Legends of the Fall (1994)

Drama / Western

geregisseerd door Edward Zwick
met Brad Pitt, Anthony Hopkins en Aidan Quinn

Nadat zijn vrouw hem in de steek gelaten heeft, blijft kolonel Ludlow, een oud cavalerieofficier, alleen achter in zijn afgelegen huis in Montana om zijn drie zonen op te voeden. Alfred, de oudste, is de meest redelijke. Hij heeft gevoel voor zaken en politiek. De omstuimige Samuel staat altijd klaar om zich te engageren voor onverdedigbare politieke zaken. De kolonel koestert een bijzondere affectie voor Tristan, die zijn sympathieën voor de indianen deelt. Na zijn universiteitsstudies keert Samuel terug met een verloofde, Susannah. Verrukt door de aanwezigheid van een vrouw onder hun dak sloven de vier mannen zich uit om haar te leren paardrijden en schieten. Al snel klikt het bijzonder goed tussen Susannah en Tristan. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en Samuel vertrekt om aan de zijde van de Canadezen te vechten...

avatar van Filmkriebel
Fisico schreef:
In deze film was dit huilen met de pet op en was dit puur bijvulsel. Zeer trieste en nutteloze scènes vol fouten. Zo werden er in februari 1915 nog geen voetballen het niemandsland ingeschoten, was er hoegenaamd nog geen sprake van mosterdgas (of ander gas) en ik kan me vergissen, maar februari 1915 was nog een kleine beetje te vroeg om georganiseerde troepen van het Canadian Expeditionary Force ( CEF ) aan het front te zien. Dat was ten vroegste in maart bij de slag van Neuve-Chapelle.

Hmm, mosterdgas werd volgens mijn weten wel degelijk al ingezet in WOI. Als er al wat foutjes inzitten kan dit deze film nog wel vergeven worden vind ik daar Legends of the Fall ook niet echt een oorlogsfilm is.

avatar van Fisico
Filmkriebel schreef:

Uiteraard, maar dan wel pas in augustus-oktober 1917

Neen, zeker geen oorlogsfilm, maar deze scènes zijn zo fout. Vraag is dan of ze het dan niet beter zonder deden als het toch niet zo van belang was? Maar ik beken, net als sommige WOII-fanaten zit ik er met een emo-vergrootglas op

avatar van Filmkriebel
Fisico schreef:

Uiteraard, maar dan wel pas in augustus-oktober 1917

Van kritisch gesproken

Wat een schitterende romantische dramafilm! Twee uur lang was ik geboeid door het verhaal en continue heb ik emoties gevoeld die in de film opgeroepen werden. Ik vind dat alle acteurs sterk speelden en goed in hun rol zaten. Prachtige cinematografie met als achtergrond de verwoestend mooie natuur van Montana, een ruig, maar ook eenzaam leven. Prachtige stemmige en bij de scenes passende muziek. Brat Pitt met lange manen is natuurlijk helemaal om van te watertanden........ Ja, een film die ik niet snel zal vergeten!