Hurricane (2018)

Alternatieve titels: Mission of Honor | Hurricane - Battle of Britain | Hurricane: Squadron 303 | 303: Bitwa o Anglię

Verenigd Koninkrijk / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door David Blair
met Iwan Rheon, Milo Gibson en Stefanie Martini

Het verhaal van een groep dappere Poolse gevechtspiloten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij vechten in Engeland tegen de Duitsers in gevechtsvliegtuigen die "Hawker Hurricanes" genoemd worden. Samen zetten zij alles op alles om de Engelse kust te beschermen.

Onlangs deze film gezien, Iedereen spreekt zijn eigen taal, altijd leuk. Het verhaal zelf start een beetje eigenaardig, vlucht van Poolse piloot naar Engeland. De film zou gebaseerd zijn op ware feiten. Daar kan ik me goed in vinden. Eerst het wantrouwen van de Engelsen, zijn de Polen wel bekwaam en niet vergeten de taalbarrière. De luchtgevechten zien er goed uit. Ook de kennismaking de Engelse vrouwen. Na de oorlog de ontnuchtering van de Poolse piloten, niet langer echt welkom in Engeland en zeker al niet in hun land Polen....
4/5

De film vertelt het verhaal van de Polen in dienst van de RAF tijdens WO2, op zich interessant omdat dit mi nog nooit verteld is. De film concentreert zich eigenlijk op de gebeurtenissen op de grond en minder in de lucht, dat er weinig hurricanes en messersmits nog rondvliegen is een feit, maar alle luchtgevechten zijn computer gegenereerd en vallen wat tegen. Toch is het een interessante film uit historisch oogpunt

avatar van mixmaster
DixieDC schreef:

Ik ben het met je eens, behalve dat ik deze film 3 sterren geef.

avatar van Diederik58
Niet al te best.
Een stelletje verongelijkte Polen die denken Engeland te redden. Ze krijgen wat tegengas van niet meewerkende Duitsers en Engelsen. Ondertussen bloeien er wat romances.
Het is een verwarrend verhaal van luchtgevechten en zuipfestijnen.
Het acteren kan er mee door.
Gelukkig sprak iedereen zijn moerstaal.
De luchtgevechten waren onrealistisch. Ze gemakkelijk als in de film, zo moeilijk was het in werkelijkheid om de vijand te treffen.
Ik denk dat de film een behoorlijke afbreuk doet aan alle dappere buitenlanders die zich inzetten voor de RAF. Natuurlijk behoort daarbij een streven naar heldendom. Ben blij dat ze er waren. Hoe was de oorlog misschien anders afgelopen.

avatar van sorbonne
Goh
De film kon me niet vasthouden , luchtgevechten waren eigenlijk totaal not done.

avatar van knusse stoel

Verhaal van 'Landscape' staat onderaan.
Ik kan mij redelijk vinden in dit verhaal, ook betreffende het einde van de film. Erg ontnuchterend als je 3 jaar voor de Britten hebt gevochten, als squadron de meeste vliegtuigen van de vijand hebt neergehaald, 20% van de RAF waren Pools en dan krijg je te horen: "Binnen drie dagen gaarne ons land verlaten"!
Dan is het inderdaad tijd voor een film over deze dappere mannen die hun leven op het spel zetten om de Duitsers weer in hun eigen land te jagen en de dictator op te ruimen. Helaas was na de oorlog hun eigen land niet in eigen beheer van de Polen maar regeerden de Russen er voor 44 jaar!
De film had beter geregisseerd moeten worden met een stukje informatie vooraf d.m.v. film of tekst en dan moeten beginnen in Engeland. Acteurs doen hun werk goed en zoals elders al wordt aangehaald; ieder spreekt zijn eigen taal en dat stel ik op prijs.
Als waardering geef ik een 7.

avatar van mobistar
Tijdens en vooral na de mislukte operatie Market Garden werden de Polen ook onheus behandeld door de Britten ondanks een goede inzet en zware verliezen....Hier, een paar jaar eerder, tijdens de (lucht)slag om Engeland was het al niet veel beter. De stiff upper lip mentaliteit van de Britten en de iets lossere zeden van de Polen vloeken met elkaar maar al gauw blijkt dat de Polen de juiste kwaliteiten bezitten en mooie resultaten kunnen neerleggen. Of de luchtgevechten realistisch zijn laat ik in het midden maar het wordt wel allemaal mooi in beeld gebracht. De obligate romances nemen we er ook bij.
Deze film doet het zeker niet slecht en lost de verwachtingen grotendeels in!
Soms is de vaart er even uit in een poging om sommige personnages wat meer diepgang te geven.
Het kijken waard!

Ik sluit mij aan bij DixieDC.
Desondanks het verhaal boeiend genoeg is om een goeie film mee te make,n ligt de focus teveel op de ongewilde heldendaden en dito romances en te weinig op conflicten en post war gevolgen.
De luchtgevechten zomen zo uit een XBox en staan totaal niet in verhouding met de realiteit.
Een mix van echte lucht scenes en computeranimatie kan er nog door, maar hier slaat de bal wel door en is het allemaal wat té.
Waarom niet zoals in "The shall not grow old" authentieke gevechtsfragmenten op en top restaureren en die verwerken in soortgelijke film.
Dat zou de geloofwaardigheid alleen maar ten goede komen.
Blij om deze gezien te hebben, maar ik had er veel meer van verwacht.

DixieDC schreef:

Goed gezegd, sluit me hier ook bij aan

avatar van pierre18
Sisorow schreef:

(Op DixieDC)
Goed gezegd, sluit me hier ook bij aan

Ik ook!

Ook opvallend is de mooie verschijning Stefani Martini. (Een mooie combinatie van Emilia Clarke en Lily James) Hopelijk gaan we haar nog vaker tegenkomen.