ad
  • 8.082.265 stemmen

Legends of the Fall (1994)

Drama / Western | 133 minuten
3,67 1.813 stemmen

Genre: Drama / Western

Geregisseerd door: Edward Zwick

Met onder meer: Brad Pitt, Anthony Hopkins en Aidan Quinn

Releasedatum: 16 december 1994

Over Legends of the Fall

"After the Fall from Innocence the Legend begins."

Nadat zijn vrouw hem in de steek gelaten heeft, blijft kolonel Ludlow, een oud cavalerieofficier, alleen achter in zijn afgelegen huis in Montana om zijn drie zonen op te voeden. Alfred, de oudste, is de meest redelijke. Hij heeft gevoel voor zaken en politiek. De omstuimige Samuel staat altijd klaar om zich te engageren voor onverdedigbare politieke zaken. De kolonel koestert een bijzondere affectie voor Tristan, die zijn sympathieën voor de indianen deelt. Na zijn universiteitsstudies keert Samuel terug met een verloofde, Susannah. Verrukt door de aanwezigheid van een vrouw onder hun dak sloven de vier mannen zich uit om haar te leren paardrijden en schieten. Al snel klikt het bijzonder goed tussen Susannah en Tristan. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en Samuel vertrekt om aan de zijde van de Canadezen te vechten...

imageimageimageimageimageimageimage

John T. O'Banion

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fisico schreef:

In deze film was dit huilen met de pet op en was dit puur bijvulsel. Zeer trieste en nutteloze scènes vol fouten. Zo werden er in februari 1915 nog geen voetballen het niemandsland ingeschoten, was er hoegenaamd nog geen sprake van mosterdgas (of ander gas) en ik kan me vergissen, maar februari 1915 was nog een kleine beetje te vroeg om georganiseerde troepen van het Canadian Expeditionary Force ( CEF ) aan het front te zien. Dat was ten vroegste in maart bij de slag van Neuve-Chapelle.

Hmm, mosterdgas werd volgens mijn weten wel degelijk al ingezet in WOI. Als er al wat foutjes inzitten kan dit deze film nog wel vergeven worden vind ik daar Legends of the Fall ook niet echt een oorlogsfilm is.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Filmkriebel schreef:

Uiteraard, maar dan wel pas in augustus-oktober 1917

Neen, zeker geen oorlogsfilm, maar deze scènes zijn zo fout. Vraag is dan of ze het dan niet beter zonder deden als het toch niet zo van belang was? Maar ik beken, net als sommige WOII-fanaten zit ik er met een emo-vergrootglas op

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fisico schreef:

Uiteraard, maar dan wel pas in augustus-oktober 1917

Van kritisch gesproken

avatar van AnyaH

AnyaH

Wat een schitterende romantische dramafilm! Twee uur lang was ik geboeid door het verhaal en continue heb ik emoties gevoeld die in de film opgeroepen werden. Ik vind dat alle acteurs sterk speelden en goed in hun rol zaten. Prachtige cinematografie met als achtergrond de verwoestend mooie natuur van Montana, een ruig, maar ook eenzaam leven. Prachtige stemmige en bij de scenes passende muziek. Brat Pitt met lange manen is natuurlijk helemaal om van te watertanden........ Ja, een film die ik niet snel zal vergeten!

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Dit soort filmpjes proberen naar mijn mening altijd wel iets te doen, maar de opzet is niet altijd geslaagd. Dit was gelijk mijn eerste Zwick ervaring, waar ik graag nog meer filmpjes van wil proeven. Nu begon het met deze Legends of the Fall.

Zwick probeert in ieder geval wel iets te doen in zijn film. Zo is er wel degelijk een verhaal die toch wel onvoorspelbaar is, hoe voorspelbaar deze soms ook lijkt. Maar Zwick doet z'n best om het verhaal ook daadwerkelijk te vertellen en dit blijkt wel.

Echter mist de film naar mijn mening wat impact. Zodra je bij mij de goede snaar raakt, krijg je me altijd wel mee. Deze lukt dat echter niet, alhoewel 1 momentje wel in de buurt kwam. Hopkins die "Am Happy" op het krijtbord tekent was een sterke scene. Maar in het algemeen te weinig.

Bovendien vliegt de film wat uit de bocht in het laatste half uur. Waar bij de gehele film erg geprobeerd wordt het verhaal realistisch te vertellen is hier absoluut geen sprake meer van in de slotfase, waar ook de verkeerde boodschap eigenlijk naar voren komt. Lijkt er ook op dat het de film wat tegenspreekt in z'n boodschap.

Voor de rest duurt de film redelijk lang, en dat mag ook wel met een goed verhaal, maar de slotfase had eigenlijk anders geschreven moeten worden. Het neemt alle impact en geloofwaardigheid eigenlijk een beetje weg, en die kwam al stroef op gang.

Er gebeurd voor de rest veel, maar optimaal boeien doet het nooit. Daarvoor is het soms iets te sterk aangezet. Pitt doet het wel aardig, net als Hopkins, en dat is het meeste wel eigenlijk. Het beste stuk vond ik de stukken in de oorlog, en dat lijkt mij niet bepaald de bedoeling.

avatar van =EL!ZE=

=EL!ZE=

Voor mij één van de mooiste films ooit gemaakt. Prachtige omgeving en ontroerend verhaal. Vooral hoe Julia Ormond Susannah speelt is fenominaal. Je voelt echt haar liefde en haar pijn omwille Tristan. Ook één van de betere rollen van Brad Pitt.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Filmkriebel schreef:

WO1 was bij uitstek dé mosterdgasoorlog.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Film die ik achteraf toch wel eens helemaal gezien had, een film die tevens meer wil zijn dan het daadwerkelijk is, en dat ondanks veel goede ingrediënten.

Legends of the fall begint nochtans goed. Een uitmuntende cast, Horner als componist, een mix van drama, historie en romantiek, te midden van prachtige landschappen. De introductie van Susannah is interessant en ik in alles is een bepaalde prikkel te voelen die ze teweeg brengt. Redelijk is de oorlogsfase en de nasleep die voor allen anders is en een strijd die ieder voor zichzelf voert.

Behalve het clichématige gebeuren rond Susannah die natuurlijk veel meer voor het niet te kooien, wilde en mysterieuze karakter van Tristan valt dan de betrouwbare en saaie Alfred, lijkt Legends of the fall te graag en geforceerd indruk te willen maken met zijn hapklare drama en aanzwellende muziek. Daarnaast past Pitt de rol wel maar heeft hij weer van die typische overacting momentjes, daarnaast is Hopkins met zijn latere kwaaltjes eerder lachwekkend dan geloofwaardig.

De laatste 30 minuten lijkt de film toch nog even een beetje een twist te krijgen en te zinspelen op Susannah en Tristan die het beide niet gegund lijkt om gelukkig te worden. De wraakactie is best nog aardig te noemen maar daar is het meeste mee gezegd.

Hier houdt het dan ook op voor Legends of the fall. Een film met een aardig slot, en verder vooral een film met veel pretenties waar eigenlijk weinig van terecht komt. Vooralsnog aardig voor een keer maar verder iets om redelijk snel te vergeten zoals het al eerder ging.

avatar van shrink

shrink

Gewoon een goede film in een hele mooie omgeving.