Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Tim Blake Nelson
Met onder meer: David Arquette, Steve Buscemi en Harvey Keitel
IMDb beoordeling: 7,0 (11.366)
Gesproken taal: Engels en Spaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Grey Zone
Het verhaal van Dr. Miklos Nyiszli die in dienst was bij Dr. Mengele, bekend als de 'Engel des doods', en van de Joodse gevangenen van het 'Sonderkommando', die verplicht waren te werken in het crematorium van Auschwitz. Hun traumatische ervaringen verplaatsten hun morele besef naar een soort grijze zone.
Externe links
Acteurs en actrices
Hoffman
Moll
Cohen
Simon Schlermer
Nyiszli
'Hesch' Abramowics
SS-Oberscharfuhrer Eric Muhsfeldt
Rosa
Dina
Interrogator
Video's en trailers
Reviews & comments
SalsaLover
-
- 96 berichten
- 194 stemmen
vage en nogal saaie film.
Je krijgt wel een idee hoe het was maar slecht uitgewerkt.
Te oppervlakkig.
Many
-
- 97 berichten
- 573 stemmen
Ik heb weinig in te brengen op de samenvatting en de comments van hierboven.
Toch een opmerking:
Voor een film over de Sonderkommando's kan het echt beter. Als je boeken leest over Sonderkommando's, dan mist deze film een aantal dingen. Emoties en gedachten van de mensen die in de gaskamers werkten mis ik. Toch is dit heel belangrijk in zo'n film.
3.5*
Mee eens, de film was wel goed, maar had nog beter en aangrijpender kunnen zijn. Bij andere oorlogsfilms leef je vaak ook meer mee met de hoofdpersonen.
3*
Qw1zz
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Indrukwekkende film, die een goed beeld geeft over de holocaust. Er zit (bijna) geen enkel positiefisme in de film Behalve dat ze een meisje vinden wat het gas heeft overleefd, maar die gaat op het einde ook dood
Voor de leek die geen oog heeft voor de foutjes zoals de talen en wat sommigen 'slecht acteerwerk' noemen en geen besef/verstand heeft van wat er met de holocaust is gebeurd een goede film.
4*
zeekomkommer
-
- 13 berichten
- 190 stemmen
The Grey Zone is in meerdere opzichten een niet geslaagde holocaust film.
De film doet veel te Amerikaans aan, wat me behoorlijk stoorde. De joden zien er niet joods uit, een enkele uitzondering daargelaten. Iedereen spreekt vlak Amerikaans, ook de Duitsers en de dialogen komen ook nog eens zeer onnatuurlijk over.
De film zit vol met gruwelijkheden, een beetje te vol vind ik. De film leunt daar veel te zwaar op, om de leegheid van de film te verbloemen. 2*
Sorry, 'joden zien er niet joods uit'; wat is Joods eruit zien? Aangezien in Auschwitz II met name veel Hongaarse Joden zijn vergast zou je kunnen zeggen dat ze er allemaal niet erg Hongaars uitzien (wat ook een beetje een but opmerking is overigens). Veel van de lieden die de Duitsers Joden noemden zagen zichzelf niet als Jood en waren geheel geassimileerd, nuance mensen nuance...
briek
-
- 223 berichten
- 198 stemmen
Ik heb deze film nog nooit echt goed gezien, ik hem eens volledig op Youtube gezien zonder ondertitels dan wel. Ik hem ook eens van een Nederlandse collega geleend maar die DVD liep vast. Blijkbaar is deze film in België niet uit.
Maar over wat ik gezien heb ben ik wel tevreden, het was toch zeker geen slechte film. Hij had zeker niet de impact en de kracht van Schindler's List en was bij vele momenten wat aan de saaie kant. Verder was er ook bijna geen muziek en de acteerprestaties konden wel iets beter.
