ad
  • 8.149.188 stemmen

The Lost Battalion (2001)

Oorlog / Drama | 92 minuten

Genre: Oorlog / Drama

Oorsprong: Verenigde Staten / Luxemburg

Geregisseerd door: Russell Mulcahy

Met onder meer: Phil McKee en Jamie Harris

Over The Lost Battalion

"Caught between two lines of fire, the Germans gave them two options: surrender or die. They chose a third."

Oktober 1918. De Amerikaanse troepen van majoor Whittlesey krijgen de opdracht een doorbraak te forceren in het bos van Argonne. Na een hevige strijd slagen de moedige soldaten hierin. Al snel blijkt echter dat ze in het midden van niemandsland terecht zijn gekomen, afgesneden van hun Engelse en Franse bondgenoten en omsingeld door de Duitsers. Terwijl ze wachten op versterking, proberen ze te overleven in de hel.

image

Maj. Wanvig

Gen DeCoppet

avatar van TinkerTex

TinkerTex

Oorlogje spelen in de bossen, zo komt deze film een beetje over. Van een TV-productie op dit vlak hoef je uiteraard geen grootse praktijken te verwachten, maar gaf The Lost Battalion op weinig momenten een realistisch gevoel. Het oogde meer als een actiefilm en dat had ik op een gegeven moment wel gezien. Thematiek als uitputting en wilskracht worden onvoldoende uitgewerkt en wat overblijft is een actieprent doordrenkt van het bekende Amerikaans patriottisme.

Leuk om een keertje gezien te hebben, maar geen klassieker.

avatar van eavymetal

eavymetal

Ik heb bij het kopen van de DVD waarop deze film te zien is eigenlijk een grote gok genomen, maar toen ik de film bekeek werd ik aangenaam verrast.

Dit komt voornamelijk door de goede acteerprestaties, maar het komt zeker ook door het goede camerawerk waardoor de film een trieste sfeer heeft gekregen.

Daarom ga ik deze film zeker voor een tweede keer bekijken.

avatar van Minotaures

Minotaures

• 1959 stemmen

''New York City gangsters.''

Een zoveelste film over een zoveelste waargebeurde gevecht.

Tot zover heb ik een grote indruk dat de gevechten tijdens de Grote Oorlog veel woester en bruter waren dan van de 2de. Tijdens de Grote Oorlog heb je te maken met de zogenaamde loopgravenoorlog, waar beide partijen een aanval inzette, om daarna weer terug te trekken of enkele meters grond te winnen... op kosten van vele doden. Ook de gevechten waren wat heviger; meer one-on-one combat waar je bajonet meer te pas kan komen dan je loop.

Je volgt hier een battalion van meer dan 500 soldaten onder leiding van majoor Whitlesey. Hun orders zijn om Argonne in te nemen en zo het centrum van het bos weten te houden. Uiteraard wordt hun bezorging van eten en drinken en een fikse ondersteuning van het Franse leger beloofd. Zodra de mannen achter komen dat het allemaal niet waar is, moeten ze zich - zonder medicijnen, proviand en versterking - tegen een grotere vijand beschermen.

Personages bestaan uit jonge vrijwilligers tot wel wat oudere en ervaren beroepsmilitairen. De meeste personages hier zijn de 'gangsters uit NYC'. Italianen, Ieren en joden zijn enkele afkomsten waar het vermoeide battalion uit bestaat. Bij het begin vond ik Whitlesey maar een arrogant officier die graag alles tot op de puntjes wilt hebben, maar hoe langer de film duurt des te beter je hem goed gaat vinden. Hij geeft om zijn mannen en begrijpt ze en dat is een punt wat hem sympathiek maakt.

De uniformen en wapens zien er prima uit. Evenals de brute gevechten die hier voorkomen. Er komen genoeg schermutselingen en aanvallen in voor, want zodra de Amerikanen het verdedigingslinie aan de rand van het bos hebben overmeesterd, worden ze snel genoeg omsingeld, wat tot enkele Duitse tegenaanvallen uitloopt. Gek genoeg trekken de Duitsers telkens terug, terwijl de Amerikanen omsingeld waren. Maar zoals de gevangengenomen lt. Leak zei, vechten de Duitser niet tegen hedendaagse soldaten. Naast alle gevechten, heb je ook nog beelden van het bos. Het ziet er allemaal prima uit en komt overtuigend neer. Met wat loopgraven en andere kraters om te schuilen, is het Argonne bos één grote oorlogszone.

