• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.968.857 stemmen

The Culpepper Cattle Co. (1972)

Western | 92 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Dick Richards

Met onder meer: Gary Grimes, Billy Green Bush en Bo Hopkins

Gesproken taal: Engels

Plot The Culpepper Cattle Co.

Een zestienjarige jongen haalt een veedrijver over hem te mogen vergezellen tijdens een lange tocht. Aldus wordt ie een echte 'cowboy' en een echte man.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van bootylicious

bootylicious

aardige film.

ik hou niet echt van Westerns, maar omdat m'n vader hem wou zien...

• 19234 berichten

Zojuist deze film nog maar eens bekeken op BBC TV.

Dat maakt vier keer in totaal dat ik hem zag.

Een keer in de bioscoop destijds in 1972, en drie maal op TV.

En deze film boeit mij nog steeds net zo als toen ik hem voor 't eerst zag.

Zéér realistisch in beeld gebracht.

Het cowboyleven zoals het ongeveer wel geweest zal zijn.

Hard- en ruig, zonder opsmuk.

Geen knappe filmsterren of romantiek.

Geen moment van verveling te bekennen in deze rolprent, die ik graag op dvd zou willen hebben in mijn westerncollectie, maar helaas (nog) niet verkrijgbaar hier.

Yep!

Eindelijk de dvd te pakken gekregen...R1 versie.

Prima kwaliteit, en ook nog een full-screen en en wide-screen versie erop.

Verder nog de trailer en aardige foto gallerij v.d. opnames.

Helemaal happy!

avatar van Barfly

Barfly

Rauwe, realistisch ogende western.
Weinig op aan te merken, behalve het einde dat ik te dramatisch vind en weinig realistisch. De zang, de jongen gooit zijn revolver op de grond... en vertrekt. Zeer jammer, het doet veel afbreuk aan alle beelden die vooraf gaan.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Boeiende, rauwe western.

Echt vreselijk bijzonder vond ik het niet, maar ik heb toch wel een beetje genoten van deze film. Allemaal erg realistisch gebracht en totaal niet te vergelijken met de vele romantische westerns die in de jaren daarvoor uitkwamen.

Grootste minpunt is eigenlijk het tempo. De film had van mij ietsje vlotter mogen zijn, maar aan de andere kant vond ik het zeker wel fijn dat de film rustig was. Verder een hoop prachtige plaatjes en een lekker sfeertje. Ik ben het wel met brix eens, het leven in het échte wilde westen zou er wel eens zo uit kunnen hebben gezien als in deze film. Geen meesterwerk, maar wel een prima western die er rauw en realistisch oogt. Blij dat ik dit gezien heb, is weer eens wat anders dat de zovele romantische westerns die er gemaakt zijn. 3*

stinissen (crew films & series)

Onderhoudende western net voor de 2de maal gezien sommige momenten lijkt de film een beetje op Cowboys, The (1972) slleen vond ik die iets sterker , verder prima film maar een abrubt einde doet me beslissen voor 3.5 ipv 4*

"The Culpepper Cattle Company

Een Bruckheimer product, en dan ben ik meestal wat pessimistisch.

Ik had hem al een tijdje liggen, en hier op MM toch wel redelijke recensies.

Des te groter was de verassing hier geen geromantiseerende maar keiharde in de stijl van Sam Peckinpah western te zien.

Prachtige beelden van runderen op weelderige weiden, grauwe personages, levensstijl realistisch weer gegeven.

Het verhaal heeft een prachtige inhoud, professioneel gefilmd en geloof waardig.

Mooie sound, vooral bij dat indrukwekkende sloteinde.

Alweer een tijdje geleden zulke in stijl gemaakte western te hebben gezien.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

Een vergeten meesterwerk inderdaad!

Helemaal mee eens

@ Brix.

Aangezien ik voor zo’n half jaar geleden deze eens een stukje van had gezien, had ik de indruk het gaat hier om Little House on the Prairie .

Gelukkig stond hij op externe schijf, anders had ik hem opgeruimd.

