Thief (1981)

Alternatieve titel: Violent Streets

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Michael Mann
met James Caan, Tuesday Weld en Willie Nelson

Een zeer getalenteerde juwelendief gespecialiseerd in diamanten komt terug uit de gevangenis. Hij valt voor een vrouw die hij in de stad ontmoet. Tegen wil en dank wordt hij ingehuurd door de lokale Godfather voor een klusje en deze zorgt voor een goed inkomen. Totdat hij besluit te stoppen met werken voor die Godfather...

avatar van Alathir
Redelijke film die vooral tijdens de roof spannender had kunnen zijn. Het ging daar allemaal iets te vlot, iets meer spanning had de film zeker deugd gedaan. Verder wel mooie shots natuurlijk tijdens de roof.
Het einde is iets te theatraal geacteerd naar mijn mening. De bad guy overtuigt ook niet erg hard en Caan doet dat evenmin in de scènes met zijn Jessie (Tuesday Weld). Het eerste uur had bovendien wat korter gemogen, ik had wel het gevoel dat er een aantal zaken konden weggelaten worden omdat ze uiteindelijk niet zoveel toevoegen aan de film. Verder een speciale soundtrack en heel wat uniek camerawerk. Jammer dat het verhaal eigenlijk voor het overgrote deel niet erg verrassend was.

avatar van Left4Dead
Heb nog een klein aantal films te gaan wat Mann betreft. Deze kwam ik tegen omdat ik wat in de heist-films bezig ben en een kleine zoektocht ben begonnen naar films binnen dit genre. Meteen vanaf het begin die duidelijke jaren 80 muziek die ook centraal stond in de serie Miami Vice, Manhunter en The Keep waarvoor Mann Tangerine Dream's muziek gebruikte. Net als bij deze prent overigens. Electronische popmuziek is voor Mann's films net zoiets als vingerafdrukken voor een rechercheur tijdens een onderzoek. Neon letters bij de begintitels, ik waan me meteen weer erg jong. Was in die tijd een kleine knaap die toen ook al gek op films was.

James Caan en Dennis Farina (weinig gezien btw) zijn wel de namen die me het meest aanspreken binnen de cast. Caan speelt Frank, een normale autoverkoper overdag maar heeft een hobby naast die baan. Hij is namelijk ook een gewiekste juwelendief. Helaas verliest hij geld bij een "ongeval' van zijn heler, op zoek naar zijn geld maakt hij verkeerde vijanden en vrienden. Daarnaast doet zijn maat een beroep op hem om hem uit de cel te halen, problemen genoeg voor Frank.

Ook hier zie je Mann's voorliefde voor nachtelijke L.A. opnamen met neon die de beelden opwarmen, een duidelijke signatuur van Mann. Het verhaal is niet ingewikkeld, het scrip zat er soms even naast maar over het algemeen prima te pruimen. Het acteerwerk is prima, camerawerk en regie natuurlijk weer goed, laat dat maar aan de gast over. Maar Mann wil aan karakteropbouw en dat lukt hem nog niet helemaal. Het is niet allemaal even boeiend, laat staan overtuigend gebracht. Dat heeft Mann later wel voor elkaar gekregen in Heat, dit werk kun je dus een kleine studieobject noemen voor zijn latere werk.

De kraak staat er heel mooi op, geduldig op beelddrager gezet alsof je er zelf bij bent. Helaas is deze van zo'n korte duur dat ik dat als erg jammerlijk moet omschrijven. Ik zat op een heist-film te wachten en heb met dit verhaal meer gedoe om de gasten gekregen dan een lekkere misdaadthriller. De laatste 20 minuten zijn gelukkig ingezet voor de actie, het verraad betaald zich uit in wraak. Dat had de film in mijn ogen ook echt wel nodig.

Ja een leuke prent, maar met zo nu en dan toch een slap moment erin. De soundtrack is gewoon heerlijk, het verhaal kijkt makkelijk weg. Al met al aardig vermaak wat iets te uitgerekt verteld wordt. Maar Mann's potentie komt hier al aan het licht. Het sentiment is helaas erg slecht uitgevoerd en dat weerhoud mij een hogere beoordeling dan 3,5** te geven. Er zijn wel momenten die een aardige opleving doen inschakelen en dan voel je de kracht van de regisseur gewoon. Dit zeker omdat Tangerine Dream echt versterking brengt en menigmaal de zaak red, alweer een goede keuze van de regisseur in muziek. De cast heeft een paar leuke acteurs te bieden, een paar bekende koppen van die tijd voor mij.

Leuk werk uit de 80-er jaren, staat zijn mannetje nog ondanks zijn leeftijd.

avatar van wihu61
Men wil een beetje teveel in deze film. Caan lijkt absoluut niet op een intelligente bankrover en gedraagt zich soms gewoon "een beetje vreemd" (de manier waarop hij zijn geliefde aanstaande wegsleurt van een feest, die belachelijke scène bij dat adoptiebureau) .
Vervolgens nog de minst overtuigende "godfather" ooit, waarbij je ook nog eens doodsimpel kunt inbreken. Naast meester-juwelendief en (potentieel) goedwillende huisvader is hij blijkbaar óók nog explosievenexpert én een wreker á la Charles Bronson. Dan ook nog wat overbodige sentimentaliteit in de vorm van Willie Nelson (don't let my die in prison... snik!), en uiteraard weer veel stoere Italiaanse maffia-Brooklyn-accentjes zoals we ze ondertussen wel kennen.

Zwak samenraapseltje vond ik, absoluut onvergelijkbaar met het ijzersterke "Heat"

avatar van dvdfreak123
Sterke film van Michael Mann. Wist van begin tot het einde te boeien. Caan speelt heerlijk vind ik als bad-ass dief. Prachtige donkere scenes zoals we gewoon zijn van Mann. En dan die heerlijke soundtrack erbij. verha kon misschien nog beter, maar het is gewoon de geweldige sfeer dat het hem hier doet. Deed me op veel vlakken kwa sfeer een beetje denken aan drive die hier waarschijnlijk wel een beetje naar afgekeken geeft. Zeker en vast een aanrader voor misdaadliefhebbers als ik en Michael Mann fans. 8,5/10

avatar van cinemanukerke
Bij Michael Mann is dan weer thematiek die opvalt. De motor zijn de personages die moeten kiezen tussen liefde of milieu. In Thief (81) is er ondanks de stilistische beelden (bv beginshot van een donkere straat in gutsend regen) zeer veel zorg voor realiteit zodat de personages en ruimte geen glamour en sensatie meekrijgen maar eerder day to day life in een bijna mediterende observatie. Zo is bv de lange dialoogscene tussen Frank en jessie één van de intenste scenes. Keuzes, ethiek, codes ... daar draait het allemaal om. Verhaal is character driven en een soberheid en docu realisme in mis-en-scene. Zijn ontleding van personages in de criminaliteit is wel degelijk een blue print voor zijn later meesterwerk Heat.