The Grey Zone (2001)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Tim Blake Nelson
met David Arquette, Steve Buscemi en Harvey Keitel

Het verhaal van Dr. Miklos Nyiszli die in dienst was bij Dr. Mengele, bekend als de 'Engel des doods', en van de Joodse gevangenen van het 'Sonderkommando', die verplicht waren te werken in het crematorium van Auschwitz. Hun traumatische ervaringen verplaatsten hun morele besef naar een soort grijze zone.

een hele indrukwekkende film, sober en rauw, goed uit gewerkt en prima geacteerd, ik word alleen zo moe over het eeuwige commentaar over de accenten. Het valt me op dat bijna bij elke productie die niet in een engels sprekend land speelt, iemand daar wel een commentaar of een mening over heeft! Zo wil je toch geen films kijken.....wat een gezeur over iets wat helemaal niets te doen heeft met de film. pfff waar mensen zich tegenwoordig allemaal druk om maken..... geniet gewoon lekker van een film zonder je te ergeren, er zijn belangrijker dingen in de wereld om je druk over te maken!!

Auschwitz is misschien wel de zwartste bladzijde uit de menselijke geschiedenis. Ik vind het moeilijk om een productie te beoordelen over een van de meest afschuwwekkende en daardoor aangrijpenste gebeurtenissen daar als achteraf blijkt dat deze theaterverfilming het niet zo nauw heeft genomen met de waarheid en daardoor controversieel is, als het ware balanceert tussen wrede onmenselijkheid en cynisme. Een hartverscheurend, gruwelijk verhaal over het instinct van de mens om te overleven, over de vage grenzen tussen dader en slachtoffer in een plaats die geen verleden noch toekomst kent.

avatar van assowise
Skylar_Malfoy schreef:

Zoals je ziet heb ik gemengde gevoelens over deze film. Het was heel aangrijpend, maar soms iets te, en ik miste een goedlopend plot.

Toch een *3

Gemeen van de Nazi's dat ze geen ruimte lieten voor een goed plot. Misschien wel hun grootste misdaad.

gauke schreef:

Heel mooi en treffend verwoord.

Een grauwe en rauwe film over een aspect van de vernietigingskampen, dat ik –voor zover ik mij kan herinneren– nog niet eerder ben tegengekomen. Gebaseerd op het boek van ooggetuige dr. Nyiszli, de joodse rechterhand van Josef Mengele. Gruwelijk als alle andere films over de concentratiekampen, maar iets te veel een docudrama en daardoor naar mijn gevoel minder aangrijpend dan soortgelijke films. Niettemin huiveringwekkend, zoals af te lezen valt op het gezicht van dat jonge meisje.

avatar van arno74
Dit was geen pretje om naar te kijken, afschuwelijk, een soort nachtmerrie met je ogen open. Een levensechte pikzwarte film waarvan je niet wil dat het echt is. Voeg de categorie "horror" maar toe als genre.

De tekst alleen al aan het begin van de film, die uitlegt wat een 'Sonderkommando' is, doet al gruwelen. Vanaf de eerste seconde word je de film in getrokken, het weet het barbaarse treffend over te brengen. Het camerawerk doet daarin mee, omdat de cameraman meer dan eens deel lijkt uit te maken van de groep en door de andere spelers gewoon aangekeken wordt. Dat geeft nog meer de indruk dat je er deel van uit maakt en dat je ergens bent belandt waar je helemáál niet wil zijn.

En vroeg of laat komt het antwoord in je op, op een vraag die niet gesteld wordt: wat zou jij doen in zo'n situatie? IJzersterke film die diep graaft, tot in de ingewanden van Auschwitz, en van de menselijke geest.

Te naar om aan te raden, en te goed om aan voorbij te gaan.

Dikke 4*

avatar van fritsje
Gruwelijk !!!laat je wel enigzins ontzet achter.W.O.2 op zijn vreselijkst.

