The Friends of Eddie Coyle (1973)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Peter Yates
met Robert Mitchum, Peter Boyle en Richard Jordan

Eddie 'Fingers' Coyle (Robert Mitchum) is ondanks al zijn grote ambities nooit ver gekomen in de onderwereld. En als een gevangenisstraf hem boven het hoofd hangt begint hij inlichtingen door te spelen aan de politie, in de hoop aan zijn straf te ontkomen. Tevergeefs echter, en een maat levert hem bovendien een streek, waardoor hij echt in de moeilijkheden belandt. Wanneer het de politie lukt een stel bankrovers op te pakken, aan wie Eddie de wapens leverde, opent ook de maffia de jacht op hem.

avatar van Insignificance
Rauwe, ongepolijste misdaadfilm uit de jaren dat ijshockeyers zonder helm speelden. Echte mannen dus en dat gebeurt hier aan de hand van een cast die in dialoog nog een dosis bravado aan de dag legt, maar verder overeenkomstig het scenario in een zakelijke, onderkoelde modus opereren. Die authentieke, grauwe ambiance wordt nog eens versterkt door de spil van het geheel.

Mitchum is voortreffelijk als onbeduidende crimineel op leeftijd met zijn eigen sores terwijl hij het hoofd boven water probeert te houden tussen de diverse belangen die zijn omgeving dienen. Noem het maar een character driven film waarin Yates het bescheiden houdt en met relatief weinig actie c.q. geweld bijzonder effectief en krachtig voor de dag komt. Eddie 'Fingers' Coyle is een monument.

Nogal slome misdaadfilm over verraad in de onderwereld. Een paar weinig ter zake doende bankovervallen moeten in de kantlijn voor het nodige spektakel zorgen. Probleem is veeleer dat Robert Mitchum, zoals wel vaker, opnieuw schuil gaat achter een dikke laag onverschilligheid, een vorm van gespeelde nonchalance dat zo’n beetje zijn handelsmerk is geworden. Net aan een voldoende.

Uitstekende film over een crimineel die zijn straf probeert te ontlopen door informatie door te geven aan de politie. Een misdaadfilm met een fijne jaren '70 look waarbij de personages geloofwaardig worden neergezet. Het uitstekende locatiewerk en het feit dat de film weinig opsmuk heeft (ook bijna geen muziek), verhogen het realisme.