Er komt ook een gigantische militaire blunder in voor wat aan meer dan 60 Amerikaanse soldaten het leven kost. Berekeningsfouten van positie leidt tot verkeerd afgestelde mortieraanvallen van de Amerikanen. De bommen komen weliswaar aan, maar niet op Duitse hoofden maar op Amerikanen. Het hakt er behoorlijk in, mede omdat het echt heeft plaatsgevonden.

Voor de rest was het acteren niet altijd geweldig goed, maar het stoorde niet enorm. Qua realisme is het vaak wat vergezocht, want het leek eigenlijk meer op een standaard actie-film waar de helden makkelijk 15 vijanden konden uitschakelen.

Toch geen teleurstellende ervaring, maar ook geen supergeweldige. Het is gewoon een oorlogsfilm dat je een keertje moet zien en wat het natuurlijk extra interessant maakt is een waargebeurde verhaal over de slag om Argonne.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Typisch Hollywood. De teneur van de film ging maar door op de vaste voet, geen enkele verrassing. Ik ben wel geïnteresseerd in de WO1, het onderwerp "verdient" die magere twee sterretjes. Maar eigenlijk is dat als film nog te veel.

avatar van RuudC

RuudC

Het is toch erg jammer dat er maar weinig goede films zijn over de eerste wereldoorlog. The Lost Battalion verandert er in elk geval niets aan. Het heeft wel een aantal mooie scenes, maar de actie is niet bepaald overtuigend en sowieso is de film te kort om een goed verhaal uit te werken. Qua opzet wijkt het niet af van de middelmaat. De zogenaamde belangrijkheidsfactor spat er nou niet bepaald vanaf en omsingelde legereenheden in een bos heb ik wel vaker gezien. Het is jammer dat het een Amerikaanse productie is. Op bepaalde momenten ligt dat er te nadrukkelijk op. Met name de eindspeech zorgt voor een vieze nasmaak. Jammer, want The Lost Battalion kijkt prima weg. Het is verder vooral het verhaal dat te wensen overlaat.

avatar van ruudhesselink

ruudhesselink

Standaard verhaaltje doordrenkt met Amerikaans patriottisme. Erg realistisch is het allemaal niet, mede door de oppervlakkige dialogen, personages en het, soms tenenkrommend, acteerwerk.

Als je echt wilt weten hoe het er aan toe ging raad ik 'Im Westen Nichts Neues' aan.

avatar van Decec

Decec

Een goede actie/drama/oorlogfilm...

Prima verhaal...

Uitstekend acteerwerk...

Wel bekende acteur Ricky Schroder speelt zeer goed...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Soms mooi HD kwaliteit....

In het begin een beetje te snel camerabeweging, de

rest zijn goed...

Theunissen

Werd in de TV-gids behoorlijk afgezeikt, maar ik vond het best een aardig oorlogsdrama. Het tempo lag best hoog en er gebeurde ook best veel. Ook visueel mocht de film er wezen. De cast is misschien niet echt overtuigend maar ze deden redelijk en zeker Rick Schroder. Een hoogvlieger en echt aangrijpend is deze film niet, maar hij keek zich wel lekker weg.

Tarkus

Goede oorlogsprent die de gevechten en omstandigheden waarin de soldaten moeten overleven heel goed weergeeft.

De vertolkingen waren niet allemaal echt goed, maar toch is het een onderhoudende film.

Sommige beelden zijn echter wel zo realistisch dat het niet altijd geschikt is voor gevoelige zielen, de gruwel van de oorlog wordt duidelijk getoond, U bent gewaarschuwd!!

avatar van Piratje

Piratje

Heel mooie weergave van een markant feit uit WOI.

Argonne werd overmeesterd op de Duitsers door een groep van 500 verwilderde soldaten - criminelen en niet-Amerikanen - die vochten onder leiding van een prima-vertolkende Rick Schroder of majoor Whittlesey die zijn omsingelde groep met hart en daad voorging.

Een veldslag die een opmerkelijke historische bijdrage leverde op de Duitse weerstand.

