The Cowboys (1972)

Western

geregisseerd door Mark Rydell
met John Wayne, Roscoe Lee Browne en Bruce Dern

Veehandelaar Will Andersen zit met de handen in het haar wanneer zijn drijvers hem plots in de steek laten. Een financiële strop is een feit als Will zijn vee niet voor de winter naar de markt kan brengen. Noodgedwongen doet hij een beroep op een groepje schooljongens om zijn kuddes te begeleiden op de verre en gevaarlijke tocht. De knapen missen uiteraard de nodige ervaring, maar Will heeft enkel de tijd om hen de basisknepen aan te leren. Gelukkig kan hij op de hulp rekenen van de zwarte cowboy Nightlinger. Naast alle natuurlijke obstakels die de groep onderweg moet overwinnen, volgt tot overmaat van ramp een groep gevaarlijke veedieven hen op de voet.

avatar van Pacino88
Weer een goeie western met John Wayne.Deze heeft duidelijk een ander verhaal dan zijn meeste films.Ook mooie muziek van John Williams en die jongens kunnen zeker acteren,wel wat onrealistisch dat ze zo een heel leger bandieten aan kunnen,maar dan is het nog steeds een hele vermakelijke film.

avatar van Dogie_Hogan
Van deze Western is nu een S.E. verschenen; HIER de DVD review.

avatar van wimaroca
Dit vind ik de beste western die ik ken,mooi landschap,en prachtig gespeeld zowel de kinderen als Wayne een DIKKE 5

wimaroca heeft helemaal gelijk. 5*****

avatar van Barfly
Twee uur amusement zonder hoogstand, hoewel orgineel, verhaal.
De gehele film verloopt op een voorspelbare, maar op de één of andere manier toch prettige, wijze. Een beetje een "feel good-movie".
Een pluim voor de jonge acteurs en de muziek.

avatar van laurel
Absoluut goeie western van John Wayne. Voor mij nog altijd een klassieker.

MovieFreakk
Slechte western van bagger acteur John Wayne die in het echt bang was voor paarden.

kappeuter (moderator)
Waarom kijk je dan nog naar John Wayne films?!

domkey
''Slechte western van bagger acteur John Wayne''.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray hier gezien voor € 7,89 inkl. porto.

avatar van Jan met de pet
Goede onderhoudende western, de jongkies deden het heel goed, actie vooral in het laatste gedeelte van de film, een aanrader: 4,0

avatar van mer1973
The Duke met een stel hele jonge acteurs waaronder Robert Carradine.
Ondanks John Wayne, aardig maar niet meer dan dat.

avatar van trebremmit
In deze western speelt Wayne één van zijn beste rollen ooit, mede dankzij hem is dit dan ook een prachtige film geworden. Alles zit er namelijk in wat een western mooi maakt, het verhaal is boeiend, de landschappen zijn mooi er zit spanning in en de muziek is heerlijk.
Wayne is weer onovertroffen in zijn one-liners en de kinderen spelen erg naturel.
Er zat één shot in wat ik echt bijzonder mooi vond en dat was toen The Duke helemaal van achter naar voren liep langs zijn vee net voordat ze weggingen, geweldig gefilmd.

De blu ray is wel een aanrader, hij kost weinig en het beeld is erg goed, ook staat er nog een interview op met de cast waarin een aantal leuke anekdotes naar voren komen.

avatar van Brix
Helemaal eens met trebremmit.
Uitstekende western.
Aanvankelijk vroeg ik mij wel af waarom de film een "12 jaar en ouder "rating heeft, maar dat wordt tijdens de 2e helft zeer duidelijk, want geweld wordt niet geschuwd.

Inderdaad een van de sterkste rollen die Wayne ooit speelde.
Kompleet met dikke buik (waarover hij zelf nog een opmerking maakt) en toupet, maar ' tough as a nail'.
Ook heel verrassend is het dat hij deze keer in het stof moet bijten

Het zal nog niet zo gemakkelijk geweest zijn om die jeugdige cast bij elkaar te krijgen.
De jongens rijden paard als de besten, en spelen allemaal uitstekend.
Een pluimpje voor de casting afdeling!