Ik stoot toevallig op mm erop, ook nog in klasse breedbeeld,geweldige western.

Dat is wel even iets anders dan Little House on the Prairie hè madmax

madmax1

7 users die iets schrijven over deze western,.en op een onbenullige western staat het hele tabblad vol.

Begint meestal als western fan, blablabla, waar zijn ze hier?

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Top western, ruig en keihard uitgewerkt in een goed verhaal, nu voor de 2de keer gezien:4,5

avatar van handelaar

handelaar

Toppie, heb 'm weten te bemachtigen met NL subs

avatar van mr rumson

mr rumson

Een paar dagen terug heb ik last train from gun hill gezien . Het stadje gun hill ziet er heel mooi uit, alsof ze voor het filmen nog gauw de straten hebben door geharkt. En in de saloon zie je zelfs sinaasappels liggen achter de bar .

Heel anders is het in deze ruwe western . Door het stadje waait het zand op . De huizen die je ziet zien er somber uit . De saloons zijn eenvoudig van binnen. Dit zie je eigenlijk de hele film door terug. Het landschap en ook de cowboys zien er ruw uit . Maar dat levert zeker mooie plaatjes op vooral wanneer de zon ondergaat dan lijkt het wel op een schilderij van Frederick Remington .

De actie scènes zien er zonder meer goed uit ,al had de finale voor mij wel iets anders gemogen . Op het lied amazing Grace zat ik nou niet bepaald te wachten .

Voor zover ik weet zitten er in deze film niet echt top acteurs maar wat komen hier veel bekende gezichten in de film bij elkaar . Een stuk of vier ervan kwamen later weer bij elkaar in de western. The Last Ride of the Dalton Gang (1979 ).

Al met al heb ik met veel plezier naar deze ondergewaardeerde western gekeken .

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 2002 berichten

"Kid, cowboying is something you do when you can't do nothing else."

Prachtige bijzondere western die zich niet richt op premiejagers, bandieten, sheriffs en/of marshals, maar die het harde leven van enkele échte cowboys belicht. Het woord wordt doorgaans nog weleens gebruik, maar in de gemiddelde western zul je bijna nooit een cowboy tegenkomen. Jammer, want als er een cliché is met betrekking op het Wilde Westen dat mij erg aanspreekt is het wel de aanwezigheid van cowboys. Omdat échte cowboyfilms zelden voorkomen hebben de films die er wel over gaan bij mij dan ook al gauw een streepje voor. The Culpepper Cattle Co. is dan ook een goed voorbeeld van een cowboyfilm zoals ik die graag zie.

De film moet het hebben van zijn eenvoud. Alles is erg realistisch vormgegeven. De gebouwen zijn niet van dure hardhouten balken en perfect op maat gemaakte platen, maar zien er uit alsof ze er honderd jaar ervoor ook hadden kunnen staan zonder dat er iemand met onwijs veel bewondering naar had staan kijken. Ook de rest ziet er allemaal zeer overtuigend ouderwets en realistisch uit. Zo zien we bijvoorbeeld dansende en spelende kinderen (die zich niets van een paar onbekende mannen aantrekken), een hebzuchtige grondbezitter en een kapsalon, bordeel en saloon in één.

Tegenover de realistische aankleding staat een wat minder geloofwaardig verhaal. Het zou allemaal best gebeurd kunnen zijn en het is ook geen fantasieverhaal, maar waar de gebouwen er uitzagen alsof ze de Amerikaanse Burgeroorlog nog meegemaakt hadden lijkt het me niet echt waarschijnlijk dat een groep cowboys op een zogeheten cattle drive zo overdreven veel dingen mee zou maken. Aan de andere kant was het natuurlijk maar een saaie boel geweest wanneer er niets was gebeurd en stoort het verhaal ook niet dusdanig dat het vervelend wordt.

