Get Carter (1971)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Mike Hodges
met Michael Caine, Ian Hendry en Britt Ekland

Londense gangster Jack Carter reist naar Newcastle voor de begrafenis van zijn broer. Hij begint te geloven dat zijn broers dood geen ongeluk was en gaat op onderzoek uit in een wereld van bedrog, doofpotzaken en gevaarlijke vijanden.

avatar van jipt
Leuke revenge flick. Caine bewijs weer dat hij super cool is. Muziekje was ook cool, mocht alleen wat vaker terug komen. Zat een lekker 70's sfeertje in de film. Vind het toch jammer dat Carter aan het eind dood gaat.

avatar van Rosicky
Ik had hier erg hoge verwachtingen van. Die andere Caine-misdaadklassieker 'the Italian Job' vond ik erg leuk, maar deze daarentegen helemaal niet. Sommige beelden zagen er erg lelijk uit, haast alsof ze amateuristisch zijn geschoten. Het verhaal deed me niet zoveel, het acteerwerk was niet altijd super en de film zou gebaad zijn bij wat meer actie. Op enkele scenes en het sterke einde na, vond ik 'Get Carter' maar matig.

avatar van aSMoDeuS
mayhemblik schreef:
Wauw wat een prachtige film zeg, van het begin tot het geweldige einde zitten genieten.
Die scene dat Carters broer in die lijkwagen word weggereden uit die sombere arbeiders buurt vond ik werkelijk prachtig.
Ik vond Sylvster Stallone ook erg goed geschminkt hij lijkt (als je door je wimpers kijkt) wel een beetje op de jonge Michael Caine.

Euh, heb je wel op de juiste film gestemd? Je hebt het over Stallone, die hier toch écht niet in voor komt!

avatar van Betamax
Duidelijk beter en , spannender dan de remake.
Mooie sfeer en goed geacteerd.

avatar van Sergio Leone
Erg sober, maar ook erg degelijke misdaadthriller.

Verwacht geen spectaculair plot of iets dergelijks, Get Carter heeft een simpel verhaal dat toch raakt. Het einde is mijn soort einde. Erg bitter, maar het komt de film alleen maar ten goede. Anders was het zo'n revenge-film geweest, waarin het nogal makkelijk leek. Ook de titel komt dan wat beter tot z'n recht, want het was vooral Carter die jacht maakte op de moordenaar van z'n broer, dan iemand anders jacht maakte op Carter.

Ik vind de jonge versie van Michael Caine echt een geweldige kop hebben, en dat paste hier wel. Carter is immers geen vriendelijke jongen.
Voorts was het acteerwerk van de ondersteunende cast niet echt hemels.

De film oogt sober, maar bevat toch enkele leuke scènes zoals die waarin Margaret haar kleren moet uittrekken - met die autolichten..
Goeie soundtrack, vooral bij de laatste scène is het deuntje van toevoegende waarde.
Wie Harry Brown goed vond, zal deze ook wel smaken. Ligt een beetje in dezelfde lijn.

avatar van Insignificance
Hardboiled en dat in grauwe omstandigheden met een fantastische rol voor Caine. Zoals ie 't speelt, koud met name, maar ook hoe zijn personage zich manifesteert. Een cynische, uitdagende vent, die geen middel schuwt om de ware toedracht van zijn broer's dood te achterhalen. De wijze waarop hij een oude bekende beledigt, de grijns bij het zien van een stel vechtende wijven, het erotische telefoontje en de onderkoelde reactie op het kapotte gezicht van wat een medestander was; Carter is lange tijd even cool als vastberaden in zijn zoektocht naar de waarheid.

