Scarface (1932)

Alternatieve titel: Scarface, the Shame of the Nation

Misdaad / Drama

geregisseerd door Howard Hawks en Richard Rosson
met Paul Muni, Ann Dvorak en Osgood Perkins

Big Louis Costillo wordt vermoord, en zijn voormalig bodyguard Tony Camonte wordt opgepakt. Aangezien Costillo's lichaam nooit wordt gevonden wordt hij weer vrijgelaten, al verdenken ze Johnny Lovo ervan dat hij Tony betaald heeft om Big Louis uit de weg te ruimen. Tony begint de macht over de stad in handen te nemen, en wordt een grote bedreiging voor Johnny en de andere bazen. Ondertussen kost het Tony's zus grote moeite om onder de overbeschermende greep van haar broer uit te komen.

congo
De remake Scarface uit Brian De Palma is 1 van mijn persoonlijke favorieten, maar Howard Hawks' 30s gangsterfilm Scarface: The Shame Of A Nation is ook 1 van de beste gangsterfilms ooit gemaakt. Het personage Tony Montana beschouw ik (en ik denk eigenlijk bijna iedereen) als een legendarisch personage, maar Paul Muni weet in deze film de rol van een van de meest bevreesde en macht-belustende beesten neer te zetten. Tony Camonte is dan minstens even berucht en legendarisch als Al Pacino's Tony Montana. De kwaliteiten van deze film liggen in de charme en afkeer van het karakter van de film die erg fascinerend zijn. Maar ook het einde barst van de kenmerkende symboliek. Bovendien weet de film prachtig te vertellen hoe de belustheid naar macht, geld en luxe mensen kunnen beïnvloeden.

avatar van Badalamenti
wibro schreef:
Het zag er tot ongeveer 10 minuten voor het einde naar uit dat dit origineel van mij een hogere waardering zou krijgen dan de re-make. Helaas, het zeer zwakke einde verpestte de boel

Wat had je dan verwacht

congo
Ik vind de remake ook beter hoor, Badalamenti. Daar ben ik het met wibro mee eens. De 80s sfeer vind ik gewoon zo prachtig in die film. Die is mooier en zelfs wat aandoenlijker.

IcU zegt:
De matige acteer prestaties vallen, naast de toch wel spectaculaire actiescenes, het meest op in deze typische jaren '30 film. Fijne sfeer, maar iets te traag. Kan me niet voorstellen dat deze film als enige inspiratie heeft betekent bij de De Palma/Pacino remake.

De acteerprestaties matig? Onzin! Paul Muni speelt een geweldige rol als Tony Camonte. Maar nu je zegt dat je niet in ziet dat deze film inspiratie was voor de remake van De Palma weiger ik te geloven dat je de film gezien hebt. De citering 'the world is yours' bijv. of de jaloezie (in de remake wordt dit beschreven als bezorgdheid) van Tony tegenover zijn zus en die climax die daar tot leidt.

avatar van Insignificance
De jongens van de censuur hadden het er maar druk mee. Dan nog is het een pittige, gewelddadige film. Het spul gaat in ieder geval flink tekeer, zeker wanneer de machinegeweren er aan te pas komen. Bloedeloos, maar ook meedogenloos. Ondertussen jakkert Hawks door z'n scenario heen. Bondig, maar zo ook aan de vluchtige kant, waardoor bepaalde verhoudingen niet helemaal uit de verf komen. Toch zijn er een aantal die nog iets weten te maken van hun personages.

Uiteraard met Paul Muni voorop als roekeloos en ongeleid projectiel, geobsedeerd door neon letters. De scène waar zijn dolenthousiaste Tony, tijdens een vuurgevecht, een nieuw wapen bemachtigt, zegt eigenlijk alles. Poppy is een interessante tante, Raft en z'n muntje zijn er voor de coole noot, alleen de ongein die de secertaris [sic] meeneemt, is een constante doorn in het oog. Sterkste moment van deze Scarface is misschien wel wanneer Lovo op een leugentje wordt betrapt.

JvB Lucas
Scarface
alternatieve titel: Scarface, the Shame of the Nation

I don't know nothin'. I don't see nothin'. I don't hear nothin'. When I do I don't tell the cops. Understand?

Samen met The Public Enemy en Little Caesar het hoogtepunt van het 'tommy-gun' gangster genre van de jaren 30.

