A River Runs through It (1992)

geregisseerd door Robert Redford
met Craig Sheffer, Brad Pitt en Tom Skerritt

Het verhaal van twee jongens die opgroeien op het platteland. De één ligt altijd in de clinch met zijn vader, terwijl de ander beide voeten op de grond houdt. Een passie delen ze niettemin: vliegvissen.

avatar van Ciai
Wat een rare film, terwijl hij toch zo gewoon was.

Het kan aan mij liggen, maar als de hoogtepunten van een film het vangen van vissen en het verbranden van je kont is, dan krijg ik het gevoel dat ik naar een hele onzinnige film zit te kijken.
Sowieso vond ik heel veel dingen in de film nietszeggend, zoals het hele gebeuren rondom de 'strengheid' van de vader. Waar was die hele strengheid gebleven toen de heren wat ouder waren? Toen maakte het allemaal opeens niet meer uit, dronkenschap, gevangenschap, geen probleem.
Zo kregen al die scenes van het naar school gaan bij strenge papa, het opeten van het bord, al het gepreek en gebid, opeens een soort van zwak sausje, toen hij uiteindelijk niet zo streng bleek. Op het laatst wordt dat wel weer een beetje goedgemaakt met zijn laatste preek (we kunnen sommigen niet helpen, maar wel liefhebben), maar toch verloor het strenge van het begin zijn kracht door het vrije van later, zonder dat er een verklaring voor gegeven werd, en dat maakte de film nogal ongeloofwaardig.
Nog zo'n groot issue wat ongeloofwaardig overkwam, was de hele relatie tussen de twee broers. De achterflap maakte duidelijk dat die relatie toch wel belangrijk was, en dan vooral de verschillen qua karakters. Maar. Omg. Het is toch normaal dat broers/mensen/wezens niet op elkaar lijken? Je kunt dat wel hebben, grote overeenkomsten met je broer/zus, maar je kunt ook compleet verschillen. Dat noem je normaal. En als de ergste ruzie ontstaat uit een geschil of er nou wel of niet sardientjes op een broodje moeten, dan is je leven toch wel erg inhoudsloos. Overigens acteerden beide broers wel goed, Brad Pitt is natuurlijk een man die God persoonlijk heeft helpen maken, maar Craig Sheffer vond ik eigenlijk natuurlijker overkomen. Haha, behalve die scene dat hij de broer van Jessie moet thuisbrengen, dat ze op hem boos gaan worden omdat hij niet goed op 'm gepast heeft. Weer zo heerlijk ongeloofwaardig.

Ik weet het niet hoor, het zag er allemaal wel gelikt uit, mooie plaatjes in de rivier, maar het verhaal was een beetje te gewoontjes. Opzich vind het ik best erg dat ik dit nu typ, ik hou er niet van om mezelf als Hollywoods te bestempelen, maar toch zou ik graag wat meer actie in de film hebben gezien. Iets meer schwung in het verhaal. Iets scherpere contrasten. En dan niet van die zinloze slappe actie zoals in A River Runs Through It (en niet River Runs Through It, A, ik was al bijna klaar met het aanmaken van een nieuwe film).

2^

avatar van SnakeDoc
Een erg saaie film. Weinig inhoud. Zelfs weinig drama. Tot op het einde dan!

Alleen zelfs dat viel me wat tegen.

Film kon me niet echt inpakken.

* *

avatar van JohnieOctovitsch
Er werd best wel veel gevist

Zonde van me tijd

avatar van leidsehoodie
Hoe een langzame, trage, kabbelende, niet interessante film toch leuk kan zijn om te kijken, dat snap ik nog steeds niet. Toch was het wel wat.

avatar van k.grubs
Ja heel vreemd, echt een feelgood movie met goed acteerwerk en de mooiste vliegvisscenes ever. Ik heb hem zelfs op video...

avatar van movieonly
Geweldige film , er gebeurt niks maar het is zo mooi in beeld gebracht en geweldig geacteerd.

Mooi

avatar van DragQueen
Degelijke dramafilm, waarin eigenlijk niet veel gebeurt. toch blijft de film op een bepaalde manier boeien. er word ook geloofwaardig geacteerd door de heren skerritt, pitt en scheffer. verder zijn de mooie omgevingen vakkundig in beeld gebracht door redford. 2,5 ster.

Robert Redfords vrije adaptatie van Norman Macleanes novelle is een soort visuele lofzang geworden waarin de sereniteit van ongerepte natuurpracht weer eens centraal staat, zoals gebruikelijk wanneer Redford de regie voert. En hierin plaatst hij subtiel enkele karakters (we zien een toen nog vrij onbekende Brad Pitt in een hoofdrol) en werkt hij een bescheiden dramatische verhaallijn uit. Geslaagd bij momenten.

