Quel Maledetto Treno Blindato (1978)

Alternatieve titels: The Inglorious Bastards, Counterfeit Commandos, Deadly Mission, G.I. Bro, Hell's Heroes

3,02

Italiƫ
Oorlog / Actie

geregisseerd door Enzo G. Castellari
met Bo Svenson, Peter Hooten en Fred Williamson

Sgt. Yeager wordt samen met een zootje ongeregeld opgepikt door een gevangenenkonvooi en de mannen worden in één van de gevangenenwagens opgesloten. Als het konvooi echter beschoten wordt door de vijand, kunnen de mannen ontsnappen en raken vervolgens verwikkeld in een grootscheepse onderneming die de Nazi's eens en voor altijd uit de weg zou moeten ruimen.

175 BERICHTEN 25 MENINGEN
neo (crew)
Nee, dat (The Real) is enkel een promotionele toevoeging om de film beter te kunnen verkopen.

avatar van Justinw
Oke, dankje want hij heeft een wat nieuwere poster dan dat ik hier zie, dus zal wel een heruitgave zijn.

avatar van AGE-411
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De combinatie van de neger en de oudere vent die de leiding nam deden me echt aan the A-team denken

Voor de rest een verhaaltje dat langs alle kanten rammelt.
- Er wordt wel uitgelegd waarom ze niet naar Zwitserland gaan, maar ik vind die uitleg veel te zwak.
- 20 Duitsers schieten hun machinegeweren leeg op 1 ventje, die ze op 5 seconden uit zijn machinegeweer allemaal neer legt.

Voeg daar nog wat knullige foutjes aan toe:
- Een ventje dat de lucht in vliegt voor de boel ontploft
- Duitsers die met een Britse wagen rijden (Viel me gewoon op dat die Duitse legerjeep het stuur aan de andere kant had )

En in beiden zijn nog wel wat voorbeeldjes op te noemen die ik vergeten ben. In het algemeen een film die leuk en spannend is op de moment zelf, mede dankzij de actie. Maar die je na enkele dagen totaal vergeten bent.

Het liefdesverhaal is ook behoorlijk overbodig.

avatar van bladonis
Gave Italo-grindhouse met twee, tel ze.. TWEE, cult-acteurs in glansrollen!! Bo Svenson én Fred Williamson als ter dood veroordeelde deserteurs die per ongeluk in een sabotage-missie verzeild raken, kan het GAVER???!!! NEE DUS!!

Deze film werkt omdat het uitgangspunt simpel is, én ook klopt. Door een stom ongeluk raakt een groepje deserteurs verstrikt in complotten en intriges van de Duitsers, de geallieerden én het Franse verzet! Maar eigenlijk willen ze gewoon naar neutraal terrein.

Is dit een ultra-realistische docu-film a la Saving Private Ryan? Natuurlijk niet! Kloppen de uniformen met de helmen en de schoenen, who cares?? Zijn alle karabijnen wel authentiek? Feh! Dit is een jaren '70 exploitatie film van het zuiverste water. Whatever the Dirty Dozen did, They do It Dirtier!! En zó is het. Fred Williamson is in z'n element. Bo Svenson is ultra-cool als Sgt. Yaeger. Als je een play-by-play van de Tweede Wereldoorlog verwacht, is deze film niet voor jou. Als je lekker wilt genieten van een knotsgekke Italiaanse rip-off van the Dirty Dozen, dan zit je hier goed! Bril-jant!

nb, de zgn. 'remake' Inglourious Basterds' van Quentin Tarantino heeft hier niets mee te maken. Anders dan de knullig verbasterde naam is van dit verhaal niets in die film overgenomen..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Met de B van Bastards.

Zoals de pulpmeester graag zijn mosterdsoep drinkt en dus ook titeltjes jat. Noem het een ode.

Leuk filmpje om alle verkeerde redenen. Vooral de dubs werken op de lachspieren. Alsmede de idiote verwikkelingen. Het grote voordeel van het zanderig verhaaltje is de mate van onvoorspelbaarheid. Tevens zijn Svenson en The Boss Nigger best okee.