Iets dat alleen maar toeneemt naarmate de tegenstand heviger wordt, maar zijn gemoedstoestand verandert halverwege als er een (noem het maar een seksueel ironisch) addertje onder het gras blijkt schuil te gaan. Een aantal sterke scenes rondom een stomende tante, zoals de montage tussen een felle autorit en vrijpartij, vormen de opmaat naar een onthulling die Carter in vuur en vlam zet. Met als resultaat een spijkerharde en wrede finale waar geen plek meer is voor welke vorm van emotie dan ook. Een compromisloze film met ook nog eens een formidabele slotscène.

avatar van Vinokourov
Weer zo'n typische begin jaren '70-film die een beetje weird is, maar niet heel vervelend om naar te kijken. Michael Caine gaat naar Newcastle om eens na te gaan wat er nou gebeurd is met zijn dode broer. Ik vond dit allemaal een beetje loos, laat staan boeiend. Al heeft het wel een aantal scenes die lichtelijk opzienbarend zijn. Caine als bad-ass vond ik ook niet echt passen, maar soit. De pauperige Engelse locaties plus de sfeer an sich maakten deze film dus nog wel oke om te bekijken.

De film is rauw, ongepolijst, en speelt zich af in een (destijds) nogal kil ogend New Castle en Gateshead. New Castle is een echte industriestad , een beetje zoals Rotterdam. Niet oogstrelend mooi (hoewel het natuurlijk wel mooie plekjes heeft), maar wel een plek met karakter. Vervolgens is er de muziek, die (met name aan het begin tijdens de openingsscene en de treinreis van London naar New Castle) meteen een mysterieuze, donkere toon zet. Je weet dan al dat de film geen 'happy end' gaat hebben. Vervolgens is er de hoofdpersoon, Jack Carter, kil, clinisch, doelgericht, een man op een missie die geen aarzeling kent. Een echte London Gangster. Michael Caine is briljant. Hij zet Carter op een subtiele manier neer; een genadeloze 'hard man' maar wel een beschaafde (uiteraard alleen in intellectuele zin). Ik vind o.a. de eindscene memorabel en krachtig, wanneer hij de moordenaar van zijn broer dwingt een fles vodka naar binnen te werken en daarbij automatisch de moord van zijn broer visualiseert, die op gelijkbare wijze aan zijn einde kwam.

Get Carter is een meesterwerk. Een film die prikkelt en die je meerdere keren moet zien om alle subtiliteiten mee te krijgen. Het is inderdaad geen pop-corn pulp zoals de meeste films van vandaag de dag, waarbij het plot van de film met de paplepel wordt opgediend en er geen enkele uitdieping van karakters is. Het doel van die films is zo veel mogelijk geld te verdienen door het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. Dan mot het je het uiteraard niet te moeilijk en taai maken, want dan haakt het merendeel af. Get Carter is kunst. Bij Get Carter moet je bij de les blijven, maar daarvoor wordt je uiteindelijk als echte film liefhebber wel beloond.

In Engeland wordt Get Carter terecht nog steeds gezien als een hoogtepunt van Britse cinema.

avatar van PaulieWalnuts
Ik heb Get Carter inmiddels een aantal keer gezien en kan mij goed herkennen in de commentaren hierboven. Laat je niet misleiden door een op het eerste oog eenvoudig verhaal. Get Carter is echt een film voor de fijnproever en liefhebber van het gangster-genre. Michael Caine is als Carter is een übercoole misdadiger met eergevoel op een missie. Je leeft met hem mee vanwege zijn lef en vastberadenheid om het zaakje rondom de dood van zijn broer tot op de bodem uit te zoeken. Dat hij er niet voor terugdeinst om veel geweld te gebruiken, maakt hem (voor mij althans) gek genoeg niet onmenselijk. Je blijft als kijker op zijn hand omdat je ziet dat het web rond Carter zich langzaamaan begint te sluiten en het steeds meer een David tegen Goliath gevecht wordt.

Desalniettemin slaagt Carter er door zijn vastberadenheid wel in de dood van zijn broer op te lossen en de hoofdverantwoordelijken daarvoor te straffen. Uiteindelijk heeft hij wel iedereen tegen zich in het harnas gejaagd en betaalt hij voor het redden van zijn de familie-eer wel de hoogste prijs. Het einde van de film blijft in mijn ogen geweldig. Prachtig in beeld gebracht. Eigenlijk volkomen logisch maar toch onverwacht en 'jammer'. Erg gewaagd om een film zo te eindigen: gitzwart, kil. Er is niets moois aan. Maar dit past bij het hele sfeertje en de stijl van de film. Erg is geen overdreven glamor of misplaatste romantiek. Het is een weergave van een kille en keiharde wereld.