Er zijn opvallend weinig (voor mij) bekende gezichten te spotten in deze film. Enkel Matt Clark, Geoffrey Lewis, William O'Connell en Anthony James had ik al eens eerder gezien in even kleine rollen als hier. De overige, onbekende acteurs zag ik nooit eerder, maar lieten allen een erg goede indruk achter.

avatar van Wouter

Wouter

bootylicious schreef:

aardige film.

ik hou niet echt van Westerns, maar omdat m'n vader hem wou zien...

Je gaf 0,5..

• 19234 berichten

Zij leest het waarschijnlijk niet meer Wouter.

(laatste bezoek aan MM > 30-11-2007)

Dank voor de reminder!

Dat ziet er toch goed uit,

Ik kan al niet wachten tot hij in de brievenbus valt

trebremmit

Ik wacht af wat je bevindingen zijn.

avatar van MovieMind

MovieMind

Zo blijkt maar weer dat je via de filmgames aangename verrassingen kan ontdekken.

Deze film is me ter aandacht gekomen bij de western k.o. (inmiddels alweer een jaar geleden ), en ben zeer tevreden dat ik deze op mijn kijklijst heb gezet. Het heeft even geduurd maar nu dan eindelijk gezien.

Heb me prima vermaakt met deze heerlijke western.

Een cowboyfilm (in de volksmond ) die dit keer eens over het leven van de cowboy gaat.

Kon me goed inleven hoe het toen een beetje zou kunnen zijn gegaan.

Billy 'Green' Bush als Frank Culpepper maakte op mij persoonlijk de meeste indruk, wat een uitstekende rol van de doorgewinterde, harde en levenswijze veedrijver vertolkte deze man.

Prima western!

MovieMind schreef:

Dat kan ik van harte beamen!

Cowboy ten voeten uit.

Toevallig was ik zojuist de vandaag gearriveerde blu-ray aan het bekijken.

Daarop ziet alles er nog fraaier uit dan op de DVD waar we het tot nog toe mee moesten doen.

Wat een verschil van beeldkwaliteit!

Aanrader!

trebremmit

Volgens de hoes: "The boy from Summer of '42 becomes a man on the cattle drive of 1866"

Dan is ie toch geen zestien zoals de plot zegt?

Edit: Ah, ik snap het al, die tekst verwijst naar de film: Summer of '42 (1971)

trebremmit

Viel me wat tegen, ik had wat meer een sfeerimpressie van het cowboyleven verwacht, maar wat je krijgt is een nogal gewelddadige film, met een aantal zeer agressieve cowboys, vraag me af of dat realistisch is, hard is dat leven natuurlijk wel maar of het allemaal zulke killers waren vraag ik mij af.

avatar van Thunder Road

Thunder Road

Fijn, maar voor mij niet het meesterwerk dat enkelen hierin zien. Daarvoor is de film naar mijn mening te onevenwichtig en niet consequent genoeg

Enerzijds wil men een realistisch beeld geven van het cowboyleven, anderzijds ontbreekt het de film echter op essentiele momenten juist aan realiteit. De manier waarop Culpepper zich regelmatig opstelt en beslissingen neemt zijn voorbeelden hiervan. Ook op het einde ontspoort de film wat realiteitszin betreft

Nochtans heeft mij dit niet zo gestoord dat ik niet van het verhaal kon genieten. Meerdere bekende en markante karakterkoppen uit de betere b-garnituur geven de film net dat beetje extra. Veel sfeer en een goede soundtrack ronden het geheel af.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Ik heb de western The Culpepper Cattle Co. vanmiddag maar eens uit mijn videotheek gekozen en voor de 1e keer gekeken. Een uitstekende film, waarin een jongeman met een verdrijf optrekt en ter gelijke tijd onderworpen wordt aan het harde cowboy leven. The Culpepper Cattle Co. Is een rauwe coming of age westerndrama met de nodige, maar zorgvuldig gedoseerde actie met mooi camerawerk en doeltreffende locaties. Deze film ga ik zeker in de toekomst nog eens een keer kijken.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Bo Hopkins en Geoffrey Lewis 2 perfecte acteurs om in westerns te spelen. Voor een oudere film blijft dit toch een hele mooie western. Ik zou willen dat ze zo nog gemaakt werden.