• 8.347.438 stemmen

Actie / Sciencefiction | 111 minuten

Genre: Actie / Sciencefiction

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Mike Hodges

Met onder meer: Melody Anderson en Max von Sydow

Releasedatum: 18 december 1980

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Flash Gordon

"He'll save every one of us!"

Flash Gordon en zijn vriendin Dale zijn met het ruimteschip van Professor Zarkov op weg naar de planeet Mongo. Mongo wordt geregeerd door de sadistische tiran Ming die de aarde dreigt te bestoken met overstromingen, aardbevingen, en zelfs een allesvernietigende botsing met de maan...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Prince Vultan

Arborian Priest

avatar van bladonis

bladonis

Nou, volgens Wikipedia -en zoals eerder gezegd, heeft die ALTIJD gelijk!- waren televisies voor het eerst commercieel beschikbaar vanaf de LATE 1920s!

In Amerika nog populairder geworden bij het brede publiek door de Wereldtentoonstelling van 1939, zorgde het uitbreken van de 2e Wereldoorlog ervoor dat het niet op grote schaal kon worden gefabriceerd.

Er waren in die tijd dus al zeer zeker wél televisies in omloop. Misschien niet in grote aantallen, en wijdverbreid, maar ze waren er wel.

SnakeDoc

Best een duur filmpje voor die tijd, maar ontzettend slecht natuurlijk. Soms echt niet om aan te gluren.

Toch voor mij net niet die 0,5

Ik vond een aantal scenes namelijk toch nog wel aardig. Bijvoorbeeld het gevecht op dat plateau met die spikes, en het steken van de armen in de holle boom stronken.

Helaas ziet de film er grotendeels echt niet uit en laat het acteren te wensen over.

De muziek van Queen (eigenlijk de reden dat ik deze film ben gaan kijken) maakt het allemaal nog NET dragelijk.

AC1

Volgens mij is de muziek van Queen even 'fout' als de film, niet?

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

ondraaglijk, evenals de film

Vind de muziek te goed voor de film. Maar ieder zijn ding natuurlijk,

avatar van Bakema NL

Bakema NL

Zalige film !!! Natuurlijk, lachwekkend, acteerwerk dramatisch.....maar dit is typisch een voorbeeld van zo slecht dat het goed wordt. Camp en cult, wat een film! Een van mijn guilty pleasures. Als 10-jarig jochie zag ik deze film in de bioscoop, maanden had ik er naar toe geleefd. De poster uit striptijdschrift Eppo, fantastisch geschilderd hing op mijn slaapkamer. De zwart/wit bijlage, het stripverhaal van de film, getekend door Al Williamson had ik al tientallen keren gelezen en om het mooi te houden had ik er zelf een cover omheen gemaakt. Ik had ook een aantal andere Flash Gordon strips, nog later zou ik veel van de Alex Raymond verhalen te pakken krijgen, omdat mijn liefde voor strips groter werd naarmate ik zelf groter werd, met een verzameling van 45000+ strips nu, maar dat terzijde. En natuurlijk het nummer van Queen dat het feest naar de film toe compleet maakte.

De film was het mooiste dat ik ooit had gezien, met die woorden kwam ik uit de bioscoop, mijn ouders en broer waren ook mee en dachten daar zeer waarschijnlijk anders over. Jaren later de film eens gehuurd op video en met grijns van oor tot oor bekeken. Nog later gekocht op dvd en ik geniet elke keer weer als ik hem zie. Mijn 13-jarige zoon schudt zijn hoofd als hij het ziet, maar die is nog te jong om te snappen dat zo'n oude film met lachwekkende effecten (zelfs voor de tijd dat ie gemaakt werd) als een soort schat kan zijn, van een waarde die je niet kunt uitleggen. En ook nog eens die muziek van Queen, waarvan ik al een paar jaar eerder singletjes had gekocht, zo vroeg was ik al bezig met muziek.....ik kan de titelsong woord voor woord, geluid tot geluid nog meedoen.

Drie sterren, uit nostalgie. Ik zou dan eigenlijk 5 sterren moeten geven, maar dat kan niet tov andere films. Dan een 2 misschien, maar dat kan ook niet vanwege de herinnering, dus vooruit, een 3.

