The Bravados (1958)

Western

geregisseerd door Henry King
met Gregory Peck, Joan Collins en Stephen Boyd

Nadat de vrouw van Jim Douglas verkracht en vermoord is, verneemt Jim dat de 4 vermoedelijke moordenaars zijn opgesloten en voor ook nog andere misdrijven zullen worden opgehangen. De bende ontsnapt echter met Emma Steimmetz als gijzelaarster. Jim sluit zich daarop aan bij een wetsdienaar om de bende te achterhalen en Emma te bevrijden.

avatar van Pacino88
Aanrader voor de western liefhebber!
Lee van Cleef heeft ook een redelijk grote rol als schurk.

avatar van Dogie_Hogan
Plot klop niet:

1. Emma Steimmetz is NIET de dochter van signorita Josefa Velarde;

2. De Baptist rancher Jim Douglas maakt samen met een posse jacht op de 4 ontsnapte vermoedelijke moordenaars, maar niet op de indiaan Lujan in het bijzonder. Het zijn echter wel de getuigenissen van Luan, die hem uiteindelijk doen twijfelen aan zijn missie en de religieuse Jim krijgt gewetensproblemen.

Aangezien deze Western behoorlijk religieus getint is (vrij onge- bruikelijk in dit gere), cq. erg moralistich, is de vermelding dat Peck de "Baptist rancher" Jim Douglas speelt ook wel op z'n plaats.
En volgens mij is iemand die gijzelt een gijzelaar en het slachtoffer een gegijzelde.

edit
Plot-update net ingediend.

avatar van Jan met de pet
Redelijk........niet meer en niet minder, heb heel wat betere westerns gezien: 2,5

Redelijke wraakwestern met een aardige wending in het laatste kwartier. Alleen het verloop van die wending vind ik dan weer minder. Inderdaad nogal religieus getint, en mijns inziens een wat hypocriet standpunt: Wraak mag wel, behalve als blijkt dat je de verkeerde te pakken hebt genomen. Dan is het zaak om de kerk op te zoeken, te knielen en vergiffenis te vragen

Peck is prima, maar het is wel één van de mindere films die ik van hem ken.
Van de bandieten is vooral Stephen Boyd interessant en hij is erg goed als de gevaarlijke psychopaat, terwijl van Cleef wat vlak blijft (of minder dreiging uitstraalt).

avatar van louisvf
Leuk verhaal met inderdaad een leuke wending naar het einde toe, verder goed geacteerd van Peck en Boyd. Had wel meer verwacht van Van Cleef, dat eigenlijk ook zeer weinig te zeggen had...!
Muziek was goed, maar niet speciaal noemswaardig.
Goede western, maar schiet dus ook voor mij op sommige vlakken net iets te kort...

avatar van wendyvortex
Hele prima achtervolgings-western.
Mooi camerawerk en een prima Gregory Peck als de wreker.
Misschien een beetje standaard gegeven, maar er zit een soort vreemde twist aan het einde.
Die zou je als religieus kunnen uitleggen, maar ook als moreel probleem an sich.

avatar van Roger Thornhill
Ik sluit me geheel by wendyvortex aan. Merk op dat Peck op het einde wat onwennig het applaus in ontvangst neemt omdat hij ook wel begrijpt dat het allemaal niet helemaal klopt. Sterke rol van Henry Silva als de Indiaanse schurk die een belangrijke (en in zekere zin sympathieke) rol bij de ontknoping krijgt te spelen, en bijzonder fraaie fotografie van de al even fraaie (berg)landschappen. Misschien geen ultieme, maar wel een zeer boeiende western met interessante psychologie.

avatar van Brix
Dan sluit ik mij ook aan bij beide voorgaande commentaren.
Deze film behoort al heel lang bij mijn favoriete westerns.

avatar van El_Cascador
3,5 sterren voor deze degelijke western op verhaaltechnisch gebied, met een geloofwaardige Gregory Peck.

