The Friends of Eddie Coyle (1973)

3,55

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Peter Yates
met Robert Mitchum, Peter Boyle en Richard Jordan

Eddie 'Fingers' Coyle (Robert Mitchum) is ondanks al zijn grote ambities nooit ver gekomen in de onderwereld. En als een gevangenisstraf hem boven het hoofd hangt begint hij inlichtingen door te spelen aan de politie, in de hoop aan zijn straf te ontkomen. Tevergeefs echter, en een maat levert hem bovendien een streek, waardoor hij echt in de moeilijkheden belandt. Wanneer het de politie lukt een stel bankrovers op te pakken, aan wie Eddie de wapens leverde, opent ook de maffia de jacht op hem.

17 BERICHTEN 2 MENINGEN

Je kan ook zeggen 1 van de onbekendste misdaad films van de jaren 70 😉

Meneer Bungel
geplaatst: 2 augustus 2011, 21:35 uur [permalink]
Dit is een van de beste misdaad films van de jaren 70
Dat is niets teveel gezegd!
badfans69 schreef:
Je kan ook zeggen 1 van de onbekendste misdaad films van de jaren 70 😉
Had er nog nooit van gehoord tot jij deze titel noemde (via jouw top-10) bij Henry: Portrait of a Serial Killer (1986) (thanks!). Hooguit qua 'grote stadssfeer en -beeld' een beetje met elkaar te vergelijken, maar verder nauwelijks. En zo is iedereen die een flinke portie geweld wil verwachten, gewaarschuwd. Niet dat er helemaal geen geweld in zit, trouwens...

Over bepaalde aspecten van de film - die erg belangrijk zijn voor de beleving - wil ik tóch liever niet uitweiden, om het kijkplezier voor de kijkers die deze film nog moeten gaan zien, intact te laten (skip ook de synopsis, alles wijst zich vanzelf - 70s misdaad met o.a. een schitterend spelende Robert Mitchum; meer hoeft men niet te weten). En dat worden er hopelijk nog heel veel, want deze film verdient het. Het is na het meer dan degelijke Bullitt (1968) pas de tweede film van Peter Yates die ik zag, en vanavond zet ik 'm hoogstwaarschijnlijk meteen weer op. En anders zeer binnenkort.

Het spel van alle acteurs deed me denken aan de term overacting, maar dan juist waarom nooit de logische term voor het tegenovergestelde hiervan eigenlijk nooit genoemd wordt: underacting^. Het realisme druipt hier namelijk van af. Niks geen zwaar aangezette gangsters of coppers, maar mensen van vlees en bloed, bezig met hun dagelijks strijd om te overleven - geld zien te verdienen dan wel te roven, boeven achter de tralies te krijgen of simpelweg achter de tralies vandaan te blijven...

Het grauwe en onverbloemde stadsbeeld en de sfeer ervan vormen de ideale backdrop en krijgen hooguit door de lekkere 70s muziek en de minimaal aanwezige actie wat jeu mee. Het verhaal maakt het helemaal af, maar daarover zoals gezegd geen uitweiding en ik heb eens geen zin om spoilers te plaatsen:

Misdaaddrama, bovenste plank, zien!

^ Blijkt (natuurlijk) al veel vaker gebezigd te zijn, klik.

avatar van Deckard
geplaatst: 21 juli 2012, 18:20 uur [permalink]
Blijft uitstekend goed om te zien dat deze film meer gewaardeerd wordt

avatar van brucecampbell
geplaatst: 2 augustus 2012, 18:09 uur [permalink]
Schitterende misdaadfilm, misschien wel de beste van de jaren 70.
Ik had deze al heel lang op mijn to see lijstje staan en eindelijk is het er van gekomen!
Prima rol van Mitchum en ook van alle bijrollen in een film die het niet moet hebben van veel actie maar wel een schitterend plot.
Misschien wel de beste film van Yates alhoewel ik er nog een paar moet zien.

avatar van Insignificance
geplaatst: 13 maart 2013, 20:53 uur [permalink]
Rauwe, ongepolijste misdaadfilm uit de jaren dat ijshockeyers zonder helm speelden. Echte mannen dus en dat gebeurt hier aan de hand van een cast die in dialoog nog een dosis bravado aan de dag legt, maar verder overeenkomstig het scenario in een zakelijke, onderkoelde modus opereren. Die authentieke, grauwe ambiance wordt nog eens versterkt door de spil van het geheel.

