Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

When Trumpets Fade (1998)

Drama / Oorlog

geregisseerd door John Irvin
met Ron Eldard, Zak Orth en Frank Whaley

Deze explosieve oorlogsfilm sleept je mee naar het slagveld van Hurtgen Forest in de herfst van 1944, waar Amerikaanse soldaten een brug versterken die wordt bestookt met vijandige tanks. Honderden soldaten zijn reeds gesneuveld en de overlevenden zijn vaak gewond en in shocktoestand. Een bange soldaat bevorderd tot Kapitein, een wilskrachtige verpleger, een 'angry young man' en een onervaren rekruut hebben de wanhopige wil om te overleven. In volle oorlogswaanzin groeien zij uit tot onwaarschijnlijke helden.

avatar van mixmaster
zeker niet de beste oorlogsfilm maar kan er toch mee door.

ik had er wel meer van verwacht , maar al met al is hij best goed.

Behoort tot de top 5 van beste oorlogfilms ooit. Ondergewaardeerd. Goed verhaal zonder bekende acteurs, misschien daarom ook wel zo goed.

avatar van MisterHeli
super film !

Zeker ééntje van de betere films in het genre. Heeft me verrast.

NightSpirit
Mooie film om gezien te hebben. De broederschap was echt mooi verwerkt in deze film. Heb genoten van begin tot eind. Eindelijk is niet zo'n patriottistische film over Amerika en WO 2. Gewoon een film die naar mijn idee de realiteit mooi neer zet. 4*

avatar van rambam3
vindt de film niet heel bijzonder. Komt ook een beetje traag op gang.
wel mooi verhaal. 3*

avatar van nachtschade
Geen standaard oorlogsfilm, had voor mij nog wel wat langer mogen duren. Buiten het gebruikelijke knal en schietwerk, ook voldoende spanning buiten het slagveld om.

avatar van Cleanshot
De horror van oorlog in beeld gebracht en hoe.
Zinloosheid, wanhoop, verlies en overlevingsdrang in 1 film.

Film komt een beetje rommelig over, maar misschien juist dáárom (dus zonder gelikt Hollywoodscript) laat het de waanzin die zich hier heeft afgespeeld zo goed zien!
Erg indrukwekkend

avatar van mnrk
Niet de oorlogsfilm die je op voorhand zou verwachten, maar daarom nog geen slechte film.

Het verhaal is in orde, er gebeurt genoeg...en de film geeft toch ook een goed beeld uit die periode.

Ook het acteerwerk was in orde, ondanks het ontbreken van "grote" namen...

avatar van RuudC
Ik heb lang zitten twijfelen over wat ik van When Trumpets Fade vind. De cast is namelijk niet heel indrukwekkend. De actie is zwakjes, maar aan de andere kant zit de sfeer er wel goed in. Je kunt goed de ontbeeringen zien van de soldaten in dat grauwe bos. De trauma's zijn interessant in beeld gebracht, maar kon me niet volledig overtuigen. When Trumpets Fade heeft goede en zwakke momenten. Een typisch drie sterren oorlogsfilmpje.

avatar van badfans69
Knoalster schreef:

avatar van eavymetal
badfans69 schreef:

Er zijn wel betere, zoals Anzio, Paris Brûle-t-Il? (1966) of Tora Tora Tora

Deze film behoort zeker niet tot de top 5 van beste oorlogsfilms ooit daar ik ook wel betere oorlogsfilms ken, zoals Platoon, The longest day en Saving private Ryan.

avatar van Minotaures
''Welcome to the death factory, ...''

Een redelijke oorlogsfilm, die nergens écht goed wordt.

Deze film speelt zich af vlak voor het Ardennenoffensief. Een vergeten gevecht aan de Hurtgen Forest, België-Duitsland. Het verhaal volgt een klein eenheid groentjes, onder leiding van een net gepromoveerde sergeant, die niets liever wilt dan zo snel mogelijk naar huis. Er komen een aantal opdrachten en missies voor, van het uitschakelen van vijandelijke posities tot wel een grootschalige aanval. Hun doel is om Schmidt in te nemen en via Schmidt de Duitsers verder terug te duwen.

