Hurricane (2018)

Alternatieve titels: Mission of Honor | Hurricane - Battle of Britain | Hurricane: Squadron 303 | 303: Bitwa o Anglię

Verenigd Koninkrijk / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door David Blair
met Iwan Rheon, Milo Gibson en Stefanie Martini

Het verhaal van een groep dappere Poolse gevechtspiloten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij vechten in Engeland tegen de Duitsers in gevechtsvliegtuigen die "Hawker Hurricanes" genoemd worden. Samen zetten zij alles op alles om de Engelse kust te beschermen.

Onlangs deze film gezien, Iedereen spreekt zijn eigen taal, altijd leuk. Het verhaal zelf start een beetje eigenaardig, vlucht van Poolse piloot naar Engeland. De film zou gebaseerd zijn op ware feiten. Daar kan ik me goed in vinden. Eerst het wantrouwen van de Engelsen, zijn de Polen wel bekwaam en niet vergeten de taalbarrière. De luchtgevechten zien er goed uit. Ook de kennismaking de Engelse vrouwen. Na de oorlog de ontnuchtering van de Poolse piloten, niet langer echt welkom in Engeland en zeker al niet in hun land Polen....
4/5

De film vertelt het verhaal van de Polen in dienst van de RAF tijdens WO2, op zich interessant omdat dit mi nog nooit verteld is. De film concentreert zich eigenlijk op de gebeurtenissen op de grond en minder in de lucht, dat er weinig hurricanes en messersmits nog rondvliegen is een feit, maar alle luchtgevechten zijn computer gegenereerd en vallen wat tegen. Toch is het een interessante film uit historisch oogpunt

avatar van Diederik58
Niet al te best.
Een stelletje verongelijkte Polen die denken Engeland te redden. Ze krijgen wat tegengas van niet meewerkende Duitsers en Engelsen. Ondertussen bloeien er wat romances.
Het is een verwarrend verhaal van luchtgevechten en zuipfestijnen.
Het acteren kan er mee door.
Gelukkig sprak iedereen zijn moerstaal.
De luchtgevechten waren onrealistisch. Ze gemakkelijk als in de film, zo moeilijk was het in werkelijkheid om de vijand te treffen.
Ik denk dat de film een behoorlijke afbreuk doet aan alle dappere buitenlanders die zich inzetten voor de RAF. Natuurlijk behoort daarbij een streven naar heldendom. Ben blij dat ze er waren. Hoe was de oorlog misschien anders afgelopen.

avatar van knusse stoel

Verhaal van 'Landscape' staat onderaan.
Ik kan mij redelijk vinden in dit verhaal, ook betreffende het einde van de film. Erg ontnuchterend als je 3 jaar voor de Britten hebt gevochten, als squadron de meeste vliegtuigen van de vijand hebt neergehaald, 20% van de RAF waren Pools en dan krijg je te horen: "Binnen drie dagen gaarne ons land verlaten"!
Dan is het inderdaad tijd voor een film over deze dappere mannen die hun leven op het spel zetten om de Duitsers weer in hun eigen land te jagen en de dictator op te ruimen. Helaas was na de oorlog hun eigen land niet in eigen beheer van de Polen maar regeerden de Russen er voor 44 jaar!
De film had beter geregisseerd moeten worden met een stukje informatie vooraf d.m.v. film of tekst en dan moeten beginnen in Engeland. Acteurs doen hun werk goed en zoals elders al wordt aangehaald; ieder spreekt zijn eigen taal en dat stel ik op prijs.
Als waardering geef ik een 7.

Zeker geen vervelende film om een keer te zien, maar als je wat beters te doen hebt moet je het hiervoor niet laten. Kwalitatief in geen enkel opzicht hoogstaand: acteerwerk, karakterisering, special effects, camerawerk...….het had allemaal echt beter gekund, waardoor je als kijker uiteindelijk emotioneel vrijwel nergens betrokkenheid bij het toch potentieel sterk verhaal krijgt. Nochtans doet hoofdrolspeler Rheon het met zijn intense blik vrij goed en verdient daarmee hopelijk een kans in betere films. Milo Gibson(een zoon van) lijkt me geen groot talent en heeft weinig uitstraling. En mevrouw Martini loopt hier uitsluitend rond om met haar romantische avontuurtjes het te statische verhaal wat op te leuken(wat nog redelijk werkt ook). Een letterlijk ouderwets ogende oorlogsfilm van de B categorie, acceptabel als je een kritisch oogje dichtknijpt, maar deze Poolse helden hadden een sterker eerbetoon verdient.

avatar van Brix
Een te povere poging voor een eerbetoon aan de Polen.
Die verdienen beter.
Niet alleen de piloten, maar ook de vele infanteristen die dapper gevochten hebben tijdens de oorlog en niet terug konden keren naar hun vaderland.
Ik heb er een aantal gekend en hun verhalen gehoord... om te huilen zoiets.

De intentie van de film is oké, maar de uitwerking helaas ontoereikend.

De speciale effecten tijdens de vliegscènes vallen wat tegen (veel van het CGI werk is goedkoop, zo zien de vliegtuigen eruit als computermodellen zonder dat ze vuil zijn en ook weerkaatsten hun metalen oppervlakken niet tegen het licht), maar verder is dit wel een lekker wegkijkende Drama / Oorlog film met veel luchtgevechten (zijn goed in elkaar gezet), veel drama en veel personages, die zowel Pools (de Poolse piloten spreken Pools wanneer ze alleen zijn met elkaar), Engels als Duits praten.

Deze film is te zien op "Film1" (is daar één van de nieuwere films) en vertelt het verhaal van squadron 303 bij de Britse luchtmacht RAF ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, die bestond uit Poolse gevechtspiloten die hun vaderland ontvlucht waren (daar zijn ook wat beelden van te zien via flashbacks). Ondanks hun ervaring werden ze door de Britten eerst niet voor vol aangezien. Toen de nood aan de man kwam, mochten ze in wrakkige Hurricane-toestellen echter hun kunsten laten zien. Door hun fanatisme wisten de Poolse vliegers de Duitse Luftwaffe menige gevoelige nederlaag te bezorgen.

Er zijn meer dan genoeg fraaie luchtgevechten te zien (via het principe "Te land, ter zee en in de lucht"), maar ook de scènes op de grond blijken boeiend, zoals de interactie tussen de eigenwijze Poolse piloten (die het regelmatig aan de stok hebben met Britse piloten die hun minderwaardig vinden) die zich verbroederen met Britse vrouwen en de scènes in de Britse luchtcommando-bunker met personeel dat bordjes, die groepen vliegtuigen vertegenwoordigen, verplaatst rond een grote tafel.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ze deden het wel verdienstelijk zoals hoofdrolspeler Iwan Rheon (als de Poolse piloot Jan Zumbach) en de mooie Phyllis Lambert (als het commandobunkermeisje Stefanie Martini, die veel van haar vrije tijd besteedt met de Poolse piloten en dat inclusief een vluggertje tijdens een feest) mocht er best wezen (ze sprak wel steeds met een overdreven Brits accent).

Al met al een mooi verhaal over een interessant stukje geschiedenis dat niet bij iedereen even bekend is.

P.S. hoe de Poolse piloten na de oorlog behandeld werden in Engeland (werden o.a. het land uitgezet, volgens een onderzoek wilde 56% van de Britten dit) was best schandalig.