De omgeving in de film is wel zeer goed nagemaakt en laat duidelijk zien hoe moordend efficiënt de Nazi's waren. Het crematorium, de ontkleedruimte en gaskamer zijn weer tot leven gebracht, ik heb nog nooit een andere film gezien die beter weergeeft hoe men tewerk ging in de vernietigingskampen als The Grey Zone.
Het verhaal straalt ook geen hoop of positivisme uit wat wel past in deze film.
boebele
-
- 16 berichten
- 17 stemmen
Zeer slechte film. Slechte acteerprestaties en zoals iemand eerder al schreef"veel elementen die ongeloofwaardig zijn en/of niet kloppen. Zo praat iedereen amerikaans, sommigen weliswaar met een accent wat in mijn ogen gewoon lachwekkend was. Hoe gruwelijk veel scenes ook waren, het was allemaal zo ongeloofwaardig in elkaar gezet dat het me niet tot nauwelijks aangreep.
Vond ook dat het element angst veel te weinig in beeld is gebracht. Die scene bv met die man en dat horloge, daarbij staan honderden joden te kijken. Je hoort geen gillende mensen of kreten van angst, terwijl die er in het wel geweest moeten zijn. De meeste mensen waren immers net aangekomen met het transport en waren dit soort taferelen echt niet gewend!
Ik heb veel films over de holocaust gezien en er veel boeken over gelezen en het maakt meestal heel veel indruk. Maar in deze film zaten zoveel dingen die niet klopten (o.a. idd dat gras) dat ik niet snap waarom ze zich niet wat meer hebben verdiept in hoe het er écht aan toe ging in de kampen.
Heb er echt niets positiefs over te zeggen.
hefmak
-
- 60 berichten
- 204 stemmen
Die scene bv met die man en dat horloge, daarbij staan honderden joden te kijken. Je hoort geen gillende mensen of kreten van angst, terwijl die er in het wel geweest moeten zijn. De meeste mensen waren immers net aangekomen met het transport en waren dit soort taferelen echt niet gewend!
Deze mensen hadden 5 jaar oorlog achter zich... ze wisten vast wel dat het gevaarlijk was om te gaan gillen.
leandero
-
- 77 berichten
- 320 stemmen
erg mooie film waarbij ik het op het einde niet droog kon houden, gebeurt me niet zo vaak, en een visie op de oorlog die ik nooit eerder had gezien.
top4*
Kuwiel
-
- 221 berichten
- 249 stemmen
Heftig !! en erg realistisch !
goede film tusen aanhalings teken goede , want het is natuurlijk heel erg wat er gebeurde !!
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1869 stemmen
Deze films is het bewijs dat niet alle concentratiekampfilms goed zijn. Het verhaal nam nogal vreemde proporties aan en was niet altijd even interessant. De film maakte ook geen impact op mij, iedereen die ooit al Schindler's List of The Pianist gezien heeft zal gewoon niets aan deze film vinden. Typisch zo'n Hollywoodproductie die met concentratiekampgruwelen geld probeert te verdienen.
Escobar
-
- 75 berichten
- 91 stemmen
[quote]MNV2 schreef:
iedereen die ooit al Schindler's List of The Pianist gezien heeft zal gewoon niets aan deze film vinden. quote]
Je kan beter voor jezelf praten want ben hier totaal niet mee eens. Vond het juist erg indrukwekkend en 1 van de beste oorlogs films die ik heb gezien. Die 2 films die jij noemt waren ook top maar deze hoort wat mijn betreft ook in dat rijtje. 4.0*
Rednas 2
-
- 170 berichten
- 196 stemmen
De film was mij te oppervlakkig. In die zin absoluut niet vergelijkbaar met films als Schindler's List of The Pianist. Positief: Steve Buscemi heeft weer de rol als het drukke pratertje en het egoistische type (zelfs een beetje zwarte humor). Prima film, maar zeker geen topper...
Skylar_Malfoy
-
- 190 berichten
- 78 stemmen
Ik vond dit meer een aaneenschakeling van afschuwelijkheden dan een doorlopende oorlogsfilm. Ik vond het nog eerder een thriller dan een oorlogsfilm, zelfs.
