Rio Bravo (1959)

3,71

Western

geregisseerd door Howard Hawks
met John Wayne, Dean Martin en Angie Dickinson

John T. Chance, sheriff in een klein stadje in het Wilde Westen, heeft een moordenaar in de gevangenis gezet. Hij is echter bang dat de invloedrijke broer van de schurk hem komt bevrijden. Chance krijgt hulp van Stumpy, een kreupele oude man, en Dude, een alcoholist, om de gevangene te bewaken totdat de marshall zal arriveren die de moordenaar naar de dichtstbijzijnde rechter kan afleveren.

142 BERICHTEN 30 MENINGEN
avatar van mr rumson
Dit was voor mij een tegenvallende western.
Bij de western The Big Country vond ik de lange speelduur niet erg .
Maar bij deze Western vond ik het in zijn nadeel werken .
Wat vooral komt door de te lange dialogen tussen Wayne en Dickinson .
Ook dat gekibbel tussen Wayne en Brennan ,wat wel even leuk is maar niet heel de film lang .
Als dan ook nog het grootste gedeelte van de film zich in het hotel of in de gevangenis afspeelt
dan blijft er voor mij niet veel over dan een iets wat saaie western .
De eind shoot out was eerder amusementvol dan spannend .
Grootste pluspunt van de film is Dean Martin die hier een mooie rol neer zet .
De twee liedjes die in de film gezongen worden vond ik niet storend .
Maar dat kun je dan ook wel over laten aan Martin en Nelson .
Nog mooier vond ik het nummer Deguello' ,wat de sfeer wel ten goede komt .
Al met al is vond ik de film nergens spannend of boeiend worden,
waardoor het voor mij maar een klein zesje wordt.

LuukRamaker schreef:
Lange tijd heeft de poster die hier op de MovieMeter-site staat me ervan weerhouden de film te gaan kijken. Door de witte achtergrond op de poster verwachtte ik immers een film die zich in de sneeuw zou afspelen, wat me persoonlijk niet echt aansprak.
Dan moet je toch eens naar Andre de Toths meesterwerk 'Day of the Outlaw' kijken. Deze Western speelt zich volledig in de winter af en naast het script en de acting-performance, zijn ook de wintertaferelen ge-weldig.

avatar van LuukRamaker
Dogie_Hogan schreef:

Die heb ik nog niet gezien, maar aan de hoge beoordelingen te zien moet dat inderdaad een erg goeie film zijn. Day of the Outlaw stond al een tijdje op mijn 'to-see-list', maar ik denk dat ik hem (in verband met de winterse omstandigheden) deze zomer nog niet zal kijken. Dan lijkt het me mooier om zo'n film met de kerst te zien. Bedankt voor de tip.

avatar van Pacino88
Dogie_Hogan schreef:

Als iemand deze Western een hoge score geeft, dan heeft ie er nog weinig gezien (dit prachtige genre heeft zoveel meer te bieden.

Kan normaal je recensies goed hebben, maar hier loop je toch wel onzin te praten.

Mee eens, echt onzin. Amerikanen zijn hier trouwens vaak helemaal weg van.

avatar van Humphrey
Klassieke western uit de oude doos met een monumentale John Wayne en een speelse Dean Martin. Nog altijd leuk om te bekijken anno 2013, ondanks clichés. 3,5*.

Straatbord schreef:
Mee eens, echt onzin. Amerikanen zijn hier trouwens vaak helemaal weg van.

Ik bezoek deze film niet zo vaak, dus 'onzin' was mij ontgaan.
Uiteraard ben ik het hiermee niet eens. En waarom men mijn reviews 'goed kan hebben' is mij ook een raadsel. Ben sedert ca. 1958 Western-fan, en heb er heel veel gezien, maar sta desondanks kritisch in het genre, dus ook t.o.v. deze Rio Bravo. Doe niet mee aan die The Man Who Shot Liberty Valance en High Noon hype bijvoorbeeld.
En wat de Amerikanen vinden interesseert mij niet; die geven de sublieme Western ' Once Upon A Time in the West' (1969) een veel te lage score bijvoorbeeld.

