Il Ritorno di Ringo (1965)

Alternatieve titels: The Return of Ringo | The Angry Gun | Ringo Komt Terug | Blood at Sundown

Italië / Spanje
Western / Drama

geregisseerd door Duccio Tessari
met Giuliano Gemma, Fernando Sancho en Lorella De Luca

Ringo is een veteraan uit de burgeroorlog, die terugkeert naar zijn geboortegrond. Daar treft hij echter zijn familie dood aan, blijkt zijn landgoed ingepikt door Mexicaanse bandieten en is zijn verloofde gedwongen om met de leider van de Mexicanen te trouwen. Zinnend op wraak, gaat Ringo undercover als Mexicaan.

avatar van Brix
Goede, onderhoudende spaghettiwestern.
Rustig van opbouw, maar de geweldige shoot-out(s) aan 't eind van de film brengen het geheel ruimschoots in balans.

Gemma, zoals gewoonlijk, weer in prima vorm.
In de actiescènes is hij weer de uitblinker, en, zoals ik in andere besprekingen van zijn films al vaker opmerkte, de allerbeste van al de Italiaanse acteurs.
De rest van de cast is ook goed gekozen, met een aantal karakteristieke koppen erbij.
Mooie settings, en goede kleuren- en ook de muziek kan mij wel bekoren.
Ook een beter dan gewoonlijke Engelstalige nasynchronisatie.

Nóg een paar spaghettiwesterns met Gemma van dit niveau(of nog beter)en Franco Nero kiepert van plaats nummer één op mijn persoonlijke Italo-westernsterren-favorietenlijst naar de tweede positie.

avatar van knusse stoel
Leuke en ook mooie western die ingetogen begint maar na verloop van tijd alle remmen losgooit. Een vloeiend verhaal wat lekker bij de kijker langs glijdt op een positieve manier en de aandacht weet te pakken.
Waren maar meer western zo mooi in elkaar gezet en met hetzelfde goede eindresultaat!

avatar van thunderball
Deze net gekeken op de double feature Arrow blu ray met beide originele Ringo films in zeer goede kwaliteit.

Erg goede spaghetti western en stukken beter als de eerste, maar wat ik wel ietwat verwarrend vond, was dat je voor een groot gedeelte dezelfde cast hebt, maar ze spelen allen totaal verschillende karakters, waarbij je je ook kunt afvragen, of zelfs Gemma als Ringo wel hetzelfde karakter speelt als in het origineel, daar zijn achtergrond (getrouwd, een kind, vechtend in de burgeroorlog?) eigenlijk in het geheel niet overeen komt met dat in de eerste film.

De film zelf is een hoogtepunt in het betreffende genre. Erg mooi en effectief gemaakt. Veelal een broeierige sfeer, snijdende spanning en wanneer Ringo voor het eerst oog in oog komt te staan met zijn vrouw spatten de emoties van het scherm.

Tot drie kwart van de film is er opmerkelijk weinig actie, maar als kijker weet je dat het hoofdkarakter uiteindelijk los zal gaan en als het dan gebeurt is het ook grandioos, met een Gemma, die zijn fantastische atletische kunnen in optima forma laat zien. Lopend en springend op en van daken, al schietend wegduikend voor kogels. Wat is dit toch een charismatische acteur.

Net als in de eerste film steelt Nieves Navarro de show als een wel erg sexy, maar ietwat onbetrouwbare vrouw die aanpapt met de badguys.

Ook effectieve, soms zelfs ietwat spookachtige, score van Morricone.

Erg goed, aanrader ! Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van Smallprint84
@thunderball:

Dat heb ik mezelf ook vaak afgevraagd. Wat ik denk is dat je de film ook als een soort prequel kan zien.
en dat het verhaal in de 1e film hierna zich afspeelt.
Maar kan t fout hebben natuurlijk... Dat het gewoon 2 losstaande films zijn met alleen de overeenkomst dat er een personage genaamd Ringo in zit .

avatar van Smallprint84
Vind inderdaad ook dit deel wel beter dan de 1e.

avatar van thunderball
Ik heb er na nog de docu's zitten kijken en daarin werd verteld dat de twee films eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. "Return" slaat dan ook niet op het feit dat dezelfde persoon weer in een nieuwe film terug keert, maar dat het hoofdkarakter terugkeert van de burgeroorlog naar zijn geboorte dorp.

Veelal dezelfde cast komt omdat de films back to back na elkaar zijn gefilmd en was om kosten te besparen. Zo is de dame die zijn vrouw speelt bv. ook familie van de regisseur.

Gemma is hoogstwaarschijnlijk dus ook niet hetzelfde karakter, wat hij in de eerste film vertolkte, hoewel ik dat niet echt door had tijdens het kijken en dat eigenlijk wel aannam.