Veel dingen worden vaag gehouden, en misschien ligt het aan mij maar vooral in het begin kon ik niet het verschil tussen de 'goeden en de slechten' ontdekken.
Het acteerwerk was bij de hoofdpersonen sterk, al vond ik de characters van de hoofdpersonages heel bitter en wanhopig. Natuurlijk begrijpelijk in een film als deze, maar ik mis het verdriet, de angst en echte gevoelens van de gevangenen.
De martelscene vond ik echt een ramp om aan te zien. Hier slaagde de film enigszins en dat houdt aan in het stuk waar een van de vrouwen zo tot wanhoop wordt gedreven dat ze zichzelf tegen een elektrisch hek gooit.
Ook een mooie toevoeging was de scene waarin een van de sonderkommandos uit wanhoop een man doodschiet en later een meisje red dat de gaskamers heeft overleefd maar dit gaat snel vervelen, en als het meisje uiteindelijk sterft is het mooie en symbolische er voor mij vanaf.
Zoals je ziet heb ik gemengde gevoelens over deze film. Het was heel aangrijpend, maar soms iets te, en ik miste een goedlopend plot.
Toch een *3
House1987
-
- 2 berichten
- 14 stemmen
Ruwe film die wat moeilijk op gang komt en soms wat fragmentarisch overkomt. Je wordt slechts zelden echt meegesleept door de personages en hun gevoelens. Indien daar occasioneel toch een aanzet toe gegeven wordt, verliest men dat spoor al vlug weer. Veel diepgang op de individuele verhalen is er dus niet.
Daarentegen wordt de wreedheid en waanzin van de holocaust zeer expliciet, grafisch en duidelijk weergegeven (tot op het weerzinwekkende af). Dat is wat het meeste blijft hangen na deze film. Je moet deze film niet willen vergelijken met een film zoals "The Pianist", maar toch vind ik deze film een verdienstelijke poging om de ruwe realiteit van de holocaust weer te geven en dan meerbepaald het werk van de Sonderkommando's.
Minpunten waren dan weer het taalgebruik (engels met vaak een deftig accent) en het magere decor.
Kortom: een koele, afstandelijke doch aangrijpende film die expliciet handelt over het koelbloedig en systematisch vernietigen van mensen. Zou niemand onbetuigd mogen laten.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Goede film die duidelijk de realiteit van de concentratiekampen, en meer bepaald de vernietiging van de Joden toont.
De film vertelt het verhaal van de Sonderkommando's, de gevangenen die instonden voor de vernietiging van hun eigen volk en de verbranding en opruiming van de lijken.
Het gaat hier meer bepaald op één van die kommando's die ook in opstand is gekomen, wat ze allemaal met hun leven hebben moeten bekopen.
De film is op bepaalde momenten wel heel schokkend, men gaat de ruwe werkelijkheid zeker niet uit de weg.
Eén spijtige zaak, de grote fout die bij dit soort filmen maar al te vaak wordt gemaakt, is het taalgebruik, iedereen spreek Engels, wat de geloofwaardigheid van dit verhaal toch een beetje ondermijnd.
