Tiger Bay (1959)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Horst Buchholz, Hayley Mills en John Mills

De 12-jarige Gillie wordt ontvoerd door de sympathieke gelegenheidsmoordenaar Korchinsky. Gillie is getuige geweest van de moord, die de Poolse zeeman Korchinsky pleegde op zijn vriendin. Gillie is in het bezit van het moordwapen. Wanneer de politie Gillie ondervraagt, vertelt ze steeds een ander verloop van de voor haar ingrijpende gebeurtenis.

Hayley Mills, dochter van de bekende, uiterst degelijke acteur John Mills, was in eén klap beroemder dan haar vader door deze film. En inderdaad : ze was geweldig.

Ze heeft nog een paar sterke rollen gespeeld (Pollyanna en The Parent Trap - eerste versie) en daarna nog veel minder opvallende bijdragen geleverd aan een flinke hoeveelheid films.

Ik herinner me nog steeds het shot dat ze door een brievenbus naar de moordenaar kijkt. Horst Buchholz... ook een (vaak) interessante acteur met een mooie kop.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zou saint etienne hier hun fijne cd naar vernoemd hebben?

avatar van boerenpummel
Heb het eerste stuk al gezien, dat was erg goed.
Zit voorlopig op een dikke 4* maar eerst dus nog maar eens helemaal afkijken.

avatar van boerenpummel
Toch maar een 4,5* van gemaakt, vanwege de suspense in het laatste kwartier. Veel plotwendingen, maar niet zoals in veel recente films, plotwendingen toepassen om een gebrek aan inhoud te verhullen.

avatar van Dogie_Hogan
Vanmorgen -weer- op BBC2; indrukwekkend acteerwerk van de jonge Hayley Mills, die eigenlijk de film draagt.

Vond Horst Buchholz hier meer op z'n plaats dan in The Magnificent Seven.

avatar van matthijs_013
Wat een ijzersterk debuut van Mills moet dit zijn geweest.

avatar van Dogie_Hogan
Weer op BBC2: 30 dec. a.s.

Een van de eerste internationale rollen van de onderschatte acteur Horst Buchholz deze film is een must see.

Dogie_Hogan schreef:
Weer op BBC2: 30 dec. a.s.

stinissen schreef:
De komende week WEER op de BBC (en er zijn zoveel andere mooie films, die maar op uitzending wachten...).

avatar van Brix
Prachtige film, in sfeervol zwart-wit.
Hayley Mills was nog maar klein van stuk, maar al met een groot acteer talent.
Bucholtz ook prima.
En John Mills vond ik altijd al sterk in al zijn rollen.Ik krijg altijd weer een goed gevoel wanneer ik die man zie acteren.

De sfeer van de dokkenbuurt van Cardiff ('red light district') draagt veel bij aan de film.
Overigens is zangeres Shirley Bassey (van de James Bond titelsongs) afkomstig van Tiger Bay.
Ze zong er zelfs een lied over: ' The girl from Tiger Bay', onlangs nog 'live' op BBC TV.

In vele films zijn we onder de indruk gekomen van een acteerprestatie van een kind, maar deze hier van Hayley Mills is er toch ééntje die moet ingekaderd worden.
"Tiger Bay" is een knap gemaakte film (de achtervolgingsscènes op de boot op het einde, vind ik wat minder) met een heel goed opgebouwd verhaal, uitstekende acteurs, als John Mills en Horst Buchholz en beslist de tand des tijds hebbend doorstaan.

avatar van Dogie_Hogan
Wordt een traditie op BBC2: ook dit jaar weer: 26 september, vanaf 12.30 uur.

avatar van 606
Mooie en tegelijk ook eens een ontroerende film met een gopede chemie tussen de beide hoofdpersonen.
Verhaal is goed en mooi, de rest is het ook prima gefilmd.
Maar de kleinste van het stel was volgens mij een natuurtalent wat kan die acteren zeg.

3,5 ster

avatar van wendyvortex
Schijnbaar al vele keren op de BBC geweest.
In ieder geval mooi dat ie vandaag weer langskwam want nooit eerder gezien en ook terecht want zeer zeker één van de betere Engelse films uit de jaren vijftig.
Op zich redelijk geschikt voor de hele familie en met één van de meest geloofwaardige acteerprestaties door een kind-actrice.
Daarnaast ook nog eens geschoten in prachtige zwart/wit-beelden zich afspelend in een wat minder chique maar zeer multi-culti-havengebied.

Zelden (of eigenlijk nooit) heb ik een kind zo goed zien spelen, vlekkeloos en zeer expressief.
Verder vond ik de film erg goed, spannend, mooi zwart-wit gefilmd (belichtingen, contrasten), sfeervol, erg goed geacteerd en met uitgediepte karakters. Ik heb ervan genoten.

PS Leve de opname apparatuur en het uitzenden van goede oudere films door de BBC

avatar van Uzza_Sparta
Dreiecke schreef:
..... en het uitzenden van goede oudere films door de BBC

Dit doen de BBC vaak, en tijdens schoolvakanties (dus deze week voor pasen) wordt meestal een film uitgezonden op BBC2 elke middag

avatar van alexspyforever
Ik heb toch al veel films met Hayley Mills in de hoofdrol gezien. Dat ze als tiener al bekwaam was om zowel luchtige als serieuze rollen kon spelen en met verve dat wist ik al. Maar dat ze als 11-12 jarige zelfs een films als deze kon dragen, chapeau. Misschien is dit wel de beste rol waarin ik haar heb gezien. Ongelooflijk eigenlijk dat ik door het karakter van Hayley zoveel begrip kon opbrengen voor de moordenaar. Vond het ook een heel mooi einde.

Een solide, dramatische, klassieke Britse thriller (in een multiculturele setting) rond een moord, waarbij de vriendschap tussen een jongeman en een kind centraal stond. De beelden waren in prachtig zwart-wit, met veel close-ups en schaduwpartijen. Tussen de jonge Hayley Mills (haar rol was oorspronkelijk bedoeld voor een jongen) en de aantrekkelijke Horst Buchholz was er sprake van chemie (in de vorm van een broer-zus relatie).

avatar van alexspyforever
gauke schreef:

Dat wist ik niet dus bedankt voor de info. Maar het houdt wel steek omdat Hayley hier (met verve moet ik zeggen) een tomboy speelt. Wellicht heeft vader John Mills die de politie-inspecteur speelt ervoor geijverd om de rol aan zijn dochter te geven, heel terecht wel naar mijn mening. Er zijn nog wel films waarin ze sterke rollen speelt. Pollyanna, Whistle down the Wind, Sky West and Crooked zou ik zeker aanbevelen al blijf ik Tiger Bay de beste vinden.

Uitstekende film waarin een meisje getuige is van een moord in het gebouw waarin ze woont. De relatie die ontstaat tussen het meisje en de moordenaar staat centraal hier. Goed opgebouwde scenes en het locatiewerk draagt bij aan het realisme van de film. De jonge Hayley Mills (wiens debuut dit was) zet haar rol geloofwaardig neer. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van Baggerman
Nog een heel bezienswaardig film waar ik zeker net zo enthousiast over ben als de meeste van mijn voorgangers hier. De kleine Mills doet het heel goed, mede ook door het script waarin men haar ook gewoon een kind laat zijn en vanuit dat perspectief laat redeneren en handelen. Het maakt de film geloofwaardig en tijdloos. Prachtig einde overigens ook.