Conspiracy (2001)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Frank Pierson
met Stanley Tucci, Kenneth Branagh en Colin Firth

Generaal Heydrich heeft van de Führer de opdracht gekregen om een geheime conferentie te organiseren, der Wannsee Konferenz. Voor deze bijeenkomst heeft hij op 20 januari 1942 vijftien nazi-kopstukken samengeroepen in een villa aan de Wannsee, net buiten Berlijn. Er moeten namelijk enkele belangrijke en dringende zaken besproken worden. Het groeiend aantal joden is een doorn in het oog van de Führer en het is aan generaal Heydrich om op deze bijeenkomst oplossingen te zoeken.

avatar van Minotaures
Een zéér interessante 'geschiedenisfeit' tijdens de 2de WO.

Films waarin oorlog als thema is, verwacht je gevechten en wapens. Dit keer niet. Net als Valkyrie gaat dit meer richting de politieke kant van de oorlog. En dat is wat het extra interessant en uniek maakt.

Het verhaal gaat over een belangrijke vergadering, waarin bepaalde 'zaken' opgehelderd moeten worden. Als kijker volg je zo vele Nazi-kopstukken tijdens hun vergadering, wat bekend staat als 'der Wannsee Konferenz'. Alles wordt letterlijk om de tafel besproken.

De personages waren erg boeiend en interessant. Ondanks dat het Nazi-lui waren, is het nooit kwaad bedoeld om een feitelijk personage afschuwelijk te vinden. Het begint met een introductie van alle kopstukken, die één voor één de villa betreden en aan elkaar zichzelf voorstellen, voor hun deelname aan een belangrijke vergadering. Onder de Nazi-leiders waren ook regeringsfunctionarissen, doktoren, geleerden en SS-ers. Elk met een eigen inzicht, wetvoorschriften, richtlijnen om aan te werken en eventuele oplossingen. Heydreich is natuurlijk het meest bekende onder iedereen, uitstekend gespeeld door Branagh. Films over politieke zaken doen het beter met uitstekend acteerwerk. Deze deed het dus helemaal goed, want het acteerwerk was hier gewoon positief. Geen vraagteken voor mij waarom Branagh een beste acteur Emmy Award kreeg. Erg krachtig.

De speelduur draait letterlijk om de vergadering. Absoluut niets mis mee, want ik vond het hoogst interessant. En wat nog een dikke pluspunt is, is dat het me geen moment heeft teleurgesteld of dat m'n aandacht afdwaalde. Dit natuurlijk dankzij de thema, vaart en interessante oplossingen, feiten en theorieën. Het kan voor vele mensen enigszins saai zijn, want het is en blijft een vergadering, dus als je bij je kantoorvergadering al zit te gapen, is het verstandig om er nog even over na te denken of je het wilt zien.

Tijdens hun vergadering hoor je natuurlijk van alles. Wat hun grootste probleem en ergernissen zijn en wat hun bijbehorende oplossingen kunnen zijn. Er wordt nog van alles en nog wat voorgesteld en bij sommige oplossingen begint je maag om te draaien. Dat het destijds zo makkelijk en leuk voorgesteld wordt alsof je een uitje aan het regelen bent. En dan nog dat geklop op de tafel zodra ze het met een voorstel eens zijn. Bij zulk soort momenten wenste je er maar te zijn, alleen maar om zulk soort 'mensen' te vernietigen.

Uiteindelijk werd er voor koolmonoxidegas, oftewel vergassing, gekozen. Een goedkoop en effectieve methode waar ze, volgens theoretische cijfers, doodleuk 28,800 levens per dag elimineren. Naast het gekozen methode, is er ook wat verteld over de zogenaamde vernietigingskampen als Auschwitz. Er zullen 3 kampen komen waar ze de methode gaan aanpassen; Sobibor, Belzac en Treblinka. Het gruwelijke begin van de Holocaust...

Het blijft een punt wat ik zonde vind, Engelssprekende Duitsers. Ik vind Duits een machtig en mooi taal, dus blijf het jammer vinden dat ze dat niet aanpassen. Het maakt de film krachtiger en creeërt een sterkere sfeer. In dit geval stoorde ik me er niet echt aan, aangezien ik helemaal in het verhaal was en zeer geïnteresseerd hun gesprekken volgde.

