Flash Gordon (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Mike Hodges
met Sam Jones, Melody Anderson en Max von Sydow

Flash Gordon en zijn vriendin Dale zijn met het ruimteschip van Professor Zarkov op weg naar de planeet Mongo. Mongo wordt geregeerd door de sadistische tiran Ming die de aarde dreigt te bestoken met overstromingen, aardbevingen, en zelfs een allesvernietigende botsing met de maan...

Campy fun! De Barbarella van de jaren '80.

zo heel goed was hij eigenlijk niet ook niet heel slecht maar goed

Zo slecht dat-ie leuk wordt. Afgrijselijke art direction en kitchmuziek van Queen. Echt belachelijk.

avatar van You_bastard
Ik vond de special FX en achtergrond zo slecht dat het irritant werd om naar zo'n film te kijken. Daarom maar 2 sterren.

avatar van petey
Flashhhhh .....bahhhh

avatar van Melkor
Deze film is gewoon zodanig debiel dat ie grappig wordt. Destijds had ik dat muziekje van "Flash, aahaaaaaahhh" al zo'n duizend keer gehoord en toen was ik het echt wel beu.

avatar van davidov
niet zo zeuren dames we hebben het hier over een stukje cultuur...de muziek is trouwens niet eens van mijn tijd of mijn smaak maar zelfs ik moet toegeven dat het erg goed is en zelden geevenaard is bij de huidige films.

Muziek... goed?!

Campy grappig, okay...

avatar van streeter
Probleem met de muziek is dat hetzelfde liedje 100 keer gebruiken.

Ik vind het vreemd dat deze film HEEL VEEL lijkt op de porno comedy FLESH GORDON. Niet alleen het verhaal, maar ook het set design. En Flesh kwam zelfs eerder uit!

avatar van Jordy
eerder dan DEZE versie van Flash Gordon ja...

avatar van bennie jolink
na nog een keer gekeken te hebben: in tegenstelling tot barbarella (wat gewoon een leuke film is) is deze echt NIET om aan te zien, ZELFS niet als je het leuk vindt om naar oude slecht gemaakte campy rommel te kijken.

misschien omdat Flash zelf zo mega onsympathiek is of door dat hele idee dat een amerikaanse no-brain-footballspeler wel even het hele universum zal redden...ik weet het niet....maar het werkt echt voor geen meter!

Reinbo
De aller lelijkste art direction die je ooit gezien hebt, zo lelijk, dat het zelfs niet leuk wordt...

avatar van Bananas
Fantastische cultfilm en helemaal 1980. De decors bewegen door tocht, kleurrijke kostuums en de american hero overdone neergezet. You gotta love it!

avatar van Flipman
Ik heb deze film gezien omdat de muziek van Queen was. Had ik dat nou maar niet gedaan.

Ya Gotta Love It, ja, maar ik niet! Verspilling van tijd mensen, verspilling van tijd!

avatar van bioscoopzaal
Ontzettend cult, bij momenten heel grappig, maar tegelijk ook weer erg slecht. Qua sfeer en humor een beetje te vergelijken met Supergirl. Het meest memorabele is nog de geweldige muziek van Queen en de onsterfelijke quote:

"Flash, Flash, I love you,
but we only have fourteen hours to save the Earth!"

Ik heb mijzelf altijd afgevraagd of je deze film serieus moet nemen of dat het expres allemaal zo nep is. Ik moet bij deze film altijd denken aan een mix tussen de jaren 30,50 en 80. Ik vind het een fantastische film omdat alles zo verschrikkelijk kitsch is en het is echt een film apart, Je vind het wel wat of je vind het helemaal niets. 3,5*

avatar van predator
geweldige camp!!! Waanzinnige decors!!! En heerlijke muziek van Queen. En dat zinnetje "fourteen hours to save the Earth".

avatar van Ravenstein
Kitsch in filmvorm! De soms lachwekkende dialogen, de knullige speciale effecten, de felle kleuren, de buitensporige decors en kostuums en natuurlijk de muziek van Queen zorgen er voor
dat deze groots opgezette en zeer genietbare
stripverfilming alles heeft om ‘cult’ genoemd te worden.
Voor mij één van de beste stripverfilmingen ooit!

avatar van ikkezelf
Als grote Queen-fan heb ik een keer of 3 geprobeerd om deze film te bekijken, maar ik ben nog nooit voorbij het eerste half uur gekomen.
Nou zijn Sci-Fi's toch al niet aan mij besteed, maar deze film is te triest voor woorden.
Gelukkig heeft Queen bij Highlander later wel bewezen dat ze fantastische filmmuziek konden maken.
Net als de film is het mij ook nog nooit gelukt om de soundtrack in zijn geheel te beluisteren.
0,5 ster voor de moeite en dan toch nog 1 ster erbij voor de muziek.

