Resistance (2020)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Oorlog / Biografie

geregisseerd door Jonathan Jakubowicz
met Jesse Eisenberg, Ed Harris en Clémence Poésy

Marcel Mangel wordt geboren als zoon van Anne Werzberg en Charles Mangel, een Joodse koosjere slager van Poolse oorsprong. Nadat ze verhuizen naar Straatsburg in Frankrijk ontdekte hij de wereld van de muziek en het theater door zijn vader, zelf een bariton, die hem regelmatig meeneemt naar voorstellingen. Wanneer de Twee Wereldoorlog uitbreekt moet het gezin vluchten. In 1942 besluit hij zich bij het Franse verzet te voegen en verandert hij zijn naam in Marcel Marceau om zijn Joodse afkomst te verbergen. Met zijn mimekunsten probeert hij te overleven en de levens te redden van Joodse weeskinderen wier ouders door de nazi's zijn vermoord.

Ik weet niet of het aan Jesse Eisenberg ligt of aan mij, maar ik heb nog nooit een film van hem gezien (en dat zijn er inmiddels heel wat) waarover ik enthousiast kon worden. Deze film vormt daarop geen uitzondering. Normaal gesproken zijn films over het verzet of onderduiken tijdens de Tweede Wereldoorlog spekkie voor mijn bekkie. Van deze film werd ik evenwel warm noch koud.
Het vertelt een tamelijk onevenwichtig en afstandelijk verhaal over een beroemde mimeartiest, die zich tijdens de oorlog ontfermde over Joodse weeskinderen. Intrinsiek natuurlijk een aangrijpend verhaal, maar het komt naar mijn mening onvoldoende uit de verf. Jammer.

Als ik de trailer zie valt mij vooral het overdreven en irritante accent van Jesse Eisenberg mij op. Het weerhoud mij vooralsnog om de film te gaan zien.....

avatar van schumacher
Kon me helemaal niet bekoren.

Redelijk maar je mist de pijn en het drama in deze film.

avatar van Left4Dead
Jesse Eisenberg, krijgt die nog rollen dan tegenwoordig. Drama die kerel.
Ad Harris daarentegen mag ik graag zien. Wacht nog even wat meer stemmen af.

avatar van nepdance
Ik weet niet goed wat ik met deze film aan moet. Het is niet dat ik me verveeld heb of zo maar Jesse Eisenberg heeft iets irritants over zich (tenminste dat vind ik dan) Zijn manier van acteren vind ik altijd nogal geforceerd overkomen, net of hij iets teveel zijn best doet. Ik zit zelf niet zo in de 'mimelarij' maar heb ter vergelijking een paar fragmenten opgezocht van de échte Marcel Marceau. Laat ik het zo zeggen: Jesse doet het leuk maar kan natuurlijk nooit tippen aan Marcel Marceau al doet hij wel zijn best
Wie wel goed uit de verf kwam was Matthias Schweighöfer als 'Barbie' al wist hij in de film soms nét even te goed waar hij moest zoeken en welke personen hij moest hebben maar dat was ook het enige.
Het verhaal is interessant genoeg en komt best goed tot z'n recht in de film en ik heb me, zoals gezegd, niet verveeld dus toch wel een 3*