1944 (2015)

Estland / Finland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Elmo Nüganen
met Marko Leht, Maiken Schmidt en Priit Pius

Estland, 1944. We volgen de gebeurtenissen vanaf de slag bij de Tannenberg lijn tot en met de slag bij Tehumardi op het Sõrve-schiereiland tussen de Duitsers en hun bondgenoten en het Rode Leger. We zien alles door de ogen van Estische soldaten, die een kant moesten kiezen en zodoende hun eigen landgenoten op het slagveld tegenkwamen als tegenstander. De soldaten en hun geliefden moeten vaak moeilijke keuzes maken.

avatar van Moviestar1979
Een indrukwekkende oorlogsfilm over het krijgsgewoel dat zich in 1944 in Estland afspeelde.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van twee Esten. De film bevat een combinatie van oorlog, drama en het maken van lastige keuzes. Zeker een aanrader voor dit genre.

3,5 *

avatar van Diederik58
Patriottisch en deels romantisch oorlogsdrama Soms wat ongeloofwaardig.
Aardig dat de hoofdpersonen wisselen (door omstandigheden).
Prima geacteerd.

Goede Oorlog / Drama (eigenlijk ook in die volgorde qua verhaallijn) film, welke zich afspeelt in Estland in 1944 (vanaf Juli t/m November) en waarbij de gebeurtenissen gevolgd worden vanaf de slag bij de Tannenberg lijn t/m de slag bij Tehumardi op het Sõrve-schiereiland tussen de Duitsers en hun bondgenoten en het Rode Leger. Het hele verhaal wordt bekeken door de ogen van Estische soldaten die zowel vochten voor het Duitse leger (in 1941 bezet Duitsland Estland, waarbij door de Duitse strijdkrachten 72.000 Esten worden gemobiliseerd) als voor het Rode leger (in 1940 annexeert de Sovjet-Unie Estland, waarbij het Rode Leger 55.000 Esten mobiliseert). En dan vooral specifiek door de ogen van de Estische soldaten Karl Tammik (vecht voor het Duitse leger) en Juri Jogi (vecht voor het Rode leger), die elkaar op een gegeven moment in de hitte van de strijd treffen en daarbij door omstandigheden iets gemeenschappelijk (een geliefde) krijgen, terwijl ze elkaar totaal niet kennen.

Het verhaal en de uitvoering zit goed in elkaar en zeker wat betreft de opbouw ervan, want het verhaal is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel (de eerste 45 minuten) wordt het verhaal belicht vanuit de Estische soldaten die vechten voor het Duitse Leger en in het tweede deel (de laatste 45 minuten) wordt het verhaal juist belicht vanuit de Estische soldaten die vechten voor het Rode Leger. In het eerste deel draait het vooral om Oorlog (inclusief Kameraadschap), welke realistisch, fraai, aangrijpend en indrukwekkend in beeld (ook van bovenaf) werd gebracht. Dat geldt zeker voor de opening (eerste 10 minuten) van het verhaal, slag bij de Tannenberg, die me soms deed denken aan de geweldige klassieker "Cross of Iron (1977)". In het eerste deel valt soms ook wat te lachen en vooral als ze Hitler uitlachen. Ze krijgen op een gegeven moment namelijk voor hun dappere geleverde strijd een foto (die niemand wil hebben, ze zijn namelijk klaar met Hitler, en ze zeggen ook niet terug "Heil Hitler" bij het ontvangen van de foto) van Hitler uitgereikt, i.p.v. een medaille (IJzeren of Houten kruis) die ze eigenlijk verwacht hadden. Zo noemen ze hem bijvoorbeeld "Adolf de strontkever"