De locatie waar de vergadering heeft plaatsgevonden is ook met klassieke stijl gekozen. Villa Marlier aan de Wannsee, Berlijn. Het is belangrijk om een goed indruk van het locatie te krijgen, aangezien de komend 90 minuten daar af zullen spelen. Er wordt goed gebruik van gemaakt, want je volgt de heren overal tijdens hun vergadering. Aan het eten, rondom de tafel, even roken, kletsen onder het genot van een drankje en zelfs als ze naar de plee moeten.

De film eindigt onder het genot van Schubert's 'Adagio from 'String Quintet in C Major' en verdere informatie over alle 15 kopstukken die in '42 hebben vergaderd.

Ik kan me goed begrijpen dat het voor Joodse nabestaanden dit een emotionele film kan zijn. Een ware gebeurtenis op film waar een aantal hoge heren met hun verslagen en cijfers over aantal Joden per land tot zo'n verschrikkelijk besluit komen.

Dit zou zo voor geschiendenisles een verplichting zijn om het een keer te zien. Een ware zwarte dag in de geschiedenis van de mensheid tijdens dat afschuwelijke oorlog.

Een interessante film over de politieke kant tijdens de 2de WO.

avatar van Roger Thornhill
Minotaures :

avatar van Leo1954
Wat een geweldig drama, bijna voor 100 % door de zeer belangrijke historische gebeurtenis. Het blijft zo onvoorstelbaar hoe de gruwelijkheden als een machine in werk zijn gezet, deze film die je haast een documentaire kunt noemen, laat dat helemaal zien. Ik ben hier zo van onder de indruk. Ik vertelde tegen mijn 85 jarige Joodse buurvrouw dat ik aan haar moest denken, ze begreep dat wel, maar houdt zich meer bezig met hedendaagse onrechtvaardigheden. Wellicht wat te persoonlijk, maar ik kan deze film daar niet los van zien.

Iedereen zou dit moeten zien, daar ben ik wel van overtuigd.

avatar van Jeroenymus
Een boardmeeting uit '42.
Ongelooflijk goed uitgebeeld anderhalf uur stukje geschiedenis. Uiteraard gebaseerd op waarheid want niemand weet wat er precies is gezegd tijdens deze vergadering. Dat de vergadering heeft plaats gevonden is wel bewezen. De notulen van Eichman zijn later gevonden in Berlijn, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Hij had ze kennelijk niet vernietigd waarom wel was gevraagd door Reinhard Heydrich. Zo werd het woord uitroeiing vervangen door verwijderen of deportatie. Van de uitwerking hebben wij vandaag de dag inmiddels allemaal kunnen kennis nemen. De dialogen zijn fantastisch goed uitgewerkt. De NSDAP top is aanwezig met allerlei ander partij top figuren en regering verantwoordelijken.
Op zeer neutrale en emotieloze toon werden plannen gesmeed die erop gericht waren om het Joodse ras te vernietigen in Europa. Onder het genot van een hapje en een drankje (alsof het de normaalste zaak van de wereld is) werd even bepaald hoe ze alle 'units' zouden verwijderen. Op een gegeven moment is Dr. Wilhelm Stuckart het niet helemaal eens met een bepaald onderdeel en wordt abrupt een pauze ingelast. Hij wordt even buiten apart genomen en meegedeeld dat tegenwerking en kritiek slecht zijn voor zijn carrière. Het had zo vandaag de dag een gemiddelde vergadering van een management of board meeting van een groot bedrijf kunnen zijn. Vervang het woordje Jood door werknemers en de arbeidlagers door reorganisaties en saneringen. De kilheid, het emotieloze, het eigenbelang voorop de ingrediënten zijn hetzelfde als toen. Er werden werkelijk rapportages gemaakt over of er 3 joden in een barak bed konden of maar twee!!!!! Huiveringwekkend. Verplichte kost voor iedereen!!!!!

avatar van kurWA
Ik vind het nog steeds vreselijk in orlog-films Nazi- Duitsers Engels horen praten !
Maar a fijn,,, in deze film was het wel de moeite waard!
Plaatje-Geschiedenis!

Meer dan verdienstelijke film over een oorlogsgebeuren dat aanleiding gaf tot de gaskamers van de concentratiekampen tijdens WO II.
Scherpe dialogen en steengoede acts in een film die er grandioos inslaagt gedurende anderhalf uur te boeien, binnen één locatie.

avatar van Jawaddedadde
Uitmuntend!

