Legends of the Fall (1994)

3,68

Drama / Western

geregisseerd door Edward Zwick
met Brad Pitt, Anthony Hopkins en Aidan Quinn

Nadat zijn vrouw hem in de steek gelaten heeft, blijft kolonel Ludlow, een oud cavalerieofficier, alleen achter in zijn afgelegen huis in Montana om zijn drie zonen op te voeden. Alfred, de oudste, is de meest redelijke. Hij heeft gevoel voor zaken en politiek. De omstuimige Samuel staat altijd klaar om zich te engageren voor onverdedigbare politieke zaken. De kolonel koestert een bijzondere affectie voor Tristan, die zijn sympathieën voor de indianen deelt. Na zijn universiteitsstudies keert Samuel terug met een verloofde, Susannah. Verrukt door de aanwezigheid van een vrouw onder hun dak sloven de vier mannen zich uit om haar te leren paardrijden en schieten. Al snel klikt het bijzonder goed tussen Susannah en Tristan. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en Samuel vertrekt om aan de zijde van de Canadezen te vechten...

263 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van SanderPuntCom
Nét iets te voorspelbaar allemaal

Verder vond ik het een mooie en rustige film waarin je langzamerhand meer en meer in opgaat, het verhaal geeft je dan ook ruimschoots de tijd om je in te leven. En dat werkt in de meeste gedeeltes van de film, dat ook wel te danken is aan de passende muziek en vooral het goede acteren (wat belangrijk is in dit soort films) van zowat alle personages. Brad Pitt is trouwens echt gemaakt voor zulke rollen.

Wel spijtig is dat bij momenten het verloop van het verhaal wat te vluchtig is, maar dat kon eigenlijk niet anders of de regisseur moest er een mini-serie van maken. Wel meer dan 2 uur van genoten.

lala83 schreef:
Wie deze film geen 3 sterren wardeerd heeft dus echt nul verstand van films. EEen allround film voor iedereen, bijna een meesterwerk ..wellicht als het anders was geeindigd dan....

Wil de film vanavond kijken op tv,dus ff lezen hier....
5 sterren van jou.
Ja, en jij kan het weten...wat heb jij een bagger in je top 10 staan.

avatar van Capablanca
Mooi drama, ik vond alleen de indiaan soms wat pijnlijk.

avatar van tommykonijn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo'n film waarbij enkel de cast al een reden is om 'm te kijken.

Legends of the Fall is een mooie dramafilm. Ik had vroeger behoorlijk wat vooroordelen over Brad Pitt, maar na zijn rollen in films als Inglourious Basterds, Se7en en Meet Joe Black (en dan heb ik inderdaad ook nog hele rits films met hem te gaan) ben ik inmiddels toch wel overtuigd van zijn kunnen. Ook in Legends of the Fall weet hij de aandacht met gemak naar zich toe te trekken. Zijn wispelturige personage, Tristan, is interessant om te volgen. Zijn keuzes begreep ik niet altijd direct, maar ik was wel altijd benieuwd naar hoe het hem af zou gaan. Anthony Hopkins blijf ik een geniaal acteur vinden. Met name het gedeelte na zijn beroerte is behoorlijk sterk. De overige rollen van Julia Ormond, Henry Thomas en Aidan Quinn komen ook goed uit de verf.

De film kent een boeiend verhaal. Inhoudelijk gebeurt er veel, waardoor het op zich ook interessant blijft. Desondanks kon niet voorkomen worden, dat ik het bij vlagen toch wat langdradig vond. De film neemt de tijd om de personages voldoende aan bod te laten komen; iets dat de ontwikkeling van die personages absoluut ten goede komt, maar het voelde wel wat langgerekt aan het einde. Wat, naast het verhaal en acteerwerk, dan weer in het voordeel werkte waren enkele absurd mooie locaties. In dat opzicht deed de film me bij vlagen denken aan Cold Mountain. Er kwamen natuurbeelden langs waar je u tegen zegt. Het hele zaakje wordt daarbij ook nog ondersteund door mooie muziek van James Horner

Legends of the Fall is een goede film, die het bekijken zeker waard is. Er komt onverwacht nog wel eens een stuk sentiment kijken, maar persoonlijk heb ik me er niet erg aan gestoord. Ondanks dat ik het dus af en toe wel wat aan de langdradige kant vond, is het als totaalplaatje best imponerend.

avatar van sybren78
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige film met een geweldige acterende cast. Brad Pitt springt er echt bovenuit!

