Thief (1981)

Alternatieve titel: Violent Streets

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met James Caan, Tuesday Weld en Willie Nelson

Een zeer getalenteerde juwelendief gespecialiseerd in diamanten komt terug uit de gevangenis. Hij valt voor een vrouw die hij in de stad ontmoet. Tegen wil en dank wordt hij ingehuurd door de lokale Godfather voor een klusje en deze zorgt voor een goed inkomen. Totdat hij besluit te stoppen met werken voor die Godfather...

avatar van Alathir
Redelijke film die vooral tijdens de roof spannender had kunnen zijn. Het ging daar allemaal iets te vlot, iets meer spanning had de film zeker deugd gedaan. Verder wel mooie shots natuurlijk tijdens de roof.
Het einde is iets te theatraal geacteerd naar mijn mening. De bad guy overtuigt ook niet erg hard en Caan doet dat evenmin in de scènes met zijn Jessie (Tuesday Weld). Het eerste uur had bovendien wat korter gemogen, ik had wel het gevoel dat er een aantal zaken konden weggelaten worden omdat ze uiteindelijk niet zoveel toevoegen aan de film. Verder een speciale soundtrack en heel wat uniek camerawerk. Jammer dat het verhaal eigenlijk voor het overgrote deel niet erg verrassend was.

avatar van Left4Dead
Heb nog een klein aantal films te gaan wat Mann betreft. Deze kwam ik tegen omdat ik wat in de heist-films bezig ben en een kleine zoektocht ben begonnen naar films binnen dit genre. Meteen vanaf het begin die duidelijke jaren 80 muziek die ook centraal stond in de serie Miami Vice, Manhunter en The Keep waarvoor Mann Tangerine Dream's muziek gebruikte. Net als bij deze prent overigens. Electronische popmuziek is voor Mann's films net zoiets als vingerafdrukken voor een rechercheur tijdens een onderzoek. Neon letters bij de begintitels, ik waan me meteen weer erg jong. Was in die tijd een kleine knaap die toen ook al gek op films was.

James Caan en Dennis Farina (weinig gezien btw) zijn wel de namen die me het meest aanspreken binnen de cast. Caan speelt Frank, een normale autoverkoper overdag maar heeft een hobby naast die baan. Hij is namelijk ook een gewiekste juwelendief. Helaas verliest hij geld bij een "ongeval' van zijn heler, op zoek naar zijn geld maakt hij verkeerde vijanden en vrienden. Daarnaast doet zijn maat een beroep op hem om hem uit de cel te halen, problemen genoeg voor Frank.

Ook hier zie je Mann's voorliefde voor nachtelijke L.A. opnamen met neon die de beelden opwarmen, een duidelijke signatuur van Mann. Het verhaal is niet ingewikkeld, het scrip zat er soms even naast maar over het algemeen prima te pruimen. Het acteerwerk is prima, camerawerk en regie natuurlijk weer goed, laat dat maar aan de gast over. Maar Mann wil aan karakteropbouw en dat lukt hem nog niet helemaal. Het is niet allemaal even boeiend, laat staan overtuigend gebracht. Dat heeft Mann later wel voor elkaar gekregen in Heat, dit werk kun je dus een kleine studieobject noemen voor zijn latere werk.

De kraak staat er heel mooi op, geduldig op beelddrager gezet alsof je er zelf bij bent. Helaas is deze van zo'n korte duur dat ik dat als erg jammerlijk moet omschrijven. Ik zat op een heist-film te wachten en heb met dit verhaal meer gedoe om de gasten gekregen dan een lekkere misdaadthriller. De laatste 20 minuten zijn gelukkig ingezet voor de actie, het verraad betaald zich uit in wraak. Dat had de film in mijn ogen ook echt wel nodig.

Ja een leuke prent, maar met zo nu en dan toch een slap moment erin. De soundtrack is gewoon heerlijk, het verhaal kijkt makkelijk weg. Al met al aardig vermaak wat iets te uitgerekt verteld wordt. Maar Mann's potentie komt hier al aan het licht. Het sentiment is helaas erg slecht uitgevoerd en dat weerhoud mij een hogere beoordeling dan 3,5** te geven. Er zijn wel momenten die een aardige opleving doen inschakelen en dan voel je de kracht van de regisseur gewoon. Dit zeker omdat Tangerine Dream echt versterking brengt en menigmaal de zaak red, alweer een goede keuze van de regisseur in muziek. De cast heeft een paar leuke acteurs te bieden, een paar bekende koppen van die tijd voor mij.