De personages wekten geen interesse in me op. Er wordt ook geen moeite gedaan om sympathie op te wekken voor de soldaten daar. Er lopen ook een aantal rond die irritant waren, zoals brillemans. Met zijn irritante geschreeuw tijdens het rennen. Ik had op gehoopt dat die geraakt zou worden, maar helaas. Voor de rest kom je nog een aantal kapiteinen, een luitenant, een hospik en nog een lt. corporaal tegen. Het acteerwerk van de onbekende cast vond ik niet echt geweldig en het zag er soms amateurisch uit.

De beelden van het bos zagen er wel prima uit. Er is veel gebruik van gemaakt. Van dichtbewolkte gedeeltes, tot wel kale vlaktes en rivieren. Ook de Siegriedlinie zag er netjes uit, met alle 'drakentanden' en bunkers en natuurlijk de brug over de Rur rivier. Er is ook aanwezigheid van Duitsers. Dat komt er goed in voor, van een lichte patrouille tot wel een Flak 88 positie en een pantsereenheid.

De gevechten waren aan de andere kant wat slap en haastig. Maar het geluid van verschillende ontploffingen is netjes. De gruwelheden, shocktoestanden en trauma's van gevechtservaring zien er ook prima uit. Zo heb je gruwelijk verminkte lichamen, soldaten in shock en agressief en verwarde soldaten die niet weten wat ze moeten doen dan wegrennen of schuilen tijdens een aanval.

Het grappige was dat de film eindigde precies hoe die was begonnen. Dat vond ik nog best merkwaardig. Voor de rest is het gewoon een normale oorlogsfilm, die niet echt bijzonder is. Een oorlogsfilm dat je een keer moet zien, als oorlog een favoriete genre is.

P.S.; wel een mooi poster, lettertype en verbruik.

avatar van SnakeDoc
Vond dit een boven verwachting aangename oorlogsfilm. Een fantastisch verhaal met een paar zeer aangrijpende momenten. Vooral de scene waarbij men langs de mijnen loopt .... prachtig in beeld gebracht.

Helaas was het acteren niet altijd even fantastisch, maar het totaal plaatje was wat mij betreft ruim voldoende! De film duurt niet al te lang en daarom is hij ontzettend goed vol te houden!

3,5 *

avatar van 606
Mooi gemaakte WOII film over een voor mij onbekende film.
Goed geacteerd door de cast.

3,5 ster

avatar van chevy93
Ik zou best een eigen bericht kunnen typen, maar Minotaures beschrijft hierboven perfect mijn beleving. Vrij doorsnee oorlogsfilm dat veel punten wil scoren door het "waargebeurde gehalte". Matige acteurs, een saai script en daarbij is het allemaal vrij rommelig. De gevechten zien er goed uit (hoewel ook wat chaotisch, maar dat hoort eenmaal bij zo'n setting).

Voor de speelduur hoef je hem ook zeker niet te laten liggen.

avatar van Sergio Leone
Behoorlijk.

Het moet ondertussen al een jaar of tien geleden zijn dat ik deze film op televisie zag. Door de jaren heen vergat ik de filmtitel en ook het titelzoektopic hier op MM bracht geen soelaas. Tot gisteren bleek dat deze film met Nederlandse ondertitels op YouTube staat. De beste kwaliteit is het dan natuurlijk niet, maar enthousiast als ik was heb ik hem maar meteen gekeken.

De openingsscène maakt nog steeds indruk en is al meteen een eerste hoogtepuntje.
Nadien kent het verhaal ups en downs, maar het blijft ten alle tijde hard en geloofwaardig. De hardheid van de oorlog wordt niet onnodig veel show meegegeven en ook de personages zijn een stuk menselijker dan in menig Hollywoodproduct. De luitenant die nieuwelingen voorop stuurt tijdens hun eerste patrouille is daar een goed voorbeeld van.
De laatste slag komt wat rommelig over, maar nadien komt de cirkel ten einde en is er die slotscène die identiek is aan de eerste scène en nog steeds indruk maakt.