Het motto in de film 'the world is yours' vat eigenlijk alles in deze film samen. Paul Muni speelt de gangster Tony Camonte en damn: wat speelt hij een hebzuchtig, naar macht belustend varken zeg. Een geweldige acteerprestatie. Verder is het een film met mooie symboliek die de thema's die het hoofdpersonage verkent interessant maken. Op het einde voelde ik ook een bepaalde wrok voor het hoofdpersonage.

Een meesterlijk gangster picture van de jaren 30.

ipman-99
"Listen, Little Boy, in this business there's only one law you gotta follow to keep out of trouble: Do it first, do it yourself, and keep on doing it." ...:T " !!!

Heerlijke Gangsterfilm uit 1932 (Heropfrissing) !!! "Scarface" van 1932 is een prachtige Gangsterfilm ! Paul Muni zet op een schitterende manier Tony Camonte neer.
Deze film is verdorie van 1932 ..., maar is een sterkte film ! Deze film bewijst gewoon (wat mijn filosofie is), dat het jaartal nooit een hindernis mag zijn om van een film te genieten ! Vele mensen doen zo neerbuigend over 'oudere' films, maar dat vind ik zeker onterecht !!! Wat mij betreft is dit een geweldige Gangsterfilm met een fantastische sfeer en deze behoort zeker
tot één van de betere 'tommy gun' gangster genre films van de jaren '30 !

avatar van HarmJanStegenga
Zeer fijne gangsterfilm, deze originele 'Scarface'. Ik had niet verwacht dat Brian De Palma en Oliver Stone zoveel dingen rechtstreeks uit deze film gehaald hadden voor de remake uit 1983. Het The World is Yours bord bracht me regelmatig terug naar de sferen uit de remake, die ik toch prefereer boven deze prent.

Niet met veel verschil, want Hawks en Rosson leveren hier een sterk eindresultaat af. Prachtig geschoten, veel typische gangster-elementen, sfeervol, mooie karakters waarvan Tony Camonte met kop en schouders boven iedereen uitsteekt. Erg sterk gespeeld door Paul Muni. Maar snel de remake weer eens zien.

avatar van Biosguru
Deze valt voor mij niet los te zien van Little Ceasar uit '31 met Edward G. Robinson en The public Enemy uit '31 met Cagney. Beiden films over de opkomst en neergang van een gangster. Beiden klassen beter en beiden een jaar eerder gemaakt....

Mischien ligt het aan Cagney en Robinson in beide andere gangsterfilms, maar Muni weet mij in ieder geval geen enkel moment te overtuigen. Ik dacht eerst dat het aan Muni lag, maar die vindt ik in I Am a Fugitive from a Chaingang uit hetzelfde jaar wel weer erg sterk. Toch een regie ding dus. Ann Dvorak was wel erg aangenaam om naar te kijken. Kan me er overigens ook niets bij voorstellen dat publiek en pers in die tijd Scarface als eens succes zag.

avatar van John Milton
Ik blijf helaas wat moeite hebben met de early talkies, zo bleek bij Scarface (1932). De statischere cameravoering en afwezigheid van muziek, maakt het voor mij ondanks de voor die tijd gewelddadige inhoud toch een wat vlakke, weinig dynamische belevenis. Dat klinkt misschien vreemd voor een gansterfilm als dit, maar de momenten dat er even niets gezegd wordt is het gewoon echt stil. Die stilte kun je gebruiken, zoals in 'M', maar hier voelt het voor mij persoonlijk als een gemis. Misschien dat ik bovengemiddeld veel waarde hecht aan de expressiviteit van muziek, but there it is.

Paul Muni is misschien niet heel naturel in deze film, maar je zou datzelfde over een Cagney kunnen zeggen. Het blijft de jaren '30. Scarface is voor mij een film die vooral in filmhistorisch perspectief interessant is, de strijd bijvoorbeeld die producent Howard Hughes heeft moeten voeren met de censors en de personen en gebeurtenissen waar de film op is gebaseerd. En de vergelijking met De Palma's remake natuurlijk, al kun je vraagtekens zetten bij hoe zinvol dat is.

Zeker de moeite om ooit eens gezien te hebben, en er zijn gedenkwaardige scènes (Muni die voor het eerst een Tommy Gun ziet bijvoorbeeld), maar als filmbelevenis is het voor mij ondanks de vlotte dialogen en blazing Guns, net even te statisch om er echt in op te gaan. Little Caesar en The Public Enemy heb ik beide nog niet gezien, en het is zeker mogelijk dat die early gangster flicks niet helemaal mijn ding zijn, al kan ik de latere uitingen in het genre heel erg goed waarderen. We gaan het zien.

avatar van james_cameron
Ken je klassiekers, dus deze moest gewoonweg een keer gezien worden natuurlijk. Een verrassend vlotte en onderhoudende gangsterfilm, vol sterke dialogen, geweld en flink wat humor. Bij de release in 1932 moet dit toch wel een hele beleving zijn geweest. Paul Muni is geweldig in de hoofdrol. Leuk om te zien hoeveel plotelementen en details uit deze film terugkomen in de remake van Brian De Palma.

