Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 93 minuten
Alternatieve titel: Scarface, the Shame of the Nation
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Howard Hawks en Richard Rosson
Met onder meer: Paul Muni, Ann Dvorak en Osgood Perkins
IMDb beoordeling: 7,7 (30.152)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Scarface
"The rise and fall of a power hungry mobster."
Big Louis Costillo wordt vermoord, en zijn voormalig bodyguard Tony Camonte wordt opgepakt. Aangezien Costillo's lichaam nooit wordt gevonden wordt hij weer vrijgelaten, al verdenken ze Johnny Lovo ervan dat hij Tony betaald heeft om Big Louis uit de weg te ruimen. Tony begint de macht over de stad in handen te nemen, en wordt een grote bedreiging voor Johnny en de andere bazen. Ondertussen kost het Tony's zus grote moeite om onder de overbeschermende greep van haar broer uit te komen.
Externe links
Acteurs en actrices
Tony 'Scarface' Camonte
Cesca Camonte
Poppy
John 'Johnny' Lovo
Insp. Ben Guarino
Guino Rinaldo
Angelo
Gaffney
Mr. Garston, publisher
Managing editor
Reviews & comments
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
voor die tijd kan het er nog mee door.
Voor die tijd? Moeten er minder hoge eisen gesteld worden aan films die een bepaalde leeftijd bereikt hebben?
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Nee, maar je kan het wel in het juiste kader plaatsen en er rekening mee houden. Bovendien zijn andere dingen dan hoe strak een actiescene eruit ziet, vaak belangrijker in oude films.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Actiescenes zijn erg knullig,
Welke actiescenes dan? Want er wordt in Scarface vaker gesuggereerd dat er sprake van geweld is ipv dat je geweld daadwerkelijk te zien krijgt. Wat is die bowling-scene toch geweldig goed.
Latesta
-
- 408 berichten
- 146 stemmen
Wanneer die bende van Tony die tommy gun vinden, en dan die vijanden gaan liquiderenvond ik erg knullig. Of de eindscene. Maar ik heb het al eerder gezegd, dat is normaal voor een film in die tijd, dus ik trek me er niks van aan.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb toch niets knulligs gezien eigenlijk.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar wat is er knullig dan? De special effects?
Latesta
-
- 408 berichten
- 146 stemmen
Nee hoe alles gedaan is, het is nergens stijlvol, behalve dan de eerste moord achter dat doek is wel leuk. Als elke moord zo was, was het gelijk ook wat stijlvoller. De moorden lijken erg op een toneelstuk, melodramatisch, dat lijkt me het juiste woord. En dan zonder enige stijl, gewoon beetje schieten en het slachtoffer valt overdreven op de grond. Niet dat ik me er erg aan stoor, maar het is wel erg knullig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Als elke moord zo was, was het gelijk ook wat stijlvoller.
Hoe stijlvol was die slachting op de bowlingbaan dan wel niet? Bijna geheel off-screen, de laatste pin die omvalt... vertelt je precies wat er zich heeft plaatsgevonden. Volgens mij is er trouwens nog een geweldsscene in Scarface die zich geheel via schaduwen afspeelt.
Ik vind het geweld juist absoluut niet melodramatisch, erg subtiel vaak.
Het geweld heeft geen Bullet-time a la Matrix nodig. Gewoon recht-toe, recht-an, zonder special moves en dergelijke. Ik vind het juist duidelijk, realistisch misschien wel. In ieder geval niet knullig maar daarover verschillen we dus van mening..
Latesta
-
- 408 berichten
- 146 stemmen
Dat snap ik, maar dat komt misschien wel omdat ik weinig echt oude films heb gezien. Ik stoorde er verder niet aan, omdat ik weet dat de film geen special effects nodig heeft. Maar als ik het vergelijk met de betere gangsterflick als Sonatine e.d. dan vind ik Scarface nogal knullig. Voor de rest is het een erg goede film, ik heb 'm ook niet voor niets 4 sterren gegeven.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het geweld heeft geen Bullet-time a la Matrix nodig. Gewoon recht-toe, recht-an, zonder special moves en dergelijke.
Maar ik heb het al eerder gezegd, dat is normaal voor een film in die tijd, dus ik trek me er niks van aan.
