Rommel (2012)

Duitsland / Frankrijk / Oostenrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Niki Stein
met Ulrich Tukur, Benjamin Sadler en Tim Bergmann

'Rommel' vertelt het verhaal van de vruchteloze pogingen van veldmaarschalk Erwin Rommel, om van Hitler versterking te verkrijgen voor het Westelijke Front en het geleidelijke begrip over de slechte situatie na de militaire nederlaag in Normandië. Door zijn stafchef Speidel wordt hij voorzichtig op de hoogte gebracht van de plannen om Hitler ten val te brengen, waarbij Rommel zich afwachtend gedraagt, maar de samenzweerders niet verraad. Geconfronteerd met Hitlers halsstarrige vasthouden in het geloof op de eindoverwinning en steeds meer absurde militaire orders is Rommel, om verder bloedvergieten te voorkomen, vastbesloten om een nieuw front te openen op eigen risico.

avatar van Leo1954
Ach, bij de eerste inval in Polen en zelfs de jaren daarvoor was het zelfs bij Jan met de pet daar al bekend. De concentratiekampen bestonden al voor de WOII. De jodenvervolging (en communistenjacht, zigeunerjacht, geestelijk minder begaafden) was al ingezet jaren voor de oorlog.

Een echte naïeve onwetende held was dan ook cynisch bedoeld, ik geloof daar niet in.

Generaliseren is nooit goed, maar je ogen gesloten houden van wat er echt heel breed gedragen door de Duitsers is echt een feit.

En zeker zo'n hooggeplaatst militair wist wat er op alle fronten speelde, daar ben ik van overtuigd. Dat Rommel geen politicus was en een echte militair doet daar niets vanaf. Want dat was hij zeker, een militair. Hij heeft meegewerkt aan een hoop ellende, dat hij tot inkeer kwam was niet alleen idealistisch. Er waren meer militairen die niet meer geloofden in de waanzin van Hitler en zijn onrealistische bevelen.

avatar van icy
icy
vrij goed geacteerd

avatar van fritsje
en ja hoor de halve cast van der untergang zat er weer bij,hebben die duitsers maar 15 beroepsacteurs of zo ?en diegene die gecast waren voor hun rol leken er ook geen meter op!
special effects minimaal en het verhaal had de nodige onwaarschijnlijkheden,onze erwin wist niks vanhet joodse lot,kom op nou......

avatar van henrygreenways
Hitler met een vreemde neus, moet kunnen!!

avatar van Brix
De docu over Rommel,die de Duitse TV in aansluiting op deze film liet zien, was veel interessanter.

Prima film en geeft een goed beeld weer van de veldmaarschalk Rommel.
Alleen de rol van Hitler is zeer slecht gecast en dat is erg jammer.
Totaal ongeloofwaardig, lachwekkend zelfs en er is er maar één die Hitler perfect kan vertolken en dat is Bruno Ganz.
Zoals hij Hitler speelde in der Untergang was werkelijk subliem en onvergetelijk.
De duitsers gaan hun inktzwarte verleden zeker niet uit de weg en maken keer op keer weer indrukwekkende films/documentaires over de tweede wereldoorlog.
Daarnaast is het acteren vaak op een zeer hoog niveau, waar menig hollywoodster nog eens een voorbeeld aan kan nemen.

leerzaam filmpje

avatar van John Barry
Dit is een goede film over de laatste maanden van het leven van Erwin Rommel.

Ulrich Tukur zet een goede Rommel neer. Zijn acteer werk is erg goed. Ook heel erg goed is het acteer werk van Benjamin Sadler als Hans Speidel. Het acteer werk is zo wie zo erg goed in deze film. Op twee karakters na dan . John Silberschneider als Adolf Hitler doet het niet heel erg goed en Oliver Nagele als de gravin overtuigende mij ook niet zo. Maar verder rest is het acteer werk van hoog niveau . Het zijplot van de de gravin was trouwens compleet overbodig en haalde wel wat vaart uit de film.

Minpunt bij deze film is dat de special effects niet zo goed zijn. De korte vecht scènes en bomaanslagen die je in deze film ziet zijn van niet al te grote kwaliteit. Maar dit reken ik de film niet te zwaar aan. Het gaat immers om de laatste maanden van het leven van Rommel niet om de gevechten.

De twee grote vragen zijn: Wat wist Rommel allemaal van de plannen van Stauffenberg en co ? En in hoeverre was hij bereid mee te helpen aan deze plannen ? Het antwoord wat in de film min of meer gegeven word daarvan denk ik dat , dat wel het juiste antwoord is. Deze film laat goed de worsteling zien waarmee Rommel te maken heeft aan het eind van zijn leven. Toch vind ik wel dat Rommel in deze film iets te sympathiek overkomt. Je mag de filmmakers er toch wel een beetje van persoonsverheerlijking beschuldigen. Tevens vraag ik mij toch wel af Rommel echt niet wist wat de Nazi’s met de Joden deden. Lijkt mij toch dat hij dat in zijn positie toch al veel eerder had kunnen weten.

Maar goed. Ondanks dat Rommel er toch wat te sympathiek vanaf komt is dit wel een goede film over de laatste maanden van het leven een van de bekendste Duitse generaals.

