Una Pistola per Ringo (1965)

Alternatieve titels: A Pistol for Ringo | Ballad of Death Valley | Ringo: The Killer

Italië / Spanje
Western

geregisseerd door Duccio Tessari
met Giuliano Gemma, Fernando Sancho en Lorella De Luca

Een rijke familie uit Texas heeft veel last van Mexicaanse bandieten die onder aanvoering van de wrede Sancho staan. Dus besluit de sheriff de hulp in te schakelen van de vrijbuiter Ringo, die het opneemt tegen de bandieten.

avatar van Quentin
Staat ook gepland voor 5 december bij KOCH onder de titel 'Eine Pistole für Ringo'.

avatar van CdeJ
Aardige spaghetti,v/d zelfde regisseur van min of meer vervolg,return of ringo.Maar zijn 2 losse verhalen.
Een aantal dezelfde acteurs zie je daar ook in terug.
Angel Face Gemma,sluit zich aan bij Mexicaanse bende,die net bank overvallen heeft,om er zelf beter van te worden,waar kennen we dat van? Juist Fistful of Dollars.
Dit is wel een mindere variant,muziek is van Morricone,maar dit keer niet opzienbarend.
Toch wel moeite waard om eens te zien,vooral om de goed gecaste mexicanen en de vrij zinloze slachtoffers,die om de haverklap neer worden geknald,met daarbij dat men zich in de tussentijd ook nog met kerst bezig houdt..Bijzonder.

avatar van Smallprint84
Deze moeilijk te verkrijgen spaghetti is onlangs opnieuw gereleased onder de ''Western Unchained'' collectie (?). Ook hieronder is de eveneens moeilijk te vekrijgen ''the Mercenary'' uitgebracht.
Check Amazon z.i.z..

uitgebracht door Koch Media

De specialist
Dom, dommer, domst. Een aanval op het record ‘Body-count’ (Ik kwam tot 41, maar het kan zijn dat ik er een stuk of 30 vergeten ben). De belabberde Engelse nasynchronisatie maakt het er allemaal ook niet beter op.
En dit alles begeleid door de eeuwig irritante deuntjes van Ennio Morricone.

avatar van thunderball
Deze van de week (Duitse Koch dvd) ontvangen en zo juist bekeken.

Dit is de doorbraakfilm van Gemma en wordt gezien als één van de betere (beste?) spaghetti westerns.
Mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen en dan viel het eerlijk gezegd toch ietwat tegen.
Best vermakelijk, maar er wordt meer geluld, dan dat er daadwerkelijk wat gebeurt, alhoewel Gemma met zijn oneindige charisma en atletische capriolen de spanning er in weet te houden.

Zijn introductie is overigens wel erg gaaf, maar daarna duurt het een hele tijd voordat hij zelf aan het verdere verhaal mee gaat doen.

Opvallend zijn de ontzettend veel zinloze moorden op veelal onschuldige slachtoffers, feitelijk ken ik dat alleen verder maar van de openingsscène uit The Wild Bunch, maar hier is het de hele film troef!

Lorella De Luca als de love intrest (op de credits als Hally Hammond) maakt niet al te veel indruk, maar de veel sensuelere Nieves Navarro, deel uitmakend van de schurkenbende, weet wel de nodige potten te breken. Wow! Wat is dat een mooie, sexy vrouw, zeg!

Karakter acteur Fernando Sancho speelt zoals gewoonlijk de Mexicaanse schurkenhoofdman, genaamd ...eh... -heel origineel- Sancho.

Redelijk sfeervolle, maar nergens memorabele score van Morricone.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van Smallprint84
Oh leuk Thunderball dat je ook de Koch-Media dvd hebt.

Dan kan ik je Il Ritorno di Ringo (1965) - MovieMeter.nl ook aanbevelen. Is nog een stukkie beter als deze 1e Ringofilm.
Een soort hervertelling van t Odysseus verhaal.

Heb je die ook?

avatar van thunderball
Nee, ik wilde eerst deze proberen.
Die tweede is overigens erg duur, aangeboden door derden op Amazon.