En nee, Scarface ('32) draait niet echt om geweldscenes, maar ze zijn er toch maar wel en maken in dit geval toch een zeker onmisbaar element uit van de film. Ze komen even lekker in al hun lelijkheid het filmplezier verknoeien. Onbegrijpelijk...
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Goh, hoe vaak hebben we deze discussie onderhand al gevoerd...?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nog nooit zo'n lulkoek gehoord.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Onbegrijpelijk dat je die films dan gewoon niet mijdt.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Goh, hoe vaak hebben we deze discussie onderhand al gevoerd...?
Nog nooit zo'n lulkoek gehoord.
Latesta
-
- 408 berichten
- 146 stemmen
Ik snap ook niet waarom iemand zich zo erg aan die geweldscenes kan storen. Als je deze film vergelijkt met nieuwere films is alles in de film wel knullig, maar het stoort voor mij nergens. En ja, je kunt gemakkelijk zeggen dat een beetje knulligheid in die tijd normaal was, je gaat toch ook niet een jaren '30 telefoon bekritiseren omdat er geen fotocamerafunctie op zit...?
Trouwens, ik vond dat hulpje van Tony erg grappig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Een beetje slapstick inderdaad. Ik lig er niet dubbel om hoor, maar ik vind het best geinig. Het accent ligt er verder ook totaal niet op.
Noem een film uit de periode 30/40/50 waar je de actiescenes wel mooi vond dan? In elk bericht die je bij een oude film plaatst klaag je wel over de lelijke actiescenes dus mijn aanname lijkt me heel logisch. Zo'n films zijn verder makkelijk te vermijden.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Noem een film uit de periode 30/40/50 waar je de actiescenes wel mooi vond dan? In elk bericht die je bij een oude film plaatst klaag je wel over de lelijke actiescenes.
2. Het is niet omdat ik de actiescenes niet mooi vind, dat ik per definitie gans de film niet kan pruimen (zie Yojimbo).
Oude films uit die periode waarbij ik de actiescenes mooi vond: White Heat, Angels With Dirty Faces maar ook deze vond ik mooie actiescenes hebben hoor (erg mooie zelfs), alleen niet altijd.
Ik zeg gewoon en vooral dat het niet realistisch is (hetgeen jij gek genoeg beweerde). Soms overdreef men, jij vindt dat geinig, ik vind het in de weg zitten van de film. Tja, meningsverschil.
En ja, je kunt gemakkelijk zeggen dat een beetje knulligheid in die tijd normaal was, je gaat toch ook niet een jaren '30 telefoon bekritiseren omdat er geen fotocamerafunctie op zit...?
Latesta
-
- 408 berichten
- 146 stemmen
Behoort film dan soms niet tot technologie?
En misschien maak ik dan een denkfout, dan moet ik het niet knulligheid noemen maar iets anders. Eigenlijk boeit het mij helemaal niet en zoals ik al heb gezegd, ik heb er geen last van, jaren '30 film of niet. Ik ga niet verder in discussie.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Geen probleem hoor dat je er geen last van hebt (het is gewoon iets dat ik moeilijk kan begrijpen). En de kunst van film bestaat erin zoiets moois/deftig mogelijk te creeeren met de technologie die men heeft. Maar in feite kan het mij ook niet zoveel schelen aan wat het nu juist ligt. Als dergelijke visuele scenes zoals actie niet ten volle aangenaam/geslaagd zijn voor me, dan ga ik niet uitpluizen aan wat het nu juist ligt, dat stoort gewoon mijn kijkgenot. Punt uit.
Dus in feite kan het bij nader inzien wel zijn dat een beperktheid in technische mogelijkheden ook een rol spelen in het feit dat sommige scenes er (nu niet meer) al te best uitzien. In film is dat nu eenmaal zo dat schoonheid soms gepaard gaat met technologische vooruitgang, tenminste wat het audiovisuele betreft. Ik ga niet denken van: "Och in die tijd konden ze toch niet anders, zal dat aspect maar negeren." Dat gaat er niet in bij mij.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik heb deze niet gezien, dus ik kan wat betreft de knulligheid niet beoordelen of die er is. Maar bij veel waardige klassiekers is het gewoon zo dat enkele aspecten dusdanig veel kwaliteit hebben (script, tempo, acteerwerk, belichting, beelden) dat een film zijn kracht niet verliest, ongeacht of men nu met een bakkelieten telefoon in een ouderwetse telefooncel staat te bellen of met een uitklapbaar mobieltje (wat over 10 jaar waarschijnlijk ook weer ouderwets is, dus waar hebben we het over?).
