• 11.461 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels, Duits en Fins

Releasedatum: 7 september 2023

Plot Sisu

"Vengeance is golden."

Te midden van de Tweede Wereldoorlog is de goudzoeker Aatami Korpi druk in de weer in Lapland. Zijn harde werk loont en hij wil de buit meenemen naar de dichtstbijzijnde stad. Aatami wordt onderweg echter tegengehouden door de nazi's, wiens patrouille onder leiding staat van de meedogenloze SS-officier Bruno Helldorf. Er volgt een kat-en-muisspel tussen de twee heren.

Alle Media

avatar van Banjo

Banjo

• 1947 berichten

Na de The Equalizer 3 (Film, 2023) weer een hele fijne wraak film maar in een totaal andere setting natuurlijk. Deze Sisu bleef mij ook weer boeien van het begin tot het einde wraak films vervelen mij eigenlijk nooit.

avatar van John Milton

John Milton

3,7* voor mij. Erg fijn werkje, en mooi gefilmd. Jammer dat Nederland zoiets niet maakt.

GAST2022

6 euro betaald voor deze bullshit. Na 10 minuten voel je al welke kant het op gaat en vliegen de lijken en lichaamsdelen je om de oren. Afgrijselijk slecht, na 25 minuten was ik er wel klaar mee.

Oja en Duitsers die Engels spreken sowieso altijd 2 sterren minder.

GAST2022 schreef:

En je wist niet van te voren waaraan je begon?

Theunissen schreef:

En je wist niet van te voren waaraan je begon?

Ik vond de beoordelingen niet zo slecht en houd best van oorlogsfilms. De hoge beoordelingen verbazen me ook echt moet ik zeggen, lijkt echt een select Tarantino-fanboy clubje dat überhaupt de moeite heeft genomen om de film te kijken.

GAST2022 schreef:

De beoordelingen zijn zeker niet slecht. Tot nu toe hebben circa 50 personen die film een onvoldoende gegeven en circa 250 personen een voldoende. Of die tot een Tarantino-fanboy clubje behoren, dat durf ik niet te zeggen en lijkt me ook sterk. Ik vond deze film niets te maken hebben met Quentin Tarantino, eerder met Robert Rodriguez (vanwege de "Machete" films).

Theunissen schreef:

Smaken verschillen maar bij dit soort films snap ik echt niet dat je het niet na 10 minuten al zat bent. Compleet nutteloze moordpartijen, je moet er maar lol in hebben.

Is het brein van de lui die dit soort films maken weleens onderzocht?

GAST2022 schreef:

Is het brein van de lui die dit soort films maken weleens onderzocht?

Ik begrijp hieruit dat je dus alleen maar serieuze films kijkt (dat is deze film zeker niet en weet je eigenlijk ook al van te voren) en niet dit soort films? Een "John Wick" film heb je dus ook nooit gezien?

Ik ben overigens blij dat er filmmakers zijn met een ander soort denkend brein, want ik ben niet vies van dit soort films en nog ergere films.

Theunissen schreef:

Kun je me de lol uitleggen ervan? Oprechte vraag.

GAST2022 schreef:

Kun je me de lol uitleggen ervan? Oprechte vraag.

Dat kan je ook lezen in mijn recensie bij de film. Maar ik vind dit soort (en de nog ergere) films vaak leuk om te kijken en ik moet er geregeld om lachen.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Goudzoeker sloopt nazi's. Met een flinterdun verhaal en expliciet geweld komt Sisu dan ook direct ter zake. Los van de setting is de film verre van origineel, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Sisu is als die kleffe Febo-cheeseburger midden in de nacht: soms wil je zonder al te hoge eisen iets in je mondje schuiven om de honger te stillen. In dat geval smaakt deze over de top actiefilm best ok.

3,0 * Finse Rambo

avatar van perdona

perdona

Voor zijn genre (actie geweldfilms) een uitstekende film.

En diegene die alleen van Sisi films houden moeten niet zeuren.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Elk kwartier een nieuw hoofdstuk barbaars geweld. Weinig inhoud, weinig woorden maar dat hoeft niet voor wie van deze hedendaagse Rambo houdt. Verstand op nul, enjoy de absurde overleving en de rijkelijke actie. Wijze, welgemeende filmposter

avatar van GMember

GMember

Heerlijke film, verstand op 0 en slashen.

Zo zie ik het graag, Rambo is a pussy.

avatar van Boneka

Boneka

De film zou ik eigenlijk 3,5 sterren moeten geven echter ik vond de soundtrack zo overweldigend goed dat ik uiteindelijk kom op 4 sterren. Natuurlijk hij is zwaar over de top. En bij een kat met 9 levens heeft hij er zo'n 100. Vooral de tweede aanval met schild is zwaar over de top. Beetje jammer, maar voor de rest heb ik mij prima vermaakt. Het is een beetje Rambo, Die Hard en Inglourious bastards ineen. Grote tip zet het geluid op een Duitse track want het meest wordt in het Duits gesproken. Zelf hoor je Korpi amper. En je zou het niet zeggen maar in 1,5 uur is nog best veel te zien. Over land in het water en in de lucht. Ook de laatste scene is compleet ongeloofwaardig, maar dat mag de pret verder niet drukken. Hij is ook nog in 4K maar de normale blu ray is al goed genoeg. Ik ga hier zeker nog een keer naar kijken. Leuke quote. "Zo lang je niet dood bent blijf je vliegen".

