• 8.670.656 stemmen

Actie / Sciencefiction | 111 minuten

Genre: Actie / Sciencefiction

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Mike Hodges

Met onder meer: Melody Anderson en Max von Sydow

Releasedatum: 18 december 1980

• iTunes Bekijk via iTunes
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Flash Gordon

"He'll save every one of us!"

Flash Gordon en zijn vriendin Dale zijn met het ruimteschip van Professor Zarkov op weg naar de planeet Mongo. Mongo wordt geregeerd door de sadistische tiran Ming die de aarde dreigt te bestoken met overstromingen, aardbevingen, en zelfs een allesvernietigende botsing met de maan...

Flash Gordon

Prince Vultan

Arborian Priest

avatar van Basto

Basto

Zag deze film ooit als jonge Queenfan in de bios en vond het spannend vermaak. Jaren later bleek het op dvd vooral stompzinnige oer lelijke camp te zijn. Niet al te best.

Maar nu op de 4k UHD van studio canaal ziet het er echt geweldig uit. De sterk gesatuurde kleuren komen veel beter uit de verf en de film is een groot kleurrijk spektakel. Barbarella move over en Big Trouble in little China is nooit ver weg, Star Wars evenmin. Leuk om te zien hoe dit verweven is in de canon van de fantasy film. Erg fijne herziening. Dikke 4!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ming : Who are you?

Flash : Flash Gordon, quarterback, New York Jets.

De hele film is een gimmick natuurlijk. Als je dat niet doorhebt ... Die Flash Gordon (of eerder Sam Jones) is een belachelijke en oppervlakkige held; men had ook Will Tura kunnen nemen. Verder is er maar één woord om deze space opera te omschrijven : kitsch! En visueel vond ik het niet tegenvallen. Sommige scènes zagen er gaaf uit. Ik had het veel slechter verwacht op dat vlak.

Van space opera gesproken vond ik Flash Gordon meer opera dan space : extravagante kostuums, grootse decors, een supermachtige vijand (hoewel!), prinsen en prinsessen, de wereld redden, Queen. Als je al deze zaken bij elkaar optelt kom je tot een redelijk geslaagde cultfilm en zou ik het woord mislukking nog niet zo snel in de mond durven nemen..

avatar van FlorisV

FlorisV

Flash Gordon begon halverwege de jaren 30 als pulp strip en werd slechts enkele jaren later al verfilmd in een enorme reeks matineefilms, zogenaamde serials. Ze zijn een grote inspiratie geweest voor George Lucas. Dat ouderwets pulp achtige was wat me aantrok om deze nog eens een kans te geven.

Deze verfilming laat Flash Gordon voor het eerst in kleur zien, als we de 70s porno Flesh Gordon even niet meerekenen. En wat voor kleuren, het is een bonte vertoning.

We zien best mooie decors en hier en daar fraaie kostuums maar de schepen zijn erg lelijk net als een aantal monsters. Het is echt hit or miss met veel visuele dingen en hoewel er wel liefde uitspreekt doen bepaalde ontwerpkeuzes echt pijn aan de ogen. De 35 miljoen dollar van het budget zijn helaas niet zo goed besteed: ook in die tijd had je dan wel vakkundigere effecten kunnen krijgen zoals Lucas al liet zien met zijn Star Wars films.

Dan de cast: vooral de koninklijke en keizerlijke rollen worden leuk ingevuld, Dalton en Von Sydow hebben er theatraal plezier in net als als Aura maar love interest Dale is erg saai en Sam J Jones overtuigt met name in het begin te weinig als titelheld Flash Gordon, zijn uitstraling is te onnozel.

Dieptepunten zijn American Football met een pompoen in het paleis waarbij ze opeens in slapstick modus gaan en het belachelijke kussengevecht tussen Aura en Dale. Bij die eerdergenoemde scene was ik bij mijn eerste poging net als destijds mijn pa en broer al afgehaakt van de hele film en ook nu, 30 jaar later, haalde het mij enorm uit de film. Sommige stukken dialoog zijn ook echt te koddig, bijvoorbeeld als Flash het al over kinderen heeft tegen Dale, die hij net een klein uurtje kent. De film is op meer momenten compleet uit balans, want een aantal scenes zijn gewoon horror, als er mensachtige aliens overlijden (de uitpoppende ogen van Klytus, ogen uit de kassen van dat mannetje met die bril en weet ik het allemaal). Paste echt niet.

De glamrock soundtrack van Queen is best aardig en ligt goed in de oren maar mist het epische waar John Williams zo'n meester in was (vergelijk maar met de Superman soundtrack bijv), het is gewoon niet neuriebaar.

De film mist wat tempo nog. Elke scene is ook puur studiowerk en het geeft alles iets statisch.

Eindoordeel: matig. Een krappe voldoende.

avatar van FlorisV

FlorisV

Vinokourov schreef:

Zo jammer dat er zo weinig films in het campy SF-adventure-genre zijn gemaakt. Star Wars komt een beetje in de buurt, maar is veel te mainstream natuurlijk . Barbarella is er ook één en die vind ik nog beter dan Flash Gordon, maar deze is ook geslaagd, jawel! Het is geproduceerd door Dino de Laurentiis en dat is te zien door de extravagante decors en outfits. Ziet zoals altijd bij hem echt tof uit! Het verhaal is lekker onzinnig en de lol is continu aanwezig. Een aanrader voor de fijne cult-proevers!

Starcrash is beruchte 70s SF schlock. Met David "kijk mijn borsthaar" Hasselhoff! Ik heb me er nooit aan gewaagd maar misschien durf jij die wel aan .

Disney's The Black Hole is ook een aparte.

Het veel recentere Captain Sky and the World of Tomorrow probeerde ook uit het campy pulp vaatje te tappen maar heeft minder fans.

Ik vergat nog mijn favoriet: Battle Beyond The Stars, zelfde jaar als deze Flash en kostte ongeveer 33 miljoen MINDER....maar het is een betere film.

avatar van teigertje

teigertje

Een van de meest onvergetelijke science fiction films gemaakt.

Met kleurrijke decors en miniatuur.

Waar je doorheen, moet kijken.

Maar dit is een film, voor vele uit de seventies en eigties peroiode.

Puur jeugdsentiment.

Met een zeer goed, geselecteerde spelers, voor toen.

Waaronder Sam J.Jones in de hoofdrol.

En Max von Sydow en vele grote fantastische film sterren, van vroeger.

En de legendarische film muziek van Queen.

Een tijdloze film, die vroeger een flop in de Cinema was.

Maar alsnog uitgroeide tot een grote hit.

Toen deze op video vroeger, werd uitgebracht.

Een film waar de makers en cast, nog steeds trots op mogen wezen.

Voor de fans en liefhebbers, blijft dit een van de grote films, van vroeger met inmiddels een cult status.

Blijft genieten voor jong en oud.