Leningrad (2009)

Alternatieve titels: Attack on Leningrad | Ленинград

Rusland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog
110 minuten (bioscoop versie) / 364 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Aleksandr Buravskiy
met Mira Sorvino, Olga Sutulova en Gabriel Byrne

De Britse Kate Davis is verslaggeefster in Rusland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na een Duits bombardement op Leningrad wordt een groep buitenlandse journalisten terug naar Moskou gevlogen. Kate wordt vermist en zo blijft ze achter in de belegerde stad. Ook haar vriend Philip Parker - Amerikaans journalist en winnaar van de Pulitzerprijs - gaat, overtuigd dat ze het niet heeft overleefd, terug naar Moskou. Kate moet dan zien te overleven in een stad die van alles is afgesloten en waar iedereen dreigt te sterven door de honger.

Indrukwekkend verhaal, maar de film heeft helaas de allure van een tv-film. Er had meer in gezeten als er meer aandacht was besteed aan het acteerwerk, wat nu erg knullig overkomt.

Toch nog 3*

avatar van numb nuts
goede film maar helaas vind ik te caracters verkeerd in beeld gebracht,had sterker gekund

avatar van numb nuts
nachtschade schreef:
helemaal niks.
dan snap jij niet wat er toen is gebeurd.

numb nuts schreef:
dan snap jij niet wat er toen is gebeurd.

Ik weet niet aan welk bericht "Nachtschade" refereert maar wil wel een opmerking plaatsen over de bezetting van de stad Leningrad in de 2e wereldoorlog.
Leningrad (het huidige St. Petersburg) is ongeveer 900 dagen (8 september 1941 - 27 januari 1944) bezet geweest en in die periode aten de mensen toen het eten vrijwel op was; behang van de muren (koolhydraten) en de lijken van hun naasten die van de honger waren gestorven.
Vaak werden de doden niet gemeld omdat men dan het rantsoen voor hen mee kreeg naar huis.

Mythe en werkelijkheid van het beleg van Leningrad - historiek.net
Beleg van Leningrad - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ik heb veel fantasie (lees graag boeken en kijk vaak films) maar kan mij niet voorstellen in welke hel deze mensen hebben geleefd. Honger, vervuiling en kou! De winter was extreem koud, zelfs hier in Nederland vonden de boeren in juni 1943 nog ijs in de mesthopen!

avatar van knusse stoel
Onmenselijke geschiedenis en redelijk realistische film en daar laat ik het ditmaal bij.

avatar van waver1ck
Een WWII film, ik kijk er altijd met een militair historische blik naar.
Positief: tijdlijn technisch klopt het goed. Zelfs de verplaatsing van de Duitse divisies naar HG Mitte klopt qua naamgeving. CGI Me-109 zien er goed uit. De uitgeschakelde Duitse tank is volgens mij een echte PzKpfw 38(t), prima, het teken erop klopt volgens mij niet.
Qua Russisch materieel niet zo in thuis maar zag er goed uit, is natuurlijk meer voorhanden.

Jammer: De Duitse tanks die aanvallen, een leuke poging voor een PzKpfw IV-F2, alleen jammer dat die er toen nog niet waren. Me-109's die bombardementen doen?... dacht het niet. En dan uit de lucht geschoten worden door zware luchtafweer? lijkt me sterk.

De film haalt natuurlijk zeker niet het nivo van deze Stalingrad (1993) - MovieMeter.nl

knusse stoel schreef:

Mythe en werkelijkheid van het beleg van Leningrad - historiek.net
Beleg van Leningrad - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Leningrad is nooit bezet geweest....

HentheMan schreef:

Leningrad is nooit bezet geweest....

Je hebt gelijk maar......de mensen zaten daar wel als ratten in de val. Inderdaad is de stad niet bezet geweest door de Duitsers maar deze hadden de stad dusdanig omsingeld dat zoals ik stelde de mensen in de val zaten. Veel honger was er vooral in de eerste winter (1941-1942).
Alleen met de strenge vorst kon in 1941-'42 heel wat voedsel over het Ladogameer gebracht worden , ook waren er luchttransporten en werden duizenden geëvacueerd. Ook die aanvoer van voedsel ging vaak met ellende gepaard omdat de Duitsers hen met artillerie beschoten en de voedseltrucks raakten vaak in een sneeuwstorm de weg kwijt, of zakten door het ijs.
Voor behoorlijk meer info: Beleg van Leningrad - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Ook zijn er zeer informatieve boeken uitgebracht over dit onderwerp en na lezing kom je tot de constatering dat dit een hel op aarde was in die periode.

avatar van Donnie Vallermee
Ben toch benieuwd wat er op het einde toen Kate en Nina teruggingen gebeurd is...

Hebben ze het niet overleefd ?

Maar hoe heeft Kate dan Yura weten te redden?

En wie heeft hen gedood ? De kou? Bombardement? De Russen?

Vreemd einde...