Mooie karakterschets in een lyrisch, mooi filmisch decor.
Goede film van Robert Redford en Brad Pitt geknipt voor dergelijke rol.
Leerde Brenda Blethyn pas vorig jaar goed kennen met "London River". Hier, 16 jaar jonger, maar even uitstekend in de moederrol.

avatar van Chuck Taylor
Mooie film.

Brad Pitt in een van zijn beste rollen hier, goede jonge knul die van het leven geniet. Verder een mooie familiefilm op het platteland met de gewoonlijke problemen en leuke verhalen.

avatar van jikamajoja
Leuke familiefilm met Brad Pitt, Brenda Blethyn en een zeer jonge Gordon-Levitt.
Het einde gaat plots in een enorme stroomversnelling, had iets beter uitgewerkt kunnen worden.
Toch een aangename film.

avatar van rep_robert
De film bevat alle elementen die mij zouden moeten bevallen: een melancholisch tintje, een mooi plattelandsdorpje en een goede cast. Toch weet de film niet geheel te overtuigen, de personages boeiden me niet zoveel en echt er werd af en toe gewoon teveel tijd overgeslagen om echt een band met de personages te krijgen. Ook is de muziek gewoon veel te zoet af en toe.
Komt er ook bij dat ik er niet helemaal met m'n kop bij was, dan krijg je al gauw een film die te gewoontjes aanvoelt en nodig een keer herzien moet worden.

Wat een slechte film! Er zit helemaal geen boeiend verhaal in. De film is echt vervelend en gewoon te saai om naar te kijken. Een halve ster voor de moeite.
Dat sommige hier vinden dat er mooie opnames in zitten snap ik ook echt niet want ik heb nog niet een mooi shot gezien in heel de film BORING!!!!

avatar van nachtschade
Geweldige film, er rustig en sfeervol, met prachtige scenes.

Robert Redford begon zijn regisseurscarrière met Ordinary People en The Milagro Beanfield War. Twee prachtige films.
Wat hij daarna als regisseur gemaakt heeft, bevalt mij een stuk minder. Dat geldt ook voor deze teleurstellende, want schier eindeloos voortkabbelende verfilming van het semi-autobiografisch boek van Norman Maclean (in de film gespeeld door Craig Sheffer).
Mooie plaatjes van Montana, maar daar blijft het dan ook bij. En... ik heb niks met vissen.

avatar van Boenga
BBarbie schreef:
Robert Redford begon zijn regisseurscarrière met ...en The Milagro Beanfield War. Twee prachtige films.

Staat op 1 in m'n Top 10 !
Doe me een plezier, BBarbie, en geef die film ook een cijfer - want dat is blijkbaar nog niet gebeurd...??

Bij deze. Commentaar volgt morgen.
Overigens ook de rest van je top-10 ziet er goed uit.

avatar van Robi
De film over twee broers lijkt aanvankelijk heel interessant. Er wordt prima geacteerd. Er zijn mooie natuuropnames en het onderwerp over het vliegvissen wordt ook mooi uitgelegd en in beeld gebracht. Maar het verhaal zelf is toch wel erg zwak. Halverwege ga je toch wel erg sterk denken dat het wel eens tijd wordt dat er serieus eens iets gaat gebeuren. Maar elke keer leef je weer een beetje op en zakt de film daarna toch weer weg. En dat gaat zo door tot aan het einde, waardoor deze film me niet echt bij zal blijven in de loop van de tijd.

avatar van Sergio Leone
Erg mooi.

Echt veel gebeurt hier niet - toch niet als we het over actie(s) hebben. A River Runs Through It teert volledig op de karakteruitdieping van de twee broers en slaagt daar met verve in.
Twee uur lang heb ik ontzettend genoten van de onevenwichtige balans tussen de broers. Tot het einde blijft een zekere spanningsboog behouden, al draait men net iets te veel om het lot van Paul heen.

Een grote troef is de cast, waarbij Brad Pitt er toch wel bovenuit steekt. Hij heeft er wellicht het personage voor, maar dat doet niets af van zijn prestatie. Tegenspeler Craig Sheffer doet evenwel niet veel onder en ook Tom Skerritt zorgt voor een solide bijrol.
De goede kijker merkt trouwens Joseph Gordon-Levitt op in de rol van jonge Norman.

Maar ook Robert Redford verdient pluimen. Alles aan deze film verraadt vakmanschap en op elk moment heb je het gevoel dat Redford wist met wat hij bezig was. Elke scène duurt perfect lang genoeg, visueel valt er genoeg te beleven - al teert men natuurlijk op de natuur -, het tijdsbeeld is goed neergezet en ook muzikaal valt het niet door de mand - het is zoet, ja, maar dan wel subtiel.

Aanrader.

avatar van sandero16
Mooie film die het vooral van het mooie verhaal moet hebben.

Spanning zit er absoluut niet in. Je moet je voldoening halen uit mooie beelden. De band tussen de 2 broers is heel goed in beeld gebracht. Ze delen net als hun vader een passie.

