Eichmann (2007)

Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Drama / Biografie

geregisseerd door Robert Young
met Thomas Kretschmann, Franka Potente en Troy Garity

Voordat Adolf Eichmann (Thomas Kretschmann) in Israël geëxecuteerd wordt, gaat hij in gesprek met Avner Less (Troy Garity). Gedetailleerd zet hij zijn rol in de geschiedenis van het Derde Rijk uiteen.

avatar van brucecampbell
Is hier al iets meer over geweten qua release?

avatar van Timecop
Vanaf 7 Oktober in de videotheek

avatar van Nohands
Het is een B-film, de acteurs (en actrice) spelen ongeinteresseert.

Troy Garity is een slechte acteur, hij deed me elke keer denken aan Adam Sandler in You Don't Mess with the Zohan (qua uiterlijk lijkt hij op Sandler)

Thomas Kretschmann kon er nog net mee door.

had hier meer van verwacht, meer gedetalieerd met filmfragmenten uit de oorlogstijd, helaas speelt deze film zich teveel af in het verhoor kamertje, het is wel duidelijk welke rol Eichman speelde maar de gruwelen die daarbij kwamen kijken worden niet uitgelicht.
Omdat het toch een zwaar onderwerp is wat wordt verfilmd krijgt hij 2 sterren van mij!

Deze film is traag een echt beeld Eichman gruweldaden laat men niet veel van zien .

avatar van Timecop
Film die een beetje blijft doorkabbelen en niet echt boeiend wordt. Thomas Kretschmann vindt ik overigens wel een goed acteur, Troy Garity lijkt op Ross Geller uit friends, ha ha. Ondanks alles heb ik me toch redelijk vermaakt met deze film.

avatar van Jan met de pet
Redelijke film, niet meer en niet minder, had er meer van verwacht duidelijk een B film, geef 2.5

Keek wel lekker weg.
Wel weer erg jammer van de engels sprekende nazi's. kan echt niet

avatar van Blood Duster
Aardige film, echter maakt het verhaal het moeilijk om zulk een film je op je stoel te houden. Daarvoor is het te sloom........

Maar aangezien ik een best gezonde portie aan interesse in de historie van dit soort films hecht, kan ie ermee door;)

avatar van JoeHallenbeck
Matig filmpje.
Troy Garity is verstoken van enig charisma, en Eichmann zelf wordt (soms) neergezet als een of andere Hannibal Lecter kloon.

De scene waar hij een baby in z’n kantoor doodschiet is te belachelijk voor woorden .

Prima film over de ondervraging van Adolf Eichmann, het was niet makkelijk om hem tot bekennen te laten overgaan, tot men een document vond waardoor hij niet anders meer kon.
Thomas Kretschmann speelt de rol van Eichmann zeer goed en lijkt er ook wat op, (naargelang de beelden die ik ooit heb gezien van de echte Eichmann).
Sommige beelden, vooral die van de flash backs zijn een beetje schokkend, al heb ik de indruk dat men nog zeer voorzichtig is geweest.
De prent gaat ook niet alleen over de persoon Eichmann, maar ook over de ondervrager en de druk die de man op zich krijgt om een bekentenis te kunnen ontlokken van zijn gevangene.
Ik vond dit een zeer goed geslaagde prent, die echter één groot nadeel heeft, waarom heeft men toch iedereen Engels laten praten ?? Thomas Kretschmann die wel voortreffelijk Engels spreekt en de rol van Eichmann vertolkt had toch makkelijk Duits kunnen praten.. hij is immers een Duitser !!!
Daarom ook net geen 5 sterren...

avatar van joe black
Veel van verwacht en enorm tegengevallen. Over wie gaat het nu eigenlijk? Eichmann of Avner Less?

Gaat het over Eichmann? Wat kom je dan te weten? Niets. Deze film vertelt absoluut niets en vooral niets nieuws. Die gesprekken die door Israël werden vrijgegeven zijn razend interessant maar die komen er véél te weinig in voor. Geen vonken tussen te twee hoofdacteurs.

Gaat het over Avner Less? Zwak verhaaltje. De film maakt niet duidelijk waarom hij de vijand van het volk is. Ik ben ook nooit ongerust geweest over de veiligheid van zijn gezin. Geen compassie gevoeld, never!

1* voor een slechte film over een razend interessant onderwerp.

Saai en slaapverwekkend. Alleen de eerste 45 minuten konden me nog bekoren. In het geheel was het maar een saaie en niet boeiende film. Hij was ook erg sober opgenomen want er zat nauwelijks kleur in. De film heet wel Eichmann maar de eigenlijke hoofdrol speler was Avner Less. Het beste in deze film waren eigenlijk nog de twee minnaressen van Eichmann, vooral de tweede.

avatar van Bibelonseberg
Tis inderdaad een momentopname met flashbacks uit het leven van Eichmann. Je moet interesse hebben in deze materie (bijvoorbeeld ook de Nurnberg processen) om dit ook op waarde te schatten. Als je pief-paf-poef zoekt is deze film voor jou ongeschikt.
Ik vond dit zeker goed gemaakt, alhoewel er meer vragen opkomen dan beantwoord worden.

