Triumph of the Spirit (1989)

Biografie / Drama

geregisseerd door Robert M. Young
met Willem Dafoe, Edward James Olmos en Robert Loggia

Een Griekse Olympische bokser wordt tijdens WOII gevangen genomen en in het kamp in Auschwitz geplaatst. Door middel van gevechten te houden die amusant genoeg zijn voor de Duitsers, weet hij te overleven.

avatar van Erwinner
Dit meen je niet, 4 stemmen maar?

Het zou zo maar een top 200 film kunnen zijn.

Willem Dafoe op zijn best!

avatar van Erwinner
en nog 5 euro in diverse winkels, ongelovelijk.
Ik dacht: zal wel een zeldzame film zijn.

Ben nu nog meer verbaasd!

avatar van MiSs CrY bAbY
Prachtige film! Heel erg indrukwekkend ook, als ik Dafoe niet zou kennen, zou ik je geloven als je zegt dat hij echt Grieks is... Heel mooi gedaan, vooral de sfeer, ik leefde helemaal mee met de personages, hoe ze onderdrukt werden, de onderlinge strijd en dergelijke.

Ik dacht ook dat deze film moeilijk te krijgen zou zijn, ik heb er eigenlijk ook best lang voor gezocht, uiteindelijk in een speciaal-zaak gevonden.

Meneer Bungel
Een bijzonder verhaal, een aantal indrukwekkende scenes, maar als geheel toch niet zo pakkend. Dafoe is wel prima op dreef (een Griek zag ik er dan niet meteen in), net als de meeste acteurs, maar Olmos vond ik weer een stuk minder.

Voldoende, al met al.

avatar van BeKOS
wat heb ik gehuild bij deze film, verschikkelijk. spoiler.... de scene waar hij gescheiden wordt van zijn vader. ongelooflijk hoe wreed mensen kunnen zijn. fantastische acteur. een film over het ergste wat wij mensen elkaar aandoen.

verplichte kost voor pubers wanneer ze weer een kankeren op ...... anderen.

Een film over de holocaust maakt altijd indruk en kan niemand onverschillig laten. Zekerlijk wanneer deze "Triumph of the Spirit" zich volledig afspeelt binnen de muren van een concentratiekamp, terwijl in vele andere films, daarom niet minder impressionant, dit maar een gedeelte van de film in beslag neemt. Vind het daarom maar best dat de film enigszins discreet blijft en dat veel wreedheden enkel gesuggereerd worden of niet tot in detail vertoond.
Lovenswaardige en aanbevolen werk, niet omringd met de barnum-reclame van enkele films die later zouden volgen, maar met niet minder emotievolle, degelijke acts.

Ik vond dit toch persoonlijk een wat mindere film m.b.t. Auschwitz. Het verhaal is zeker niet slecht en wist ook wel te boeien. Maar echt overtuigend vond ik het weer allemaal niet. Zo hadden de meeste gevangenen in Auschwitz een gewoon postuur (zeker Willem Dafoe en Edward James Olmos. De laatste had ook nog gewoon haren) en van de echte gruwelijkheden was nauwelijks iets te zien. Ondanks dat Willem Dafoe en Edward James Olmos er niet echt uitzagen als gevangenen in een concentratiekamp, deden ze het wel goed (zeker de eerste).

Deze film zenden ze overigens nog regelmatig uit op de zender MGM en daar heb ik hem dan ook op gezien. Het is zoals gezegd zeker geen slechte film, maar ik vond hem helaas niet pakkend of aangrijpend genoeg om een hoog punt te geven. Het sterke punt van deze film is dat hij inderdaad volledig afspeelt binnen het concentratiekamp Auschwitz en is het dan ook één van de weinige films buiten "The Grey Zone (2001)" zover me te binnen schiet. Wat dat betreft hebben regisseurs nog voldoende mogelijkheden om een echt goede Auschwitz film te maken.

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV > MGM > 00:40 uur

Een indringend, deprimerend en uiterst gruwelijk oorlogsdrama, over doorzettingsvermogen en de mensonterende vernederingen, dat opgenomen werd in Auschwitz en gebaseerd was op werkelijke gebeurtenissen, alhoewel er volgens mij ook tegenstrijdigheden in het verhaal zaten. Lof voor de gehele cast (Willem Dafoe speelde ijzersterk).

avatar van Filmkriebel
Het echtgebeurde relaas van de Griekse Olymische bokser Salomo Arouch, die samen met zijn familie naar Auschwitz werd gedeporteerd. Dit was de eerste niet-documentaire film die ter plaatse werd gefilmd. Dit melodrama kan niet tippen aan recentere holocaustfilms, maar geeft een best realistische inkijk in hoe het er aan toe ging. De meeste gruwelen blijven offscreen zodat de film behapbaar is voor een erg breed publiek. Nipte 3,5*

Uitstekende film waarin een Joodse bokser samen met zijn familie gedeporteerd wordt naar een concentratiekamp. De film schetst een vrij gedetailleerd en realistisch ogend beeld van het leven in Auschwitz. Uiteraard helpt het hierbij dat het ook grotendeels is opgenomen op de locatie zelf. Rauw en een aantal aangrijpende momenten. Willem Dafoe draagt de film met gemak.