen Park Hae-il en de beeldschone Tang Wei van het scherm.

'Decision to Leave' bestaat uit meerdere lagen die de psyche van de hoofdpersonages openbaart; de innerlijke tweestrijd is fascinerend. Door de visuele stijl (wat een camerawerk!) en montage word je als kijker daar helemaal in ondergedompeld. En tel daar nog eens de vele details bij op. Het zorgt voor een hypnotiserende ervaring waar je nog wel even van in de ban wil blijven.

Al met al een heerlijke neo-noir gevuld met de nodige intrige.

4,0 Sterren.

avatar van mjk87

mjk87

Uiteindelijk toch wel een erg trage en richting het einde steeds minder boeiende film, dan gaat dat tempo zich echt wreken. Er speelt denk ik ook mee dat de film weliswaar goed gemaakt is, maar ook erg degelijk zonder allerlei leuke ideeën die ik bij Park vaker wel dan niet zie. Visueel prima, maar ook niet meer dan dat. Prima geacteerd, maar ook niet meer dan dat. Een aardige plot, maar ook niet meer dan dat. En dat alles in een te traag tempo waardoor de film voor het gevoel te lang duurt en ook wat afstandelijk blijft. Niet slecht, maar Park kan veel beter. 3,0*.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Flamboyante film. Neem alleen al de score, met onder meer Mahler, dat is niet bepaald minimal. Het verhaal wordt inderdaad bewust verwarrend verteld, zoals ook De Filosoof al aangeeft, waarbij je dus ook het gevoel krijgt dat de film bijna afgelopen is terwijl je nog een uur te gaan hebt. Op zich leuk, anderzijds ben ik het eens met degenen die aangeven dat Decision to leave wat te lang duurt. Of misschien moet je zeggen dat er in de speeltijd iets teveel repetitieve en iets te weinig climactische verhaalelementen zitten om het echt boeiend te houden. Maar de stijl is fraai, inclusief vaardig gebruik van allerlei motieven. Halverwege zie je een shot van de boekenstapel bij de rechercheur thuis, waarop de naam 'Martin Beck' prijkt, de iconische Scandinavische rechercheur die gecreëerd werd door Sjöwall en Wahlöö. Een detail voor de liefhebber van het genre en daar reken ik mezelf bij.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Kan best begrijpen waarom deze film hoge quoteringen krijgt. De film ziet er erg gelikt uit met een uitstekende cinematografie en camerahantering. Dit is geen doorsnee who dunnit of detectivefilm, maar een vrij gelaagde psychologische thriller met diverse plotlijntjes. Ik moest zelfs af en toe denken aan Basic instinct, al was het maar omwille van de vreemde relatie tussen de Chinese dame en detective. De film liet zich niet zomaar lezen. Meer nog, ik vond hem vrij verwarrend.

Daarom begeesterde de film me ook te weinig. Prima film op veel vlakken, maar narratief bleef ik wat op mijn honger zitten. Uitstekend acteerwerk wel en dat zette me toch aan om verder geboeid te kijken. Bij momenten ook wel wat grappige elementen die een wat raar gevoel gaven in de voor de rest serieuze psychologische thriller.