Bovendien ook zeer mooi in beeld gebrachte landschappen!

Een wraakverhaal dat verpakt is in een goede, levendige en stereotype western met een enigszins stagnerend verhaal, maar met interessante dubbelzinnige personages. De vele nachtopnames zijn bijzonder qua kleurkeuze en het einde kun je verrassend noemen. Vooral Gregory Peck excelleert: hij is taai en zijn houding is tegelijk fascinerend, intrigerend, mysterieus en tegenstrijdig. Joan Collins daarentegen is hier hiet op haar plaats en geen goede keuze van de regisseur.

Zeer sterke western met een verrassend en ongebruikelijk verhaal.
Gregory Peck speelt echt uitstekend.

avatar van LuukRamaker
Ik mag Gregory Peck altijd graag aan het werk zien. Ook hier maakt hij als ingetogen, maar tot op het bot geteisterde, rancher een geweldige indruk. Het interessante verhaal wordt op een mooie manier en met een erg fijne sfeer gebracht. Ik vroeg me af en toe wel af of de religieuze invloeden de film nu wel ten goede kwamen, maar zo heel erg veel heeft The Bravados daar nou ook weer niet onder te lijden. Verder is de (weliswaar gedeeltelijk al vroeg op te merken) plotwending aan het einde er een die er mag wezen, waardoor deze western nog een soort extra boodschap aan de kijker meegeeft, of deze in elk geval aan het denken zet.

avatar van mr rumson
Mooie degelijke western .
Al heeft deze film wel een paar zwakkere momenten zoals de scenes in de kerk die duren mee iets te lang vooral met dat kinderkoor op de achtergrond erbij .
Maar ook Joan Collins vond ik niks extra's toevoegen ,ik had dan ook liever een andere actrice gezien .
Gregory Peck die in het zwart gekleed is en ook nog eens een mooi zwart paard tot hem beschikking heeft ziet er cool uit .
Maar ook met het camerawerk is het dik in orde, vooral de avond scenes zijn prachtig om te zien .
Het trio slechteriken zetten voor mij een geloofwaardige rol neer zeker Stephen Boyd vond ik sterk in zijn rol .
Kortom een solide western en voor de liefhebbers van het genre beslist de moeite waard om te kijken .

trebremmit
Hopelijk maakt Explosive Media er goed werk van en zet niet gewoon de bestaande DVD over naar Blu-ray.

avatar van Roger Thornhill
Interessant, maar de hoeveelheid Features houdt niet over: Diverse Trailer und Bildergalerie... en dat terwijl Joan Collins èn Henry Silva nog leven!

avatar van Brix
De Duitse Blu ray (met Engelstalige versie en E. subs) ziet er prima uit.
Inderdaad helaas geen interessante extra's , maar ik klaag verder niet
Blijft een van de betere westerns voor mij.

avatar van Boneka
Het leuke van internet is soms dat je hele films voor nop kunt bekijken via je smart tv. Zodoende kwam ik deze western tegen die je normaal gesproken vroeger je in oude cowboy boekjes tegen kwam. En hij valt me niet tegen. Vooral de eindplot is verassend te noemen. Daarbij komt Jim (Gregory Peck) weer in zijn oude hoedanigheid. Inderdaad vroom zoals hij daarvoor kennelijk ook al was geweest. Niks mis mee. Vond ook de acteerprestaties heel behoorlijk op de vrouwen na die soms teveel aan overacting doen. "Oh Jim" . Daarnaast waren de schurken vooral verrast in de foto watch. Hun verbazing werd goed geacteerd.

Ben wel een liefhebber van dit soort achtervolgingen. En het beeld zag er ook nog eens heel behoorlijk uit voor een film uit 1958. Nog even gekeken wie er allemaal nog leven. De meeste mannen niet meer. De kleine meid wel, maar ik zie dat Josefa Velarde gespeeld werd door niemand minder dan Joan Collins. En die had ik zeker niet herkend.