Aangrijpende film over de onmenselijke gebeurtenissen in Auschwitz, met deze keer het accent op de gevangenen die verplichtend werden ingeschakeld in het moordproces.
Het Sonderkommando werden ze genoemd en de film brengt hun twijfels, hun schroom en hun angsten en ook conflicten over hun rol in dit afgrijselijk drama.
Keihard en indrukmakend, zoals de meeste films die dit thema behandelen.

avatar van Insignificance
Afgrijselijk wat zich hier allemaal afspeelt. Dat maakt het echter nog geen indrukwekkende film. Er valt heel wat te zeggen over wat deze mensen gedaan hebben, het waarom daarvan en al wat dies meer zij, maar veel wordt niet aan die verbeelding over gelaten. Met enige regelmaat laat Nelson zijn cast maar gewoon vertellen hoe ze er zoal in staan. En net dat kunnen ze niet erg goed.

Ik stoor me over het algemeen niet aan het verengelsen van dit soort films. Liever niet, maar mits goed gedaan geen probleem. Hier is het af en toe een bende, zeker als er eentje roept dat er geen Hongaars mag worden gesproken. Keitel staat zelfs voor lul met z'n accent en z'n o zo norse kop. Komt nog eens bij dat de dialogen verre van soepel zijn, het komt veel te geschreven over.

Je kan Nelson niet verwijten dat hij met grote muziek en gebaren op zoek gaat naar de emotie, wat dat aangaat is het een vrij droge film, maar ik kon me ook niet aan de indruk onttrekken dat hij in bepaalde scènes wel erg veel uit de kast haalt om een schok uit te delen. Zal er wel mee te maken hebben dat de film niet lekker loopt, maar toch. Afschuwelijk dus, maar als film gemankeerd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik neem me altijd voor om op 4 of 5 mei een oorlogsfilm te bekijken, wat ik wel gepast vind bij zulke dagen. Dit keer The Grey Zone, een film die laat zien wat Saul Fia (2015) had moeten laten zien, maar dat teleurstellend genoeg niet deed. Gelukkig zien we hier wel een stuk indrukwekkender wat de Sonderkommando's in Auschwitz moesten ondergaan. De film schuwt de enorme wreedheden niet en je krijgt zoals vaak in Holocaust films een enorme afkeer tegen de Duitsers. Wat dat betreft was het wel een beetje genoegdoening dat ze op het einde nog flink tegen hen hebben gestreden (en die ene Duitser levend in de oven smeten hehe), ondanks dat ze wisten dat het niet zou helpen en dat ze toch gingen sterven. Op dat vlak scoort deze film wel erg goed bij me: de uitzichtloosheid van de gevangenen, die weten dat ze hun leven hoogstens een paar weken of maanden kunnen rekken. En is het die paar weken extra waard als je zulke onmenselijke dingen richting je eigen mensen uit moet voeren? De sfeer van de film is ook enorm depressief, zonder een sprankje hoop. Dat zie je niet zo heel vaak in dit soort films, want de meeste films over dit thema gaan over dat minimale kansje op overleven.

Jammer dat de film op een aantal vlakken de plank wel mis heeft geslagen waardoor dit geen topper is. Ik vind het altijd storend als men in dit soort films allemaal Engels praten. Spijtig dat ze niet gewoon Duitsers en Hongaren hebben gecast. Het had het allemaal wat realistischer laten overkomen. En ik vond Auschwitz in de film relatief gezien ''prettig'' overkomen met mooi groen gras, leunstoelen om in te zitten en bewakers waar praatjes mee worden gemaakt. Allemaal vrij onrealistisch en te soft weergegeven. Op dat gebied scoort Son of Saul weer beter. The Grey Zone is ieder geval vrij goed geworden en biedt ons een kijkje in het beruchte kamp zoals we deze niet vaak hebben gezien.

Eindelijk een zeer indrukwekende film over de Sondercommando's!

vandaag om 14:02 uur