Genre aanduiding voor deze film is Western. Maar ik zie een luchtige town-Western, waar de spanning en tempo wordt weggenomen door de te grote comedy inbreng van Walter Brennan en die Mexicaanse saloon-eigenaar. Brennans huppeltje kende ik al uit To Have And Have Not uit 1944. Daar werkte het, maar hier wordt me dat te veel. De bedoelde humoristische inbreng van beide lieden haalt voor mij de spanning uit het verhaal weg en ervaar ik als storend. De 'dialogen' tussen Wayne en Brennan duren ook te lang. Kibbel maar in de opnamepauzes en niet voor de camera.
De toen populaire zanger Ricky Nelson kan amper acteren en moet ook nog een liedje zingen...
Westerns met liedjes zijn helemaal niet mijn ding en haalt ook hier weer de spanning en de vaart uit de film.
Verder loop ik tegen geforceerde dialogen aan tussen Wayne en miss Anderson en de laatste, die 26 jaar jonger is dan Wayne, moet zich middels die dialogen ook nog ontwikkelen als Wayne's love-interest (Wayne kon haar vader zijn qua leeftijd. Maar goed, dat kennen we al uit o.a. High-Noon (Cooper-Kelly).).
Tja en weer een Wayne Western, dus kunnen 1 of meerdere van zijn 3 onafscheidelijke maatjes (Hank Wordon, Walter Brennan en Ward Bond) niet ontbreken. Hier zelfs 2 van dit trio. Graag eens andere acteurs.
Verder hebben Brix, Mr.rumson en Trebremmit al punten aangehaald, waarom ik de hoge score van Rio Bravo niet begrijp. Voor mij een tegenvaller.

Er zijn veel betere Westerns, met helaas lagere scores t.o.v. Rio Bravo. PR speelt blijkbaar een belangrijke rol. Door de komische noot zal dit ook wel een familie-Western zijn en een breder publiek bereiken. Deze toegankelijke en luchtige Western tip ik ook voor hen, die vooroordelen tegen genre Western hebben.( Als volgende stap 'The Big Country' (die ik veel hoger inschat dan Rio Bravo, vanwege Western-feel).).

In deze luchtige Western vind ik de inbreng van de zanger Dean Martin erg goed en beïnvloedt mijn score zeker positief, en heeft mij de film de afgelopen decennia diverse keren doen uitzitten.
Verder is de transferkwaliteit van de DVD bovengemiddeld, moet zeker in Blu-ray erg mooi zijn.
De locatie lijkt trouwens veel uit die andere town-Western, Randolph Scotts 'Decision at Sundown' (1957).
Blijf na de zoveelste keer herzien echter toch bij een IMDb #5/10.

PS
Om weer 'Western-feel' terug te krijgen, kijk ik vanavond 'Last Train from Gun Hill', ook uit 1959.

avatar van Pacino88
Ging mij dus puur om je statement dat je vast weinig westerns gezien hebt als je deze een hoge rating geeft, Dogie. 'Ik kan je reviews normaal altijd waarderen' is waar mijn andere opmerking op neer kwam.

Heel toevallig heb ik echt net The Big Country weer herzien, zeker een aanrader voor de liefhebber. Sowieso een veel serieuzere western met meer character development.

Pacino88 schreef:
OK. Heb inderdaad onderbouwing van mijn score voor 'Rio Bravo' gegeven en onderbelicht dat ik vind dat te velen vast zitten in de 3-hoek Rio Bravo - High Noon - The Man Who Shot Liberty Valance. Als je veel meer Westerns dan deze 3 (met te hoge score) gezien hebt, die doorgaans stukken beter zijn, dan verwacht ik ook een terechte daling van de 8/10 score voor deze film.
Hollywood heeft in de jaren 30 t/m 50 heel veel (kinder-) matinee B-Westerns afgeleverd voor het hele gezin met veel liedjes, 1-dimensionale personages (die of goed of fout waren) en comedy, in de vorm van film en later tv-series, en daar leunt 'Rio Bravo' tegenaan.
Blijf erbij, dat alleen de inbreng en karakterontwikkeling van Dean Martin 'Rio Bravo' de moeite waard maakt, maar alleen daardoor kan voor mij deze film geen 8/10 score waard zijn.
Sommigen hebben ook moeite met de setting: 'town-Western', maar dat vind ik hier niet storend.

Pacino88 schreef:
Inderdaad, deze punten lijken mij ook belangrijk om een goede film (Western) af te leveren.

avatar van Barfly
Mwah, karakterontwikkeling is nu niet per definitie iets waar westerns het van moeten hebben. De karakters zijn juist in westerns erg ééndimensionaal. Voorspelbaarheid is troef binnen de western. Niet dat daar iets mis mee is. Maar om te stellen dat karakterontwikkeling belangrijk is óm een goede western af te leveren... ik zou haast zeggen, dan heb je zeker maar weinig westerns gezien.

