The Cowboys (1972)

Western

geregisseerd door Mark Rydell
met John Wayne, Roscoe Lee Browne en Bruce Dern

Veehandelaar Will Andersen zit met de handen in het haar wanneer zijn drijvers hem plots in de steek laten. Een financiële strop is een feit als Will zijn vee niet voor de winter naar de markt kan brengen. Noodgedwongen doet hij een beroep op een groepje schooljongens om zijn kuddes te begeleiden op de verre en gevaarlijke tocht. De knapen missen uiteraard de nodige ervaring, maar Will heeft enkel de tijd om hen de basisknepen aan te leren. Gelukkig kan hij op de hulp rekenen van de zwarte cowboy Nightlinger. Naast alle natuurlijke obstakels die de groep onderweg moet overwinnen, volgt tot overmaat van ramp een groep gevaarlijke veedieven hen op de voet.

avatar van mcdaktari
De westerns van John Wayne zijn echt jeugdsentiment. Weet nog wel dat ze vroeger vaak op tv kwamen, en aangezien we toen nog niet zo verwend waren qua films, keken we hier heel graag naar. En de oude westerns hebben wel wat vind ik.

avatar van Phantasm
Een onderhoudende western die lekker wegkijkt, vroeger ook als eens gezien, hij blijft leuk.

Nietszeggende titel, maar toch één van de betere westerns van Wayne. The Searchers staat op eenzame hoogte, maar deze volgt voor mij samen met The Shootist en de drie Rio films direct daarachter. Net als dat ander western icoon, Clint Eastwood, valt op dat The Duke op oudere leeftijd en tegen het einde van zijn carrière vaak zijn beste werk afleverde. Wayne speelt in The Cowboys op zijn bekende onverstoorbare wijze veehandelaar Andersen die met een stel kinderen een kudde moet transporteren, en onderweg de bekende hindernissen tegenkomt. Op papier een verhaal van niets natuurlijk, wat dan ook gemakkelijk fout had kunnen lopen, maar dankzij de vaardige, effectieve regie van Rydell, verveelt deze toch lange zit geen moment. Sterk spel ook van de kids, maar zeker ook van Bruce Dern als de gewetenloze schurk: een man die je gedurende de film letterlijk gaat haten. De beroemde scène waarin hij Wayne in de rug schiet en uiteindelijk doodt, gaat ook nu nog altijd door merg en been. Een onverwachte wending ook in dit verhaal, wat aantoont dat de makers niet op safe wilde spelen, en met name die moed zorgt ervoor dat de western liefhebber deze klassieker echt gezien moet hebben.

avatar van knusse stoel
Zoals coumi voor ons al constateerde: "nietszeggende titel" maar prima verhaal. Althans in dit genre, we hadden nog niet eerder kinderen van 11 tot 15 jaar als "cowboys" gezien in een western, dus origineel bedacht door de schrijver van dit epistel! En inderdaad, de jeugd heeft hier zichtbaar de toekomst (op ééntje na), ze spelen de sterren van de hemel.
Acteur Bruce Dern konden wij nadat we in enkele scènes kennis met hem hadden gemaakt, met gemak een touw om zijn nek waarop zijn valse kop zat leggen en vervolgens naar het hiernamaals sturen! Hij speelt met verve de "etterbak" in deze film! Grappig is wel dat je de rest van de ongeveer tien veedieven niet leert kennen, men komt even met het gezicht in beeld maar heeft voornamelijk een stand-in positie.
De film houdt de kijker(s) van het begin tot einde in de ban en eerlijk, weinige westerns zijn qua kijkplezier op ditzelfde niveau. Zoals menigeen al heeft geconstateerd neemt het niveau van o.a. John Wayne toe toen ze ouder werden. Ook nu zie je dit bij Clint Eastwood, deze regisseert en speelt nog als een bezetene die veel werk nog af wil leveren op "de oude dag". Gelukkig wel op niveau en niet afgeraffeld werk!
Voor deze film vinden wij een 8 toepasselijk als waardering.