PS Ik ben blij dat ik deze poster niet heb gezien voordat ik de film voor de eerste keer zag. Ik vind het bijna een spoiler!

Captain Pervert schreef:
Zoveel diepgang en karakterontwikkeling als jullie, zie ik er niet in. Desondanks een boeiende film, door de dialogen, personages, en locaties. Scènes die spannend bedoeld waren kwamen soms niet zo over, doordat de twee boeven pas laat echt de intentie leken te hebben om Carter te vermoorden. In eerdere scènes was het meer een B2 en Vlugge Japie-duo, wat niet echt de bedoeling kan zijn.

Dit alles is deels te wijten aan weinig muziek en een vreemde soort humor/hoffelijkheid bij de gangsters, waardoor je hun werkelijke intenties pas snapt als ze beginnen met schieten.

Anyway.

Het blijft een prachtig tijdsbeeld, 4 sterren

Dit vreemde duo was aanvankelijk ook op de hand van Carter. Althans, ze werkten voor dezelfde baas. Zij hadden nooit de intentie om Carter te vermoorden maar om hem uit de problemen te houden.

avatar van Uzza_Sparta
ledenjes schreef:

een goede samenvatting, maar Carter is niet "een echte London Gangster", want hij komt oorspronkelijk zelf uit Newcastle.

Film was trouwens gebaseerd op de boek "Jack's Return Home" - Jack is Carter, maar in het boek gaat hij terug naar Scunthorpe (in de film wordt dat Newcastle en het Noord-Oosten van Engeland)

Jack's Return Home - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

er is trouwens ook een prequel voor deze verhaal van Jack Carter .... maar zo ver ik weet nooit verfilmd

Jack Carter's Law - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik zie nu pas dat ik helemaal ben vergeten op 1 van mijn lievelingsfilms te stemmen.
Maar omdat de waardeloze remake van Stallone er nu op is denk ik eraan.
Mooie rauwe sobere en daardoor realistisch overkomende gangsterfilm.
Geen overdreven actie maar alles mooi uitgekiend.
Natuurlijk is Michael Caine geweldig als de koele wraakengel.
Iets wat hij kan als geen ander met die typische strakke blik in zijn ogen.
Hij gaat te werk zonder mededogen voor zijn tegenstanders, dus geen vals sentiment en gelukkig ook geen liefdesverhaal als zijlijn in de film. Een verademing.
Vijf sterren.

Nou breekt mijn klomp. Ik zie dat ik al eerder had gestemd en toen ook zei dat ik het was vergeten, maar net waren de sterren leeg. Geen stem dus en nu ineens weer wel. Vreemd.
Maar er is niet veel veranderd verder. Ik vond en vind m nog steeds goed.

avatar van Roger Thornhill
Sterke Engelse gangsterfilm, goed geschreven en geacteerd, met een gedateerdheid die het geheel op de een of andere manier een soort extra authenticiteit geeft. Leuk ook om hem te vergelijken met het recent herziene Stormy Monday (1988), dat zich ook in Newcastle afspeelt; Carter en Margaret ontmoeten elkaar hier op dezelfde "overdekte" brug als de personages van Sting en Tommy Lee Jones in die latere film.

Een van de beste films ooit gemaakt. In my humble openion. Zeker een van de beste thrillers/gangerfilms. Nog steeds een voorbeeld voor iedere regisseur die zich aan dit genre waagt. Michael Caine is onnavolgbaar. Draagt de hele film en heeft verder geen sterke cast nodig. Al is Britt Ekland altijd leuk om naar te kijken. Er wordt soms wel eens geklaagd dat er zoveel geweld in moderne films zit. Nou, dan moet je deze bekijken.

Heb deze film zeker al een keer of vier gezien. Verveelt nooit. Alles is er goed aan. De sfeer, de spanning, verhaal, de ogenschijnlijk minder belangrijke gebeurtenisjes die voor kleur en sfeer zorgen, en Michael Caine natuurlijk. Maar ook het verpauperde Newcastle, dat na de industriële revolutie op een nieuwe toekomst wacht. De kille uitstraling is briljant. Het einde onvergetelijk.

