• 148.866 films
  • 8.179 series
  • 24.954 seizoenen
  • 546.420 acteurs
  • 323.681 gebruikers
  • 8.481.155 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Letter (1940)

Film noir / Drama | 95 minuten
3,45 138 stemmen

Genre: Film noir / Drama

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titel: De Brief

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: William Wyler

Met onder meer: Bette Davis, Herbert Marshall en James Stephenson

IMDb beoordeling: 7,6 (13.058)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Letter

"Fascinating, Tantalizing and DANGEROUS!"

Op een tropische nacht klinkt een schot en uit een huis strompelt een man, gevolgd door een vrouw met een pistool. Ze vuurt het wapen nogmaals meerdere keren op hem af en hij sterft. De vrouw is Leslie Crosbie, de vrouw van een Britse plantage-eigenaar, en zij claimt dat de man - ene Geoffrey Hammond - haar wilde aanranden. Ondanks dat wordt ze gearresteerd en ook haar eigen advocaat gelooft haar niet. Zijn wantrouwen wordt bevestigd als hem ter ore komt dat de weduwe van Geoffrey een brief bezit, waarin Leslie Geoffrey smeekt die bewuste avond bij haar langs te komen.

imageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Redelijke film met Bette Davis in de hoofdrol, die meent uit zelfverdediging een man doodgeschoten heeft. Haar advocaat komt er vrij vlot achter dat het toch wat anders in elkaar steekt. Wat advocaten-ethiek komt er nog bij kijken doordat hem aangeboden wordt een belangrijk bewijsstuk, een brief, te verdoezelen tegen een grote som van geld. De bijrol van zijn Aziatische hulp vond ik wel geinig, maar ook heel typisch. Denk ook dat het nu behoorlijk controversieel is, want hij wordt heel onderdanig en stereotiep geportretteerd.

Het mindere van The Letter vind ik echter dat het verhaal rechttoe, rechtaan verloopt. De film kabbelt gewoon weg met een quasi-dramatisch eind dat voor mij geen impact had. Ook een twistje, of een leuke wending op zijn minst kun je niet verwachten. Beetje jammer dus, maar vond het toch wel een redelijke en onderhoudende film.


avatar van gauke

gauke

  • 9855 berichten
  • 13069 stemmen

Een sfeervolle (maanverlichte avondscènes, lichteffecten en schitterende schaduwpartijen), sombere, duistere en melodramatische klassieke film noir, vol onderdrukte emoties, rond een moord en rechtspraak in koloniale oorden (de karakterisering of benadering van de Aziatische personages uit 1940 sprak boekdelen). De cast speelde uitmuntend. "With all my heart, I still love the man I killed" was een prachtzin.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10849 berichten
  • 6895 stemmen

Je kunt het wel aan William Wyler overlaten om van een intrigerend verhaal van de hand van W. Somerset Maugham een prangende film te maken. Dankzij het vlekkeloze en sfeervolle camerawerk en het optreden van James Stephenson en van geweldenaar Bette Davis (in topvorm) zit je vanaf de openingsscène tot aan het (weinig originele) einde aan het scherm gekluisterd. Mijn enige probleem is Herbert Marshall. De populariteit van deze “houten klaas” heb ik nooit begrepen. “Strakke” bijrol van Gale Sondergaard.


avatar van Flat Eric

Flat Eric

  • 6365 berichten
  • 1025 stemmen

Door het gebruik van 50 tinten grijs, zwart en wit leek het wel een frisse kleurenfilm.

Mooie sfeervolle film en het verhaal wordt nog best vlot verteld. Kijkt prima weg en is gelukkig niet traag met voldoende er toe doende dialogen. Overigens best vreemd dat de loyaliteit van de advocaat zo ver gaat dat hij het bewijs weg koopt. Daarom vond ik het einde eigenlijk prima: Oog om oog, tand voor tand.


avatar van John Milton

John Milton

  • 17808 berichten
  • 9577 stemmen

dit kan toch niet bagger zijn, tbouwh?

Bette en William?


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5239 berichten
  • 4204 stemmen

John Milton schreef:

dit kan toch niet bagger zijn, tbouwh?

Bette en William?

Ik trok 'em totaal niet. Aan Bette Davis ligt dat niet, want die zag ik pas ook nog ijzersterk spelen in Dark Victory. Kwalijker is het script. Zou het bijna een oriëntalistisch manifest willen noemen, met een voorspelbare verloop die maakt dat de film naar het einde toe bijna ondraaglijk wordt (zo heb ik het tenminste ervaren). Wyler kent z'n belichting, z'n camerastandpunten en z'n regiekeuzes, maar dat was nooit genoeg om het tij te doen keren.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 961 berichten
  • 1344 stemmen

Melodrama waarin alle spotilights op Bette Davis gericht staan. Het verhaal speelt zich af in Singapore (zijnde de Warner Bros. studio’s) en is gebaseerd op een waargebeurde zaak. Geen whodunit maar eerder een whydunit waarbij je als kijker al van mijlenver ziet aankomen hoe de vork werkelijk in de steel zit. Maar dat doet niets af van het kijkplezier. Het tempo zit goed en de acteurs doen hun job zoals het hoort, zij het dat het aan de uitgewerkte psychologie van de personages soms mangelt maar dat zien we wel meer bij films op ouderdom. Zoals gezegd is Bette Davis top of the bill maar voor mij wordt de show vooral gestolen door de look van de film. Die is namelijk fantastisch. Het mag dan meer melodrama dan thriller zijn, het ziet eruit als volslagen noir. Nagenoeg heel de film lang werpen de latten van de jaloezieën schaduwen op de setting en personages, als zijn ze gevangen in iets waaruit niet te ontsnappen valt. Zo vindt in het laatste half uur van de film een cruciale scene plaats tussen Bette Davis, Herbert Marshall en James Stephenson in het huis van Davis: ook de salonzetels blijken een horizontaal streepjespatroon te hebben waardoor de continuïteit van de gevangenis (zoals ik het interpreteer) nog eens in de verf wordt gezet. Kudos voor William Wyler en cameraman Tony Gaudio (die we ook kennen van Little Caesar en High Sierra). Naast het schaduwwerk zijn er ook mooie shots te bewonderen, zoals het craneshot helemaal op het einde.

De muziek is geschreven door Max Steiner, uiteraard een absolute vakman, al vond ik - hoewel een zeer mooie score - dat de muziek op sommige ogenblikken te veel interfereerde met de interactie van de personages. Wel een fijne integratie van oosterse motieven op het ogenblik dat de natives mogen opdraven (die weliswaar zeer ééndimensionaal worden afgebeeld).

Conclusie. De visuele schoonheid van de film overstijgt voor mij het inhoudelijke. Maar daar valt prima mee te leven.


avatar van TMP

TMP

  • 1529 berichten
  • 1499 stemmen

Het ronduit zwakke script verpest deze film toch een beetje. Het acteerwerk is niet verkeerd en sfeertechnisch is het ook best redelijk. De film beschikt echter over een heel dun plot, dat ook niet echt boeiend gebracht wordt. Het wordt naar het einde toe steeds minder interessant en de nogal dramatische ontknoping maakte geen enkele indruk.