erik neuteboom
-
- 358 berichten
- 223 stemmen
Bijzonder indrukwekkende film over Auschwitz in 1944 waarin we vanaf de allereerste seconde worden geconfronteerd met de vernietiging van de Joden, het machtsmisbruik, de minachting en de corruptie van de nazi’s en vooral de aangrijpende manier waarop een groep Joden probeert te overleven als speciale eenheid die de nazi’s moet assisteren bij allerlei taken zoals het sorteren van eigendommen van de vergaste Joden en het opruimen van de lijken. Hierop slaat ook de titel want het is het ‘grijze gebied in de hersenen’ waar de strijd wordt geleverd tussen geweten en overlevingsdrang. En dat komt hier in The Grey Zone op indringende en ontluisterende manier naar voren met veel emotionele discussies en dramatische beslissingen. We worden regelmatig overspoeld door heftige beelden: koelbloedige executies, martelingen, het geluid van stervende mensen in de gaskamer, razzia’s met honden in de barakken en natuurlijk het dagelijkse vergassen en verbranden van de Joden. Halverwege deze film wordt er een meisje gered dat de gaskamer heeft overleefd, zij ontpopt zich zowel als een metafoor voor hoop als het voor dilemma binnen The Grey Zone: is ze een last en gevaar of moet men alles in het werk stellen haar te laten overleven? Er is 1 scène die diepe indruk op mij heeft gemaakt en die de essentie van de Holocaust verbeeldt: een Joods orkest speelt terwijl we een rij Joden de tunnel zien ingaan naar de gaskamers, langzaam wordt er uitgezoomd en zien we een steeds grotere rij, het lange shot eindigt met een blik van boven op die enorme rij Joden en een rokende schoorsteen, kippenvel! Het laatste deel van The Grey Zone bevat een sensationele apotheose met een zeer donkere epiloog, hierna moest ik even bijkomen, terwijl ik deze film in het verleden als tweemaal heb gezien … Dit is zonder meer een aanrader als je een indruk wilt krijgen van de Holocaust en getuige wilt zijn van Joden die zich niet zomaar naar de slachtbank lieten leiden. Misschien zijn niet alle acteer prestaties even imponerend en misschien is het gebruik van de Engelse taal wat storend, mij boeit dit voor geen meter want ik vind The Grey Zone een geweldige film, momenteel denk ik eraan om die in mijn Top 10 te zetten!
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Van deze film had ik destijds best hoge verwachtingen vanwege de cast en het verhaal wat me aansprak. Helaas vond ik de uiteindelijke uitvoering wat minder en dat was vooral te danken aan David Arquette die uiteindelijke totaal miscast was voor deze film. Slecht is deze film natuurlijk niet en er zitten best redelijk wat aangrijpende momenten in. Maar het was helaas niet zo boeiend of spannend zoals ik gehoopt had.
De hierboven genoemde films als Schindler's List en The Pianist zijn inderdaad stukken beter.
Als ik het goed heb komt binnenkort ook een film (weet helaas die naam niet van de film) uit van een Duitse regisseur die de gruwelijkheden welke de Nazi's uitvoerden op de Joden laat zien.
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Hele heftige film, met behoorlijk gruwelijke waarheden erin.
Dat wordt heel goed duidelijk gemaakt, en je denkt hoe konden deze mensen het toch doen zonder aarzeling moorden.
Redelijk goed geacteerd.
3,5 ster
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2544 stemmen
Indrukwekkende film, waarbij zelfs het laatste sprankje hoop de grond wordt ingeboord. Ik vind deze film rauw, grimmig.sober en daardoor effectiever dan de veel melodramatischer Schindler's List en The Pianist, waarmee deze film steeds wordt vergeleken. De epiloog, hoe zacht ook gesproken, zal als een kerkklok blijven nagalmen.
RooieBloemkool
-
- 112 berichten
- 2425 stemmen
Johnny Hoogerland in een concentratiekamp..... ik kon de gelijkenissen met één van de acteurs en Hoogerland maar niet naast mij neer leggen. Daarnaast kon het sobere en donkere sfeertje mij niet echt boeien terwijl het gezien het onderwerp van de film mij juist wel erg aan zou moeten spreken.
2,5*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Soms doet MovieMeter mij bijna huilen. Dan lees je het ene onzinnige bericht naar het andere. Filmervaringen zijn subjectief, maar soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat sommige kijkers wat te snel een film opgeven. Bij The Grey Zone lijkt het erop dat mensen zich er zo aan gestoord te hebben dat er Amerikaans in gesproken wordt dat ze vervolgens de complete film niet meer serieus namen. Om daarna gek genoeg Schindler's List en The Pianist aan te halen als voorbeelden van hoe het wel moet. Britse acteurs zijn makkelijker te accepteren als Duitsers, Polen of Hongaren dan Amerikanen? Maar goed, ik ben dan ook niet iemand die zich doorgaans aan deze talenkwestie stoort, die trouwens bijna alleen maar in oorlogsfilms de kop opsteekt.