Nadat de Estische soldaten die vechten voor het Duitse leger zich beginnen terug te trekken en daarbij, na circa 45 minuten, Estische soldaten treffen die vechten voor het Rode leger en aan de winnende hand zijn, verandert het verhaal en wordt het verhaal belicht vanuit de Estische soldaten die vechten voor het Rode leger. Dit komt omdat tijdens deze confrontatie, Karl Tammik (vecht voor het Duitse leger) wordt gedood door Juri Jogi (vecht voor het Rode Leger) en die bij doorzoeking van het dode lichaam van Karl Tammik een brief (gericht aan een zekere Aino Tammik) vindt en die, uit schuldgevoel voor het doden van Karl Tammik, wil afleveren bij Aino Tammik. Vanaf dan verandert het verhaal ook meer van Oorlog (zijn wel nog fraaie en heftige beelden van te zien) naar Drama (met zelfs een romantisch toontje). Dat gedeelte is best mooi (zeker als Juri Jogi de brief aflevert bij Aino Tammik en dan te horen krijgt dat het om haar broer gaat en dat ze niet de geliefde is van Karl Tammik, waarbij Juri Jogi dan verliefd wordt op Aino Tammik en dat is wederzijds), maar zeker ook tragisch en zeker m.b.t. het einde en dan vooral door de smerige en laffe Functionaris Kreml (die steeds alles wil rapporteren en iedereen wil laten doodschieten die in zijn ogen een fascist of een verrader is, en dat ongeacht de leeftijd. En degene die zijn bevel niet uitvoert, die schiet hij dan persoonlijk dood en in dit geval betrof het dus Juri Jogi). Het einde laat tevens oorlog in zijn ergste wreedheid zien.

Visueel gezien werd alles fraai in beeld gebracht en zeker m.b.t. de oorlogsbeelden (o.a. met Russische tanks, een tweetal Russische vliegtuigen, één Duits fregat en scherpschutters aan beide kanten, waarbij je bij de laatsten ook regelmatig beelden te zien krijgt vanuit hun vizier) die ook realistisch oogden (en ook vrij hard waren en dat hoort natuurlijk ook bij een oorlogsfilm) en soms heftig waren. De totaal onbekende cast deed het best goed en overtuigend en vooral beide hoofdrolspelers Kaspar Velberg in de rol van Karl Tammik en Kristjan Üksküla in de rol van Juri Jogi. Hoewel ze misschien maar een kleine rol hebben, deden verder Peeter Tammearu in de rol van Functionaris Kreml en Maiken Schmidt (zag er ook best mooi uit) in de rol van Aino Tammik, het best verdienstelijk.

Al met al gewoon een goede en zeker toch ook een boeiende en tragische Oorlog / Drama film die gemaakt is in Estland / Finland (dus met een beperkt budget) en die zich ook lekker wegkijkt. Dat laatste mede omdat deze film maar circa 90 minuten duurt en daarin best veel gebeurt.

P.S. op een gegeven moment werd er ook een liedje gezongen door een Estische soldaat (die vecht voor het Duitse leger) en dat was best grappig, want de tekst ging als volgt "de mof nam mijn dochter mee naar een winkel in de stad en toen ze terugkwam was ze een hoer Mijn bloed moet voor haar vloeien aan het Oostfront, maar Adolf liet ons in de steek"

avatar van filmkul
Redelijk sterk oorlogsdrama. Het verhaal is best interressant en vrij lastig naar beeld te vertalen. Toch lukt het Nuganen best aardig om de tweedeling van Estland tijdens WOII in de film te verwerken. De film begint direct sterk met een spannende veldslag. De actiescenes zijn van prima niveau. De overgang naar de tweede helft van de film, de belichting van de Rode kant, is goed gevonden. Echter de tweede helft komt wat afgeraffeld over en had meer aandacht verdiend. Het camera werk is goed, met mooi geschoten beelden vanuit allerlei posities. De rauwe montage werkt prima bij dit genre. De film kent tevens een mooie soundtrack. 3.5/4.0

Redelijk goede oorlogsfilm met een verbijsterend verhaal, dat is gebaseerd op feiten.
De vertolkingen konden naar mijn mening wat beter, maar wat de kostumering en materiaal betreft dat is vrij accuraat, soms vraag je je af waar men dat oorlogstuig uit die tijd toch vandaan haalt.
Ben dus wel tevreden over deze film.