Opmerkelijk waren de korte bloedflitsen van de doden en de gewonden, de duiven die als koeriers vlogen, De Duitsers en Amerikanen die hun eigen taal spraken, het heldhaftig, maar ook angstig gedrag van de soldaten die het vooral van het vechten aan de grond moesten hebben met de schaarse middelen die ze hadden. de vechtscenen werden binnen de perken gehouden en vooral door overzichten van het slagveld getoond ... Iets minder was het nogal nieuwe wapenmateriaal dat gebruikt werd en niet helemaal past bij de jaren 1918.

Algemeen een goede vertolking. Ook al is dit niet strikt nodig bij zo'n massafilm. Vooral de kopstukken brachten het er goed van af. Van Rick Schroder horen en zien we nog.

Ik denk dat ik niet een vrouw gezien heb in de ganse film.

Om historische redenen en ook het innemend gebeuren van deze film lijkt mij een 4,5 score niet overdreven.

avatar van jippie2010

jippie2010

Mede door de hoge score en de vele positieve reacties heb ik besloten, hoewel de uitzendtijd laat was, toch te kijken.

Al met al vond ik het geen realistische film. De acteerprestaties waren in mijn ogen matig, diepgang in de emoties van de soldaten heb ik niet tot nauwelijks gezien, en de confrontaties met de Duitsers werden teveel en te langdradig weergegeven. Daarnaast heb ik me ook gestoord aan het Amerikaans patriottisme.

Positieve bekeken kan ik zeggen dat de film me niet verveelde, en dat het een groot pluspunt was dat de Duitsers daadwerkelijk Duits spraken. Maar al met al geen voldoende: *2,5

avatar van Darbie

Darbie

Schertsvertoning met bijna alleen maar pief, paf, poef.

Verhaal ? Enige diepgang of achtergrond ???

avatar van frans123

frans123

• 2098 berichten

Na een uur door gezapt........schieten,...ouwehoeren...schieten....ouwehoeren....Een pattriotistische -ode aan dit batallion....Nou dan weet je het wel.

avatar van MovieMind

MovieMind

Degelijke film..

Een aardige verfilming van een gebeurtenis uit de eerste wereldoorlog.

Voor de geschiedeniskenners (liefhebbers) onder ons een befaamd verhaal.

Geen ijzersterke film, maar een goed genoeg gemaakte film over de eerste wereldoorlog en een verdiende ode aan dat bataljon. Goed genoeg om eens te kijken.

avatar van Movsin

Movsin

Al zagen we reeds vaak heroïsche gevechten tegen een overmacht, toch is een film over WO I iets bijzonders.

Het lopend jaar werden we met documentaires en herdenkingen vele keren aan deze gruwel herinnerd en in deze "The Lost Battalion" wordt het afschuwelijke van die oorlog nogmaals voorgeschoteld. Komt daarbij dat de film in feite blunders van militaire overheden die "maar" leidden naar "aanvaardbare verliezen" scherp aan de kaak stelt. De mens als voer voor het vijandig vuur wordt hier nogmaals onderstreept.

"The Lost Battalion" is geen grootse oorlogsfilm maar laat toch indruk met overtuigende vertolkingen al zag ik in de figuur van Rick Schroder niet direct een oorlogsheld.

Aanvankelijk was ik enigszins verbaasd een film over WO I in kleur te zien, maar moet toegeven dat de indruk van authenciteit, door het ontbreken van wit-zwart, niet werd geschaad.

avatar van Sketchead

Sketchead

Aardige film over het waargebeurde verhaal van het Amerikaanse 77th ‘Lost’ bataljon dat tegen het einde van de Eerste wereldoorlog een actie moeten uitvoeren tegen de Duitse linie die hen het vijandige Argonnebos in leidde. Zeven dagen en 200 doden en evenveel vermisten of gevangenen verder worden de omsingelde jongens eindelijk afgewisseld door extra troepen, maar de trauma’s zijn gefundeerd.)

Ik had het gevoel dat ik naar een prototype oorlogsfilm zat te kijken, met die verschillende typetjes (de grappenmakker, de arbeider, de afgestudeerde) die in begin wat vijandig tegenover elkaar staan, maar door hun gedeelde ervaring nader tot elkaar komen. Zelfs de salto’s bij ontploffingen waren weer van de partij. Daarnaast hebben de makers netjes aan het reglement van de stereotypen van de Eerste Wereldoorlog gehouden: de meedogenloze legerleider, de shellshock soldaat die verdwaasd het bombardement tegemoetloopt etc.