Ik moest aan deze film denken door de Battlestar Galactica serie die ik weer eens aan het kijken ben....die uit 1978 uiteraard, de echte, de goeie....niet dat aftreksel van een aantal jaren terug. Ik zag Apollo en Starbuck in de ruimte zweven en je zag de touwen gewoon in beeld, moest aan slechte effecten denken en kwam zo bij Flash Gordon uit. Slecht misschien, maar ik vind het nog steeds geweldig, even terug in de tijd. En net als deze film van Flash een guilty pleasure is, zo is Galactica dat ook....voor altijd mijn favoriete tv-serie ooit met een begin-tune waarvan ik nog kippenvel op mijn armen krijg. Deze serie en Flash film hebben mij science fiction bijgebracht, de interesse is daardoor nooit meer over gegaan.

Pracht recensie Bakema! Echt leuk

SnakeDoc schreef:

Vind de muziek te goed voor de film. Maar ieder zijn ding natuurlijk,

Nee, niet ieder z'n ding. Die tijden zijn voorbij. De muziek is toch ook niet zoooo smaakvol? Queen zit toch ook vol met kitsch? Ik weet zeker dat die hier in deze film goed op z'n plaats zit. Soort zoek soort.

avatar van Multivitamine

Multivitamine

Fouter dan fout

* voor de film ***** voor de muziek

Het zou mij helemaal niets verbazen als ooit nog 'Flash Gordon The Musical' verschijnt

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik vind de film te traag van opbouw, alleen het laatste kwartier zie je dan nog wat aktie, redelijk in elkaar gezet.

AC1 schreef:

De tijd is voorbij om Kitch en dus Flash Gordon en dus ook Queen goed te vinden? Hoezo? Nostalgie kan toch geweldig zijn? Sommige mensen kopen toch ook nog steeds antieke meubelen?

Ik vind het een geweldige theme song en zeer, zeer smaakvol, dus het is wel degelijk IEDER z'n ding moat

YouTube - Queen - 'Flash'

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Reinbo schreef:

De aller lelijkste art direction die je ooit gezien hebt, zo lelijk, dat het zelfs niet leuk wordt...

Iets in die zin geeft mij alleen maar MEER zin om de film binnenkort op te zetten..

avatar van Fayerin

Fayerin

Wat een feest! Ik heb gelachen, ik heb gehuild (spreekwoordelijk), het was te gek! Nu is dit natuurlijk een film die je vooral niet te serieus moet nemen, dat hebben de makers destijds vast ook niet gedaan. Heerlijke kitscherige kostuums en decors, afschuwelijk acteerwerk, maar wel oprecht leuk verrassende elementen. Een tintje homo-erotisch her en der (of misschien waren de leren broekjes onderdeel van de tijdsgeest) een fantastische naïve hero, die een beetje deed denken aan Rocky uit de Rocky horror picture show. Mooie half naakte vrouwen, stoeren mannen mét vleugels en absurde wapens, wat wil je nog meer? Niet zó leuk als Barbarella, maar in het thema een mooie tweede.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Nou, ik moet hem gaan bestellen. Was gisteravond bij Ted en 3 zoons keken mij na de film aan. " ken jij die film van Flash Gordon en is die echt zo nep als we zagen ? 'Ja' . Zei ik. 'Die is echt zo nep'. 3 werf ' Hoera..! ' werd er gejuicht. 'Dan willen we hem zien..!'

En als oud Queen fan kwamen er belabberde tijden naar boven. Na vele muzikale hoogtepunten kwam Flash uit en ik heb de lp toen gekocht en verbaasd beluisterd.. Was dat mijn Queen..? Op synthesizers...? Later heb ik hem nog wel leren waarderen..

Dus binnenkort met mijn jongens Flash Gordon weer eens bekijken..Thanks Ted..

avatar van Sarasani

Sarasani

Vandaag bij Ted geweest en daarna thuis gewoon weer deze heerlijke camp film opgezet

avatar van pieterTk

pieterTk

Redelijke film, maar het slechte acteer en special-effect werk maakt het een matige film.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Op dinsdag 5 maart vertonen we in Cinema OT 301 twee films met '80s actie, fantasy en muziek van Queen. Flash Gordon en Highlander zullen op het grote scherm te zien zijn!

meer info op facebook

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Wat valt hier over te zeggen?

