The Aryan Couple (2004)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door John Daly
met Martin Landau, Judy Parfitt en Caroline Carver

Een rijke joodse industrieel wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog gedwongen zijn familiekapitaal af te staan aan de nazi's. Als hij weigert, wachten hem en zijn familie de dood in Auschwitz. Tekent hij echter, dan wordt hen een veilige reis naar het neutrale Zwitserland gegarandeerd. Ondertussen probeert ook het Duitse echtpaar dat bij hem in dienst is te vluchten. Zij hebben daarvoor hun eigen redenen.

avatar van Alba
Gisteren op dvd gezien.
Ik dacht een zoveelste hitler-film te zien, maar ik was aangenaam verrast.

Goeie film, menselijk en spannend tot het einde.

avatar van Jan met de pet
Goede film met een goed verhaal........zeker kijken.....3,5

erg goede film, met een zeer mooie Judy Parfitt

geef deze film een 4

avatar van eRCee
Niet al te goed deze film. De dramatische opening, met shots van Auschwitz, staat eigenlijk los van het verhaal en is dus overbodig en zelfs wat smakeloos. Ook in het vervolg speelt deze film erg op het sentiment, met alle trucs die daarbij horen. Verder is het acteerwerk niet altijd even overtuigend. Het verhaal is aardig, met de gehele speelduur wel enige spanning waardoor het zeker geen moeizame zit is.
De eindscene is echt te dom voor woorden. Zelden zag ik zo'n zinloze toevoeging aan het eind van een film. Desalniettemin 2,5*, misschien wel wat aan de hoge kant maar een oorlogsfilm is nu eenmaal (bijna) altijd toch indrukwekkend.

Het stoort me altijd heel erg als Duitsers onderling Engels spreken. Ook dit keer levert dat weer minpunten op. 2,5 ster.

avatar van Thierry18
Ik heb deze film gezien en vond hem erg goed!
Als je van een dramatische film houdt met een goed voelbare sfeer, dan is deze aan te raden!
De acteur die Himmler is speelt is erg geniepig, goed geacteerd!

avatar van Carl
Een goed verhaal, maar duitsers moeten toch echt duitsers spelen, hongaren hongaren, oostenrijkers oostenrijkers, zwitsers zwitsers en engelsen.... och...er spelen toch helemaal geen engelse karakters mee? Waarom dan toch soms die engelse gebaartjes bij de nazi's?

En, oh ja, De nazi's waren gemeen, maar ze dronken niet tijdens de dienst.

Carl schreef:

En, oh ja, De nazi's waren gemeen, maar ze dronken niet tijdens de dienst.

Dan heb je denk ik niet goed gekeken!!!

avatar van Timmy757
Deze film heeft wel een vrij goed verhaal, maar helaas zaten er toch wel erg veel foutjes in, en zoals eerder genoemt waren de eerste en laatste scenes toch wel vrij doelloos. Verder toch wel genoten van de film dus 3,5*.

Goed gebracht oorlogsdrama, over de vervolging van de Joden tijdens het nazisme.
Het verhaal op zich is ongeloofwaardig maar toch blijf je geboeid kijken, omdat er toch enkele gebeurtenissen stroken met de werkelijkheid, zoals de kunstroof in ruil voor mensenlevens.
Prima geacteerd, alleen is het spijtig dat men nog steeds niet heeft geleerd van andere films, als bv. 'Der Untergang', en de Duitsers Duits laat spreken, en de Hongaren Hongaars...
Maar omdat ik van dit soort films houd heb ik er toch een 5 sterren voor over, er zijn veel slechtere filmen in dit genre.

Er is maar 1 minpuntje aan deze spannende en mooie film en dat er wordt alleen Engels gesproken.

avatar van 606
erg ontroerend verhaal en ja engels gesproken is jammer
maar acteren is erg sterk.

4 sterren

Couch Potato
eRCee schreef:

Ik heb me daar wat rommel meegenomen op die rommelmarkt (vandaar de naam rommelmarkt, veronderstel ik). De twee andere gedrochten heten The Last Drop en The Bunker, allemaal flutfilms rond oorlog, deze hier was nog de minst erge, en dus nog een beetje genietbaar...
Het kan aardig tegenvallen, films meenemen die je absoluut niet kent...

Heb hem niet op de rommelmarkt gekcht maar gewoon voor 1 euro in een winkel en dit is toch wel een erg mooie film en heel goed geacteerd ook.