Dat is allemaal nog tot daar aan toe, maar wat hier staat kan echt niet:
Typisch zo'n Hollywoodproductie die met concentratiekampgruwelen geld probeert te verdienen.
Dit is gewoon niet waar. Nou heb ik geen idee hoe dit gefinancierd is of welke motivatie Tim Blake Nelson zelf noemde om The Grey Zone te maken, maar vergeleken met deze film zijn Schindler's List en The Pianist simplistische blockbusters. Mijn punt hier is namelijk dat The Grey Zone vooral een dappere film is, die een blik durft te werpen op de Holocaust die ik nog niet eerder in een film tegen gekomen ben: een compleet hopeloze blik. Schindler's List, The Pianist of het wat slechtere La Vita È Bella pakken vooral verhalen met wat meer hoop om over de jodenvervolging te vertellen. Hier heb ik geen problemen mee, we hebben dat soort verhalen nodig en het is altijd goed om te zien dat menselijkheid ook tijdens de meest zwarte bladzijdes van de geschiedenis zich liet zien. Toch, de Holocaust is niet bepaald het verhaal over overlevende joden. Dat beweerd ook niemand, maar feit is dat het een verhaal is over een enorme massamoord die bijna geheel systematisch is uitgevoerd, bijna letterlijk als lopende bandwerk. En dit haalde niet alleen het slechtste in nazi's naar voren, maar in iedereen die er ook maar iets mee te maken had, inclusief de joden.
Wat ik nog nooit in een film was tegengekomen en wat je ook niet op de middelbare school bij geschiedenis leert (althans ik niet) is dat onder de joden in de kampen er ook een overlevingsstrijd ontstond. Zo konden sommigen van hen in het kamp privileges krijgen, waaronder gewoon goed eten en betere slaapplaatsen, maar vooral werden ze langer in leven gehouden. Daar stond tegenover dat ze duistere taken voor de nazi's moesten verrichten, zoals in deze film, waarin we een groep van die joden zien die de andere joden naar de gaskamers moeten leiden, terwijl ze hen gerust moeten stellen en zelfs de indruk moeten wekken dat alles goed komt. Een andere jood, een dokter op wiens memoires een groot deel van deze film gebaseerd is, werd de persoonlijke assistent van Mengele en kreeg zelfs een eigen kantoor, op voorwaarde dat hij de gestoorde Mengele hielp en de andere joden bespioneerde, mochten ze van plan zijn een opstand te starten. Het zou kunnen dat ik twee jaar geleden een stuk van de memoires van deze dokter gelezen heb, maar ik weet niet zeker. In ieder geval heb ik via de universiteit zo'n ooggetuigenverslag gelezen waarin de hiërarchie onder joden in concentratiekampen toegelicht werd en ook het hele systeem van privileges werd uitgelegd. Ik vond het bijzonder verontrustend om te lezen, eens te meer omdat het zo gemakkelijk voor te stellen is dat mensen inderdaad zulke daden verrichten voor beter eten, betere kleding en vooral een aantal weken extra leven. Extra akelig is dat het allemaal onderdeel is van één systeem. De joden die hun medeslachtoffers naar de ovens begeleiden kun je niet echt iets verwijten, omdat ze helpen iets te doen wat ook zonder hun wel gedaan zou worden. Zij houden zich vast aan wat ze hebben, wat misschien niet heldhaftig is, maar ook niet oneerlijk.
