Tangerine (2015)

geregisseerd door Sean Baker
met Mya Taylor, Kiki Kitana Rodriguez en Karren Karagulian

Het is kerstavond in Tinseltown. Prostituee Sin-Dee is weer aan het werk nadat ze een gevangenisstraf van 28 dagen heeft uitgezeten. Als ze hoort dat haar vriendje, die ook haar pooier is, ontrouw is geweest, probeert ze achter de waarheid van dit gerucht te komen. Vergezeld door collega prostituee Alexandra banen ze zich een weg door Los Angeles, waar ze in aanraking komen met verschillende subculturen. Waaronder een Armeens gezin dat zelf ook met ontrouw aan het worstelen is.

avatar van Vinokourov
Tangerine laat de groezelige kanten van LA zien. Het is een zomerse dag en toevallig ook nog kerstavond. Je merkt niks van gezellige zoetsappigheid, overal pakken sneeuw of al die andere uitgekauwde kerst-clichés. Nee, regisseur Sean Baker schotelt de kijker een stel transgender-prostituees voor en een tragische overspelige taxichauffeur met Armeense roots en dat allemaal in een min of meer verpauperde buitenwijk van Los Angeles. Een net vrijgekomen prostitutee komt er achter dat haar pooier annex vriend vreemd is gekomen tijdens haar gevangenschap. Ze 'ontvoert' degene die met hem vreemd ging en dan ontstaat er een geinige klucht. Geraffineerd wordt de Armeense taxichauffeur ook in het verhaal betrokken en alles komt tot uitbarsting in een puike climax.

De hele tijd zat ik met een glimlach naar de bizarre taferelen te kijken hoe de personages elkaar in de haren vliegen. Het heeft wat weg van leedvermaak, maar ik denk dat Sean Baker ook gewoon wil laten zien welke ongepolijste kanten er bestaan in deze scene. Heb bij dit soort gevoelige thema-films altijd wat terughoudendheid vooraf (ligt het er allemaal niet te bovenop enzo?), maar hier wordt het thema van transgender-prostituees op een leuke en goede manier aangepakt.

avatar van FazeRain
Fijn klein filmpje over de leefwereld van een transseksuele prostituee, nadat ze te horen krijgt dat haar vriend vreemd is gegaan met een ander vlak nadat ze uit de gevangenis is gekomen.
Leek wel of ze een soort van kleurenfilter gebruikten gedurende de hele film, het zag er allemaal apart uit, wel prettig eigenlijk.Aparte muziekkeuze af en toe, maar voor mij niet storend.
Kwam realistisch over voor mij, en de acteurs deden hun werk goed.
Leuk, weer eens wat anders.

avatar van perceived
De meningen zijn nogal verdeeld... Sean Baker's vorige film Starlet (2012) vond ik geweldig en deze lijkt me ook niet verkeerd. Ben er in ieder geval erg benieuwd naar!

avatar van leatherhead
Vond het beter dan verwacht. De meeste personages waren inderdaad weinig sympathiek en zorgde ervoor dat bij sommige scenes irritatie de overhand nam. Maar soms was het aapjes kijken ook juist wel vermakelijk, zoals tijdens de Donut Time scene waarin het hele kansloze clubje bijeenkomt om tot een waar kippenhok te ontaarden.

Visueel lang niet altijd even geslaagd te noemen en soms zelfs behoorlijk goedkoop, maar daartegenover staat een best aardige soundtrack. Af en toe wat random en te vluchtig om echt sfeerverhogend te werken, maar een paar indrukwekkende momenten mogen toch niet ongenoemd blijven. Vooral het ambient nummer dat richting het einde intrede doet creëert ineens een heel andere sfeer en zorgt ervoor dat bepaalde momenten toch indruk maken.

Al bij al een aardig origineel filmpje dat geregeld steken laat vallen, maar vlot wegkeek en soms toch wel positieve impressies achterliet. 3*.

avatar van fappie
starbright boy schreef:
Je moet talent zijn om met Iphones 5 een film op straat te filmen die er zo uitziet. Dat is echt bewonderenswaardig. Weg vooroordelen over die manier van filmen. Het kan dus gewoon.

Tuurlijk kan het. Met elke camera kun je een film maken. Maar er zijn wel een aantal shots die zwaar overbelicht zijn. En de scherpte-diepte is veel minder, omdat alles in het beeld scherp lijkt. Maar goed, het past ook wel precies bij deze film en het is gewoon heel goed gedaan inderdaad.

avatar van danuz
Shot on an iPhone is relatief natuurlijk als je hem aankleed met een steadicam, lensadapter en apps om lichtbalans e.d. recht te trekken. Marquees Brownee maakte er een interessante video over. Los van het technische aspect valt de film nogal tegen. Als je dan een film over zelfkant maakt, ga dan ook all the way. Ik zie dan graag echt iets rauws of een fluïde, haast non-narratieve vertelstijl. Baker lijkt wel zijn best te doen om de sfeer van nachtelijk LA te pakken en zijn personages te laten dolen, maar het resultaat is opvallend mak en nietszeggend.

avatar van david bohm
Aangenaam tijdverdrijf het kijken naar deze film. Acteerwerk is prima, manier van filmen met veel felle zonnige kleuren ook prettig om te zien. Onderwerp en het verhaaltje tamelijk origineel af en toe wat hysterisch. Leuk!

En dan 2.5*?..

avatar van John Milton
Zie net dat ik niet gestemd had.

avatar van sinterklaas
Na aanleiding dat ik immers al veel hoor over The Florida Project, maar eens deze gezien.

