Se, Jie (2007)

Verenigde Staten / China / Taiwan / Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Ang Lee
met Tony Chiu Wai Leung, Joan Chen en Wei Tang

China tijdens de Tweede Wereldoorlog. De bevolking wordt hevig onderdrukt door de Japanse bezetter en uit wanhoop beraamt een groep Chinese studenten een aanslag. Met deze aanslag wil men het hoofd van de Chinese inlichtingendienst ombrengen.

avatar van Dogie_Hogan
Geen ramp, maar verhaal begint in 1942, echter Mrs Yee's groene Buick is van 1948.

avatar van Dogie_Hogan
In NL inmiddels op Blu-ray, wat deze Zwartboek 2.0 nog genietbaarder maakt door het uitstekende beeld en geluid.

avatar van Pim1993
Aardige zit waar je rustig op je gemak even een momentje voor moet vrijmaken. De spanning bouwt zich fenomenaal op en blijft als nevel gedurende de film hangen. Het acteerwerk is heel sterk en visueel is hij een kunstwerkje.

Kleine kritiekpuntjes in mijn ogen zijn de langdradigheid en toch het missen van een hoogtepunt. Ondanks de spanningsopbouw vond ik hem af en toe redelijk vlak.

Desalniettemin blijft hij een praaltje en weet hij van het begin tot eind te boeien. Blij dat ik deze gezien heb en mijn dank aan gauke voor het aanraden!

Oorlogsdrama met een zeer sterke erotische inslag - de erotiek zit in het verhaal - heel knap in beeld gebracht met mooie close-ups, sfeervolle straatbeelden van de Chinese grootstad, spankracht, al loopt het verhaal soms wat traag.
Netjes boven de middelmaat en toch weer bewondering voor de filmische kwaliteiten van een Ang Lee.

avatar van IH88
Se, Jie

Sfeervolle film van Ang Lee. Vooral de sets en de manier waarop het Shanghai van de jaren 30/40 tot leven wordt gewekt is indrukwekkend, en ook het verhaal is intrigerend. Complimenten ook voor de schitterende kostuums (zeker die van Wei Tang).

In het begin werkte de tijdsprong nog wat verwarrend, maar eigenlijk werd ik al na tien minuten helemaal meegesleurd in het tragische verhaal van Wong Chia Chi. Se, Jie is spannend, tragisch en vol erotiek, en de chemie tussen Wei Tang en Tony Leung spat van het scherm. Gelukkig maar, want anders was het verhaal als een plumpudding in elkaar gestort. Enig minpuntje is dat het laatste gedeelte wel tragisch is en een mooie afsluiter, maar Lee had misschien iets meer spanning kunnen creëren. Een klein minpunt, want Se, jie is voor de rest een schitterende film.