Een extra vermelding voor "rattengezicht "Bruce Dern.
Geweldig hoe die zijn rol van bad guy neerzet.
In de interviews die als extra bij de DVD zitten komt aan het licht dat alle jonge acteurs angst voor Dern hadden tijdens de opnames, zo ging die in zijn rol op.

En niet te vergeten Roscoe Lee Browne, als kok Nightlinger, schitterend!

De dialogen zijn raak, en dat is de muziek eveneens.
Ook leuk die "Ouverture" muziek en pauze en eind muziekstukken.

Maar ik herhaal eigenlijk wat al eerder gezegd werd.

Minder dan 4 sterren zou te weinig zijn voor deze pracht western.
(De extra's op de DVD krijgen zelfs 5* van mij!)

Ik hoop de film in de toekomst nog vaker te mogen bekijken (bij leven en welzijn)

avatar van Sisko
Ik sluit mj geheel aan bij Brix.

Ook wel uniek dat The Duke wordt doodgeschoten. Volgens de anekdotes hebben de enkele diehard fans van John Wayne hierop de "moordenaar" bedreigd.
Geweldige film, een van John Waynes beste

avatar van trebremmit
Mischien moet je dat van The Duke even tussen spoilers zetten Sisko, is namelijk wel een verrassing voor mensen die de film nog niet gezien hebben.

avatar van Sisko
Je hebt gelijk Trebremmit. Ik was nog niet bekend met "spoilers". De moderator heeft mij ook al hierop geattendeerd. Weer wat geleerd!

avatar van Dogie_Hogan
Wow... Play.com levert momenteel de Blu-ray voor nog geen € 5 inkl. porto.

* Blu-ray review.

avatar van Dogie_Hogan
Gelukkig heeft de Blu-ray me maar € 4,99 gekost. Wat een tamme, saaie, onwerkelijke en erg voorspelbare en zelfs overgewaardeerde Western.
Met een onrealistische strijd tegen onrealistische bandieten.
Vanwege tijdsgeest moest er ook geforceerd een zwarte acteur opdraven. Hij vertelt zelfs dat hij in plaats komt van verwachte blanke kok.
Item met die rondtrekkende prostituees was volledig overbodig en onwerkelijk.
De outfit van Wayne kwam mij wel erg bekend voor, maar heeft geen invloed op mijn rating..
Die 'move 'm out' momenten leken mij geleend uit Wayne's 'Red River' (1948).

'The Cow-BOYS' :kan er niet meer dan een IMDb *4/10 voor geven.

avatar van Brix
(Vanwege tijdsgeest moest er ook geforceerd een zwarte acteur opdraven.)

avatar van trebremmit
Als iets onwerkelijk en onrealistisch is dan lijkt het me raar dat het ook voorspelbaar is.

trebremmit schreef:
Onrealistisch is de strijd tussen de kids en de bandieten.
Toen Wayne de leider van de bandieten op wel te verstane Wayne-wijze afwees om hem te begeleiden ipv de kids, was al te voorspellen, dat deze bandieten op een gegeven moment zouden terugkeren, wat dus ook geschiedde...

Brix schreef:
(Vanwege tijdsgeest moest er ook geforceerd een zwarte acteur opdraven.) Toch nog een realistische bijdrage dan, want in het echte oude Westen wemelde het van de zwarte cowboys en camp cooks.
Inderdaad. De zwarte kok had daarom niet als zwarte apart geintroduceerd mogen worden, en helemaal tenenkrommend was de reaktie van de kids in Wayne's bunkhouse waar zij zich afvroegen of een zwarte ook helemaal zwart is...

Familie-Western.
Viel me toch een beetje tegen.

avatar van LuukRamaker
Goede film over een radeloze man die niet weet wat hij met zijn kudde vee moet. Totdat zijn vriend hem ‘te hulp’ schiet en hem opzadelt met een paar boys. Hij wil er in eerste instantie niets van weten, maar langzamerhand krijgt hij er wel plezier in en ziet hij in dat ze hem de nodige handjes kunnen helpen. Hij schroomt vervolgens niet om de boys te promoveren tot cowboys.

