• 10.518 nieuwsartikelen
  • 8.961.318 stemmen

Triangle of Sadness (2022)

Komedie | 147 minuten

Genre: Komedie

Oorsprong: Zweden / Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Turkije / Denemarken / Griekenland / Zwitserland / Mexico

Geregisseerd door: Ruben Östlund

Met onder meer: Harris Dickinson, Charlbi Dean en Dolly de Leon

Gesproken taal: Engels, Frans, Zweeds, Duits en Grieks

Releasedatum: 15 december 2022

Plot Triangle of Sadness

Carl en zijn partner Yaya worden op een luxe cruise uitgenodigd. Door een ongeluk zinkt het jacht en strandt het koppel met enkele miljardairs en een schoonmaakster op een eiland. In een strijd om te overleven wordt de hiërarchie helemaal op zijn kop gezet.

Social Media

avatar van Pip2020

Pip2020

In tijden niet zo'n vervelende film gezien. Handdoek in de ring gegooid na 80 minuten. Komedie?

avatar van Pip2020

Pip2020

Johnkerk2 schreef:

Geen idee waar de hoge waardering vandaan komt. Wat een rare film en wat een raar eind. Wie bedenkt zoiets. Bij elkaar geraapte onzin. Tenzij je van ons samenhangende situaties houdt is dit jouw film.

ik ik noem dit soort films altijd 'de nieuwe kleren van de keizer ' films. iedereen roept ah en oh maar om welke reden eigenlijk?

avatar van Pim1993

Pim1993

Origineel, rauw en met veel zwarte humor. De film neemt de alledaagse sleur en de moderne wereld waarin we leven flink op de hak, en dan met name de rijken. De (erg lange) aanloop verloopt ongemakkelijk langzaam, maar raakt wel de juiste snaar. Er zitten geinige details in verwerkt die je doorgaans in films heel anders ziet gaan. Bijvoorbeeld op het belletje drukken van een receptie, dan staat er vaak direct iemand die te hulp schiet. Hier duurt het rustig een minuutje voordat er iemand komt. Het probeert in alles een beetje cynisch en absurdistisch te zijn. Dat kan op zich prima en is best een geinig uitgangspunt, maar dan begrijp ik de stereotypering niet zo goed. Had die dan ook omgedraaid. Überhaupt een band opbouwen met de personages zit er niet in.

Het tweede deel van de film verliest helaas zijn kracht, terwijl het daar volgens de beschrijving juist zou gaan gebeuren. Een tikkeltje ongeloofwaardig en nogal geforceerd. De spanningsboog is er ook volledig vanaf. Het blijft wel een onorthodox en bizar tafereeltje allemaal maar werd mij wat te saai.

avatar van McKoenski

McKoenski

Mac Hammer Fan schreef:

Het begon nog redelijk, maar het middenstuk vond ik wansmakelijk (sorry, ik heb er niet mee kunnen lachen) en het laatste deel langdradig en saai. Dergelijke 'humor' is helemaal niet aan mij besteed. De poster vind ik afstotelijk. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die deze absurde en cynische film omwille van de symboliek en de aanklacht tegen de maatschappij wel kunnen waarderen.

Kan me in deze mening wel vinden, overrated prent met hier en daar mooi in beeld gebrachte situaties maar overwegend teveel karikaturale personages en gekunsteld einde naar mijn mening

avatar van david bohm

david bohm

Best genoten van deze film. Niks mis met een goede klucht op z'n tijd. Snap wel dat mensen het plat of ordinair vinden, maar ik heb erg moeten lachen.

En Milo als Dimitry vond ik fantastisch.

avatar van AngelicV

AngelicV

Een topfilm over intermenselijke relaties, liefde, macht, onderdrukking en tirannie, gekoppeld aan de 7 zonden doorheen de lagen van de bevolking van een schip. De marxistische quotes van de kapitein in combinatie met het beeldende gedrag van het kapitalistische gepeupel gekoppeld aan de fysieke ondergang van het vaartuig waar een ieder op aanwezig is en een ieder die t overleeft en wordt overgeleverd aan de basale basis van Maslovs piramide, zorgen voor het nadenken over wie we zijn en wat we doen. 4*

avatar van shrink

shrink

• 1967 berichten

Het gedeelte waarin Woody Harrelson speelt is fantastisch. Lag dubbel van het lachen toen iedereen zeeziek kreeg. Ook dat die 2 dronkaards alles ging omroepen. Hilarisch. De rest van de film vond ik zelf helemaal niks.

kappeuter (crew films)

Nu in Nederland te zien op Prime Video!