Ik ben er altijd van uit gegaan dat deze film een soort van experiment was. Een stripachtige manier van vertellen met zowel jaren 50, jaren 80 elementen die gecombineerd zijn met de strips en Jaren 30 film van Flash Gordon. Het feit dat Queen de title song heeft geschreven voegt nog iets toe aan de film. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen deze film kunnen bekritiseren als andere films. Het zijn gewoon 111 gekke minuten. Ik kan het wel waarderen.

Voor die tijd was dit best een aardige film. Ik was een jaar of 14 en mocht met pa mee naar deze film omdat ik zo'n queen fan was en die de soundtrack hadden gemaakt. Toch best genoten destijds. Later paar keer terug gezien en snapte ineens niet meer waarom ik hem destijds leuk vond. Verwend inmiddels ben ik bang.

avatar van MrEd
Een vreselijk foute film, met slechte decors, slap acteerwerk en een mager verhaaltje. Maar desondanks krijgt ie van mij 3* omdat ik als kind het een fantastische film vond.

avatar van Wembleyfever
Ik heb deze film op DVD en ben enigszins bevooroordeeld omdat ik een diehard Queen-fan ben. De muziek kan voor mij dus al niet stuk. Verder heeft de film een opvallend bekende cast, bestaande uit o.a. Timothy Dalton, Topol en Max von Sydow.

Goed is de film zeker niet en de special effects lijken nergens op, zelfs niet voor 1980. Het acteerwerk had beter gekund en het verhaal is zelfs onwaarschijnlijk. Toch heeft de film een bepaalde sfeer die een groot publiek kan aanspreken en waar je eigenlijk best wel om lachen kan. Toch wel een keer het kijken waard, ik vond het een bijzondere ervaring. Harry Potter-fans, heel goed kijken! Robbie Coltrane (Hagrid) speelt een van zijn eerste filmrolletjes, in het begin van de film. Hij speelt de man op het vliegveld (die met zijn bordjes staat te zwaaien) als Flash en Dale opstijgen.

Te gekke film. Superieure kitsch, waanzinnige soundtrack. Heeft idd. wel wat weg van Barbarella, maar ik vind deze film wat vermakelijker. 4,5 Sterren

Reinbo
Reinbo schreef:

Gisteren herzien en dit statement blijft staan. Film hoort in het rijtje Rocky Horror Picture show en Plan 9 of outer space thuis... Alleen is die eerste veeeel beter.

avatar van Ravenstein
Eergisteren voor de zoveelste keer naar gekeken en weer enorm van genoten.
Wat is dit toch een zalige film!!

Ik trek m'n score zelfs op van 4 naar 4,5.

avatar van Mug
Mug
Foute kitsch met superflauwe (woord)grappen en adembenemende sets en kledingstukken. En natuurlijk die camp-soundtrack van Queen, gruwelijk doch passend. Een mix van plezier en diarree, wat moet ik ermee, een tw.....drie.

avatar van Sarasani
Gewoon zo leip dat het grappig is.
De muziek van Queen valt wat tegen maar blijft voor mij geweldig.

film 2,5* maar voor de muziek van Queen geef ik er een puntje bij 3,5*

Wat een belachelijk slechte Actie / Science-Fiction is dit. De special effects in deze film zijn zo slecht en kitsch (zelfs voor die tijd).

Wel grappig om Timothy Dalton in deze film te zien. Hij is tevens de best spelende acteur want wat de andere acteurs laten zien is vreselijk.

De muziek van Queen maakt deze film het uitkijken nog enigszins waard maar de hele film kijken is wel zwaar vermoeiend en je hebt de neiging om snel iets anders op te zetten.

avatar van Matt81
Heerlijke pulp! Niet serieus nemen, wel lachen!