Film 4.0

Beeld 5.0

Geluid 5.0

avatar van mrklm

mrklm

Volgen de proloog is de definitie van het Finse woord Sisu: “a white-knuckle form of courage and unimaginable determination” die zich openbaart “when all hope is lost”. Het is 1944 en als gevolg van de wapenstilstand met Rusland is Finland verwikkeld in de ‘Laplandoorlog’ om alle Nazi’s te verdrijven. Aatami Korpi [Jorma Tommila] is de voormalige Finse commando die op zoek is naar goud en zich ontpopt als een eenmansleger wanneer Nazi’s zijn goudzoekersleven verstoren. Schaamteloze nationalistische propaganda is een schaamteloze rip-off met een wat ouder personage, in kaal, onherbergzaam gebied en met de wapens die destijds beschikbaar waren. Helander gebruikt elke visuele truc uit het handboek, maar het is in elk opzicht een inferieure imitatie van John Wick. En ja, ook Astami heeft een schattig hondje!

avatar van Westerfield

Westerfield

Samen met de vriendengroep bekeken, na 20 minuten de film maar in de openhaard gegooid, dit was nog meest realistische.

Slechtse film ooit.

avatar van frans123

frans123

Dit is het niet , bij het mijnenveld afgezet Een Finse Rambo. Je moet niet naar logica kijken in een film maar hier rammelt het behoorlijk; een miljoentje gewoon in zijn tas op een knol door bezet gebied - " wat zit er in je tas?? ook nog het gevaarlijkste gedeelte. ( natuurlijk begraven of zo en in betere periode ophalen - in oorlogstijd kan je er niet veel mee denk ik). Velt ff zes soldaten. Ook erg storend is Duitsers die Engels praten.

avatar van Waku

Waku

Flitskikker schreef:

Lekkere gore, maar verder gebeurt er maar weinig. Na een paar goeie kills zakt de boel in en is het gewoon saai.

Over the top vind ik doorgaans niet erg, maar dan moet het wel nog een beetje vermaken.

Rommelige ondertiteling die soms veel te snel ging en soms al vóór het uitspreken verdween. En taalfouten als "jou clubje" die met eindredactie wel zouden zijn ondervangen.

Je moet ook een film niet pindakazen met google subs

avatar van Flitskikker

Flitskikker

Waku schreef:

Je moet ook een film niet pindakazen met google subs

Ik heb deze film gewoon in de bioscoop gezien.

avatar van Waku

Waku

Flitskikker schreef:

Ik heb deze film gewoon in de bioscoop gezien.

Dan is de ondertiteling zeker sneu.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik heb net Sisu nog eens herzien en het gewoon een lekkere onzin actie oorlogsfilm. Je moet het natuurlijk niet gaan kijken in de hoop een serieuze film te gaan zien want dat is dus niet. Je zou het een klein beetje kunnen vergelijken met een Tarantino film, zwaar over de top. Maar wel vermaak. Ik moest wel lachen op het laatst toen het vliegtuig bijna recht naar beneden storten en met een rotvaart met de neus de grond in dook. Never nooit dat daar ook maar iemand levend uit zou komen. En of dat niet genoeg is, ligt ie nog een hele tijd onderwater in een soort moeras en komt daar vrolijk uit gekropen alsof er niks gebeurd is. En dan te bedenken dat hij net van te voren half dood geslagen is door die Duitser. Maar als je daar niet al teveel van aantrekt is het een heel vermakelijke film.

avatar van wouds601

wouds601

Lekker filmpje voor de actie/oorlog liefhebber. Doet zoals eerder al vermeld hier denken aan het Blood & Gold van Netflix. Beide zijn in mijn ogen prima te pruimen.

Realistisch is het allemaal niet, maar als nazi's slachten je ding is. Zeker kijken!

avatar van The Brain

The Brain

Hou je van de films van Robert Rodriguez zoals Machete en Planet Terror dan is Sisu ook wat voor je. Verwacht vooral geen film over de WOII want dan kom je bedrogen uit. Ja de slechteriken moeten nazi’s voorstellen en ze hebben een aftandse tank die zijn tijd wat vooruit is. Kortom voor het verhaal hoef je deze film niet te kijken. Wel voor rondvliegende ledematen en liters bloed. Het duurt niet te lang en er gebeurt van alles, prettig vermaak daarna snel weer vergeten.

avatar van bjerik76

bjerik76

Een film vol toevalligheden , maar toch vanwege het goede acteerwerk en camerawerk blijf je kijken ( want je wil gewoon weten hoe men een voor een het loodje gaan leggen)
Dat men een verticale vliegtuigcrash overleefd van duizend meter hoog , mijnvelden en de vrieskou overleefd in je T shirt e.c.t. moet je voor lief nemen.
En waar kwamen ineens die herdershonden na 30 minuten vandaan ?

avatar van Rodger

Rodger

Wel lekkere actie, kort maar prima om te zien.

lijkt wat op een van de Rambo films.

3.5 ***

avatar van willemfilm

willemfilm

Actiefilm tot op het bot. Sterke start en middendeel vd film. Het laatste kwart wordt het allemaal net iets te gek. Wat een grote misser is dat de Duitsers/nazi’s Engels spreken. Kost sowieso een halve ster.

avatar van Ronald69

Ronald69

Ja waar heb ik nou naar gekeken vraag ik me af...

avatar van TronMan

TronMan

Minpunt is echt dat er geen woord Duits in komt. Fijne actie film in WW2 setting. Persoonlijk vind ik de concurent film ; Blood and Gold beter. (meer humor).