Wayne zet hier een prachtige rol neer als oppas. Hij is als een vader voor de jongens, die overigens ook een knap staaltje (acteer)werk leveren. Roscoe Lee Browne completeert het gezelschap op aangename wijze.

The Cowboys moet het niet hebben van onverwachtse plotwendingen of onbegrijpelijke gebeurtenissen. Je kunt soms op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, maar dat is juist de kracht van de film. Het wordt hier niet moeilijker gemaakt dan het is. Je hoeft niet op het puntje van je stoel te gaan zitten, maar je kunt gewoon achterover hangen en je verstand op nul zetten. Dan is het puur genieten van de prachtige beelden en leuke momenten die de film bevat.

Realiteit stond niet zo hoog in het vaandel. Dat is echter niet zo erg, omdat het niet overdreven onrealistisch wordt. Er zijn wel de nodige momenten waarbij je je afvraagt of het niet iets anders kon, maar dat mag de pret niet drukken, want het is gewoon een mooie film die een interessant verhaal op prettige wijze weet te vertellen.

“My name's Homer Weems Mr. Andersen, and I hope I ain't rode all the rough off of her.”

avatar van wimaroca
MovieFreakk schreef:

dit is weer zo'n iemand die overal tegen aanschop,jammer voor deze prachtige site!!!!!

avatar van mr rumson
Deze western waar een hele klas met kids aan meedoen viel mij reusachtig mee .
En heb dan ook genoten van deze western wat ook vooral te danken is aan John wayne die hier een mooie rol neerzet .
Maar ook Bruce dern zet een prima rol neer als een schurk van het allerlaagste niveau .
Voeg daarbij nog de mooie beelden bij met de vele runderen en je voelt je zowat zelf een cowboy .

avatar van Flavio
Aangenaam verrast door The Cowboys, waarin Wayne een erg goede rol neerzet, maar vooral Dern indrukwekkend is als de gluiperige "Long Hair" (verwijzing naar de hippies?) Maar de cowboys - knulletjes van een jaar of 13- doen het ook boven verwachting goed, waar ik altijd een beetje bang ben voor Goonies-achtige ongein als er kinderen zo nadrukkelijk meedoen viel dat alleszins mee.

Natuurlijk is realisme ver te zoeken, en je zou kunnen stellen dat de jochies gespaard werden door hun vijanden, om ze vervolgens af te knallen- daarmee een wat dubieuze moraal propagerend, en er was dan ook de nodige kritiek op de film toen die uitkwam: hij zou geweld verheerlijken en in de tijd dat veel 18- en 19-jarigen gedraft werden voor Vietnam lag de jeugdige leeftijd van de acteurs ook nogal gevoelig. Maar als film staat The Cowboys als een huis.

Naast Dern en Wayne ook prima bijrol van Roscoe lee Brown en aantal kleine rolletjes van bekende acteurs: o.a. Robert Carradine, Slim Pickens, en ook Richard Farnsworth uit the Straight Story heeft een piepkleine rol.

Wat een ontzettend leuke western, vooral de kinderen deden het goed, hulde Mark Rydell

Een wat te vergezochte, maar absoluut onderhoudende coming-of-age-wraakwestern met een gekunstelde melodramatische climax. De landschapsbeelden waren werkelijk prachtig (een waar fotoalbum) en ik vond de bombastische muziek heerlijk. John Wayne speelde goed in de rol van de oude koppige hoofdpersoon.

Goeie film waarin een veehandelaar zijn tekort aan personeel aanvult door een aantal schoolgaande jongens te vragen. Op zich een typische western, maar toch net een beetje anders. Gelukkig niet te luchtig of te kinderachtig vanwege de jeugdige cast. De buitenopnames zorgen voor genoeg mooie plaatjes. Onderhoudend, alhoewel de hele inleiding best wat korter had gekund.

avatar van mcdaktari
De westerns van John Wayne zijn echt jeugdsentiment. Weet nog wel dat ze vroeger vaak op tv kwamen, en aangezien we toen nog niet zo verwend waren qua films, keken we hier heel graag naar. En de oude westerns hebben wel wat vind ik.

avatar van Phantasm
Een onderhoudende western die lekker wegkijkt, vroeger ook als eens gezien, hij blijft leuk.