Legends of the Fall (1994)

Drama / Western

geregisseerd door Edward Zwick
met Brad Pitt, Anthony Hopkins en Aidan Quinn

Nadat zijn vrouw hem in de steek gelaten heeft, blijft kolonel Ludlow, een oud cavalerieofficier, alleen achter in zijn afgelegen huis in Montana om zijn drie zonen op te voeden. Alfred, de oudste, is de meest redelijke. Hij heeft gevoel voor zaken en politiek. De omstuimige Samuel staat altijd klaar om zich te engageren voor onverdedigbare politieke zaken. De kolonel koestert een bijzondere affectie voor Tristan, die zijn sympathieën voor de indianen deelt. Na zijn universiteitsstudies keert Samuel terug met een verloofde, Susannah. Verrukt door de aanwezigheid van een vrouw onder hun dak sloven de vier mannen zich uit om haar te leren paardrijden en schieten. Al snel klikt het bijzonder goed tussen Susannah en Tristan. Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit en Samuel vertrekt om aan de zijde van de Canadezen te vechten...

avatar van Sjoerdow
Ja vanavond voor de zoveelste keer gezien en ik blijf dit toch een geweldige film vinden. De muziek, de setting, het acteerwerk en de karakterontwikkingen. Allemaal dik in orde. Ik kon vooral genieten van het fraaie landschap en het fantastische verhaal. Naast de klasse van hopkins en pitt is ook quinn fenomenaal als de onbegrepen pechvogel alfred.

Echt een aanrader en met een half punt verhoogd!

avatar van Boneka
Lang geleden ooit gezien en toen kon ie indruk op mij maken. Vandaag op blu ray gezien. Vond het nu ietsje minder, maar zeker niet slecht. De muziek ligt soms iets te zwaar (niet nodig) het plot had wat beter gekund. Men wil eigenlijk teveel meenemen vanuit het boek. De film is niet spannend, zie het meer als een liefdesdrama in oorlogstijd begin 1900. De tijd dat er auto's kwamen en veel uitvindingen kwamen. Brat Pit speelt goed in deze film. De vrouwen zijn mooi en over vrouwen gesproken, die zullen deze film zeker ambiëren. De film had eigenlijk een mini serie moeten worden in twee of drie delen.Overigens deden sommige beelden mij denken aan Glory en dat bleek achteraf bij de extra's. Zelfde regisseur.

avatar van Nicolage Rico
Heerlijk meeslepend drama, waarbij ik het dik aangezette sentiment door de vingers zie.

Daarnaast op veel momenten voorspelbaar, maar so what, genoeg boeiende momenten om dit te compenseren. Pitt is niet groots als acteur in deze film, maar zet wel een semi boeiend personage neer. Mocht ik deel uit maken van de familie, zou ik ook vol overgave gaan voor Susannah, al ben ik bang dat ik het af zou leggen tegen Tristan... Hopkins vind ik top als ouwe knar, zeker in de periode na zijn beroerte. Deed me denken aan de Gankelaar (Victor Löw) in Karakter, al had die een centenbak.

Helaas overdrijft zelfs het sentiment af en toe, goed voorbeeld het moment dat Alfred een handje meehelpt, door vanachter een muurtje die regeringsmannetjes neer te knallen. Zwick kan ook overdrijven.

Geef me maar meer van dit soort films - in je huiskamer het gevoel hebben dat je enorm veel ruimte hebt.

Het meer dan twee uur durende, traditoneel vertelde epos is een belevenis, ook voor degene die niet zo romantisch ingesteld is: een pakkend verhaal, met de nodige hartstocht en sentiment en sterke spelers. Je wordt meegezogen in een tijd, die zwaarder was dan de huidige. Vooral de beelden zijn prachtig. Het lijkt logisch dat Brad Pitt in 1994, sexy, een mooi kwajongensachtig gezicht, lange manen, voor de rol van de wilde Tristan gevraagd is.

avatar van yoda1992
de kardinaal schreef:
Saai liefdes-drama. Zwijmel-filmpje. Opgewaardeerde stuiver-roman.