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

In Triangle of Sadness fileert Ruben Östlund op vileine wijze het kapitalisme. In de gitzwarte komedie krijgen de rijken der aarde er namelijk genadeloos van langs - met de onbeschaamde kotsscène op de luxejacht als absolute apotheose. In het derde deel gooit de regisseur qua machtsverhoudingen het roer radicaal om. Helaas duurt het net even te lang allemaal. Een kleine smet, op een verder heerlijk absurdistische sneer naar de Westerse weelde.

3,5 * Dolle decadentie

avatar van FreqOut

FreqOut

Begint zéér overtuigend, en zakt daarna steeds verder in. Langdradig.
En humor? Is een rijk iemand die zeeziek is en naast de plee omvalt bij kotsen humor?? Slapstick wellicht, maar niet erg subtiel, hoor.
Na The Square, nu dus een Triangle. Ik vermoed dat de volgende film van Östlund iets met 2-hoeken of lijnen te maken gaat hebben, of daarnaar gaat verwijzen in de titel. La Linea, of One Way Trip, zoiets...

avatar van Noodless

Noodless

Niet te veel erover lezen en laat de film gewoon op je afkomen want dan zul je genieten van de humoristische ondertoon op de wereld van de superrijken. De film kan je in drie hoofdstukken indelen. Het eerste deel gaat over de voortdurende discussies over wie nu moet betalen voor het restaurantdiner tussen het koppel Carl en Yaya die beide ook modellen zijn. Lijkt eindeloos, maar ook ergens grappig. Het tweede gedeelte gaat over de uitnodiging voor een luxe cruise waar het koppel verschillende rijke passagiers ontmoeten met ieder zijn opvattingen, carrières, egoïsme en zelfingenomenheid. Het diner wordt tijdens de opkomst van een hevige storm een gigantisch ordinair braakgebeuren dat je niet snel zal vergeten. Hilariteit alom ! En dan komt het derde deel dat een heel andere toon aanslaat want een groepje overlevenden spoelen aan op een onbewoond eiland waar de hiërarchie volledig op zijn kop wordt gezet. Jammer van het bruusk open einde , op zich wel oké maar een andere uitwerking met ook oog op de andere overlevenden had meer duidelijkheid verschaft. 7,5/10

avatar van Vonni

Vonni

Ik trek gekke films blijkbaar aan…wat was dit in Gods naam???

avatar van Basto

Basto

Vonni schreef:

Ik trek gekke films blijkbaar aan…wat was dit in Gods naam???

Een film over de aftakeling van Europa.

Zo gek is deze toch helemaal niet. Zonder de diepere laag is het toch een vrij recht toe recht aan komedie.

avatar van Vidi well

Vidi well

Redelijke film met een paar leuke scenes. De opening met het modieuze stel is grappig en goed neergezet. Helaas missen andere karakters in de film deze diepgang en wordt er verder enkel gebruik gemaakt van karikaturen.
De film heeft een duidelijk doel waardoor het de boodschap niet bepaald zachtzinnig naar binnen schuift. Rijke mensen zijn slecht en verdienen hun fortuin letterlijk met stront, of wapens. Ze zijn dommig en eigenwijs en hebben geen idee hoe te moeten overleven zonder hun luxe.
Het klinkt als de gedachte van een puber die net ontdekt heeft dat de verdeling van financiën in de wereld niet helemaal eerlijk is. Enige nuancering hierin had de film meer ziel gegeven.

En bezit corrumpeert ook de van oorsprong goede, hardwerkende mensen. De schoonmaakster verandert spontaan in een tiran wanneer zijn machtig blijkt op het eiland en de rijke mensen haar nodig hebben. Geld /bezit maakt mensen slecht en deze socialistische boodschap wordt ook door Woody nog fijn door de speaker geschreeuwd.

De intentie van de film is goed, maar het ligt er allemaal wel heel dik bovenop. Daarnaast is het mensbeeld heel eenzijdig en lijkt er daardoor weinig hoop voor de personen in dit verhaal.

De film had een aantal komische scenes die het geheel iets optillen. Maar bovenal vond ik het te grof geschreven en weer eens veel te traag uitgewerkt, waardoor de speelduur een uur langer is dan nodig.