The Counterfeit Traitor (1962)

Thriller

geregisseerd door George Seaton
met William Holden, Lilli Palmer en Hugh Griffith

Eric Erickson, een Zweedse oliehandelaar, stemt in met een voorstel van de Geallieerden de Nazi's te bespioneren. Zijn vrienden verdwijnen als sneeuw voor de zon, omdat hij zich voor zijn dekmantel nu met Nazi's moet inlaten. Wanneer hij wordt ontdekt, moet hij zien maken dat hij weg komt.

avatar van streeter
Uitstekende thriller.

Spannend spionage verhaal uit de tweede wereldoorlog
met uitstekende cast.

avatar van Jan met de pet
Prima film, spannend en goed verhaal:3,5

Ben nog steeds op zoek naar deze film met NEDERLANDSE ondertiteling.
Is wel op dvd uigebracht maar nooit in Nederland. Ben ook tevreden met een
download versie (betaalt geen bezwaar)
Wie??

avatar van Roger Thornhill
Gedeeltelijk oorlog, gedeeltelijk spionage, gedeeltelijk psychologisch drama waarin William Holden zoals wel vaker een (zelfverklaard) opportunist speelt die aan beide kanten van het conflict probeert te verdienen. Ditmaal echter wordt hij in de tang genomen en door nog meedogenlozer spelers ingezet voor hun eigen zaak, met diverse beladen en spannende scènes tot gevolg. Zeer fraai op lokatie in Duitsland, Denemarken en Zweden gefilmd, met een minimum aan Engelstalige acteurs en veel lokaal talent (inclusief Klaus Kinski in een korte maar memorabele en zeer koortsige rol), met een paar mooie verrassingen, een serieuze onderkoelde toon en uitstekende rollen van Holden en Lilli Palmer. De regie mist misschien net de touch om hier een klassieker of een echt memorabele film van te maken, maar als serieus drama mag het resultaat er desalniettemin zijn. Door een rol als deze (die hem als een handschoen past) stijgt William Holden weer een treetje op mijn ladder van favoriete acteurs.

avatar van Biosguru
Erg fijne film. Vooral het sound design en het drama is erg goed gedaan. Doet zowel aan Sirk als aan Una giornata particolare denken. Locaties en sets zijn zo ontworpen dat je het gevoel hebt er bij te zijn. Erg apart ontwerp / design in deze film. Het voelt aan als vroege WOII kleurenfilm. Terwijl '62 Technicolor en kleur er heel anders uitziet. Op de een of andere manier werkt dat ontzettend goed. En als je naar alle details kijkt die in deze film zitten verwerkt, kan je niet anders concluderen dat dit zo bedoelt is.

Aanrader voor al diegenen die denken dat een oorlogsfilm over moraal en filosofie hoort te gaan en wat minder over dikke ontploffinks en zon vette vuurbal.

avatar van mrklm
All-American William Holden speelt een half-Zweedse oliehandelaar die tijdens WOII onder druk besluit als spion te werken voor het verzet in het door de Nazi's bezette Denemarken. Holden is ideaal in de hoofdrol, maar het veelvuldige gebruik van voice-overs ter vervanging van dialoog maken het niet makkelijk om het eerste uur door te komen zonder je aandacht te laten verslappen. De film komt echt op gang wanneer Lilli Palmer ten tonele verschijnt als Holdens contact in Kopenhagen die zich moet voordoen als zijn minnares. Het resulteert in een spannend spionage-verhaal met de nodige dramatische wendingen en een dosis romantiek die nooit in de weg staat van het verhaal, maar juist een dimensie toevoegt aan de ontknoping van en te lange oorlogsthriller, die echter uiteindelijk de moeite zeker waard blijkt te zijn.