Ik wist al dat het goed ging komen toen ik zag dat het een BBC/HBO productie betreft. Fantastisch doch tegelijkertijd weerzinwekkend stukje geschiedenis. Dit docudrama geeft niet weer hoe de Jodenhaat ontstond maar wel hoe de nazi's het jodenvraagstuk wilden 'oplossen'. Ongelooflijk eigenlijk hoe zakelijk deze bijeenkomst er aan toeging. Alsof het een alledaagse zaak betreft en niet de uitroeiing van een heel ras! Vooral interessant zijn de definities en de bewoordingen die gebruikt worden. Geen eliminatie, maar evacuatie, waarbij evacuatie uiteraard gewoon synoniem staat voor eliminatie.

Alle belangrijke nazi-kopstukken waren vertegenwoordigd in deze bijeenkomst, en wat opvalt is dat ze - ondanks hun gezamelijke wens om Duitsland en bij uitbreiding Europa Jodenvrij te maken - toch heel verschillende standpunten innemen. De ene denkt aan de economische impact. Joden kunnen immers ingezet worden als werkkrachten. Anderen prefereren sterilisatie. Nog andere pleitten zonder er doekjes om te winden voor een volledige uitroeiing. Geen vrouwen en geen mannen betekent geen seks en geen nakomelingen. Simpel toch? Schrijnend.

Je kan nog enige sympathie opbrengen voor de personages van Colin Firth (Dr. Wilhelm Stuckart) en David Threlfall (Dr. Wilhelm Kritzinger), alhoewel deze eerste eigenlijk gewoon een wettelijk kader wilde, en niet zozeer met het lot van de Joden begaan was. Die Kritzinger leek nog de enige te zijn die een beetje gezond verstand leek te hebben.

Het verbaast dan ook niet dat beide heren in bedekte termen door Reinhard Heydrich - de grote bezieler van dit project - bedreigd worden om zich ten voordele van deze bijeenkomst uit te spreken. Sowieso een ijzersterke performance van Kenneth Branagh.

Een film die iedereen eigenlijk gezien zou moeten hebben, al was het maar om de geschiedkundige waarde ervan. Waanzin aan de Wannsee.

avatar van m1701
Pfff wat een gelul en geleuter in deze film...
na 45 min. uiteindelijk maar uitgezet...kon er niet meer naar kijken (zie luisteren, want er was
alleen maar een ruimte met tafel en 15 mannen om naar te kijken) gebeurt voor de rest geen reet.

Nee niets aan!

Dat een film van 90minuten soms maar 15 minuten duurt.
De intro, 10 minuten, de rest van de film 5 minuten.
Wat ging dat snel voorbij.

De waanzin (am wannsee) gecombineerd met keiharde logica en logistiek.
Je moet wel van films houden die meer vergen dan een iq van een guppie en je moet houden van dit soort geschiedenis, anders trek je het niet.

Maar man o man o man. Wat een film.

Als Heydrich in het echt zo'n strateeg is geweest was hij inderdaad een zeer indrukwekkend figuur.

m1701 schreef:
Pfff wat een gelul en geleuter in deze film...

Nee niets aan!

Als hij trouwens in het Duits was geweest was hij nog veel indrukwekkender geweest.

Sprakeloos, hoe kan een film zo goed zijn terwijl je anderhalf uur de kamer niet uitgaat!
(leek wel of hij maar 20 minuten duurde zo spannend/boeiend was het)

paulo31
Mooie film.
Heb hem in het Duits gezien. ( Die Wannseekonferenz (1984) )
is gewoon op Youtube te vinden.
Indrukwekkend hoe kil maar ook goed georganiseerd Heydrich praat in deze vergadering
Ondanks dat er geen actie in de film is...toch zeer indrukwekkend.
Beetje het zelfde als 12 Angry Men (1957)

avatar van Left4Dead
Heel goed gedaan, een praatfilm met een hoog historische waarde die verbazend boeiend blijft.
Acteerwerk zeer prima en het script is gewoon geweldig geschreven.