Prototype van de gewelddadige mafia-film. Personages met namen als Tony, Louis, Poppy, Angelo en Gino, een beetje enge symbiotische moeder-zoon relatie en natuurlijk veel machinegeweer-salvo's.

avatar van Woland
De originele Scarface uit 1932: het zal niet verbazen dat het ook hier gaat om een typisch opkomst-en-ondergangsverhaal zoals dat in gangsterfilms gebruikelijk is. Scarface speelt zich af in het toentijdse Chicago, gedurende de drooglegging, waar Tony Camonte zich op gewetensloze wijze en met bruut geweld omhoog werkt in de drankhandel. De film is pre-code, en dat is wel te merken ook - er is een behoorlijke smak geweld te zien, zeker vergeleken met films van na die tijd, al wordt het meeste geweld niet expliciet getoond. Het tempo zit er goed in met een filmlengte van anderhalf uur, en daardoor kijkt de film lekker weg. Wel denk ik dat de film erbij gebaat zou zijn geweest als Hawks iets meer de tijd had genomen om de karakters te ontwikkelen, op een gegeven moment begint het praktisch een serie van executies, schietpartijen en confrontaties te worden.

Maar alsnog, het is gewoon een sterke gangsterfilm, die na 80 jaar natuurlijk wel enigszins gedateerd is maar die nog steeds uitstekend kijkbaar is. Paul Muni speelt overtuigend het hebzuchtige, machtsbeluste alfa-mannetje Tony die zich omhoog werkt in de criminele wereld, vooral door nog rucksichtloser en nog gewetenlozer te zijn dan de concurrentie. Ik vind hem toch een niveautje beter dan Edward Robinson in Little Caesar. Het levert een aantal memorabele scenes op, zoals de eerste keer dat hij een tommy gun in handen krijgt, of zijn confrontatie met Lovo op kantoor waar hij al fluitend de psychopaat speelt. De eindscene vond ik dan weer een beetje tegenvallen, maar desalniettemin heeft deze klassieker op gangstergebied wat mij betreft zijn faam wel waargemaakt. 3.5*

avatar van Fisico
Ontgoocheld toen ik plots de naam van Howard Hawks zag verschijnen en niet die van Brian de Palma. Ik heb me dus 51 jaar vergist toen ik deze ging halen in de bib. Maar kom, ik wou deze toch een kans geven en ik was aangenaam verrast. Niet dat deze vooroorlogse films me zo goed liggen, maar het verhaal zat goed in elkaar. Ik vond ook de actiescenes redelijk tot zelfs goed rekening houdend met de tijdsperiode.

De stervende zwanen waren soms hilarisch (the "secretary", Poppy en Tony Camonte zelf), maar ik vond het eigenlijk wel leuk en eigen aan de film en tijd.. Er zat een goed tempo in de film, veel suspens, veel spanning, een goed verhaal en een goede opbouw. Film duurt niet zo heel lang, verveelde niet, maar hoefde zeker niet langer te duren. Paul Muni speelt een overtuigende rol als opwerkende gangsterbaas door alle macht in de stad naar zich toe te willen trekken. Aan de ene kant charmant en gentleman, aan de andere kant meedogenloos en hebzuchtig. Een klassieker dus die zijn tijd goed heeft doorstaan. Nu op zoek naar zijn jongere broertje!

Goeie film over een meedogenloze gangster die de top wil bereiken. Een vrij standaard rise and fall-verhaaltje, maar met een vlot tempo verteld en hier en daar zijn de moorden slim in beeld gebracht. De film verveeld dan ook geen moment. Alhoewel wellicht wat misplaatst is de film niet geheel zonder humor (de secretaris). Paul Muni maakt genoeg indruk in de titelrol.

Grappig deze film. Zit veel humor in en de boodschap van de regering aan het begin van de film lijkt wel een SIRE boodschap haha. Daarnaast moest ik bij Tony steeds denken aan Hans Teeuwen. Hij trekt vaak van die typische Teeuwen gezichten.