• 10.997 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Jesse Hibbs

Met onder meer: Audie Murphy, Marshall Thompson en Charles Drake

Gesproken taal: Engels

Plot To Hell and Back

"Rejected by the Marines, the Navy, and the Army paratroopers due to his small size and youthful appearance, when he was finally accepted by the army Murphy became the most decorated soldier in U.S. history!!!"

Deze film gaat over het leven van Audie Murphy, die zichzelf speelt. Hij werd geboren in 1924 als één van de vele kinderen. De vader liet het al gauw afweten. Als zijn moeder sterft, gaat hij in dienst. Hij wordt bij luchtmacht en marine afgewezen, maar bij de landmacht vindt hij een plaaatsje. Hij maakt de invasies in Noord-Afrika, Zuid-Italië en Zuid-Frankrijk mee. Hij kreeg uiteindelijk 24 onderscheidingen, waaronder een dagorder van president Truman, omdat hij in z'n eentje 240 Duitse soldaten doodde. Hij werd een legende.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Colmar - strijdbewijs.nl

Vanwege de werkelijke achtergronden die je ook ziet in de film, heb ik een link overgenomen van "Dick2008", zodat de geïnteresseerde daarvan informatie over Audie Murphy kan lezen. De man speelt zichzelf in deze film, nadat hij al in 1946 begon met enkele bijrollen. In 1949 brak hij eindelijk door met de film "Bad Boy". Bad Boy (1949)

Deze prent (To Helle and back) is een prima oorlogsfilm wat mij betreft. Je volgt Murphy vanaf Afrika tot aan het einde van de 2-wereldoorlog in Frankrijk. Het is aardig realistisch gefilmd en er wordt her en der wat uitleg gegeven. Dit is trouwens niet hinderlijk.

Een 8!

avatar van Thin Air!

Thin Air!

In het magazine After The Battle nummer 3 stond een recensie over de film To Hell and Back. Omdat ik me heb voorgenomen om elke film te bekijken die in dit magazine besproken wordt ging ik er eens goed voor zitten.

Een film uit 1955 (wel in kleur) waarbij de hoofdacteur zichzelf speelt als oorlogsheld.

Nou moeten we ons even begeven in de psyche van het armzalige Amerikaanse volk. Een land waar zelfs de buschauffeur van een schoolbus een hero wordt genoemd.

Kijk dus uit als een yank het over een held heeft. Het is vaak overdreven en alleen bedoeld om een landgenoot op een voetstuk te plaatsen.

De hoofdpersoon Audie zal best een paar Duitsers doorgeschoten hebben maar de manier hoe dat in deze film ten tonele wordt gebracht is bedroevend. Busladingen Duitsers die de mitrailleur van de heer Murphy tegemoet komen lopen. Schiet mij alstublieft dood meneer Murphy ik ben een kwaadaardige Duitser.

En dan die aanzwellende muziek eronder.

Bij een van de eerste gevecht scenes zien we een Duitser met een dermate grote helm dat die tot over zijn kin valt en ¾ van zijn gezicht bedekt. Deze man is een mitrailleur aan het bedienen…

Het is gewoon lachwekkend. En dan ongegeneerd jezelf spelen als held.

Ik hou rekening met het verschijningsjaar (1955) dus ik probeer door de amateuristische effecten heen te kijken maar het valt niet mee. Ik lees reacties van mensen die het hebben over de beste oorlogsfilm ooit. Graag verneem ik van deze mensen of ze al bij de dokter zijn geweest om hun medicijn op te halen.

Links laten liggen. Of nog beter. Met een wals over de DVD heenrijden.

avatar van Brix

Brix

• 19278 berichten

Voor wie het ware levensverhaal van Audie Murphy interesseert > Audie Murphy - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van clubsport

clubsport

Vond het wel opvallend dat de duitsers ook echt duits spraken en kon zelfs een echte MG 42 duits machinegeweer herkennen dus wat dat betreft hebben de makers wel moeite gedaan om autentisch te blijven .