Kortom: vermakelijk, maar geen topfilm.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Een prima film tegen het einde van de 1e wereldoorlog (De grote oorlog) die ontstond door de moord op aartshertog Frans Ferdinand, de troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije die vermoord werd op 28 juni 1914. Zijn vrouw Sophie kwam hierbij ook om het leven. Ferdinand was niet een kroonprins zoals vaak gedacht wordt.

De film draait vrijwel geheel om troepen van majoor Whittlesey, die met ongeveer 500 man de bossen, het Argonne-woud, in is getrokken om een verderop gelegen molen te bezetten. Voor deze missie worden jonge militairen gerekruteerd afkomstig uit verschillende achterbuurten uit de zelfde grote stad. Al snel loopt de divisie op tegen een Duits mitrailleursnest, ze schakelen het uit en hebben nu een deel van de heuvel verovert. Het dringt de Duitse officier door deze gebeurtenis door dat de Amerikanen niet zomaar opgeven. Vanaf dit punt stuurt het Amerikaanse hoofdkwartier de divisie met voorbedachte raden naar het centrum van de vijand. Hen is wijsgemaakt dat de Fransen en een andere divisie, links en rechts van hen opereren. Fijne leiding die generaals en dit later dan ook afdoen met dat het acceptabele verliezen zijn. Ongeveer 300 jonge mannen werden de dood ingejaagd!

Het is mooi verfilmd, helaas doet de beeldkwaliteit niet denken aan een film van 2001 maar dat kan ook aan mijn exemplaar hebben gelegen. Het verhaal, de spelers en de locatie zijn verder prima en het is dan in zijn geheel ook wel een spannende film.

Als waardering geef ik een 7+.

avatar van Gerrit1960

Gerrit1960

Vond dit een goede film. Goed acteerwerk. Duitsers praten Duits. Zo hoort het ook.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Redelijk, en daar is dan ook meteen veel mee gezegd over een productie die diepte mist en verder vooral oogt als B-film.

The Lost Battalion richt zich op het Maas-offensief en slag rond het bos van Argonne. Een aanval waar boven genoemd onderdeel geïsoleerd raakt en vol hield tot het ontzet werd. Het onderdeel stond bekend als The Lost Battalion en bestond volgens de 'verhalen' uit New Yorkse straatboefjes en 'niet-Amerikanen' wat te interpreteren valt als de smeltkroes van nationaliteiten die New York was. Een groep 'boeven', niet zo zwaar geïnterpreteerd als dat het klinkt, die stand wist te houden tegen de Duitse aanval.

Opzich een erg interessante geschiedenis, ware het niet dat al de karakter flets zijn en praktisch geen moment uit de verf komen. Er zit tussen alle clichématigheden geen enkele zinvolle dialoog nog interessant karakter. De aanval van de loopgraaf is dan wel weer redelijk toch struikel ik over hoe net ze eruit zien, en vooral hun ronduit geweldige loopgraven en accomodaties. De Franse regio stond bekend om deplorabele omstandigheden, dagen lang tot je knieën of middel in het water, kapotte accomodaties en loopgraven, dagenlang geen warm eten. De Fransen hadden zelfs enkele keren gestaakt en waren bereid te wapenen er bij neer te gooien , een godswonder dat de Duitsers dat niet wisten want die hadden de Fransen in een ommezien verslagen. Geen van dit allen herken ik echt terug in een reëel beeld behalve dan hoe de Franse troepen zo gemakkelijk de brui er aan geven. Al met al een beeld dat te gemakkelijk gaat en daarnaast sfeer mist.

Even veer ik op als het clichematige gejuich van de eigen artillerie een noodlottige wending krijgt en de sfeer en het lijden eindelijk het B-film achtige sfeertje van zich af lijkt te schudden. De eindfase trekt daarna qua actie en gruwel nog een aardige eindsprint met een officier die dan toch eindelijk overtuigt.

Eindresultaat is een film die heel wat had kunnen zijn maar over de hele lengte en op bijna alle vlakken net wat te mager is.

avatar van Thorongil

Thorongil

Erg gemiddeld, had er meer van verwacht.