Er is één scene in de film die ik nooit zal vergeten. Jack (Michael Caine) rijdt in een witte sportwagen, een Sunbeam Alpine V series. Ik weet dat, omdat ik zo'n zelfde auto heb gehad, zelfde kleur, zelfde bouwjaar. Jack parkeert hem aan de haven en loopt naar de aanlegsteiger. Dan arriveren de gangsters en zien de auto van Jack. Onder de uitroep 'Jack, you car need a washin' ' schuiven ze zijn (mijn) mooie auto de haven in. Oh dear. Wat ze niet weten: in de kofferbak zit het gangstermeisje.

avatar van HarmJanStegenga
Prima film met een uitblinkende Michael Caine. 'Get Carter' kenmerkt zich vooral door het sterke trieste sfeertje wat daar in Newcastle hangt. Vreselijk, wat een deprimerende ellende. Maar een meerwaarde voor deze prent. Mooi geschoten ook. Verder prima vermaak, gevuld met leuke humor, actie en een paar sterke scenes, zoals de auto die in het water wordt gereden (met vrouw achterin) en het einde. Dikke voldoende.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Uit mijn geboortejaar het verder weinig belangwekkende 1971 bekend van Manuela en Peter Maffay. Schijnbaar een vrij grijs troosteloos jaar met 8mm pornofilmpjes als voornaamste ondeugd.
Michael Caine gaat terug naar het noorden om het wie en waarom van de dood van zijn broer te onderzoeken en vanaf de scene waarin Michael Caine in z'n blootje met een shotgun de deur uitloopt terwijl de fanfare in de straat loopt zijn alle scenes uit de film klassiekers te noemen.
De soundtrack van Roy Budd op plaat met een aantal dialogen uit de film mag ik graag zo nu en dan opzetten.
Meesterwerkje!

Anno 2015 toch een enigszins ouderwets overkomende, cynische en keiharde wraak-gangsterthriller, die voorzien was van het nodige geweld. De vrouwen werden allen in een seksuele context geplaatst en Newcastle zag er, overeenkomstig het verhaal, ijskoud, troosteloos en deprimerend uit (in het bijzonder de gebouwen). Michael Caine was uitstekend als beroepsmoordenaar, c.q. meedogenloze antiheld.

avatar van james_cameron
Hier en daar een beetje knullig, vooral in de uitwerking van de aktiescenes, maar al met al kan deze britse misdaadklassieker er nog prima mee door. Michael Caine is heerlijk hooghartig in de hoofdrol, de plot net boeiend genoeg en het tempo aangenaam. Voornaamste pluspunten zijn het heerlijk foute jaren '70 sfeertje, compleet met troosteloze locaties, het bij vlagen experimentele camerawerk en de maffe, inventieve montage. Ja lieve mensen, zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van 93.9
In het kort: top 10 coole films

avatar van FazeRain
Lekkere rauwe misdaadfilm uit de jaren 70, waarin Michael Caine op zoek gaat naar de ware toedracht rond zijn broers dood.Fijn acteerwerk van Caine, zet een sterke, charismatische gangster neer, en de rest van de cast deed ook goed mee.
Mooi sfeer beeld van eind jaren 60, beetje grauw, maar typerend voor die periode in Engeland.
Leuk om gezien te hebben.

Goeie film waarin een gangster uit Londen de toedracht van de dood van zijn broer probeert te achterhalen. Een vrij typische Britse misdaadfilm met een fijne rol van Michael Caine. Misschien hier en daar wat verouderd (het geweld viel wel mee bijvoorbeeld). Maar het grijze New Castle vormt een prima decor en de film bevat een aantal sterk gemonteerde scenes en een onverwacht einde.

avatar van dvdfreak123
Toch wel meer verwacht van deze Get Carter. Film is op sommige vlakken al redelijk veroudert wat me meestal niet stoort maar hier vond ik het wat tegenvallen. Caine vond ik ook niet bad-ass genoeg overkomen voor de rol van gangster. Muziek was wel zeer goed net als het toch wel sterke einde. Goed om eens gezien te hebben maar zal snel ook weer vergeten worden deze film. 6/10