

Genre: Film noir / Drama
Speelduur: 95 minuten
Alternatieve titel: De Brief
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Wyler
Met onder meer: Bette Davis, Herbert Marshall en James Stephenson
IMDb beoordeling:
7,5 (14.097)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Letter
"Fascinating, Tantalizing and DANGEROUS!"
Op een tropische nacht klinkt een schot en uit een huis strompelt een man, gevolgd door een vrouw met een pistool. Ze vuurt het wapen nogmaals meerdere keren op hem af en hij sterft. De vrouw is Leslie Crosbie, de vrouw van een Britse plantage-eigenaar, en zij claimt dat de man - ene Geoffrey Hammond - haar wilde aanranden. Ondanks dat wordt ze gearresteerd en ook haar eigen advocaat gelooft haar niet. Zijn wantrouwen wordt bevestigd als hem ter ore komt dat de weduwe van Geoffrey een brief bezit, waarin Leslie Geoffrey smeekt die bewuste avond bij haar langs te komen.
Externe links
Acteurs en actrices
Leslie Crosbie
Robert Crosbie
Howard Joyce
Dorothy Joyce
Mrs. Hammond
John Withers
Adele Ainsworth
Prescott
Ong Chi Seng
Mrs. Cooper
Video's en trailers
Reviews & comments

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Redelijke film met Bette Davis in de hoofdrol, die meent uit zelfverdediging een man doodgeschoten heeft. Haar advocaat komt er vrij vlot achter dat het toch wat anders in elkaar steekt. Wat advocaten-ethiek komt er nog bij kijken doordat hem aangeboden wordt een belangrijk bewijsstuk, een brief, te verdoezelen tegen een grote som van geld. De bijrol van zijn Aziatische hulp vond ik wel geinig, maar ook heel typisch. Denk ook dat het nu behoorlijk controversieel is, want hij wordt heel onderdanig en stereotiep geportretteerd.
Het mindere van The Letter vind ik echter dat het verhaal rechttoe, rechtaan verloopt. De film kabbelt gewoon weg met een quasi-dramatisch eind dat voor mij geen impact had. Ook een twistje, of een leuke wending op zijn minst kun je niet verwachten. Beetje jammer dus, maar vond het toch wel een redelijke en onderhoudende film.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een sfeervolle (maanverlichte avondscènes, lichteffecten en schitterende schaduwpartijen), sombere, duistere en melodramatische klassieke film noir, vol onderdrukte emoties, rond een moord en rechtspraak in koloniale oorden (de karakterisering of benadering van de Aziatische personages uit 1940 sprak boekdelen). De cast speelde uitmuntend. "With all my heart, I still love the man I killed" was een prachtzin.

BBarbie
-
- 12354 berichten
- 7435 stemmen
Je kunt het wel aan William Wyler overlaten om van een intrigerend verhaal van de hand van W. Somerset Maugham een prangende film te maken. Dankzij het vlekkeloze en sfeervolle camerawerk en het optreden van James Stephenson en van geweldenaar Bette Davis (in topvorm) zit je vanaf de openingsscène tot aan het (weinig originele) einde aan het scherm gekluisterd. Mijn enige probleem is Herbert Marshall. De populariteit van deze “houten klaas” heb ik nooit begrepen. “Strakke” bijrol van Gale Sondergaard.

Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1025 stemmen
Door het gebruik van 50 tinten grijs, zwart en wit leek het wel een frisse kleurenfilm.
Mooie sfeervolle film en het verhaal wordt nog best vlot verteld. Kijkt prima weg en is gelukkig niet traag met voldoende er toe doende dialogen. Overigens best vreemd dat de loyaliteit van de advocaat zo ver gaat dat hij het bewijs weg koopt. Daarom vond ik het einde eigenlijk prima: Oog om oog, tand voor tand.

tbouwh
-
- 5547 berichten
- 4744 stemmen
Ik trok 'em totaal niet. Aan Bette Davis ligt dat niet, want die zag ik pas ook nog ijzersterk spelen in Dark Victory. Kwalijker is het script. Zou het bijna een oriëntalistisch manifest willen noemen, met een voorspelbare verloop die maakt dat de film naar het einde toe bijna ondraaglijk wordt (zo heb ik het tenminste ervaren). Wyler kent z'n belichting, z'n camerastandpunten en z'n regiekeuzes, maar dat was nooit genoeg om het tij te doen keren.