Ramon K
Ik vind 't wel een memorabele score van Morricone. Het heeft gewoon iets. Ook met de zang van Graf.

avatar van thunderball
Memorabel wil zeggen dat het veel indruk maakt en het je lang bij blijft.
Wel, ik kan me er nu al bijna niks meer van herinneren, behalve dat korte stukjes Mexicaans achtige feestmuziek sterk leken op het beginthema van het latere Il Mercenario.

avatar van thunderball
Let op! Het Amerikaanse Arrow label brengt volgende maand (20 maart) een blu ray uit met deze film en het vervolg op één schijfje en de films zouden een 2K restouratie van het originele negatief zijn.
Wellicht de moeite waard? Hij gaat $26,- kosten en da's minder wat derden alleen al voor de dvd van de tweede film op de Duitse Amazon vragen.

avatar van thunderball
Hum! Ik zie net dat de release is opgeschoven naar 24 april?! Maandje langer wachten...

avatar van Metalfist
Ringo en zijn principes

Een tweetal jaar geleden had ik me eens aan één van de vele versies van Desert Law met Rutger Hauer gewaagd (oorspronkelijk uitgekomen als een miniserie van 300 minuten, daarna is er een theatrical release van 113 minuten uitgebracht en ik zat met een film genaamd van 128 minuten..) en hoewel dat geen al te denderende film was, was ik wel van plan om eens iets meer van regisseur Duccio Tessari te gaan zien. Waar dan ook beter te beginnen dan bij de twee Ringo films, zowat het bekendste dat hij heeft gemaakt.

Arrow heeft vandaag de dag dan ook een release op de markt gebracht met beide films op één schijfje, nog eens anderhalf uur puur aan extra's en dat alles tegen een degelijke prijs. Ik had geen idee wat ik moest verwachten en dit is me eigenlijk wel bevallen. Ik ben niet meteen de grootste western fan en dit soort Peckinpah-achtige taferelen liggen me vaak niet, maar in de handen van Tessari wordt het een vermakelijk dingetje. Er zit dan ook gewoon een erg lekkere vaart in. Ringo zelf is een geweldig personage om in je film te hebben (zijn introductie zet eigenlijk meteen al de toon) en de strijd met Sancho blijft de gehele tijd boeien. De vergelijking met de Dollar reeks van Sergio Leone is makkelijk gemaakt - zeker omdat Tessari het jaar ervoor nog wat uncredited scriptwerk heeft verricht voor A Fistful of Dollars - maar hij doet er zijn eigen ding mee. Het feit dat zich tijdens de kerstdagen afspeelt geeft een extra dimensie en ook qua personages (Dolores is wel erg cool tijdens de bankoverval) is dit gewoon fun.

De titelrol is weggelegd voor Giuliano Gemma, op de openingscredits nog gecrediteerd als Montgomery Wood, was oorspronkelijk in de filmbusiness geraakt als stuntman maar kreeg van Tessari zijn eerste filmrolletjes. Een meesterzet langs zijn kant, want Gemma is gewoon enorm cool en laat ook bijzonder indrukwekkende stunts zien. Door verschillende vloeren crashen om dan doodleuk op een piano terecht te komen.. Ik zie het er weinigen doen. De rol van slechterik is weggelegd voor Fernando Sancho en die deelt een leuke chemie met Gemma, met als hoogtepunt de frustratie dat Ringo elke keer een hoger percentage van de buit vraagt. Ook qua vrouwelijke cast een aantal sterke rollen. Lorella De Luca (gecrediteerd als Hally Hammond en bovendien de toenmalige vrouw van Tessari) is aandoenlijk als Ruby, het liefje van de sheriff, en Nieves Navarro is degelijk als Dolores. Haar verhaallijn komt echter wel niet altijd even goed tot zijn recht, maar het is een kleine smet op een voor de rest sterk geheel.

Tof! Het is en blijft een genre dat me niet altijd even goed ligt, om de een of andere reden kan ik het pas ten volle waarderen wanneer John Wayne zich er mee moeit, maar Una Pistola per Ringo is zeker één van de meer interessante die ik al heb gezien. Het had misschien nog ietsje compacter gemogen en heel het stuk Dolores/Clyde iets beter uitgewerkt, maar ik ben nu helemaal benieuwd naar The Return of Ringo: naar het schijnt zou die zelfs nog beter zijn..

Dikke 3.5*