De lange speelduur geeft je ruimschoots de tijd om je in te leven in de personages. Dit komt de film zeker ten goede. Daarnaast worden prachtige landschappen in beeld gebracht en zit het met de soundtrack ook zeker goed.

Een minpuntje vond ik Anthony Hopkins na de beroerte. Voor de beroerte zet hij een sterke rol neer. Ik vond het hierna ietwat minder.Echter stoor ik mij hier verder niet aan.

avatar van Piratje
Het meer dan twee uur durende, traditoneel vertelde epos is een belevenis, ook voor degene die niet zo romantisch ingesteld is: een pakkend verhaal, met de nodige hartstocht en sentiment en sterke spelers. Je wordt meegezogen in een tijd, die zwaarder was dan de huidige. Vooral de beelden zijn prachtig. Het lijkt logisch dat Brad Pitt in 1994, sexy, een mooi kwajongensachtig gezicht, lange manen, voor de rol van de wilde Tristan gevraagd is. Volgens mij de beste film die ik ooit zag.
Meer dan 5 punten kan ik niet geven.

avatar van Teejey
Wát een prachtig drama, ik ben het compleet met Piratje eens.

Deze komt zeker in mijn top 10, wow.

Zwick is een legende; wat laat die man je meeleven met de film, geweldig.

avatar van Vinokourov
Montana ziet er schitterend uit in dit epos, maar de verhaallijnen die erbij horen, kun je al vrij vlot voorspellen. Tegen het eind liep het toch net wat anders dan ik gedacht had, maar het hoge gehalte zoetsappigheid met corny muziek verpest de film behoorlijk. Een flink staaltje overacting is ook her en der te bespeuren. De regie van Edward Zwick vond ik trouwens zwak en niet overtuigend. Maar goed toch nog een voldoende voor de mooie plaatjes. Dat kon ik wel weer erg waarderen.

avatar van Szpzer
Deze film heeft alles om epische cinema te zijn, vooral de bijzondere cast. Maar ik vind er -om eerlijk te zijn- niks aan. Het is voorspelbaar. De muziek is vreselijk oubollig en saai. Het verhaaltempo is traag. Iedereen is zoals je verwacht dat hij is. Ik vind de personen niet 'menselijk', ze zijn meer 'episch'. Waarom moet de vrouw waar het allemaal om draait nou ook opeens ontzettend goed kunnen paardrijden en scherpschieten, terwijl ze uit de stad komt? Totaal ongeloofwaardig en ook niet nodig. Laat haar en ieder ander ook haar tekortkomingen hebben.
Wat ik mooi vond, is de klassieke vertelling van 'de verloren zoon' (zie: Bijbel en schilderij van Rembrandt). Dat drama zit er goed in. De indiaan met zijn gejammer vind ik aanstootgevend. Wel mooi camerawerk.
Dit is alles bij elkaar geen 'grote' film, hoogstens een 'mooie' film.

avatar van VforVictor
Gister voor het eerst gezien. Een mooie film, niets bijzonders maar het werd mooi verteld. Een paar plottwist zorgt voor wat het moet doen en het verhaal is redelijk. Heb zelfs een aantal traantjes wegepinkt haha.

avatar van des1
Wat een draak van een film. Huu.

Acteer prestaties een dikke 8, verhaal een dikke 6, de natuur een dikke 9, de regie een dikke 8 , de film heeft genoeg drama, personen die non stop actie willen of alleen van de Nederlandse film houden raad ik aan niet te kijken, want dat is voor jullie toch maar zonde van de tijd.

Tja, steengoede acteurs! Een drama film... weer is een keer wat anders dan actie actie...
jammer dat het geen 1080p is...
En voorspelbaar? ik vond van niet

avatar van Montorsi
des1 schreef:
Wat een draak van een film. Huu.

Second that. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het een parodie was.

avatar van Zwolle84
Hatseflats, in een keer van een 8 naar een 4. Ik kan echt niet meer begrijpen wat ik hier ooit zo mooi aan vond. Lijkt wel een dik aangezette soap waar bij elke emotionele wending drie blikken strijkers en een jengelende Indiaan worden aangeslingerd.

Met de scenery en acteerprestaties is het dik in orde, maar ik heb het einde kruipend gehaald. Bijna niet te doen.

