The Desert Fox: The Story of Rommel (1951)

Alternatieve titel: The Desert Fox

Oorlog / Biografie

geregisseerd door Henry Hathaway
met James Mason, Jessica Tandy en Cedric Hardwicke

Het leven van Veldmaarschalk Rommel na het 'Afrika-korps'; zijn werk in het verdedigen van Europa en zijn aandeel in de (mislukte) aanslag op Hitler en de gevolgen daarvan...

neo (crew)
erg boeiend oorlogsdrama die weer geeft wat rommel meemaakte tijdens de oorlog. ik had ook geen moment het idee dat iets verkeerd was weergegeven uit de geschiedenis van WOII. 3.5 sterren

avatar van rondh
Het verhaal is goed verteld. Jammer genoeg lieten ze te weinig beelden zien van de verschillende veldslagen.

neo (crew)
Ik vond het juist beter dat de concentratie meer op zijn persoon zelf lag.

avatar van speedy23
Juist. Het is immers 'The Story of Rommel' en niet 'The Story of Rommels Battle's'.

avatar van Mac Hammer Fan
Boeiend docudrama met puike vertolkingen - alleen Luther Adler als Adolph Hitler valt een beetje uit de toon - over een gereputeerde Duitse generaal die zoals veel van zijn collega's steeds meer begint te twijfelen aan de tirannieke heerschappij van de Führer.

Bart Simpson
Een heel erg goede film. Mooie biografie ook van Erwin Rommel.
Aanrader. 4.0*

Grandioos. Prima film niets op aan te merken.

avatar van blurp194
Aardig filmpje over de nadagen van de beroemde krijgsheer.

Een tijdje geleden zag ik wat wellicht de nieuwste remake van dit voorbeeld is: Rommel (2012), en voelde daarbij toch vooral ergernis over het gebrek aan diepgang, het te makkelijk rechtpraten van wat toch echt wel krom geweest moet zijn, het teveel de gezellige oude oom zijn van Ulrich Tukur. Dat gaat in deze film dan allemaal marginaal beter.

Toch is eigenlijk hetzelfde probleem ook in deze film nogal hinderlijk aanwezig. De cult of personality rondom Rommel maakt het kennelijk onmogelijk om een behoorlijke film over de man te maken, een schijn van diepgang te bieden in het behandelen van zijn levensverhaal. Net als in de remake neemt ook deze film de makkelijke uitweg door de focus vooral op de nadagen te leggen, en niet op de oorzaak van de wereldberoemdheid van de beste man.

Helemaal kommer en kwel is het niet. Deze film wordt dan tenminste nog bevolkt door een aantal acteurs die iets soldaterigs uitstralen. Zo heldhaftig als James Mason op de poster staat wordt het evenwel nergens. En ach, Luther Adler - tsja. Iets in mij zegt dat je het een acteur niet kwalijk kan nemen dat hij een slechte Hitler is.

Met name de 'echte' beelden zijn indrukwekkend. Verder een weinig verheffend gebracht verhaal.

avatar van TronMan
Deze film , kun je meer zien als biografie en documentaire over 'De woestijn Vos' Erwin Rommel.
Het zit goed in elkaar, zeker voor die tijd. Absoluut een must-see , over deze veldmaarschalk, wie tegen het eind van het zijn leven een uiterst moeilijke beslissing zal moeten gaan maken.
En je daarbij zeker nog aan het 'denken' zet.

Met documentaire inslag, zeker in het eerste deel.
Vooral interessant voor de houding van Rommel tov de führer, toen de kansen op een Duitse overwinning sterk begonnen te slinken.
Behoorlijk spannend naar het einde toe.
James Mason kon ook die rol aan.

avatar van knusse stoel
De laatste tijd schijn ik "verslaafd" te zijn aan oorlogsfilms, verscheidene de afgelopen weken gezien en ook deze was een van die films. Vergeleken met de anderen, vond ik deze iets te veel documentaireachtig overkomen. Vooral in het eerste deel is dat het geval maar op zich is het geen ramp om enige kennis op te doen over de mens Rommel.
Hij komt over als een prima mens die een echte militair was en wars van onjuistheden was. Dat kenmerkte Rommel maar ook was hij nogal politiek naïef en erg ijdel. De Führer had aan Rommel een prima militair. Hij werkte zich op van soldaat tot kapitein in de eerste wereldoorlog. En later door zijn heldhaftig optreden van hem en zijn troepen werd hij uiteindelijk de generaal die wij van naam kennen. Tijdens de 'blitzkrieg" in België en Frankrijk opereerden hij en de 7e pantserdivisie zo snel dat de Fransen hem de bijnaam la division fantôme (de spookdivisie) gaven. Het kenmerkt de man wel en de manier waarop de troepen naar hem opkeken!
Maar....in 1944 bij een mislukte aanslag op Hitler, werd zijn naam genoemd als een van de verdachten, de aanslag was op 20 juli en tijdens de ondervraging van de Gestapo werd zijn naam vrijgegeven door een van de samenzweerders. Toen hij op 14 oktober 1944 thuis in Herrlingen was kwamen 2 generaals langs bij hem om een (schijn) proces te vermijden en hem (in opdracht van Hitler) te vragen of hij zelfmoord wilde plegen. Zijn familie zou dan leefgeld ontvangen en Rommel een militaire begrafenis omdat hij zogenaamd door verwondingen bij een luchtaanval was omgekomen. En Rommel ging mee naar buiten het dorp om een gifpil in te nemen, hij heeft nooit toegegeven dat hij bij de aanslag op Hitler betrokken was geweest!
Jammer dat hierop nooit een antwoord is gekomen.

De film gaat grotendeels over het "Afrika korps" en zijn beroemde korps werd nooit beschuldigd van oorlogsmisdaden. Verder werden de orders om Joodse soldaten en burgers te doden door hem genegeerd. Ook het op 18 oktober 1942 ingevoerde Kommandobefehl legde hij naast zich neer.
Ook hielden hij en zijn soldaten zich strikt aan de "verdragen van Genève". Hij voerde een "Krieg ohne Hass".
Toch...was Rommel ondanks alles, een onderdeel van de machine die veel families verdriet heeft aangedaan, concentratiekampen liet bouwen met de bekende gevolgen en veel mensen op gruwelijke wijze de dood heeft ingejaagd.

Voor de docu-film geef ik een ruime 7!