Ja de tanks zijn alle amerikaans maar het zal bijna onmogelijk zijn geweest om een echte tiger in aktie te krijgen .

de film zelf is verder qua aktie goed ( voor die tijd ) soms inderdaad wel ongeloofwaardig zoals in die laatste scene waarin die duitsers zich wel heel makkelijk laten afschieten , verder wel veel patriotisme maar goed dat kan je verwachten .

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima oorlogsfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Dk2008

Dk2008

Dk2008 schreef:

Ik merk toch wel dat die "zwak" er inmiddels uit is. Constateerde ik ook al bij die Douglas Sirk-films en heleboel andere oude films.

Eerst duurt het jaren voordat je een film weer eens heb gezien met gevolg een enorm enthousiaste reactie. Vervolgens na een jaar of twee, drie is dat enthousiasme een stuk minder, als je hem dan weer eens ziet. Ik vind niet dat mijn smaak/interesse heel erg is veranderd. Maar of één of andere manier willen een heleboel films niet meer zo erg.

Some like it hot heb ik voorlopig maar ver weg gelegd (maar die heeft zelfs nog in mijn top 10 gestaan). En deze dan nog maar weer eens geprobeerd. Lang is dit een heel geliefde klassieker geweest. Maar ik zie nu waarom die eigenlijk niet meer wil. Universal heeft mooie films gemaakt, net zoals The Benny Goodman Story en The Glenn Miller Story maar goed dat zijn muziekfilms en dit grotendeels een film over een oorlogsheld. Het is net als The Benny Goodman Story een gedeeltelijke Audie Murphy Story. Bij Benny Goodman, een muzikale held stoppen ze bij de Carnegie Hall Concert en hier dat hij de meest gedecoreerde soldaat uit WO2 werd. En hij was toen pas 19 jaar. Hij was goed in jagen en moest al vroeg de taak van zijn vader overnemen ook deed hij meer dan zijn plicht. Dit is een beetje de kern uit de film.

Voor het vermaak deden dit soort films het lange tijd prima. Er werd een budget beschikbaar gesteld maar toch ook weer niet overdreven veel. Ik geloof dat het The One Ring was die tegen me zei, de films zijn niet veranderd maar jij en dat klopt. Het was beter geweest als ze er een serieus drama van hadden gemaakt want nu doen ze vaak toch te lollig en dat past eigenlijk (nu) niet (meer) bij dit thema. Marshall Thompson die ken ik van Daktari-serie maar verder toch voor mij onbekende acteurs. Van Murphy weet ik verder zelf ook niet veel te vertellen dan dat deze film gebaseerd is op zijn autobiografie en dat hij in veel westerns speelde. Hij had liever dat Tony Curtis zijn rol had gespeeld en daarin heeft hij gelijk. Afijn eigenlijk alles wat in Wiki staat klopt wel.

Vanaf het behoorlijk lange Italië (Anzio)-gedeelte wordt de film steeds beter al heeft het soms toch wel wat weg van een Western. De film wordt dan steeds ernstiger maar logisch natuurlijk als je steeds meer kameraden verliest doe je vervolgens alleen nog mensen afknallen meer niet en weigert hij zelfs het aanbod voor West Point. Bij IMDb heeft iemand geschreven Murphy had een betere film verdiend en dat klopt ook maar goed voor die tijd en lange tijd daarna voldeed zo'n film ruim voldoende. 3.0

scorsese

Aardige film over een jongeman die zich aanmeldt bij de landmacht om mee te vechten in de oorlog. Voornamelijk een WOII-film, maar toch ook een klein beetje een biopic. Bijzonder omdat het hoofdpersonage vertolkt wordt door zichzelf (Audie Murphy). De combat-scenes zien er nog best goed uit, maar als geheel komt de film toch wel wat verouderd over en de toon is soms wat te luchtig.

avatar van Brix

Brix

• 19278 berichten

scorsese schreef:

Bijzonder omdat het hoofdpersonage vertolkt wordt door zichzelf (Audie Murphy).

Tegen wil en dank, want dat zag hij eigenlijk helemaal niet zitten.

Hij stelde Tony Curtis voor om die rol te spelen.