Legends of the fall

• Acteerprestaties, met name Tristan en de vader, zijn subliem.
• De sfeer, zowel van het gezin als ook van het dagelijks leven en de omgeving, wordt perfect weergegeven.
De reis om de wereld van Tristan is een prettige een indrukwekkende onderbreking.
Tristans wraak, zowel tijdens de oorlog als op het einde .
• Het einde is schitterend en maakt de film echt af.

• Te voorspelbaar en te clichématig. (de liefde tussen de verloofde en de drie zonen was bij aantreden van haar al redelijk te voorspellen, het verloop van de oorlog).
• Op veel punten toch wel echt te langdradig.
• Ondanks de langdradigheid onvoldoende diepgang bij sommige gebeurtenissen Tristans reis had meer uitgewerkt mogen worden, de illegale drankhandel had veel meer aan bod mogen komen.
• Oorlogsscènes hadden veel beter gekund.

Al met al een mooi epos die dankzij de beelden en met name de acteerprestaties toch wel bovengemiddeld is. De langdradigheid zorgt er helaas bij sommige momenten voor dat het lastig is de aandacht er bij te houden. En omdat de gebeurtenissen te voorspelbaar zijn en ook de personages zich niet onverwachts ontwikkelen, groeit deze film voor mij niet uit tot de topper zoals zo velen deze benoemen. Het begin en met name het einde vergeven de langdradigheid, maar meer dan eenmaal hoef ik deze film niet te zien. Prima voor op Netflix, voor degenen die hem nog niet hebben gezien.

Drie sterren.

Zakkie schreef:
Legends of the fall

• Acteerprestaties, met name Tristan en de vader, zijn subliem.
Tristans wraak, zowel tijdens de oorlog als op het einde .
• Het einde is schitterend en maakt de film echt af.

• Op veel punten toch wel echt te langdradig.
• Oorlogsscènes hadden veel beter gekund.

Drie en halve ster

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ach, aardige film waarin heel veel "TE"is. Waarom dat rusteloze gereis van Tristan terwijl hij zo'n leuke vrouw zou kunnen hebben.? Prachtige beelden en de opmars van de eerste auto''s.Westernachtige sfeer van na de eeuwwisseling. Hte verhaal boeit, zeker maar mij verbaast het dat de trage film zo'n succes was omdat de meeste mensen en zeker Amerikanen, houden van een happy end.

avatar van Night's Watch
Een ontzettend melodramatische maar fantastische film. Het drama en de gevoelens werden nogal overdreven maar dat is in deze film totaal niet erg, het maakt de film juist. Dit voornamelijk door de cast, ze speelden fantastisch. De afwisseling tussen de rustige scenes op de ranch en onder andere de scenes tijdens de eerste wereldoorlog en de drooglegging maakt de speelduur makkelijk behapbaar. Ik twijfelde vooraf erg of deze film de moeite waard zou zijn, dat ik een 4,5* zou uitdelen had ik dus totaal niet verwacht.

Film die flirt met de grens van romantisch sentiment en melodramatiek maar toch heel mooi uitvalt.
Ook de muziek is passend knap alsmede de fotografie. Een onderhoudend familie-epos dat best meevalt. Alleen hebben ze vergeten om Brad Pitt in de loop van de film er wat ouder te laten uitzien. Maar dat is niet erg.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een sterke film van Zwick vind ik deze legends of the fall. Pitt speelt zeer sterk in deze en draagt dan ook de hele film vind ik. Moet zeggen het eerste uur had ik wat moeite om er in te komen maar erna werd ik vollop meegesleurd in het verhaal die zeker en vast wist te raken. Muziek is ook prachtig net als het camerawerk en de mooie locaties. Aanrader. 8/10

sterke film met brad pitt.met een geweldig verhaal.de rest van de cast ook prima.zeker een aanrader.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het mooie verhaal van Jim Harrison verdient een betere verfilming dan deze. De cinematografie is weliswaar top, maar het acteerwerk laat nogal te wensen over. Eigenlijk zijn Brad Pitt en Gordon Tootoosis de enige, die op dat vlak een voldoende scoren. In het bijzonder Anthony Hopkins gaat in de tweede helft van de film —na de beroerte— over de schreef met zijn veel te vet aangezette mimiek. Julia Ormond ziet er leuk uit, maar loopt bepaald niet over van acteertalent. Zoals gezegd, Harrison heeft destijds een indrukmakende kroniek geschreven over een turbulente familie in Montana. Zoals wel vaker is ook deze keer het boek mooier dan de film.