To Hell and Back (1955)

Oorlog / Biografie

geregisseerd door Jesse Hibbs
met Audie Murphy, Marshall Thompson en Charles Drake

Deze film gaat over het leven van Audie Murphy, die zichzelf speelt. Hij werd geboren in 1924 als één van de vele kinderen. De vader liet het al gauw afweten. Als zijn moeder sterft, gaat hij in dienst. Hij wordt bij luchtmacht en marine afgewezen, maar bij de landmacht vindt hij een plaaatsje. Hij maakt de invasies in Noord-Afrika, Zuid-Italië en Zuid-Frankrijk mee. Hij kreeg uiteindelijk 24 onderscheidingen, waaronder een dagorder van president Truman, omdat hij in z'n eentje 240 Duitse soldaten doodde. Hij werd een legende.

een van de betere oorlogsfims gemaakt van de meest gedecoreerde soldaat in de tweede wereldoorlog. Is deze ergens op dvd te verkrijgen? Hij ging als soldaat het strand op en was aan het eind van de dag luitenant.

jtsmit schreef:

klasse film

hoi dit is de eerste keer op deze site.
wie kan mij helpen voor de dvd To Hell And Back met nederlandse ondertiteling.
dank bij voorbaat.

wel appart dat Audie zijn eigen verhaal mag vertolken. En ook een aardige oorlogsfilm. 3*

brambo schreef:
wie kan mij helpen voor de dvd To Hell And Back met nederlandse ondertiteling.

Bestaat (nog) niet, maar de regio 1 editie (widescreen) heeft Engelse, Franse en Spaanse ondertitels.

fransw schreef:

klasse film

Ook in Nederland is er een zeer goede versie te verkrijgen met NL(custum) subs.
Dwaald op internet ook al rond en is in mijn bezit.
Zo kon ook ik mijn kids laten mee kijken met deze prachtige film.

Geweldige oorlogsfilm uit de oude doos. Zeer goed vertolkt door Audie Murphy.

vijf sterren

Dick2008
Hele goeie oorlogsfilm en indrukwekkend zoals die in z'n eentje vanaf een brandende tank die Duitse soldaten doodt. Een echte held. Kwam in 1971 om tijdens een vliegtuigongeluk, wat een pech.

avatar van Betamax
Film uit 1955 en nog in kleur ook!
Echte heldenepos uit WW2 met prachtige beelden veel gevechten.
Prima oorlogsfilm.

Bart Simpson
En ik heb deze niet gezien, maar gauw zoeken waar deze te koop is!!

avatar van Brix
De critici die Murphy, vanwege zijn 'baby-face' niet geloofwaardig vinden in zijn (vele) western rollen moeten deze film maar eens bekijken en hun ongelijk toegeven.

Murphy is de hardste 'tough guy'die ooit op het filmdoek verscheen...ondanks zijn jongensachtige uiterlijk.
Lees er anders zijn biografie maar eens op na.

avatar van henrykobus
fransw schreef:

klasse film

aangenaam ben net lid van deze site nadat ik al een tijdje hier de boel had bekeken
ik botste op deze film
en las de opmerkingen
ik zie dat je iemand zoekt om te vertalen is het alleen vertalen of de film ombouwen met subs erbij
ik ben voor me zelf bezig namelijk alle tour of duty afleveringen met subs te maken omdat die serie alleen maar in zuidamerika is uitgekomen

avatar van snip
ik heb de film met nl sub....
staat ook op usenet (nieuwsgroepen)

Bart Simpson
Goede film, maar geen topper.

Dick2008 schreef:

Die scene hierboven is bijna aan het eind van de film.

Vandaag deze film voor de 3e keer bekeken. De laatste keer is toch al weer zo'n 15 jaar geleden en wie zal het zeggen misschien nog wel langer. Hij hoorde al tot mijn favorieten en kan na afloop zeggen dat hij dat kan blijven.

Het is een goede oude oorlogsfilm met sterke gevechtscenes erin zonder overdreven geweld die vaak zo kenmerkend zijn voor de hedendaagse oorlogsfilms. We volgen Murphy tijdens de Amerikaanse opmars in Europa. Naast de oorlog krijgen we ook een mooi zelfportret te zien van Audie Murphy, aan de ene kant een bescheiden, nogal gevoelige jonge vent, aan de andere kant door haat en wraak gedreven ijzervreter die de een na de andere onderscheiding in de wacht sleep.

Na afloop van de film werd ik er best wel even stil van, blijft gewoon een heel mooie indrukwekkende film. Is mooi gefilmd en acteerwerk van alle maar in het bijzonder van Audie Murphy is gewoon goed. Het verhaal wordt in zo'n tempo getoond dat hij nergens vervelend of langdradig is.

avatar van Jan met de pet
Matige oorlogsfilm, met weinig actie en vrijwel geen spanning, ook waren de weinige gevechten amateuristisch: 2,0

avatar van Minotaures
Hoe is het Murphy in jezusnaam gelukt om 240 Duitsers te doden? Ik zou al blij zijn als ik een mitrailleursnest uitschakel...

Dick2008
Ik ben geen oorlogs(film) deskundige, maar misschien biedt onderstaande informatie enige verheldering.

avatar van Minotaures
Zeer knap en dapper van hem.

Bedankt voor de website.