3,5 ster voor deze film.

avatar van rowanb8
Echt slecht gewoon 1 *. Hitler ziet er niet uit en decor is duidelijk nep. (Mijn mening)

Indrukwekkende film, ging er zonder veel verwachting naar kijken maar vond het een bovengemiddeld goede film...
Sterk ook dat er wat authentieke beelden in gemonteerd waren!
Natuurlijk zaten er ook enkele minpuntjes in maar als geheel zeer de moeite waard.

avatar van Barry83
Slechte film helaas. Had te maken met de slechte acteurprestaties en Hitler die ontzettend slecht was en er uit zag als een clown!

avatar van Bibelonseberg
Het gaat 'm niet om of de acteurs precies lijken op de personen die ze moeten naspelen. het gaat 'm om de laatste dagen van Erwin Rommel, de opmars van de geallieerden, operatie Valkyrie en de verschrikkelijke gevolgen van deze mislukking, Had Stauffenberg die twee bommen op scherp kunnen zetten ipv 1, dan had de geschiedenis er totaal anders uitgezien. Ergo, kijk niet of het snorretje van Hitler wel authenthiek was, maar kijk naar de historie!

avatar van 93.9
Prima film. Sommige scenes waren inderdaad nep te noemen. Aan die gevechten hadden ze meer tijd in moeten steken. Over de gehele linie genomen een goede film.

avatar van Onslaught
Prima film hoor. Verwacht niet al te veel, want is een kleine productie, maar het verhaal is interessant genoeg en voor WWII geintresseerden is het leuk om wat meer van de duitse kant te weten.

avatar van frolunda
Degelijke maar niet al te spectaculaire film met een goede rol van Ulrich Tukur als veldmaarschalk Erwin Rommel.Verwacht niet al te veel actie maar meer een beschrijving van de laatste dagen van Rommel tijdens de invasie van Normandie.Interessante rolprent met qua acteurs en regisseur een hoog Tatort-gehalte (wat ik overigens best leuk vond),alleen jammer van die rol van Hitler,dat was echt een aanfluiting.

avatar van des1
Aardige film die gevoelsmatig een beetje in de mist gaat bij het ontbreken van drama als Rommel aan het eind eraan mag geloven, alsof het verhaal na zo'n 2 uur wordt afgeraffeld. Rommel is een in Duitsland nog steeds gewaardeerde historische figuur, met name omdat hij vanwege zijn lot aan de goede kant van de geschiedenis eindigde. Maar hier speelt toch een beetje wat ook bij Hitlers architect Albert Speer gold: "wir haben es nicht gewusst". Van wat we nu weten (van tijd tot tijd doet NatGeo dit uit de doeken) van Speer, zou hij zeker opgehangen zijn geworden, en niet veroordeeld tot de 20 jaar detentie die hem was opgelegd. Met de massale progroms nog vóór WO2, is het natuurlijk naief om te denken dat er niets met de Joden zou zijn gebeurd. Je kunt ook door semi vragen te stellen ("wist jij ervan?") zgn. getuigenis afgeven dat JIJ er -dus- niks van wist. Rommel was een carrieregeneraal die bij zijn collega's niet geliefd was. Kwam goed tot uiting in de film. Als Desert Fox (Rommels bijnaam) leek hij meer een gelukkige hand te hebben in de strijd in N.Afrika (ook door een weifelede Montgomery als tegenstander), dan dat hij een meester strateeg was. Hij werd ook gehaat door zijn eigen kader in het Afrikakorps. De lezing in de film dat hij van de ophanden ....... (spoiler) tegen Hitler had kunnen weten / had geweten lijkt correct. Past in het beeld dat Rommel een opportunist was. M.a.w. in de film wordt ie wel wat al te positief geportretteerd. Verademing dat het een Duitse en Duits gesproken film was, en dat er geen Duitse acteurs waren die Engels spraken, zoals in die Tom Cruise film over Von Stauffenberg.

avatar van Hendrick99
Met een dergelijk waargebeurd scenario kun je als producent eigenlijk niet de mist ingaan.
Door de enorme populariteit onder de bevolking, durfde Hitler het niet aan om hem (Rommel) voor de rechter te slepen. Hij mocht daarom zelfmoord plegen, hetgeen een soort gunst was in die tijd...
Ik vind dit een goede en natuurgetrouwe film, maar Ulrich Tukur vind ik geen goede keus. Hij heeft iets jongensachtig over zich, dat goed uitpakte in 'Das Leben der Anderen' maar in deze film een tikje storend is.

avatar van Bacchero
Als je geïnteresseerd bent in oorlogsgeschiedenis is dit toch best een goede film over het laatste levensjaar van Rommel. Het verhaal werd goed gebracht en strookt grotendeels met de waarheid (in hoeverre deze is gekend). Ik ben meer geïnteresseerd in dat soort dingen dan de actie dus dat de actiescènes minder waren kon mij minder schelen.

Interessant voor liefhebbers van WO II.
Moeilijke opdracht om de teleurgang van de Duitse overheersing in Europa, Rommel, de invasie, het complot... deugdelijk in 2 uren film in te blikken. Vandaar dat de film wat diepgang mist.
Evenwel niet onverdienstelijk maar inhoudelijk stoorde ik mij wel om die topofficieren als regelrechte slachtoffers van het Hitler-regime te zien voorgesteld en zekerlijk het feit dat zij zogezegd onwetend waren over de holocaust.

Rommel-ige film... Hitler zag er echt niet uit...

avatar van TronMan
Nette (tv) film/docu over E. Rommel . Al is is budget niet zo groot geweest, gezien de soms 'neppe' decor's.
En had men nou niet ff iemand anders voor A.H. kunnen nemen ?! Al met al , een interessant verhaal uit ww2 .