Meer on-topic: Dit is een feelgood western van de bovenste plank voor mij. Inderdaad een stukje komedie en familiefilm in een westernsetting. Brennan en Wayne voelen hier als een oude leren jas; het zit als gegoten.

avatar van Brix
Barfly schreef:
Brennan en Wayne voelen hier als een oude leren jas; het zit als gegoten.

Ik ben dol op "oude leren jassen"...vooral die van Randolph Scott

Dogie_Hogan heeft het over de vaart uit de film halen in Rio Bravo. Dan kun je nog wel tientallen andere westerns noemen die daar last van hebben. Westerns zijn vaak niet bepaald snelle actiefilms met flitsende montages.

Ik heb zelf minder met overdreven stereotype westerns van het soort waarin de held een witte hoed heeft en door de camera van onderen gefilmd wordt. Dan voel ik me niet serieus genomen door de Hollywood studios.

Straatbord schreef:
Je wekt ook een beetje de indruk dat dit een halve comedy is en dat is overdreven..
Nee, maar 'Rio Bravo' is een combinatie van een luchtige film met aardig wat comedy, een feel-good movie dus, en dat moet je liggen (binnen en buiten het Western genre).

Straatbord schreef:
Dogie Hogan heeft het over de vaart uit de film halen in Rio Bravo. Dan kun je nog wel tientallen andere westerns noemen die daar last van hebben. Westerns zijn vaak niet bepaald snelle actiefilms met flitsende montages.
Flitsend, dat hoeft ook niet, maar wel een combi van actie en goede dialogen, en een mooi plot natuurlijk.
Die tientallen Westerns met liedjes scoren bij mij doorgaans dan ook niet hoog. Sla ze meestal ook over (Roy Rogers, etc.). Wat die 'witte hoed Westerns' uit Hollywood betreft zitten we denk ik op dezelfde lijn.

avatar van HarmJanStegenga
Het is me een groot raadsel waarom ik deze 'Rio Bravo' nog nooit eerder zag, maar goed. Regisseur Howard Hawks zorgt voor een fantastische kijkervaring, door een machtig mooi sfeertje neer te zetten in het typische kleine stadje. Ik hou ervan. Qua vermaak valt er ook niks op deze prent aan te merken, het tempo is rustig en relaxed, net als de uitstekende karakters. De shoot-out op het einde is heerlijk en Angie Dickinson is een bloedmooi extraatje in het wilde westen. Heb gelachen en erg genoten van de bijzonder leuke taferelen die sheriff John Wayne beleeft met de mannen. Zeer fijne film.

avatar van RuudC
Mooie, sfeervolle western. Ik geef toe dat ik een zwak heb voor John Wayne. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die niets met zijn optredens kunnen, maar ik vind dat hij iets cools heeft. Zo ook in Rio Bravo waarin hij verantwoordelijk is voor een belangrijke gevangene. Wayne vormt een prachtig stel met Stumpy en Dude. Ook Rio Bravo heeft een natuurlijk weer een onlogische romance, maar die is hier dan best geinig uitgewerkt. De situatie met de belangrijke gevangene en het legertje huurlingen dat hem moet bevrijden, maakt de situatie aangenaam spannend. Spannend anno 1959 natuurlijk. Tegenwoordig heeft het meer een jongensboekniveau. Rio Bravo is in elk geval een stuk leuker dan de saaie leeftijdsgenoten die ik gezien heb.

BluRay-P
Howard Hawks' oeuvre bevat een excessief aantal van oudjes, maar ik moet toch wel zeggen dat hij een van de beste filmmakers is al in tijden toen de filmwereld nog niet zo lang bestond. Combineer hem met zo'n legendarisch fenomeen zoals John Wayne en een topfilm is je gegarandeerd. Hun samenwerking leidde in 1948 al tot een fantastische western, Red River, en nu met Rio Bravo sluiten ze een stroming van de Amerikaanse western conventies af.

John T. Chance (gespeeld door John Wayne) is de sheriff van een stadje die het gelukt is om een beruchte moordenaar achter de tralies te krijgen. Deze gevangene heeft echter nog een broer die minstens zo berucht is als hemzelf en die alles op alles zet om hem uit de gevangenis te bevrijden. Chance probeert dit te voorkomen en krijgt hierbij de hulp van een aantal mensen die zo hier en daar ook hun gebreken hebben. Maar lukt het dankzij deze gebreken wel om de criminelen te stoppen?