Leuk werk uit de 80-er jaren, staat zijn mannetje nog ondanks zijn leeftijd.

avatar van wihu61
Men wil een beetje teveel in deze film. Caan lijkt absoluut niet op een intelligente bankrover en gedraagt zich soms gewoon "een beetje vreemd" (de manier waarop hij zijn geliefde aanstaande wegsleurt van een feest, die belachelijke scène bij dat adoptiebureau) .
Vervolgens nog de minst overtuigende "godfather" ooit, waarbij je ook nog eens doodsimpel kunt inbreken. Naast meester-juwelendief en (potentieel) goedwillende huisvader is hij blijkbaar óók nog explosievenexpert én een wreker á la Charles Bronson. Dan ook nog wat overbodige sentimentaliteit in de vorm van Willie Nelson (don't let my die in prison... snik!), en uiteraard weer veel stoere Italiaanse maffia-Brooklyn-accentjes zoals we ze ondertussen wel kennen.

Zwak samenraapseltje vond ik, absoluut onvergelijkbaar met het ijzersterke "Heat"

avatar van dvdfreak123
Sterke film van Michael Mann. Wist van begin tot het einde te boeien. Caan speelt heerlijk vind ik als bad-ass dief. Prachtige donkere scenes zoals we gewoon zijn van Mann. En dan die heerlijke soundtrack erbij. verha kon misschien nog beter, maar het is gewoon de geweldige sfeer dat het hem hier doet. Deed me op veel vlakken kwa sfeer een beetje denken aan drive die hier waarschijnlijk wel een beetje naar afgekeken geeft. Zeker en vast een aanrader voor misdaadliefhebbers als ik en Michael Mann fans. 8,5/10

avatar van cinemanukerke
Bij Michael Mann is dan weer thematiek die opvalt. De motor zijn de personages die moeten kiezen tussen liefde of milieu. In Thief (81) is er ondanks de stilistische beelden (bv beginshot van een donkere straat in gutsend regen) zeer veel zorg voor realiteit zodat de personages en ruimte geen glamour en sensatie meekrijgen maar eerder day to day life in een bijna mediterende observatie. Zo is bv de lange dialoogscene tussen Frank en jessie één van de intenste scenes. Keuzes, ethiek, codes ... daar draait het allemaal om. Verhaal is character driven en een soberheid en docu realisme in mis-en-scene. Zijn ontleding van personages in de criminaliteit is wel degelijk een blue print voor zijn later meesterwerk Heat.

avatar van Warp
Geweldige Mann weer. Zijn talent is hier al duidelijk zichtbaar, stijlvolle shots in de nacht zijn weer volop aanwezig. Paar toffe scenes die er voor mij uitsteken zijn de strandscene (die muziek!), ‘s nachts bij die autoverkoop en natuurlijk de heistscene. Je ziet ook waar Refn de inspiratie voor Drive vandaan heeft gehaald.

Er valt best wat negatiefs te zeggen over het scenario, maar uiteindelijk is dit wel het soort film waar ik van hou en blijft het positieve hangen.

avatar van Bob Gray
Erg goede rol van Caan in een heerlijk geregisseerde film van Michael Mann. Ook de muziek valt positief op. Vanavond gezien in een 'double bill' met Heat en dan zie je toch echt wel wat een vakman Mann is.

avatar van trebremmit
Caan is inderdaad erg goed, zulke types zie ik graag in films, verder een stijvolle film met schitterende shots. Alleen het verhaal vond ik niet zo bijzonder en het mist ook wel wat spanning, gelukkig maakt hij dat ruimschoots goed in zijn latere films.

avatar van Warp
Tangerine Dream - Beach Scene - YouTube
Geweldige tune blijft dit.

Een meesterlijke jaren 80' misdaadfilm(de debuutfilm van Michael Mann geloof ik) met een erg overtuigende, goede James Caan in de rol van zijn leven. Een rol die hem op het lijf geschreven is. Een exgevangene die overdag een autozaak heeft en caddilacs verkoopt is 's nachts een meesterdief. Gespecialiseerd in kluizen kraken en kostbare diamanten stelen. De coole, speciale sfeer van de jaren 80' zie je hier die later ook in Manhunt(1986) zit. Het verhaal boeide mij van begin tot einde. Goede actie waar en wanneer nodig. Realistisch allemaal. Ook het hardhandig optreden v/d corrupte rechercheurs toen in die tijd dat dit nog kon, geweld tegen een verdachte gebruiken. Nu, zou je buiten liggen. Een piepjonge James Belushi als zijn handlager en als vriendin de toen erg knappe Tuesday Weld. En als grote badguy Robert Prosky. Die er naar mijn mening meer uitziet als een onbetrouwbare oude vent i.p.v een gangsterbaas. Maar, door alle elementen samen in deze film heb ik erg genoten van dit kleine, ondergewaardeerde meesterwerkje van Michael Mann. James Caan had naar mijn mening hiervoor toch wel een golden globe nominatie mogen krijgen. Die man is duidelijk zwaar ondergewardeerd geweest tijdens zijn acteer carriëre. Want, dit is echt zijn beste filmrol ooit!