Nadat ik hierover gelezen had vroeg ik me af waarom ik dit nooit in een film had gezien, maar het antwoord daarop werd me al snel duidelijk: wie wil er een film kijken waarin mensen alleen slecht kunnen handelen en die ook nog waar gebeurt is voor miljoenen mensen? The Pianist en Schinlder's List hebben succes omdat ze de wrede Holocaust kunnen brengen, zonder dat we compleet gedeprimeerd de bioscoop uitkomen. Maar Stanley Kubrick had ergens gelijk toen hij stelde dat een film die werkelijk over de Holocaust zou gaan onkijkbaar zou zijn. Onkijkbaar is The Grey Zone nog net niet, maar het sterke is dat hij de hierboven genoemde dilemma's in gaat. Deze film oppervlakkig noemen is gewoon je reinste onzin. De personages stellen zich constant de vaag of wat ze doen goed is, terwijl ze constant beslissingen moeten nemen waarbij keuze 1 kwaadaardig is en keuze 2 ook kwaadaardig is. En beide keuzes leiden naar de dood, met hoogstens een maandje uitstel. Zelfs de heldendaden die de joden hier proberen te verrichten - de redding van het meisje en het opblazen van een crematorium (beide waargebeurd!) - zijn acties van pure wanhoop en radeloosheid. Ze weten dat ze weinig uithalen, maar ze moeten iets proberen. Het meisje is een extra interessant element. De werking van de concentratiekampen was zo effectief omdat het een geoliede machine was, waarin ieder zich als een schroefje kon zien dat gewoon automatisch aan het draaien blijft. Met zo'n visie hoef je jezelf geen morele vragen te stellen. Het meisje wordt een schroef die uit plaats is. Haar doden zou buiten het systeem om moeten gebeuren, vandaar dat ook de nazi's er moeite mee lijken te hebben om haar om te brengen: het lijkt, hoe ironisch, wel moord.
The Grey Zone is een van de sterkste, misschien wel dé sterkste Holocaustfilm die ik tot nu toe zag (ik moet Schindler's List eens herzien). Hij is compromisloos en biedt geen enkele hoop waaraan de kijker zich kan vastklampen. De beelden zijn grauw, de personages hebben dubbelzinnige persoonlijkheden en zijn zich daar van bewust. Dat het allemaal wat afstandelijk gebracht wordt is bijna een redding: daardoor wordt het hier juist niet onkijkbaar. Bovenal is het wellicht de meest realistische film over dit onderwerp, in ieder geval inhoudelijk. Dan val ik niet over minuscule dingetjes als Amerikaanse accenten of gras dat buiten de kampen groeide. Zelfs het feit dat de acteurs er niet ondervoed uitzagen is niet onrealistisch, aangezien we hier joden volgen met privileges en die kregen gewoon goed te eten.
Oké, de film is niet perfect. Soms voelde het me iets teveel aan als een uiteenzetting. De dialogen bestaan vooral uit morele discussies tussen personages dan uit realistische gesprekken, al komen de dialogen wel echt voort uit de personages. Een iets beschouwendere aanpak had misschien mijn voorkeur, maar dan was het wellicht nog lastiger te bekijken geweest (in de VS heeft deze film opvallend vaak de absurde kritiek gekregen inhoudelijk te duister te zijn). Misschien had een wat meer bezeten regisseur (Polanski?) er dan ook meer uit kunnen halen. Wellicht omdat Tim Blake Nelson hier een eigen theaterstuk bewerkte dat hij vooral geïnteresseerd was in dialogen en iets minder op een filmische vertelling.
Niettemin is dit een vergeten film die meer aandacht verdient. Veel beter dan de meeste films over dit onderwerp.
4*
P.S.: Ik bedenk me nu dat ik praktisch geen Europese films ken die zich in concentratiekampen afspelen. Je zou zeggen dat de realistische aanpak van deze film meer iets zou zijn voor Europa, maar kennelijk niet. Of weet ik er gewoon niet van af? Ik weet dat er een aantal bekende documentaires zijn (Night and Fog, Shoah), maar speelfilms? Ik kom niet verder dan La Vita È Bella, wat eigenlijk gewoon een sprookje is, en The Boy In the Striped Pyjama's, wellicht de slechtste film over de Holocaust. Helaas lijkt het erop dat dat nu de twee films zijn die op middelbare scholen vaak vertoond worden om de jodenvervolging bij te brengen. The Grey Zone is wellicht een stap te pessimistisch, maar pak dan gewoon Schindler's List of The Pianist zou ik zeggen.