Mitchum is voortreffelijk als onbeduidende crimineel op leeftijd met zijn eigen sores terwijl hij het hoofd boven water probeert te houden tussen de diverse belangen die zijn omgeving dienen. Noem het maar een character driven film waarin Yates het bescheiden houdt en met relatief weinig actie c.q. geweld bijzonder effectief en krachtig voor de dag komt. Eddie 'Fingers' Coyle is een monument.

Meneer Bungel
geplaatst: 19 maart 2013, 20:27 uur [permalink]

avatar van badfans69
geplaatst: 29 januari 2014, 17:34 uur [permalink]

geplaatst: 28 maart 2014, 10:35 uur [permalink]
Wat een hoog gemiddelde zeg! Niet verwacht. Maar inderdaad. Misdaad in de 70s liefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. En wat was Mitchum nog cool in die tijd.

avatar van de grunt
geplaatst: 16 januari 2015, 00:19 uur [permalink]
Criterion weet je steeds weer te verrassen.. , hun releases worden unieker en zeldzamer.

The Friends of Eddie Coyle

avatar van de grunt
geplaatst: 10 november 2015, 11:16 uur [permalink]
Eureka komt ook over de brug, blij dat ik de Criterion nog niet aangeschaft had.

The Friends of Eddie Coyle (1973) | Blu-ray | Masters of Cinema

geplaatst: 3 maart 2016, 12:21 uur [permalink]
Nogal slome misdaadfilm over verraad in de onderwereld. Een paar weinig ter zake doende bankovervallen moeten in de kantlijn voor het nodige spektakel zorgen. Probleem is veeleer dat Robert Mitchum, zoals wel vaker, opnieuw schuil gaat achter een dikke laag onverschilligheid, een vorm van gespeelde nonchalance dat zo’n beetje zijn handelsmerk is geworden. Net aan een voldoende.

avatar van Quentin
geplaatst: 3 maart 2016, 15:10 uur [permalink]
BBarbie schreef:
Onzin, Mitchum speelt de sterren van de hemel in deze film.

geplaatst: 3 maart 2016, 20:38 uur [permalink]
Quentin schreef:
Onzin, Mitchum speelt de sterren van de hemel in deze film.
Prima dat jij dat vindt. Ik heb Mitchum nooit een geweldig acteur gevonden. In veel van zijn films (en ik heb er inmiddels heel wat gezien) toont hij in vrijwel alle omstandigheden dezelfde mimiek. Hij is trouwens niet de enige, hoor. Populaire sterren als o.a. Rock Hudson en recentelijk George Clooney "lijden" onder hetzelfde euvel.

avatar van Woland
geplaatst: 1 december 2016, 21:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Puike onderwereldfilm uit de jaren '70, met een goede rol van Robert Mitchum als Eddie Coyle. Eddie begeeft zich in de criminele wereld, maar is nooit ver de ladder opgeklommen, en is op middelbare leeftijd nog steeds een kleine vis in het milieu. Als hij vervolgens gepakt wordt en tegen het vooruitzicht van enkele tientallen jaren in de gevangenis aankijkt, weegt hij zijn opties af - is het het waard om een deal te maken en zijn criminele connecties te verlinken? Ik zal het verder om spoiler-technische redenen niet over het plot hebben, en zoals bij vele misdaadfilms bulkt het niet van de originaliteit, maar dit is in z'n genre gewoon prima. Robert Mitchum komt erg goed over als rommelaar in Boston die niet is gekomen waar hij wil zijn, en ook zijn collega-acteurs doen het prima. Het is wel wat traag; de mensen in het criminele milieu hier praten als harde mannen, maar handelen op een doordachte, weloverwogen wijze, zonder veel bloedvergieten tenzij het niet anders kan. Realistischer dan veel van de meer actiegerichte misdaadfilms, dat dan wel weer. Kortom, gedegen misdaadfilm die voor de liefhebber zeker de moeite waard is.