Clichématige en vaak ongeloofwaardige film, die echter constant blijft boeien en een aantal sterke (stille) scènes kent. Dit is met name de verdienste van de meeslepende muziekscore en het bij vlagen broeierige camerawerk, want speltechnisch slaat met name 'het Arische koppel' de plank vaak mis.

Een flutfilm, zonde van de tijd

alleen op het laatst werd het een beetje boeiend.

super mooie film!

was erg verrast!

tot het einde erg spannend!

alleen beetje jammer dat Hitler een beetje gay overkwam!

dat was de enige acteur die niet echt geloofwaardig overkwam!

toch zeker de moeite waard om te kijken!

avatar van AmazingPP
Een goed geschoten drama-film, een verrassing moet ik julli eerlijk bekennen. Er wordt erg goed in geacteerd, erg overtuigend neergezet. Wat ik ook fijn vond is dat nergens TE sentimenteel word. Landau en Parfitt zetten hier allebei prachtige rollen neer. 3,5*

avatar van AmazingPP
prikadel schreef:

alleen beetje jammer dat Hitler een beetje gay overkwam!

dat was de enige acteur die niet echt geloofwaardig overkwam!

Dat was niet Hitler, maar Himmler. Ik dacht het ook eerst, hoor, dus ik begrijp je verwarring en inderdaad, hij kwam erg gay over...

avatar van Toontje35
Altijd weer jammer Duitsers die Engels spreken. Verder een aardige film die op het eind begon te boeien

avatar van Marvinleeaday
Leuke film, waarbij zeker niet te veel op details moet worden gelet. Redelijk spannend en ook wat sentimentjes.
Je kan je nauurlijk ook gaan afvragen of de film wel esthetisch verantwoord is. Is echt alles voor geld te koop? En zou je geen hekel kunnen krijgen aan de man die alleen voor zijn familie de vrijheid koopt? hhmm. Zoals ik al zei niet op details letten en zeker niet te ver over doordenken.

avatar van MovieHolic
Zeker wel een aanrader!

Het enige minpunt is dat de film niet in het duits is.
Sterk geacteerd en vond hem super spannend.
Het verhaal zat goed ineen, ok soms kan je het in twijfel trekken maar al bij al zeker realistisch.
Een dikke 4, en verdiend..

avatar van ladybug
Een aardig verhaal, maar zo onrealistisch.
vooral de scene waarin ze met Himmler aan het dineren zijn en dat daarna de vrouw Himmler terechtwijst en betwijfelt.
Verder vond ik de film te mooi, de acteurs, de beelden, daardoor kwam het op mij ook niet echt over. Het einde vond ik te walgelijk voor woorden.
Als je je verstand op nul zet is de film 'goed te doen' en bij vlagen best spannend.

Tenenkrommende film, het is behoorlijk onrealistisch, het acteren vond ik ook maar matig.

avatar van LauraArsenal
Na een halfuur kijken was ik de film al beu. Heb na enkele dagen toch de moed gevonden om hem volledig uit te kijken. Het acteerwerk was OK maar volgens mij is de film redelijk onlogisch. Bepaalde fragmenten waren irriterend en bepaalde personages ook. Op het einde was het wel spannend...

avatar van peterg69
Een aardige film, maar er had meer gedaan kunnen worden met het verhaal.
Duitsers die Engels spreken is natuurlijk niet aanvaardbaar.
Er waren verder nog wat fouten met betrekking tot details zoals uniform, uitrusting, en wapens.
En dan nog het vliegtuig waar de familie mee vertrok..... een Dakota DC3!!??
Zoals gezegd, alles bij elkaar een aardige film waar meer ingezeten had.

Tarkus schreef:

Blijft een goede film ondanks dat niet alles historisch correct is.
Ook geen ik iets minder deze keer, omdat het taalgebruik, alles in het Engels, toch niet meer van deze tijd is.
Maar het blijft wel een boeiende film.

The Aryan Couple

ik vint het een goeie film goed inelkaar gezet.alleen weet ik niet of de film naar waarheid berust

omdat je aan de eind van de film ook ziet dat ingrid vassman die rol speelde 10 jaar na de oorlog weer in dat huis was van kreuzenberg omdat kreuzenberg dan een afstandsverklaring af moest staan aan himmler en echmann zodat er 3000 joden naar zwitserland veilig werd over gebracht.
wie kan vertellen of deze film op waarheid berust.ik verwacht van wel