De film speelt zich af op kerstavond in Los Angeles... Maar je zou haast denken dat het hartje zomer is. Lag LA nou aan de andere kant van de evenaar? Afin. De film is meerendeels een observatie van een groepje Transseksuele prostituees en hun dagelijkse rituelen; de klanten die ze krijgen en hoe ze de dag doorbrengen. Het clubhuis is klaarblijkelijk een Donutwinkel... Aan de andere kant volgen we een Armeense taxichauffeur die een dubbelleven lijdt tussen zijn gezinsleven en zijn honger naar Transseksuele vrouwen... Op een gegeven ogenblik komen de verhalen op een hilarische doch sterke wijze samen. Ook die pooier vond ik een opmerkelijke personage.

Die carwash-scene was tevens grandioos...

De sfeer is in ieder geval opmerkelijk... Ik had vernomen dat deze film met Iphones is opgenomen. Ja, ik moet nog altijd maar wennen aan het feit dat filmen ook geen vak apart meer is, maar de regisseur weet hier wel alle geuren en kleuren toe te passen. Broeierig, warm (en dat terwijl het nog steeds kerstmis is) en rauw tegelijk. Voornamelijk hoe de achterbuurt van LA hier driedimensionaal op de achtergrond voortleeft...

Prima projectje.

avatar van james_cameron
Niet heel bijzonder qua plotlijntjes en het akteerwerk is hier en daar aan de amateuristische kant (niet verwonderlijk aangezien de cast grotendeels uit amateurs bestaat), maar qua sfeertekening erg levendig. Personages en dialogen zijn daarnaast best leuk uitgewerkt, al maakt de film uiteindelijk weinig indruk. Daar is alles net iets te vlak en vrijblijvend voor. Naar verluidt is de film volledig opgenomen met een iPhone5, iets dat je niet zou zeggen. Camerawerk en belichting zijn namelijk dik in orde.

avatar van Flat Eric
Dude looks like a lady

Deze heeft me wel verrast. Een kijkje in de dagelijkse beslommeringen van een subcultuur. Het levert een uiterst vermakelijke film op over onder andere ontrouw, voorkeuren, transgenders maar vooral over vriendschap. Mooie laatste scène. Dat de film kennelijk met een Iphone is opgenomen had ik niet eens door. Het rauwe schokkerige filmen gaf de film wel extra realiteitszin.

avatar van Zwolle84
Tangerine nieuw in de bios, dat zal een foutje zijn?

avatar van John Milton
Misschien zodat je je stem kunt herzien?

kappeuter (moderator)
Zwolle84 schreef:
Tangerine nieuw in de bios, dat zal een foutje zijn?

Dat zou je wel denken, maar nee. Draait in EYE, de Filmhallen en Filmhuis Den Haag in het kader van Previously Unreleased.

EYE schreef:
Vanaf 2 augustus in de FilmHallen, met introductie door Joost Broeren (De Filmkrant) op 2 augustus (19.15). Vanaf 16 augustus in Eye​.

avatar van Zwolle84
Ah oké.

@John: Dan zie ik alleen maar nog beter hoe vreselijk lelijk het geschoten is.

Gezien in het kader van Previously Unreleased. Zonder ondertiteling maar desondanks en ondanks de 'slang' toch goed te volgen. In Tangerine volgen we enerzijds de prostituees en transgenders Sin-Dee en Alexandra die door de mindere buurten van Los Angeles struinen en de van oorsprong Armeense taxichauffeur Razmik die in deze buurten zijn diensten draait en de illusie van een gelukkig gezinsleven in stand probeert te houden.
Regisseur Sean Baker is niet vies van low budget filmen en dat is ook te zien aan Tangerine: de acteurs komen voor een groot deel zo van de straat en de film schijnt te zijn opgenomen met drie, weliswaar wat aangepaste, iPhone 5s toestellen, wat ook wel enigszins is te zien. Maar dit geeft de film juist zijn charme en het wat schokkerige en soms onscherpe filmen past goed bij de grauwe omgeving en omstandigheden waarin de hoofdpersonen verkeren. Sin-Dee en Alexandra kunnen vooral zichzelf zijn in de film en dat gaat met het nodige drama en theater gepaard en levert ook humoristische scenes op. Een plot is er niet echt, maar dat is ook niet nodig: Tangerine is veel meer het portret van bepaalde personen in een bepaalde subcultuur, die op een respectvolle manier in beeld wordt gebracht. Het kleurgebruik is prachtig en geeft een mooi contrast met de grauwe omgeving. Indrukwekkende, kleine film.

avatar van tbouwh
Twee grote minpunten waardoor de film - Bakers Florida Project schiep grote verwachtingen - toch flink tegenviel (ook in EYE 1): de volledige verhaallijn rond de taxichauffeur (was dat echt nodig?), en met name dan de uiteindelijke afwikkeling daarvan; én de hondsvervelende soundtrack. Dieptepunten zijn de (twee?) momenten waarop de skippybalscore ineens gecontrasteerd wordt met een meer klassieke sound - als dat pogingen waren variatie in toon en gevoel aan te brengen, zijn ze mislukt.

Tangerine blijft zo kijkbaar omdat Bakers liefde voor zijn 'personages' van het scherm spat. Bovendien: wie dit met een iphone [als basis] kan, heeft veel in zijn mars.

avatar van leatherhead
tbouwh schreef:

Echt waar? Vond ik juist tot de sterkste momenten behoren. De make-up scene in het toilet met die ambient score erachter is bijna poëtisch zo mooi.

leatherhead schreef:

Eens

avatar van tbouwh
Ik baseer me vooral op tenminste één ander moment in de film (misschien zijn het er twee, daar twijfel ik dus aan), waarin de soundtrack klassieker is ingekleurd. Massaler hoorbaar ook, niet subtiel en/of ambient. De make up-scene die je noemt is me m.n. visueel bijgebleven, maar daar heb ik niets op aan te merken.