Wat vooral opvalt is het puike camerawerk. Maar als tegen het einde de actie-scenès wel heel erg letterlijk herhaald worden en het treinstation iets te overduidelijk van Märklin blijkt te zijn, besef je je wederom met exploitation te maken te hebben.

Het maakt allemaal niet zoveel uit. De anderhalf uur vliegt voorbij en de humor heerst.

Redelijk.

Zeer vermakelijk pulp,

Tijdje geleden tegenaan gelopen in de Van Leest. Maar is opgezocht op MM. En eergister toch maar gekocht voor die 5 euro. Het was inmiddels al weer laat en zocht een lichtverteerbaar filmpje omdat ik niet helemaal fit meer was. En mijn keuze viel al snel op deze.

Even snel één dingetje uit de lucht halen. Film heeft weinig te maken met de versie van QT op de gevangenen na en WOII. Desalniettemin is dit gewoon een erg leuke film.

Svenson en Williamson zijn erg leuk gecast. De hele cast is trouwens wel in orde. Niks bijzonders maar gewoon oké. Het plot springt wat van de hak op de tak. Met een vleugje romantiek die in het strijdgewoel ontstaat. Geen karakter uitdieping, gewoon de trekker overhalen. De actie is dan ook erg goed.

Mijn eerste Castellari en ik ben aangenaam verrast. Hij brengt het heel leuk met wat slomo's en innovatief camerawerk. De leuke dansjes en het miniature station maken dit toch geen hoogstaande film. Maar het is wel lachen. En als we dan ook nog een motervlucht scene à la Steve McQueen voorgeschoteld krijgen is het helemaal compleet. De film heeft dan ook een razend tempo. En na anderhalf uur was het spektakel weer voorbij.

Ruimschootse 3.5* Voor deze vermakelijke pulp.

MoFeDu
Wat heb ik gelachen om deze film, keek hem een tijdje voordat Inglourious Basterds uitkwam benieuwd hoe deze film Tarrantino geinspireerd kon hebben.

Gewoon een heerlijke film met een vette knipoog naar andere WO2 films, vooral die vent die op het einde z´n moter in de prak reed bracht me vaak aan het lachen.

avatar van Baggerman
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Veel betere dan dat ik van tevoren had ingeschat en lekker fout! Deed mij inderdaad ook denken aan The A-team!

Maar toch best vermakelijk en zeer goed uit te zitten. Wel een wat abrupt einde.

avatar van simonvinkie
Best vermakelijk hoor, maar het niveau lag helaas niet erg hoog. Redelijke pulp dus, het zijn dan ook vooral de personages die voor een aantal glimlachen zorgen. Ook hangt er wel een prettig sfeertje door de film. Acteerprestaties waren best wel fout, maar wel leuk. Zoals ik al zij is dit vermakelijke pulp, waar het niveau zeker niet erg hoog lang. Redelijk, 2,5*

Ik heb weinig oorlogsfilms maar deze ga ik toch aanschaffen, lijkt me wel vermakelijk, dat vind ik ook van Churchill's leopards. Beetje spaghetti oorlogfilms, met fantastische acteurs.

avatar van yeyo
louie schreef:
Beetje spaghetti oorlogfilms

'Macaroni combat' noemen ze dat ook wel.

idd yeyo, daar kwam ik pas achter en ik heb deze film gisteren nog gevonden bij de free recordshop voor 5 euro.

avatar van pethunia
Zeer vermakelijk. Leuker dan de Tarantino re-make. En een totaal ander vehaal, overigens.

avatar van Cinemaniak

pethunia schreef:

Ander verhaal zeg je....Dan is het ook moeilijk een 're-make' te noemen. Beetje schoppen tegen een lantaarnpaal wat je doet (net zo zinloos) aangezien die van QT hoger scoort...

avatar van Justinw
Dat is goed nieuws, blijkt maar weer dat er toch steeds nog interesse is naar dit soort pulp/war films.

kappeuter (moderator)
By the way, the Italian title literally translates as That Damned Armoured Train.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Lekker fout B-filmpje dit en leuker dan ik van tevoren verwacht had.