P.P.S.: Dit is wellicht de meest neerslachtige recensie die ik tot nu toe geschreven heb. Ik kwam er niet omheen.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Ik bedenk me nu dat ik praktisch geen Europese films ken die zich in concentratiekampen afspelen. Je zou zeggen dat de realistische aanpak van deze film meer iets zou zijn voor Europa, maar kennelijk niet. Of weet ik er gewoon niet van af? Ik weet dat er een aantal bekende documentaires zijn (Night and Fog, Shoah), maar speelfilms? Ik kom niet verder dan La Vita È Bella, wat eigenlijk gewoon een sprookje is, en The Boy In the Striped Pyjama's, wellicht de slechtste film over de Holocaust.
Die zijn er wel, hoor! Mij schieten zo snel deze te binnen:
De laatste is wel ietwat sensatiebelust gemaakt.
Prima recensie overigens, ben ik het verder helemaal mee eens. Zelden zo'n kille film gezien als deze.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Deze is er ook nog: Kapò. Zelfs nu met Nederlandse DVD-release.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2895 stemmen
Goede recensie TOR, toch blijft Engels wel jammer, zeker de "Don't speak Hungarian" opmerking, dan zit je toch even verbaasd naar het scherm te kijken. Dat hadden ze er wel uit mogen halen.
p.s. De taalkwestie steekt alleen op in Tweede Wereldoorlogfilms. ik heb immers het gebrek aan Latijn bij een film als Gladiator nog nooit als een minpunt in een resencie gelezen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Goede recensie TOR, toch blijft Engels wel jammer, zeker de "Don't speak Hungarian" opmerking, dan zit je toch even verbaasd naar het scherm te kijken. Dat hadden ze er wel uit mogen halen.
Het is wat vreemd, maar ik snapte de bedoeling wel en heb me er niet aan gestoord.
Bedankt voor de filmtips in ieder geval. Veel van de titels bleek ik toch al opgevangen te hebben, maar wat uit het oog verloren te zijn. Vind het altijd wel een boeiend onderwerp, de Holocaust, maar ook een die moeilijk echt overtuigend te brengen valt.
Mauske
-
- 8 berichten
- 8 stemmen
Af en toe een vage film.
Maar wel de moeite waard om een keer te kijken
Filmfan74
-
- 258 berichten
- 254 stemmen
Aangrijpend en heftig, ook al is hij hier en daar wat moeilijk te volgen en slaat de bijdrage van David Arquette nergens op.
Erg storend vond ik de 'taalverwarringen'. Iedereen spreekt Engels met een bepaald Europees accent, behalve Mila Sorvino, zij blijft onverstoord Amerikaans knauwen. Jammer en storend. Als er Engels wordt gesproken, wees dan consequent.
En dan is er ook nog de eerder aangehaalde uitspraak 'spreek geen Hongaars', terwijl er alleen Engels wordt gesproken. Normaal gezien stoor ik me niet zo snel ergens aan, maar dit slaat nergens op en haalt de film oplaag.
Het laatste nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Bekijk ook
Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
226 reacties
Stalingrad
Oorlog / Drama, 1993
323 reacties
You Don't Know Jack
Drama / Biografie, 2010
93 reacties
Escape from Sobibor
Drama / Oorlog, 1987
168 reacties
Conspiracy
Drama / Oorlog, 2001
92 reacties
Owning Mahowny
Misdaad / Drama, 2003
29 reacties
Gerelateerde tags
holocaust (shoah)auschwitz-birkenau concentration campuprisingdokter
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.