Verdienstelijke film met het overbekend scenario : uit de gevangenis - een nieuw leven - toch nog een laatste kraak - een gevecht - corruptie en misdaad.
Behoorlijk opgebouwd met goede dialogen, helaas af en toe een sprongetje in de plot maar beslist met de nodige spanning

avatar van Capablanca
Een film die de tand des tijds heel behoorlijk heeft doorstaan. Alleen de muziek was wat gedateerd. Verder onderhoudend.

avatar van Basto
Wat blijft dit een heerlijke film. Halfje erbij!

Wouter schreef:

Inderdaad, de coole regie van Mann verbloemt het hier en daar wat rommelige scenario.

Moest bij deze film af en toe denken aan de neo-noir van Brian de Palma. Die had ook vaak last van vorm boven inhoud trouwens.

avatar van Fisico
Centraal in deze bijna-debuutfilm van Michael Mann staat - hoe kan het ook anders - een dief (bankrover) centraal. Frank is een meesterdief en geen enkele kluis kent voor hem geheimen. Deze scènes staan te boek als erg gedetailleerd en realistisch. Het is mede daarom waarom Michael Mann bij fans en in de filmwereld erg hoog staat aangeschreven omdat hij zich goed laat informeren hoe iets in elkaar zit. Neem daarbij de prima camerahantering en je krijgt technisch een erg knap resultaat.

Caan vertolkt een intrigerend personage waarvoor je respect krijgt ondanks zijn onfrisse praktijken. Het is een soort gave, een roeping zelfs bijna hoe liefdevol hij zijn talent/passie ontplooit. Hij is eveneens koppig, vastberaden en gedreven wat hem vaak in nauwe schoentjes brengt omdat hij niet afwijkt van zijn principes.

Het plot zelf vond ik niets wereldschokkends, maar het werd wel allemaal prima in beeld gebracht door perfectionist Mann. De sfeer is top en ook de beelden spreken voor zich. En een goed acterende Caan (en Belushi) doet/doen de rest.

avatar van xgogax
Juist het verhaal spreekt mij heel erg aan . Je kunt deze film zien als een antikapitalistisch pamflet over de uitbuiting van de gewone man door machtige corporaties ( grootste dieven ) . Zoals Mann het al zo vaak heeft aangegeven is Thief een ' filosofische ' film ( op z'n minst ideologisch ) .

avatar van FlorisV
Een bijzondere en ambitieuze misdaadfilm maar slechts half geslaagd, waar een andere regisseur en een andere soundtrack er toch echt veel meer van hadden kunnen maken. Want...

Mann Mann Mann...wat een gebrek aan tempo. Er had zeker een half uur afgekund. De eerste 10 minuten zijn al totale verspilling en vooral een soort excuus voor een soort van saaie videoclip waarin niets gebeurt en de muziek van Tangerine Dream is niet alleen matig (Carpenter en Vangelis hebben in die tijd al veel pakkendere synth soundtracks vervaardigd), het past gewoon niet goed bij de film. Heel erg mooi gefilmd is het ook niet, zeker niet dat pief paf poef gedoe op het eind. Er zijn meer scenes die te langgerekt zijn, maar het meest bont wordt het (naast het begin) gemaakt bij de kraak zelf.

Sterk punt van de film is vooral de goed geschreven en gespeelde hoofdpersoon. Waarschijnlijk voor Caan zijn ultieme rol. Het verhaal wordt gedreven door zijn karakter en we krijgen wat meer mee van het verleden en de dromen en verlangens van zo iemand dan in de gemiddelde misdaadfilm, waardoor er toch wat meer sympathie op te brengen valt voor een verder vrij harde en soms arrogante crimineel. Jammer van dat platte accent wel, dat is zo'n vervelend cliche geworden. Ik vond de overige rollen ook goed bezet, zelfs de morsige gangsterbaas (niet al die gasten hoeven Don Corleone te zijn he), een echte wolf in schaapskleren. James Belushi is hier opvallend mollig maar zeker goed gecast ook. De degelijke voorbereiding van de kraak is verder interessant maar spanning zit er amper in.