De cast van deze film doet het erg goed. John Wayne mag natuurlijk niet ongenoemd blijven maar iedereen kent dit legendarisch fenomeen natuurlijk wel. Hij speelt de sheriff erg goed: in topvorm als een stoer en natuurlijk met Amerikaans accent pratend personage. Dean Martin speelt ERG goed als Dude, een aan alcohol verslaafde revolverheld. Een erg leuk rolletje van Ricky Nelson als jonge knaap die zelfs nog een liedje mag zingen in deze film. Walter Brennan speelt de hilarische rol van Stumpy, de komische noot van de film. Tenslotte heb je nog de mooie Angie Dickinson die ervoor zorgt dat er zelfs nog een romantisch (maar zeker geen saai) tintje aan vast zit.

Rio Bravo is een uitstekende Amerikaanse western en overduidelijk wel een van de laatste voordat het spaghettiwestern zijn intrede maakte. Spectaculair, vermakelijk, goed geacteerd en af en toe ook redelijk grappig en dankzij de vlotte regie van Howard Hawks ook nog eens prachtig gemaakt.

In dit vakkundig gemaakte, onderhoudende klassieke westerndrama, dat zich afspeelde in Texas, stonden, dankzij de lange speelduur, de karakters van de personages centraal. Echter de film, die vooral over vriendschap ging, was ook wat aan de rommelige kant. De gehele cast speelde uitstekend. John Wayne was stereotype als altijd en er was zelfs ruimte voor twee liedjes (duetten) door Dean Martin en tienerster Ricky Nelson (ik heb trouwens volledig gemist dat de laatste al op oudejaarsdag 1985, door een vliegtuigongeluk, om het leven gekomen is.

avatar van aorsongmachine
Onlangs ontdekt en ook op blu ray aangeschaft. Eén van de betere films van Howard Hawks. Heb ervan genoten.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
The One Ring schreef:
OP het eerste gezicht lijkt het vreemd dat zo een standaard vertelling als deze zo hoog weet te scoren, maar als je Rio Bravo gezien hebt valt makkelijk te verklaren waar de hoge waardering vandaan komt: de perfecte uitvoer van de formule.

Dat brengt onder woorden waarom deze film me beviel. En omdat het dunne plot overduidelijk naar de achtergrond wordt geschoven. Wel op een erg studio-hollywood-manier. Vooral met heel erg witty dialogen en een beetje actie, een beetje drama, een beetje comedy. Karakters waar je makkelijk van kan houden. Slim geschreven en slim gecast.En de film neemt de tijd, wat ik erg, erg lekker vond. En in zo'n film hou ik van spelende regisseurs. Zoals de eerste minuten in een behoorlijk dialooggedreven film gewoon geen dialoog hebben. Of close ups bijna weglaten.

avatar van Woland
Een klassieker in het westerngenre misschien, maar niet mijn soort film. Af en toe is het wel vermakelijk, en het acteerwerk van een deel van de cast is zeker voor een western wel aardig (Dean Martin bijvoorbeeld). Maar toch: het is een ouderwetse western, met alle cliches erop en eraan - vlakke karakters die ofwel goed ofwel slecht zijn, een stuk of wat vervelende personages die er voor de humor inzitten (Walter Brennan is behoorlijk irritant, die Mexicaan is niet veel beter), die eeuwige John Wayne die weer eens een chagrijnige, stugge, stoere good guy speelt, een fraaie Angie Dickinson die natuurlijk als een blok valt voor Wayne terwijl ze tientallen jaren jonger is. De film geeft een beetje het gevoel van een gezellige familiewestern met alle ingredienten die volgens het boekje erin zouden moeten zitten, en daar hou ik niet zo van. Dan heb ik toch liever westerns die ofwel wat complexere karakters hebben, of een wat grimmigere sfeer, of een minder standaard plot, of die enigszins tot nadenken stemmen - eigenlijk alles behalve dit soort bloedeloze, tandeloze, formulaische genre-exercities. 1.0*

avatar van Phantasm
Dit was voor mij een western die toch wel wat tegenviel. Had er wel wat meer aktie van verwacht.

avatar van Baggerman
De eerste minuten dacht ik: 'brrrrrrrrrrrrrrrrr!', vanwege het wat matige acteerwerk, maar gaandeweg kreeg ik toch lol in de film. Wayne is gewoon zijn standaardtype, dat ik best kan hebben, maar Dean Martin vond ik in deze film zeker een dikke plus en erg veel charisma hebben. Ik had niet verwacht dat ik hem zou kunnen waarderen. Ook het gedoe met Stumpy vond ik best nog wel grappig.

Er zijn best veel manco's aan de film, maar who cares! Uiteindelijk is ie ook gewoon vermakelijk!