Het verhaaltje is lekker onzinnig en zit vol plotgaten, maar dat mag de pret niet drukken, want de film neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus. Het is erg leuk om Fred Williamson weer eens tegen te komen in een film, iemand die ik in From Dusk Till Dawn echt erg cool vond overkomen. Samen met die grappige snorremans zorgt hij toch wel voor de meeste humor in deze film.

De film heeft geen groot budget en dat ik af en toe best te zien. Soms oogt het allemaal wel erg amateuristisch, maar aan de andere kant heeft dat in deze film ook wel zijn charme. Het keek allemaal lekker weg en verveelde geen moment. Tarantino heeft de naam van deze film voor zijn film gebruikt, maar verder komt er eigenlijk nauwelijks iets uit deze film vandaan. Geinig.

avatar van RuudC
Een filmpje dat zowaar nog harder stinkt dan een Brusselse kaas. En dan over kaas gesproken, The (real) Inglorious Bastards is een kaasfilm van jewelste. Het verhaal is compleet ongeloofwaardig en ongelooflijk slecht geacteerd, maar ronduit vermakelijk. Hij is lang niet zo slecht als The Bronx Warriors, omdat deze een stuk minder belachelijk is. Het tweede wereldoorlogverhaaltje slaat gewoon beter aan. Bizarre plotwisselingen gaan hand in hand met humoristische situaties (God, wat komen er toch veel heerlijk foute, Duitse uitspraken voorbij). Behalve de badass van een Fred Williamson vind ik de rol van die gozer met de snor geweldig. Vooral kijken met veel vrienden en veel bier op een vrijdagavond. Succes gegarandeerd!

congo
Quel Maledetto Treno Blindato blijft een heerlijk ouderwets pulpfilmpje. De actie, sfeer en de prachtige personages schitteren van het scherm. Fred Williamson's karakter blijft een geniale bad-ass en hij maakt er natuurlijk, zoals altijd, weer een feestje van. Ook die vent met die grote snor blijft absoluut hysterisch. En alle personages blijven gewoon heerlijk gespeeld. Ook het op gebied van actie is deze film een absoluut lekkernij. Lekker ouderwets in beeld gebracht. Het intro blijft gewoon ook zo classy. Dit blijft gewoon een prachtige exploitation flick van Italiaanse grond! Zo geniaal en toch zo fout!

ipman-99
"Whatever The Dirty Dozen Did, They Do It Dirtier!" ... " !!!

Fantastische Actie-Oorlogsfilm (Pulp) !!! Hier haalde Quentin Tarantino de inspiratie voor zijn film, beiden films zijn gelukkig helemaal anders ! Echt een heerlijke Italiaanse oorlogs/pulpfilm van Enzo G.Castellari. Als je een beetje bekend bent met de Italiaanse pulpfilms uit de jaren '70 en '80, is dit een lust voor het oog. De film bevat genoeg elementen om er een pulp feestje van te maken, zoals actie (vele schietpartijen), geweld, exploitation, heerlijke one-liners en een streepje naakt !

avatar van Betamax
Lekker B-film met héél wat foutjes .
Genieten dus.

Vermakelijk

avatar van joolstein
In 2009 kwam The Inglorious Bastards van QT uit. Zijn hommage aan de Italiaanse oorlogsfilms. Van deze film leende hij dan ook de titel. En tjonge wat een heerlijke B-film is dit! Het verhaal is simpel en stelt weinig voor. Het is vooral nodig om een uurtje los te kunnen gaan met veel schietpartijen en zwaar aangedikte personages, en zelfs een vleugje naakt. Maar vooral veel lol. Er zijn genoeg dingen te zien die knullig of zelfs niet kloppen maar dat is bij deze film ook niet de essentie. Nee, de film moet amuseren en dat doet hij. Er hangt een heerlijke sfeer en in sneltreinvaart vliegen de kogels, Oneliners en grappen je om te oren.

avatar van Confusie

Gekocht voor een eurootje.

We gaan het eens bekijken.