@Dick2008:

Dank voor die link Dick.
Ik was wel al op de hoogte van e.e.a., en heb zijn boek ook, maar toch mooi nog eens door te lezen.

Je gaat zo'n film wel met andere ogen bekijken wanneer je de ware achtergronden kent.

Brix schreef:

In welk opzciht?

avatar van Brix
Geloofwaardiger voor degenen die de achtergronden niet kenden, en de in de film getoonde daden van Murphy als overdreven bestempelden.
(heb ik namelijk al horen zeggen)

Dick2008
O je bedoelde anderen, niet jezelf. Dan geloven ze het maar niet, mijn probleem niet.

avatar van Brix
Ik bedoelde inderdaad niet mijzelf nee.
Ik ken de achtergronden al sinds mijn jeugdjaren.
Een vriend van onze familie was een fan van Audie en bracht mij al vroeg op de hoogte.

De westerns met 'Murph' mocht ik toen nog niet zien, want die waren niet toegankelijk voor jonger dan 14-jarig publiek destijds.

@ Brix

Ik ben de speelfilmencyclopedie nog eens aan het nalopen. Deze film wordt uitgebreid en vol lof besproken. Ik zal hem spoedig weer eens in de dvd-speler leggen.
Natuurlijk is de film wat betreft acties, details niet meer van deze tijd. Maar ik vind het mooi zoals alles in beeld wordt gebracht maar toch niet overdadig. Voor Audie, die zichzelf speelt was het, zo lees ik elders op internet, geen gemakkelijke opgave, omdat zijn herinneringen ook weer naar boven kwamen. De film begint, als ik het goed heb, dat er veel meer helden waren in WO2, waarvan heel veel het blijkbaar ook niet overleefd hebben, maar daar gaat het in deze film niet om.
Zoals ik bij Sink The Bismarck en andere oorlogsfilms ook al heb geschreven, men komt maar aanzetten met dit klopt niet en dat klopt niet maar het boeit niet. Dit is een mooi portret, over de meest gedecoreerde soldaat uit de WO 2, en ik zal niet weten waarom het niet geloofwaardig is, want al die punten zijn conform de waarheid. Dat het in werkelijkheid slecht winterweer was en niet zonnig zoals in de film. En tank klopt niet etc. etc bla bla bla, interesseert me niet zo.
Ik heb trouwens altijd een behoorlijke zwak voor films rond die tijd gehad, die misschien glamorous van opzet zijn maar in ieder geval mooi blijven om te zien, ook zoveel jaren later.

@Dick2008

Inderdaad, Audie wilde die rol in deze film aanvankelijk helemaal niet spelen, omdat het hem a.h.w. weer terugplaatste naar die vreselijke periode, waaraan hij de rest van zijn leven een trauma heeft overgehouden.
Als ik het goed heb, dan stelde hij voor om Tony Curtis de hoofdrol te geven.

Dick2008
Dat lijkt me geen goede keus, dus op dat punt is hij al dapper geweest.

Verder is het gewoon heel moeilijk om duidelijk te maken waarom je een film wel dan niet goed vindt. Ik heb inderdaad wel aan getwijfeld om een western van Audie te proberen, maar ik ben erg "pacifistisch" geworden dus dat is ook een reden dat ik dat genre niet meer "wil". Kijk maar naar het nieuws, iedere keer weer oorlog.
Ik denk dat als ik alle oorlog uit deze film zou knippen, dat ik hem nog vrij goed ga vinden.

avatar van Ramon K
Soort Stolz der Nation ('Inglourious Basterds'); verlate propaganda (10 jaar na de oorlog!)? Kijkbaar vanwege de redelijke hoofdrol en de vrij goed in beeld gebrachte actiescènes, maar verder heeft de film niets te bieden. Andere oorlogsfilms uit die tijd (Paths of Glory, The Steel Helmet) zijn veel beter. Deze film heeft weinig over 'oorlog' te melden.

avatar van XanderJ
bah, bah!

Nog nooit zo'n slecht acteerwerk gezien als dit.
Verhaal loopt niet, gaat van de hak op de tak.

Dick2008 schreef:

Ik merk toch wel dat die "zwak" er inmiddels uit is. Constateerde ik ook al bij die Douglas Sirk-films en heleboel andere oude films.
Eerst duurt het jaren voordat je een film weer eens heb gezien met gevolg een enorm enthousiaste reactie. Vervolgens na een jaar of twee, drie is dat enthousiasme een stuk minder, als je hem dan weer eens ziet. Ik vind niet dat mijn smaak/interesse heel erg is veranderd. Maar of één of andere manier willen een heleboel films niet meer zo erg.

avatar van knusse stoel
Colmar - strijdbewijs.nl

Vanwege de werkelijke achtergronden die je ook ziet in de film, heb ik een link overgenomen van "Dick2008", zodat de geïnteresseerde daarvan informatie over Audie Murphy kan lezen. De man speelt zichzelf in deze film, nadat hij al in 1946 begon met enkele bijrollen. In 1949 brak hij eindelijk door met de film "Bad Boy". Bad Boy (1949)

Deze prent (To Helle and back) is een prima oorlogsfilm wat mij betreft. Je volgt Murphy vanaf Afrika tot aan het einde van de 2-wereldoorlog in Frankrijk. Het is aardig realistisch gefilmd en er wordt her en der wat uitleg gegeven. Dit is trouwens niet hinderlijk.
Een 8!