Bobbejaantje
-
- 1570 berichten
- 1691 stemmen
Melodrama waarin alle spotilights op Bette Davis gericht staan. Het verhaal speelt zich af in Singapore (zijnde de Warner Bros. studio’s) en is gebaseerd op een waargebeurde zaak. Geen whodunit maar eerder een whydunit waarbij je als kijker al van mijlenver ziet aankomen hoe de vork werkelijk in de steel zit. Maar dat doet niets af van het kijkplezier. Het tempo zit goed en de acteurs doen hun job zoals het hoort, zij het dat het aan de uitgewerkte psychologie van de personages soms mangelt maar dat zien we wel meer bij films op ouderdom. Zoals gezegd is Bette Davis top of the bill maar voor mij wordt de show vooral gestolen door de look van de film. Die is namelijk fantastisch. Het mag dan meer melodrama dan thriller zijn, het ziet eruit als volslagen noir. Nagenoeg heel de film lang werpen de latten van de jaloezieën schaduwen op de setting en personages, als zijn ze gevangen in iets waaruit niet te ontsnappen valt. Zo vindt in het laatste half uur van de film een cruciale scene plaats tussen Bette Davis, Herbert Marshall en James Stephenson in het huis van Davis: ook de salonzetels blijken een horizontaal streepjespatroon te hebben waardoor de continuïteit van de gevangenis (zoals ik het interpreteer) nog eens in de verf wordt gezet. Kudos voor William Wyler en cameraman Tony Gaudio (die we ook kennen van Little Caesar en High Sierra). Naast het schaduwwerk zijn er ook mooie shots te bewonderen, zoals het craneshot helemaal op het einde.
De muziek is geschreven door Max Steiner, uiteraard een absolute vakman, al vond ik - hoewel een zeer mooie score - dat de muziek op sommige ogenblikken te veel interfereerde met de interactie van de personages. Wel een fijne integratie van oosterse motieven op het ogenblik dat de natives mogen opdraven (die weliswaar zeer ééndimensionaal worden afgebeeld).
Conclusie. De visuele schoonheid van de film overstijgt voor mij het inhoudelijke. Maar daar valt prima mee te leven.

TMP
-
- 1763 berichten
- 1600 stemmen
Het ronduit zwakke script verpest deze film toch een beetje. Het acteerwerk is niet verkeerd en sfeertechnisch is het ook best redelijk. De film beschikt echter over een heel dun plot, dat ook niet echt boeiend gebracht wordt. Het wordt naar het einde toe steeds minder interessant en de nogal dramatische ontknoping maakte geen enkele indruk.
Het laatste nieuws

De vijf best beoordeelde films van Tom Felton (36) buiten de 'Harry Potter'-reeks

Guillermo Del Toro en David S. Goyer hadden bijna samen een 'Star Wars'-film gemaakt

'De Veroordeling' over roemruchte Deventer moordzaak vanavond zonder reclame op televisie

Netflix onthult met nieuwe beelden de startdatum van spelshow gebaseerd op 'Squid Game'
Bekijk ook

The Father
Drama, 2020
124 reacties

I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties

Mildred Pierce
Drama / Film noir, 1945
44 reacties

A Letter to Three Wives
Drama / Romantiek, 1949
18 reacties

What Ever Happened to Baby Jane?
Drama / Horror, 1962
98 reacties

The Desperate Hours
Film noir / Drama, 1955
35 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekplantationbriefsingaporefilm noirmoordmalaya zwarte filmmurder suspect
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.