Prima werk!

avatar van cucciolo
Op zich een boeiende film over een stuk WO2 geschiedenis. Toch was het erg te merken dat het een tv film is, zonder daar nou weer allerlei vooroordelen over aan te willen halen. De film moet het dan ook vooral van de onderlinge dynamiek tussen de personages hebben. Alertheid is vereist om de razendsnelle dialogen bij te kunnen houden. De acteurs zijn erg goed, al had ik de film interessanter gevonden, als ze iets minder gas gaven.

avatar van GuidO96
Blijft toch irritant dat rasechte Britten Duitsers spelen. Film zelf is goed, maar ze hadden beter Duitsers kennen casten

Het valt toch te prijzen dat HBO dit moeilijke onderwerp aangedurfd heeft, maar bovenal dat het zo goed is uitgevoerd.

Indrukwekkende film. Vergelijking dringt zich op met Die Wannseekonferenz uit 1984, de Duitse tegenhanger, die m.i. authentieker overkomt, vooral omdat die in het Duits is. Maar Conspiracy is als film helderder, overzichtelijker en vooral voor niet ingewijden makkelijker te volgen. Zo wordt snel duidelijk wie wie is en wat ieders rol en positie is. Alleen worden een paar figuren nogal karikaturaal afgebeeld en dat was niet nodig geweest. Verder is goed te volgen waar de discussies precies over gaan. Maar dat Engels.... dat is hier zeer storend. Vooral ook dat de SS rangen in de dialogen zijn vervangen door militaire rangen: dus generaal i.p.v. Obergruppenführer. En dat nota bene op een vergadering die door de SS was belegd. Dat zou onbestaanbaar zijn geweest. Kenneth Branagh speelt een prima rol als Heydrich, maar misschien net een tikje te aardig. Ondanks deze minpunten een bijzondere film. Zo spannend dat je gekluisterd aan het beeld zit. De tijd vliegt voorbij. En het is geen fictie...

avatar van Ajax&Litmanen1
kos schreef:
Geweldig geacteerd, maar tamelijk traag aangezien het hele verhaal zich afspeelt in 1 kamer. Niettemin weerzinwekkend om te zien hoe de entlösungs-ideeen uitgewerkt werden.

Dit ja. (Ik quote kos zijn bericht gewoon na 13 jaar )

Het sterke aan deze film is dat het vanuit Duits oogpunt een kijkje geeft in hoe men destijds de Jodenvernietiging heeft gepland en laten uitvoeren. Dat blijf ik misschien nog wel een van de meest afschuwelijke dingen aan de Holocaust vinden, dat het gewoon is bedacht en gepland op een zakelijke wijze, alsof je een goede deal hebt gesloten. Zo kil, zo klinisch. Hoe bestaat het dat je gewoon met een groep gaat vergaderen over hoe je het meest efficiënt en snelst groepen Joden weg kan werken. Waanzin.

Maar als ik de film moet beoordelen als film, dan is het tegelijk ook een tikje langdradig. Het speelt zich af in 1 ruimte, er is alleen plek voor dialogen en na een uur had ik er eigenlijk wel genoeg van. Het acteerwerk was overtuigend, maar wat is het toch spijtig dat ze hier niet gewoon Duitse acteurs voor hebben ingeschakeld. Het blijft iets wat me altijd zal storen, WO II films waarin de voertaal Engels is bij Duitsers.

Overigens opvallend, aan het einde hoor je hoe het met de hoofdpersonen gegaan is na de oorlog. Het merendeel is toch nog wel oud geworden, vaak vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Dat voelt toch wel onbevredigend.

avatar van Hendrick99

Dat 'aardige' was een soort vergadertruc van hem om alle neuzen uiteindelijk in dezelfde richting te laten wijzen. Zo aardig was deze meneer natuurlijk niet. Bij de Geallieerden stond hij bekend als De Slager van Praag. Men beschouwde hem als een uiterst gevaarlijk mannetje.
Ik vind dit een indrukwekkende en natuurgetrouwe film. De film is vervaardigd aan de hand van overgebleven documenten van deze macabere vergadering.
Typisch een film die je elke jaar wel weer een keer wilt zien.

avatar van Gish
Het grootste manco blijft het ontbreken van Duitse sprekende acteurs, jammer want verder is dit een uiterst belangrijke film over een macabere bijeenkomst. Je hoopt nog op een soort van tegengeluid tijdens die vergadering, maar het is en blijft zwart, inktzwart.
Dat er nog een kopie van de notulen is gered, is mooi voor de geschiedschrijving, maar het heeft toch een wat wrange bijsmaak. Moedige film.