Zeer correct. Ik heb deze film enkele dagen terug bekeken met mijn zus. We verwachtten beide een mooi drama (mede dankzij de acteurs Pitt en Hopkins) maar na 15 minuten bleek het tegendeel al waar. We hebben zelfs veel moeten lachen om het slechte niveau van deze film. Ja, de acteurs proberen er wat van te maken. Maar de indiaan, de beer, de neppe en te brave oorlogscenes, de onnodige toevoegingen in de film die niks te maken hebben met het hoofdthema (bijv. illegale alcoholhandel) , de soms vreemde keuzes van personages, het tijdsbeeld wat niet goed overkomt, de te lange duur van de film en de steeds weer aanzwellende dramatische muziek maakten dit geheel tot pure kitsch.
Maargoed ik kon er wel om lachen.

avatar van qwertzu
Prachtige film, erg intens en mooi gefilmd, mooie omgeving en erg goed geacteerd, vooral van Pitt, toch wel een erg goede all-round acteur!
Maar ook Hopkins zit erg lekker in zijn rol.

jammer van die amerikaanse einde, jammer jammer jammer. anders was dit een 5.0 geweest.

avatar van Rodger
mooie , en boeiende film, prachtige shots, en beelden.
Komt wat langzaam op gang.. maar is tot het einde goed..
3.5

avatar van John Lee Hooker
Rustig drama die niet aandringt maar juist geleidelijk voort blijft vloeien. De echtgenote speelt een grote rol in dit verhaal maar dat kon je verwachten. Het draait in deze western niet zozeer om oorlog of de hinderlagen van vijandelijke stammen. Het overlijden van Samuel, de afdwalende blikken van Sussanah op het moment dat ze Tristan tegenkwam in de stad en de ongelukkige dood van Isabel II deden vermoeden dat de twee alsnog met een huwelijk zouden eindigen. Gelukkig laat Zwick die zoetsappigheid achterwege. De ruime speelduur wordt nergens vervelend dankzij mooie dialogen en fraai geschoten beelden.

avatar van booyo
de kardinaal schreef:
Saai liefdes-drama. Zwijmel-filmpje. Opgewaardeerde stuiver-roman.

Zeer incorrect. Prachtig traag drama, dat alle tijd neemt voor karakterontwikkelingen en de uiterst boeiende verhaallijn. Vooruit, het wel heel opvallend inspelen op het sentiment (zeer aanwezige score) mag een minpunt genoemd worden, en ik kan er in komen dat mensen dit er net iets te dik bovenop vinden liggen. Maar ik heb me er totaal niet aan gestoord. Daar was het verhaal gewoon te mooi en pakkend voor. Fenomenaal gespeeld door Pitt, Hopkins en Quinn, indrukwekkend . Blijf me verbazen over Brad Pitt, ik vind hem in elke film weer een baas tot en met. Begint een van mijn meest favoriete acteurs te worden.

avatar van Boneka
Na dik een jaar opnieuw bekeken. Ik blijf bij mijn 3.5 ster. De film boeit zeker, maar ik blijf erbij het is moeilijk een boek op deze manier te verfilmen. Misschien waren twee minidelen van 2 x 2 uur beter geweest. Nu is alles gepropt in 2 uur. Dat kan, je ziet dan heel erg veel alsof je na een film hebt zitten kijken van 4 uur. Het drama zit er dik op. Meer leed dan vreugde, maar het geheel ziet er allemaal mooi uit. Klein smetje is dat men bijna niet ouder wordt, behalve de vader. Maar goed wie niet depri is en zin heeft in veel drama begin 1900 zit bij deze film absoluut goed.

Prachtige en aangrijpende film, boeid van het begin tot het einde. Ik heb deze film nu al een paar keer gezien, maar het blijven allemaal mooie en emotionele beelden.Een fantastische film die je zeker een aantal keren kan terugzien. De muziek erbij is heel mooi en aangrijpende scenes blijven je lang bij.

avatar van mar007
helemaal mee eens wood23.

ik heb deze film ook al een paar keer gezien en nu vanavond weer gezien.
blijft een prachtige film.

avatar van dennis013
Leuke film, maar heb ik me toch lopen ergeren aan dat haar van Bratt Pitt

avatar van mar007
haha ik vond het wel leuk staan.

TMP
Degelijk en sfeervol drama met goede acteerprestaties van Hopkins en Pitt. Het verhaal van de drie broers wordt aanvankelijk erg sterk neergezet. Naarmate de film vordert wordt het echter wel erg sentimenteel en de liefdesrelaties in de film kunnen mij niet echt overtuigen. Naar het einde toe wordt het erg dramatisch en begint de film steeds minder te boeien.

avatar van terschelling
Dit is een film die op mij in vele opzichten indruk heeft gemaakt: qua drama en filmisch. Hopkins bijna nietszeggend en toch veelbetekenend!

avatar van lala83
Wie deze film geen 3 sterren wardeerd heeft dus echt nul verstand van films. EEen allround film voor iedereen, bijna een meesterwerk ..wellicht als het anders was geeindigd dan....

avatar van LimeLou
En 2.5 sterren? Dan weet je meer?

avatar van Askikker
lala83 schreef:

Aan dit soort recensies heeft een mens wat; ''een allround film voor iedereen''. Nou, dan weet ik wel zeker dat het niks voor mij is.
Bedankt, ik had m bijna gaan kijken.......
(maar ik heb dan ook nul verstand van films)

avatar van mar007
Je kan ook beter op de meningen knop drukken, die recensies/meningen
zijn aangevinkt en meestal wat uitgebreider.

