9. April (2015)

Denemarken
Drama / Oorlog

geregisseerd door Roni Ezra
met Lars Mikkelsen, Pilou Asbæk en Gustav Dyekjær Giese

In de vroege ochtend van 9 april 1940 wordt het Deense leger gewaarschuwd: de Duitsers hebben de grens overgestoken. Denemarken is in oorlog met Europa's sterkste leger. In Zuid-Jutland krijgen de Deense fiets- en motorbrigades de opdracht te wachten op versterkingen. Tijdens deze cruciale uren volgen we luitenant Sand en zijn fietscompagnie. Zij zullen, als de eerste Deense soldaten, de vijand ontmoeten op 9 april 1940.

avatar van Darbie
Film met de boodschap dat als je aangevallen word door iemand die sterker is, je zelf het beste kan overgeven.
Een gegeven waar ik mijn gerede twijfels over heb.

avatar van hkoster
Bij de Denen was het nog een armoediger zooitje dan bij de Nederlanders. Hij is nu ook weer pief paf poef. Nog geen munitie om te oefenen.

Trieste, sobere film inderdaad, maar goed geacteerd, een redelijk simpel verhaal. De machteloosheid en hopeloosheid komen goed over. De film blijft boeien.

avatar van mjk87
hkoster schreef:

Dat vond Finkers ook al

Herman Finkers - MacBeth deel 1 - YouTube

avatar van lowlander69
Weinig boeiende film over het armzalige Deense leger tegen het oppermachtige Duitse leger.Een fietsbrigade tegen tanks is inderdaad een ongelijke strijd.

avatar van filmkul
Redelijk sterke oorlogsfilm van Deense bodem. Na een rustig intro wordt de spanning snel opgevoerd en voert de film je van de ene ongelijke strijd naar de ander. De machteloosheid wordt prima gevisualiseerd door Ezra. De actiescenes zijn best spannend en worden mooi neergezet. De acteurs zetten verder prima rollen neer. Kleinschalige, maar prima oorlogsfilm. 3.5

avatar van schumacher
Leuk filmpje nog maar ik heb nog al beter gezien.

avatar van Collins
Film over een klein aantal manschappen dat een aandeel levert in een poging om de Duitse inval in 1940 af te weren.
De introductie van de personages waarin optimisme en goede zin prevaleren is mooi verfilmd. Die opbouw is traag en gedetailleerd. Prettig.
De schermutselingen daarna zijn sober gefilmd zonder veel theater en hebben daardoor grote impact. De spanning en wanhoop bij de personages worden uitstekend weergegeven. De uitzichtloosheid en de desillusie vreten zich zichtbaar steeds dieper in de personages in. Datzelfde geldt voor de sfeer van de film die steeds kouder en onverschilliger aanvoelt. Geen heroïsch geromantiseer. Wel kille realiteit.
De transformatie van optimisme naar desillusie wordt overtuigend vormgegegen door de cast. Prachtig acteerwerk.

avatar van joolstein
Leuke film over de eerste en enige schermutseling van Denemarken in de 2e wereldoorlog We volgen een fietsbrigade net voordat de Duitsers Operatie Weserübung inzetten. Het is pijnlijk om te zien dat Denemarken totaal niet is opgewassen tegen de Duitsers. Geen munitie, communicatie ligt vrij wel onmiddellijk plat en ook ik zie nergens pantserwagens? De regering capituleert, al is dat nog niet direct bekend bij iedereen.De film ziet er erg mooi en sober uit.De schermutselingen die hebben plaats gehad zijn best spannend! Toch voelt het meer als een goede tv- film! Het is ook leuk om aan het einde de echte mannen te zien die hebben gevochten. Net zoals dit gebeurd in bv. Saving Private Ryan

avatar van Moviestar1979
Het begin van een lange strijd waar niemand iets tegen kon doen.

Denemarken diende voor de Duitsers als een soort springplank om later Noorwegen binnen te vallen. 16 Denen kwamen hierbij om het leven, en 20 personen raakten gewond. De munitie was beperkt, maar de soldaten vochten voor hun land. Dit is duidelijk te zien in deze film.

3,0 *

Mooie productie. Goed spel ook. Geen Amerikaanse saus. De naïviteit van die tijd prima in beeld gebracht. Misschien zeg ik dat wel met de wetenschap van na de oorlog. Maar tegen de Duitsers was met een fiets in je hand geen kruid gewassen. Nauwelijks communicatie en zonder goed gereedschap is het tegen zo'n overmacht onbegonnen werk. Ik lees hierboven 16 doden. Dat valt mij erg mee. Slimme zet, snel capituleren.

Darbie schreef:
Een gegeven waar ik mijn gerede twijfels over heb.

Misschien toch eens wat meer in de geschiedenis verdiepen dan. De Denen hebben de 2e wereldoorlog prima door staan. De "leiders" zijn het land niet ontvlucht om vanuit een veilige plek oproer te creëren zoals hier gebeurd is. Dat heeft Nederland veel slachtoffers gekost. Geen oranje die daar bij zat. De denen hebben volgens critici wel "samengewerkt" met de duitsers, maar daar kun je geen moreel antwoord op geven. Dood of leven. Daar gaat het om in oorlog.

The Fallen of World War 2: A Data Visualization of War and Peace | Omeleto

avatar van Darbie
Dood of leven. Ja..daar gaat het om in oorlog. En ik begrijp ook dat je daardoor dingen gaat doen die je anders [misschien] niet gedaan zou hebben.

avatar van Onceuponanytime
De Duitse inval in Denemarken. Realistisch in beeld gebracht ( fietsende soldaten, gebrek aan commuicatie en munitie ) en geen macho-gedoe... Mijn gevoelige snaar werd echter onaangetast; de emotionele waarde had te weinig kracht. Toch een dikke 3 waard

avatar van dvdcrusher
Collins schreef:

Mooie commentaar heb hier weinig aan toe te voegen. Zelfs de score is identiek 4 sterren

Goed acteerwerk zeg. Prima productie.
Kansloze missie maar toch erg spannend...

avatar van knusse stoel
Collins schreef:
De schermutselingen daarna zijn sober gefilmd zonder veel theater en hebben daardoor grote impact. De spanning en wanhoop bij de personages worden uitstekend weergegeven. De uitzichtloosheid en de desillusie vreten zich zichtbaar steeds dieper in de personages in. Datzelfde geldt voor de sfeer van de film die steeds kouder en onverschilliger aanvoelt. Niet heroïsch geromantiseerd, wel kille realiteit.
De transformatie van optimisme naar desillusie wordt overtuigend vorm gegeven door de cast. Prachtig acteerwerk.

Misschien flauw maar ook ik verval in de herhaling met een quote van deze Collins, gewoon omdat hij het verhaal vertolkt zoals ik het ook zie. En waarom dan een heel verhaal wat identiek is neer tikken?
Ook de waardering is gelijk, een 8!