Ook is het mooi te zien hoe de broers zich vrij maken van de meningen van hun ouders en gewoon hun eigen gang gaan.

Al met al een mooi verhaal. Spanning mocht er soms wel in zitten, maar het verhaal maakt dat weer goed.

3,5 *

ERG Saaie film met mooie omgeving.
Tja op zich wel grappig om te zien hoe men toen leefden daarom 2 ster en niet 1

En een brad pitt van 29 die er uit ziet alsof ie 17 is,... wtf

avatar van Moviestar1979
Deze film is een beetje een vreemde eend in de bijt.

Ik kan mij voorstellen dat het verhaal voor sommige kijkers ontzettend saai is. Vooral omdat er niet veel gebeurt. Het waargebeurde verhaal draait echter grotendeels om de gebroeders Norman en Paul Maclean. Regisseur Robert Redford heeft jarenlang een poging ondernomen om de rechten van Maclean's autobiografie in handen te krijgen. In 1992 werd de verfilming werkelijkheid.

De cast is goed samengesteld. River Phoenix en William Hurt deden audities voor de rol van Paul Maclean. Hurt ging zelfs vissen met Norman Maclean in Montana, maar hij kreeg al snel te horen dat hij beter kon vissen dan de rol van Norman's broer te vertolken. Glenn Quinn werd benaderd voor de rol van Norman, maar heeft dit aanbod uiteindelijk afgewezen. Ook Frank Whaley deed auditie. Uiteindelijk kwam Brad Pitt in beeld, maar hij vond zijn auditie uiterst slecht verlopen. Hij stond erop om een tweede auditie op band op te sturen, en wist Redford te overtuigen. Michael Cudlitz maakte zijn filmdebuut, en de kijkers zien een destijds 11-jarige Joseph Gordon-Levitt als de jonge Norman. Ook Tom Skerritt verscheen na 30 jaar afwezigheid in een film van Redford. Dit allemaal na hun laatste samenwerking in War Hunt (1962). De oorspronkelijke filmmuziek werd gecomponeerd door Elmer Bernstein, maar Redford vond hem ongeschikt. Mark Isham nam diens plek in. Toch zijn er diverse DVD's verschenen waarbij de naam van Bernstein staat vermeld.

De hele cast had geen enkele ervaring met vliegvissen. Ze kregen les van de gepensioneerde spoorwegingenieur George Coonenbergs. Het kost Brad Pitt ruim 4 weken tijd om het vliegvissen onder de knie te krijgen. Meestal oefende hij eveneens op hoge gebouwen, zodra hij niet in de buurt van de rivieren in Los Angeles was. Hoewel de film beweert dat de opnames plaatsvonden in Missoula, werd er grotendeels gefilmd in Livingston, Bozeman en Big Timber in de Amerikaanse staat Montana.

Kort samengevat heeft deze film niet het uiteindelijke doel om te kijkers bekend te maken met vliegvissen. Hij concentreert zich grotendeels op de relatie tussen de broers met 2 verschillende karakters. Ook het mooie landschap van Montana heeft zijn steentje bijgedragen. Philippe Rousselot won in 1993 een Oscar. Richard Friedenberg en Mark Isham werden hiervoor genomineerd. Verder won de film nog 3 andere prijzen, en werd nogmaals 5 keer genomineerd.

3,0 *

avatar van Filmkriebel
Lekker rustig voortkabbelende kroniek over twee broers die opgroeien in het stadje Missoula, Montana samen met hun ouders. Behalve de dingen des levens gebeurt er niet veel in deze autobiografische memoires van Norman McLean. McLean blikt terug op de herinneringen van eenvoudige vreugde en levensinvulling. ZIjn hechte relatie met zijn wat leeghoofdige broer Paul staat centraal en beiden zijn met elkaar verbonden door de kunst van het vliegvissen, dat hen door hun vader werd aangeleerd. Toch voel je dat een dramatische wending nog moet komen om dit zorgeloze bestaan dooreen te schudden.

Het vliegvissen, zijn vriendinnetje Jessie, zijn gelovige vader, de eikelige broer van Jessie. Pitt en Sheffer zetten sympathieke rollen neer in een film die mij in een dromerige laidback sfeer onderdompelt, mede dankzij de prachtige beelden van Rousselot. Een film die me op bepaalde ogenblikken met verlangen vervulde naar mijn jeugdjaren. Aangenaam verrast.

avatar van Baboesjka
Mooie film. Ik heb niets met vissen, maar het vliegvissen vond ik er mooi en rustgevend uit zien en het verhaal boeide mij. Ik vond de sfeer fijn en de personages redelijk interessant. Goed gefilmd en gespeeld. Een 7! 3,5*

avatar van missl
De film duurt lang maar er gebeurd eigenlijk niet veel. Je ziet het leven van 2 broers, hoe zij opgroeien en wat ze allemaal meemaken. Kabbelt rustig verder maar het blijft allemaal wat oppervlakkig.