Niet veel alleszins. Flash Gordon is zo fout als maar zijn kan. De hele set-up is vrij dom, de personages zijn - gelukkig - dik aangezet en de hele uitwerking is zoals je verwacht: lelijk, fout, dom, maar in al die opzichten tegelijk (bij momenten) leuk.

Die leuke momenten komen vooral door de cast, denk ik. Max von Sydow geeft de benaming karikatuur een nieuwe dimensie mee. Maar er zitten ook missers tussen: zo vind ik Sam Jones allesbehalve indrukwekkend en neemt Timothy Dalton zich véél te serieus.

Meer kan ik hier niet over zeggen. De dialogen zijn zo hol als wat, de decors zijn kitsch in zijn puurste vorm en de visuele effecten slaan nergens op. Voeg daar nog het themalied van Queen bij en het is duidelijk dat Flash Gordon wisselt tussen heerlijk fout en onuitstaanbaar slecht.

Ik neig dan toch iets meer naar dat laatste.

avatar van baspls

baspls

"Klytus! Are your men on the right pills? Maybe you should execute their trainer!"

Gewoon zo vreemd en knullig dat het toch weer erg leuk word.

Sam J. Jones is met zijn geblondeerde haar niet echt een geweldige Flash Gorden. Max von Sydow daarin tegen is verschrikkelijk goed als Ming. Brian Blessed was ook erg goed als Vultan en heeft echt geniale uitspraken. Ornella Muti en Peter Wyngarde waren ook zeker niet slecht maar de rest van de acteurs viel me een beetje tegen.

De kostuums van Danilo Donati waren echt geweldig en je ziet wel dat een groot deel van het budget is opgegaan aan de kostuums. De sets waren ook erg goed gemaakt en je ziet dat er wel degelijk veel werk in heeft gezeten. De effecten waren ook zeker niet slecht. De geschilderde achtergronden en dergelijke waren ook erg goed gedaan. Het landschap van Mongo en het paleis van Ming waren ook erg goed gemaakt. Een tegenvaller waren dan weer de nogal typische raketten en ruimteschepen.

De begintitel met delen uit de strips vond ik erg goed. Ook vind ik dat de kostuums, sets en doceren van die mooie felle kleuren hebben waardoor de film zelf eigenlijk een beetje op een stripboek lijkt.

Wel is het af en toe erg typisch en kinderachtig zoals die rugby wedstrijd in het kasteel van Ming, Waar slaat dat nou op?

De soldaten van Ming maken als ze sterven een geluid dat me erg doet denken aan de Slayers uit Krull. Ook lijkt Klytus net op Lord Doom met dat masker alleen dan goud. En hoe zijn ogen en tong uitpuilen als Flash hem dood .

De score van Queen is echt helemaal geweldig. De hele film door is de geweldige muziek te horen. De begintitel Flash! is een geweldig nummer dat vrijwel iedereen kent.

Erg vermakelijke film die ondanks alles toch wel erg goed is.

avatar van Noodless

Noodless

Als geheel blijft er toch niet zoveel over ondanks een paar positieve elementen.

Zo is Max von Sydow wel goed en zijn bepaalde decors zo kitsch dat het wel leuk oogt.

Ook bepaalde dialogen zijn hilarisch. Maar uiteindelijk is dit toch te weinig om van een leuke film te spreken. Tegenvallend. 3/10

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Zo jammer dat er zo weinig films in het campy SF-adventure-genre zijn gemaakt. Star Wars komt een beetje in de buurt, maar is veel te mainstream natuurlijk . Barbarella is er ook één en die vind ik nog beter dan Flash Gordon, maar deze is ook geslaagd, jawel! Het is geproduceerd door Dino de Laurentiis en dat is te zien door de extravagante decors en outfits. Ziet zoals altijd bij hem echt tof uit! Het verhaal is lekker onzinnig en de lol is continu aanwezig. Een aanrader voor de fijne cult-proevers!

Vinokourov schreef:

Guardians Of The Galaxy is een hulde aan de ouwe Flash Gordon films. Misschien is het iets voor je?