avatar van moviemafketel
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de 2e WO en alles wat zich daarna afspeelde wat betreft de jacht op oorlogsmisdadigers. Eichmann was zoals in de film wel naar voren kwam een hele intelligente man.
Het was dan ook moeilijk om het bewijs rond zijn rol in de oorlog sluitend te krijgen. Uiteindelijk werd er gelukkig toch genoeg gevonden.
Het is geen oorlogsfilm zoals we gewend zijn van bijvoorbeeld Schindler's List etc., maar ik heb mij niet verveeld bij de interacties tijdens de verhoren en de bijbehorende flashbacks.stukje van die baby was pijnlijk.

avatar van Malli
Behoorlijke reconstructie van de ondervraging van Eichmann (één van de hoofdverantwoordelijken van de holocaust) na zijn gevanggenneming in Argentinië en overbrenging naar Israël. De hoofdacteurs doen hun ding (zonder meer), maar wat vooral bijblijft is het ontstellende gebrek aan moraal van de protagonist.

avatar van 606
Toch nog een goede film over Eichman, kende het verhaal niet en was interessant om te zien.
Die man was net zo ziek als Hitler en heeft nog te lang mogen leven.
Erg goed vertolkt door de acteurs.

3,5 ster

boeiende film kan me bijna niet voorstellen wat die man allemaal gedaan heeft in de oorlog.

avatar van Sneakers35
Wat ook goede films zijn: The Wave (1981)
en de Duitse remake Die Welle (2008) . Google maar eens of op moviemeter opzoeken

En dan kan je zien waarom mensen tot zulke daden komen.

En ik verbaas mijzelf elke weer hoe het zover heeft kunnen komen.

avatar van pvl63
Eerlijk gezegd had ik meer verwacht van deze film. Pas op het einde komt de aap uit de mouw en valt Eichmann uit zijn rol ("ik ben geen antisemiet"). Storende fout vond ik die kaart van Europa op de achtergrond die overduidelijk van na 2000 is.

avatar van mnrk
There's not enough!...........Enough what?.........Enough hard evidence that his lawyer can't chip away at in court, or get him extradited to Germany. There's no death penalty in Germany. Which is ironic.

Toch een prima film van Robert Young, het blijft een onderwerp/periode die nog steeds tot de verbeelding spreekt...

Het verhaal wordt wat traag gebracht en de keuze voor de Engelse taal vind ik ook een kleine tegenvaller, maar het acteerwerk in deze film maakt dat meer dan goed...

Het combineren van het verhaal van Eichmann met de flashbacks komt zeer goed en indrukwekkend over...

avatar van abeltjuh 25
Kan iemand mij vertellen of deze film een goed beeld geeft van hoe het proces echt gegaan is? Of is het een slap hollywood aftreksel? Dan hoef ik 'm niet te zien namelijk...

avatar van Decec
Plots het is wel twee zinnen? Weinig?

avatar van Decec
Een redelijk drama/biopic/oorlog/historie film...
Redelijk verhaal...
Een waargebeurd verhaal
Wikipedia
Redelijk acteerwerk...
Goed achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Redelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Zeer acceptabele film over wellicht één van de meest intrigerende veroordelingen van een Nazi kopstuk.

Ik vind de dialogen tussen Kretschmann en Garity boeiend en de sfeer in de film spreekt me aan. het had allemaal wel wat meer in-dept mogen zijn, maar goed. Toch voor mij 3*.

Decec schreef:

Een waargebeurd verhaal

Dat meen je niet? is dat echt allemaal gebeurd?

dennis1979 schreef:

Dat meen je niet? is dat echt allemaal gebeurd?

Ja
Adolf Eichmann - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org

Uhhmm mijn opmerking was sarcastisch.

De film is mogelijk interessant voor wie de dit jaar verschenen film Operation Finale van Chris Weitz gezien heeft, over de jacht op en de arrestatie van Eichmann in 1960. Deze film 'Eichmann' gaat verder waar 'Operation Finale' stopt, namelijk de verhoren van Eichmann in de gevangenis in Israël, om voldoende bewijsmateriaal te verzamelen om hem te kunnen veroordelen. Eichmann was een sluwe vos, die in feite alles ontkende waar hij van werd beschuldigd. In dat opzicht klopt de synopsis hier niet; hij vertelt alleen zijn visie om zichzelf zo veel mogelijk vrij te pleiten en ontkent alles waarvan hij aanneemt dat de officier van justitie het niet kan bewijzen.

Het perspectief ligt hier bij de ondervrager Avner Less, matig vertolkt door Troy Garity en speelt zich voornamelijk af in een cel in de gevangenis. Zijn huwelijksproblemen zijn weer een soort tegenhanger voor het gezin dat Eichmann mist. De film is niet slecht, maar bij vlagen nogal stroef. Het enige echt leuke, moet ik Theunissen nageven, zijn die twee maîtresses en hoe Eichmann daar mee omspringt.

Tarkus schreef:
Daarom ook net geen 5 sterren...

Blijf dit een prima film vinden, met schokkende archiefbeelden.
Ook de flashbacks met de acteurs zijn soms wel gruwelijk, de film is zeker niet geschikt voor gevoelige zielen.
Maar het blijft dus spijtig dat er geen Duits wordt gesproken, vooral door Eichmann