Yoda1992 jammer dat je kwaliteit niet echt kan waarderen maar daarom zenden ze op andere zenders bijvoorbeeld the fast and the furious uit en zelfs deel 2, dus met alle respect ieder zijn niveau en ieder zijn smaak

avatar van mar007
Ik heb deze film nou al zo vaak gezien,ik ben echt onmogelijk zit ik het
vanavond gewoon WEER te kijken,
En weer op het eind een brok in mijn keel,wat doe ik mezelf aan.
Het is en blijft een prachtige film.

Verhoogt van 4* naar 4,5*

avatar van Aazhyd
Blijft een ubersentimentele kutfilm.

avatar van Parisa
Legends of the fall was vroeger een van de films die ik graag herbekeek. Een goede combi van Pitt met lang haar als onbegrepen eikel, flink wat Indiaans geneuzel (ik hou ervan), depressies, alzheimer, wat ‘kostuumdrama’ en mooie sfeerbeelden van overal en nergens.
Een verhaal met een kop en een staart. Waarbij je het gevoel hebt dat je even in hun wereld wordt getrokken. Daarbij helpt het ook om een verteller te hebben in de vorm van een Indiaan. Die het geheel dus weer een net ander tintje geeft.
De soundtrack is me net iets te overdreven. Dat had allemaal wel iets subtieler gemogen. Nu is het me wat te goedkoop.

In deze film geloof ik wel alles wat Pitt doet, en Hopkins zeker ook. Dat rauwe en toch breekbare staat Pitt wel (zwijmel, lol). Maar ik vind dat je aan zijn mimiek en ogen kan zien dat Pitt niet alleen de knappe man aan het uithangen is.
Maar ook de broers, Susannah, Isabel Two en de Indianen worden sterk neergezet. Net als de rest van de cast. Niets op aan te merken.

avatar van wimaroca
Mooie film,en zeer goed geacteerd.
enig minpuntje,de jaren gaan door,maar niemand word ouder,als alleen Hopkins.

4 sterren

avatar van JohnWilliams
wimaroca schreef:
Mooie film,en zeer goed geacteerd.
enig minpuntje,de jaren gaan door,maar niemand word ouder,als alleen Hopkins.

4 sterren

Dat klopt inderdaad wel.

Mooie prent, met een puike cast, waarin vooral Brad Pitt, Anthony Hopkins en Aidan Quinn schitteren.
Puik scenario ook, zeer goed verhaal en een uitstekende film om in dit jaar (2014) te bekijken, gezien het feit dat Wereldoorlog I een grote rol speelt in dit verhaal.
Lange film, maar vervelen doet ie zeker niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij genre staat dan wel drama/western, het is op de eerste plaats een romantische film. Maar door de prachtige setting en de sterke acteerprestaties van oa Brad Pitt en Anthony Hopkins is het geen melig gedoe geworden. Het begin leek er anders wel naar toe te gaan. Een bekend stramien van een liefde voor een vrouw wiens hart al voorbestemd was. En na alle beelden die we tegenwoordig te zien kregen rond WO I, waren die scènes ook niet bepaald overtuigend. Maar dan komt het drama-gedeelte en lukt het met de drooglegging op de achtergrond beter. Misschien had het nog iets donkerder gemogen en de muziek van James Horner minder druk aanwezig. Aan de andere kant is het vooral een mooie film, daar heeft hij dan ook terecht z'n prijzen mee verdiend.

Legends of the fall zal niet iedereen bekoren vrees ik, daarvoor is het net iets te zoet. Maar door het mooie en epische verhaal, heeft het wel een groot publiek. Je weet in het achterhoofd wel wat je van een film als dit mag verwachten (Brad Pitt, James Horner, Hollywood, ...). Je kan zeggen dat je geen wijn lust, maar niet verwijten dat het wijn is. En Legends of the fall is een wijn van een goed jaar...