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Een film die altijd in mijn geheugen is blijven hangen. In de jaren 80 één van mijn topfilms, mede dankzij de muziek van Queen een dikke 4

avatar van RuudC

RuudC

Dit soort films toveren altijd een brede glimlach op mijn gezicht. Hoe nep de bordkartonnen personages en decors ook mogen zijn, dit straalt oneindig meer passie en liefde uit dat ieder stukje computer-animatie. Wat een geweldig avontuur is dit ook. Als een vlieg aantrokken door stront, gluur ik naar alle felle kleurtjes, kitscherige actie en hilarische dialogen en oneliners. Echt bizar dat Dino De Laurentiis dit heeft mogen maken, want dit is allemaal pure fifties sci-fi. Zelfs in de jaren tachtig kon dit niet meer. Anyway, hoe bedenk je zaken als hawkmen, zulke werelden en voertuigen? Het is een lust voor het smaakloze oog en de muziek van Queen maakt het helemaal af. Naja, stiekem vind ik het wel jammer dat Flash Gordon een sportman is. Zijn American Football-bewegingen gaan zelfs mij te ver.

avatar van Rosicky

Rosicky

Wat een bizar schouwspel. Natuurlijk is Flash Gordon een verschrikkelijk slechte film met bespottelijke dialogen, opbouw en acteerwerk. Maar juist daarom heb ik me stiekem best goed vermaakt. Je wordt de overdaad aan onzin echter snel beu. Kostte me dan ook moeite om de film uit te kijken. Al met al blij dat ik hem gezien heb, maar absoluut niet voor herhaling vatbaar.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Echt een cheesy en over de top gemaakte sf film, maar wel 1 die niet verveelt en of super slecht is. De special effecten zien er mooi uit dat is zeker een groot pluspunt van de film. De cast met Sam Jones als Flash Gordon speelt leuk en ook de rest, vooral Melody Anderson als Dale Arden is mooi om naar te zien zij is en blijft een mooie dame. De muziek van Queen blijft ook goed en dat blijft ook zo, Queen zou na deze film muziek ook de film muziek maken voor Highlander nog zo'n jaren 80 jeugdsentiment film ik zeg kijken deze film.

avatar van teigertje

teigertje

Deze film is een ware cult klassieker

Voor de liefhebber een fantastische film met de weergaloze zang en muziek van Queen

Een belevenis

avatar van jono

jono

De waanzinnige wetenschapper professor Zarkov ontvoert Flash Gordon en zijn vriendin om hen te brengen naar de planeet Mongo. Die planeet wordt namelijk geregeerd door de boosaardige keizer Ming (een onherkenbare Max von Sydow), die snode plannen heeft: hij wil de aarde vernietigen. De professor hoopt dat Flash hem wil helpen om dit te voorkomen.

Flash Gordon is een hilarische science fictionfilm. Ik had een belachelijk slechte film verwacht, maar de film viel me eigenlijk alles mee. De special effects zijn niet eens zo slecht, en aan de extravagante sets en kostuums is echt wel aandacht besteed. De hysterische muziek van Queen maakt het af.

Vermakelijke kitsch, laten we het daar maar op houden. 2,5*

avatar van Basto

Basto

Zag deze film ooit als jonge Queenfan in de bios en vond het spannend vermaak. Jaren later bleek het op dvd vooral stompzinnige oer lelijke camp te zijn. Niet al te best.

Maar nu op de 4k UHD van studio canaal ziet het er echt geweldig uit. De sterk gesatuurde kleuren komen veel beter uit de verf en de film is een groot kleurrijk spektakel. Barbarella move over en Big Trouble in little China is nooit ver weg, Star Wars evenmin. Leuk om te zien hoe dit verweven is in de canon van de fantasy film. Erg fijne herziening. Dikke 4!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ming : Who are you?

Flash : Flash Gordon, quarterback, New York Jets.

De hele film is een gimmick natuurlijk. Als je dat niet doorhebt ... Die Flash Gordon (of eerder Sam Jones) is een belachelijke en oppervlakkige held; men had ook Will Tura kunnen nemen. Verder is er maar één woord om deze space opera te omschrijven : kitsch! En visueel vond ik het niet tegenvallen. Sommige scènes zagen er gaaf uit. Ik had het veel slechter verwacht op dat vlak.

Van space opera gesproken vond ik Flash Gordon meer opera dan space : extravagante kostuums, grootse decors, een supermachtige vijand (hoewel!), prinsen en prinsessen, de wereld redden, Queen. Als je al deze zaken bij elkaar optelt kom je tot een redelijk geslaagde cultfilm en zou ik het woord mislukking nog niet zo snel in de mond durven nemen..