De acteerprestaties zijn niet echt hoogstaand, maar de twee hoofdrolspelers, Ron Eldard en Zak Orth, zijn goed genoeg. Tymothy Olyphant daarentegen kan maar weinig maken van zijn rolletje als soldaat die gek wordt.

De oorlogstaferelen worden behoorlijk geloofwaardig in beeld gebracht. E.e.a. is chaotisch, maar gezien de beperkingen van een tv-productie valt dat uiteindelijk goed mee.
Het trompetgeschater (wat wil je ook met zo'n titel) bekoort minder.

badfans69 schreef:

Er zijn wel betere, zoals Anzio, Paris Brûle-t-Il? (1966) of Tora Tora Tora

Nou ik vind anzio echt niet indrukwekkender.Bij when trumpets fade gaat het om de slag in het hurtgenbos wat niet zo bekent is aangezien er 2 belangrijkere veldslagen voor en na waren daarom juist vind ik het al goed dat er een verhaal over is gemaakt.En hoe! op begin zie je manning die als enige overlevende uit het bos komt en op het laatste word hij gedragen door een andere wanneer hij moet lachen weet je dat hij beseft dat de cirkel compleet is (spoiler) en dat degene die hem draagt vast wel bevorderd zal worden tot sergeant zoals hij van te voren.
vind dit een van de betere als het gaat om angst en hopeloosheid. De geluiden van de vuurgevechten vind ik wel wat minder mocht best wat harder geknalt worden maar qua sfeer vind ik dit een van de betere oorlogfilms.

Redelijke oorlogsfilm. Vond vooral het begin en het einde erg bijzonder. Mooie overeenkomst zat daarin.

avatar van MovieMind
Als dit je genre is dan is dit zeker een film om eens te bekijken.

avatar van clubsport
een doorsnee oorlogsfilm waar wel een goede sfeer inzit helaas zijn de actiescenes het wat zwakke punt , vergeleken met saving private ryan zijn ze behoorlijk matig

avatar van sorbonne
ondergewaardeerd
Niet te vergelijken met sterke top productie zoals ind. Private Ryan , maar toch sterke oorlogsfilm waarbij je in sommige stukken echt meegesleurd zal worden door de angst van sommige soldaten

avatar van Lovelyboy
20 jaar geleden gezien, niet overtuigt, vanavond daarom weer geprobeerd maar helaas weer niet kunnen overtuigen. Het is het gewoon allemaal net niet.

De paar weinige dingen die ik erg goed vond is de ronde cirkel van begin en einde, Eldard die in het begin zelf met een stervende loopt, en het einde van de film zelf de stervende is en bepaalde sfeeropnames, de zon tussen de bomen, de ontelbare lijken, de dode drijvend in het water tijdens de grote aanval. Maar verder slaagt de film net niet. Het mist allemaal een soort overtuiging. Zo vind ik de tanks ronduit slecht, tevens zou ik, als iemand die redelijk veel weet van de oorlogsgeschiedenis, veel meer van de natuur verwachten. De Duitsers waren hun vijand, maar de natuur, modder, regen en mist waren de echte ontberingen en dat zie ik maar zelden terug. Al met al is het een continue wikken en wegen, nee of ja, goed of slecht, dit weer matig, dat weer aardig. Is dit dan gewoon een B-film anyone? Geschoten met klein budget, want dat gevoel bekruipt me constant. Daarnaast kan de film me niet blijven boeien, het trekt me niet, en dat hoeft op zich niet aan het script te liggen. Want hoewel veel mensen het verhaal/script afvallen en niets bijzonders vinden, heb ik wel zoiets van 'a day in a soldiers life' maar het is natuurlijk wie het brengt en hoe je het brengt. Ron Eldard als absolute simpele gozer en antiheld vind ik dan ook weer niet zo'n gekke keuze.

Al met al geen gek idee allemaal, maar helaas de uitvoering...

avatar van Darbie
Ik kan me heel goed voorstellen dat geen enkele acteur van naam in deze film wilde spelen.