avatar van harley-holland
Bijzondere film, verschillende gezichtspunten en leerzaam, jammer dat er niet echt een verhaallijn in zit maar de moeite waard voor de oorlogsfilm liefhebbers!

avatar van knusse stoel
Theunissen schreef:

O.A:

Vervolg hieronder/boven.
Ga gewoon hieronder/boven eens kijken bij de recensie van "Theunissen" en je weet hoe je deze film tegemoet kan treden!
Uitstekend stuk film in het genre "Drama/oorlog"!

avatar van Boneka
Vond het een wat onevenwichtige film met wat vreemde keuzes van de regisseur. Hij sprong er nergens uit ook niet qua spanning. De film is best wel vlak gebracht. Ergens wilde de regisseur er een verhaal van maken maar klaarblijkelijk wist hij niet welke kant hij op wilde. Vooral na het eerste stuk krijgen we een wat saai moment wanneer de soldaat op zoek gaat naar "zijn" overleden "vrouw". Ook de muziekkeuze vond ik niet geslaagd.

De beelden daarin tegen zijn goed weergegeven en ook de karakters en gesprekken zijn goed. Jammer dat het plot niet beter in elkaar zat om de film meer inhoud te geven.

avatar van S. Russell
Een mooie film, was aangenaam verrast. het verhaal is niet altijd makkelijk te volgen, maar het thema is zo fascinerend en gewaagd dat ik 'm zeker uit wilde zien.

avatar van Jan met de pet
Goede oorlogfilm.....tussen 2 groepen landgenoten, 1 groep vocht voor hun vaderland en de andere had zich aangesloten bij de vijand ....3,5

avatar van Gang_Star
Stevig oorlogsdrama die qua opening mij even deed denken aan Saving Private Ryan. Niet dat deze opening zo extreem is als de film van Steven Spielberg, maar de bestorming had er zeker wel gelijkenissen mee. De film komt dus goed op gang en bevat de nodige actiescenes. Er komen onder meer tanks voorbij en er vinden aanvallen plaats vinden vliegtuigen, ook het nodige geweld wordt vrij hard in beeld gebracht getuige het feit dat een soldaat aangeeft dat het rustig is op het moment dat hij wordt afgewisseld, en de volgende die zijn plek overneemt door een sniper door het hoofd wordt geschoten. Film wordt van twee kanten getoond, maar kent gaandeweg een mindere periode waardoor de vaart wat afneemt. Toch wordt de film sterk hervat en kent de scene waarin de mannen een jonge groep tegenstanders treft een verrassend slot.
1944 wisselt harde actiescenes af met de nodige drama en zelfs een vleugje humor. Vooral de scene waarin de mannen toegesproken worden, de heer in kwestie 'heil hitler' zegt en de soldaat vervolgens zegt 'ik zeg niets' en daaropvolgend de foto's van hitler welke ze niet willen hebben is grappig.

avatar van 93.9
Iedereen spreekt in eigen taal in deze fantastische oorlogsfilm.
Kan dan eigenlijk al niet meer stuk. Maar weinig oorlogsfilms waarin soldaten hun moedertaal spreken ipv raar Engels met Duitse woordjes ertussen zijn slecht.

Een onthutsend en eigenlijk niet zo bekend stuk WO II-geschiedenis waarbij Estse families uit hun land werden gedeporteerd terwijl hun mannen verplicht werden dienst te nemen bij één van de twee agressoren, zijnde Duitsland enerzijds, het Rode leger anderzijds.
Het waanzinnige van het verhaal is dat onvermijdelijk landgenoten tegenover elkaar kwamen te staan.
"1944" brengt dit gebeuren overtuigend in beeld, zowel van de Duitse als de Russische kant gezien met uiteindelijk op elkaar lijkende taferelen van onverbiddelijke veldslagen en onnoemlijk menselijk leed en het rauw-pikante verhaal waarbij even romantiek aan te pas lijkt te komen, onderstreept alleen nogmaals het afschuwelijke van dit opgelegd gevecht onder burgers.

avatar van Brix
Een van de sterkste anti-oorlogsfilms die ik gezien heb.
(Uitgezonden op ONS TV)