• 10.932 nieuwsartikelen

Alternatieve titels: California Addio / Lo Chiamavano California

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Michele Lupo

Met onder meer: Giuliano Gemma, William Berger en Miguel Bosé

IMDb beoordeling: 6,6 (693)

Gesproken taal: Italiaans

Plot California

Michael 'California' Random is een door premiejagers opgejaagde ex-soldaat. Als de zuster van zijn al eerder vermoorde vriend door diezelfde premiejagers wordt gegijzeld, besluit hij niet langer te vluchten maar keihard terug te slaan.

logo tmdbimage

Mrs. Preston

avatar van Brix

Brix

• 19271 berichten

Grimmige western, die zich afspeelt vlak na het einde van de Amerikaanse burgeroorlog.

Alles ziet er troosteloos uit, de mensen, de stadjes, de natuur.

Grauwheid, nevel, modder en regen beheersen het beeld.

Giuliano Gemma speelt de rol van 'California',alias Michael Random, zeer overtuigend.

Voor mij is hij een van de allergrootste Italiaanse westernsterren, die onovertroffen is in vechtscènes (double's overbodig!)

Ook Harmstorf komt geloofwaardig over in de rol van moordzuchtige premiejager.

De muziek vind ik wat minder, typisch jaren zeventig stijl.

avatar van lezertje

lezertje

Weinig inspirerende spaghettiwestern met muziek van de zoveelste Ennio Morricone kloon.

avatar van thunderball

thunderball

Deze vorige week zitten kijken. Maakt deel uit van 25 films op één blu ray schijfje geknald.

Goede, typische spaghetti western met wederom een schitterende Gemma.

Film is in twee helften te verdelen:
begint als rauwe, grauwe western, zich afspelend vlak na de Amerikaanse burgeroorlog, maar eindigt als soort van wraakfilm. Beide gedeeltes zijn goed en zeer sfeervol.

Raimund Harmstorf is goed als belangrijkste schurk. Ken hem verder eigenlijk alleen van films van Spencer en Hill (Bulldozer, de Sheriff ziet ze vliegen, A Genius).

Verder opvallend om William Berger te zien als vader van omgekomen jonge soldaat. Normaal zien we hem vaak in rol van sidekick, of rivaal, van het hoofdkarakter en af en toe zelfs in hoofdrol, maar hier is zijn rol relatief klein en speelt hij, voor zijn doen, zeer rustig, bijna timide.

Muzikale score van Gianni Ferrio is vrij misplaatste jaren '70 sound en kan beter dienen voor begeleiding van Linda Ronstadt of Carly Simon, dan voor Spaghetti western.

Zeker de moeite waard, vooral wanneer je liefhebber bent van het genre.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.