Kwaliteit verloochent zich niet, ook niet in film
Euh.. nu weer over deze film, denk ik
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
dat een film zijn kracht niet verliest, ongeacht of men nu met een bakkelieten telefoon in een ouderwetse telefooncel staat te bellen of met een uitklapbaar mobieltje
Ik zeg gewoon dat sommige van die scenes er nu veel beter uit zouden zien danzij de technologische vooruitgang op filmgebied (meer mogelijkheden met camera, kleurfilters, sfx enz). Een film mag nog zo goed zijn qua script, acteerwerk en karakterstudie, audiovisuele scenes van die orde kunnen voor een deel het kijkgenot verstoren. Lijkt me heel natuurlijk.
Maar om het bij de film te houden: Scarface bewijst met momenten dat het wel degelijk mogelijk is om met beperkte middellen toch heel mooie geweldscenes te maken (sommige waren zo goed dat het mij niet kon schelen of het nu in kleur was of niet). Daarom dat ik ergens toch blijf denken dat het vooral met de competentie van de maker te maken heeft. Volgens mij kan een goeie regisseur met de meest primitieve mogelijkheden toch prima actiescenes maken.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg gewoon dat sommige van die scenes er nu veel beter uit zouden zien danzij de technologische vooruitgang op filmgebied (meer mogelijkheden met camera, kleurfilters, sfx enz). Een film mag nog zo goed zijn qua script, acteerwerk en karakterstudie, audiovisuele scenes van die orde kunnen voor een deel het kijkgenot verstoren. Lijkt me heel natuurlijk.
Dat kan ja, ik ken alleen weinig échte klassiekers (dus films die vandaag de dag nog steeds worden geroemd door mensen uit het vak, mét filmkennis dus) die op dat gebied klunzig in elkaar zitten. De audiovisuele kant van dat soort films zit oha meer dan snor. Omdat er dus kwaliteit in is gestopt. Dat is wat ik zei. Als je maar genoeg films hebt gezien herken je meestal vanzelf dat soort kwaliteit als kijker. Ook in het schijnbaar onoverzichtelijke bos van technologische wondermiddeltjes van vandaag de dag (je leert daardoor zelfs kritischer zijn).
Of deze scarface uit 32 tot die catagorie klassiekers behoord weet ik eigenlijk niet.. zijn remake is aanzienlijk beruchter in ieder geval
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Kijk deze maar ook eens, denk wel dat het je zal bevallen. Voor de rest moet ik bijvoorbeeld de eerste Kurosawaklassieker nog zien die mooie actiescenes heeft (en dat heeft niets te maken met hoogtechnologische wondermiddeltjes, die inderdaad zeker en vast niet gelijk staan met geslaagde actiescenes). Mooi voor in die tijd misschien, maar zo redeneer ik niet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ook niet.
Dr.Strangelove
-
- 332 berichten
- 3845 stemmen
Deze film is groots heb genoten van de acteurs het verhaal en de beelden zelfs na 74 jaar. Ben benieuwd hoe het toen moet zijn geweest om deze film in die tijd in de bioscoop te zien.
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3551 stemmen
Een van de eerste klassieke gangsterfilms uit de jaren '30. Helaas vond ik hem licht tegenvallen. Paul Muni zet wel een zeer goede Tony neer en het eerste stuk van de film waarin Tony de macht overneemt vond ik het beste deel. De ondergang vond ik minder. Het gedoe met die zus irriteerde me behoorlijk.
3,5*
Urbanoetang
-
- 24 berichten
- 239 stemmen
Is dit nou de voorganger van de o-zo-geweldige Al Pacino-versie?
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties
Mildred Pierce
Drama / Film noir, 1945
47 reacties
The Crowd
Drama / Komedie, 1928
22 reacties
White Heat
Film noir / Misdaad, 1949
132 reacties
Aparajito
Drama, 1956
17 reacties
Die Büchse der Pandora
Drama, 1929
38 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.