• 10.498 nieuwsartikelen
  • 8.960.203 stemmen

Seance on a Wet Afternoon (1964)

Thriller / Mystery | 115 minuten

Genre: Thriller / Mystery

Alternatieve titels: Het Krankzinnige Medium / Séance on a Wet Afternoon

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Bryan Forbes

Met onder meer: Kim Stanley, Richard Attenborough en Patrick Magee

Gesproken taal: Engels

Plot Seance on a Wet Afternoon

"Was it magic... Or murder they planned?"

Myra is een paranormaal begaafd medium in Londen. Ze draagt haar zwakke echtgenoot op een meisje te ontvoeren, om de rijke ouders te chanteren. Dan biedt ze diezelfde ouders aan een séance te houden, en vervolgens komen haar ware motieven voor de ontvoering naar boven...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Man at Seances

Mrs. Clayton's Chauffeur

Policeman outside Clayton's

Ramon K

Sterk psychologisch thrillerdrama met briljant acteerwerk van Attenborough en Stanley. De zwart/wit-beelden zijn erg sfeervol (vooral tijdens de seance-scene's,), de hoofdkarakters en hun onderlinge relatie worden flink uitgediept en de film heeft een sombere en mystieke toon. De sfeer deed me erg aan The Haunting (Wise) denken......4 sterren.

avatar van Mug

Mug

The Haunting (Wise) was ook het eerste dat in me opkwam toen de film begon. Maar naarmate de film vorderde werd die associatie snel weggenomen.

Spannend, energiek, dramatisch. Prachtige zwart/wit-fotografie, mooie muziek (o.a. het terugkerende motief van Mendelssohn), maar het is met name het acteergeweld van Kim Stanley dat de film naar hogere regionen begeleidt. Tegenspeler Attenborough wordt gelukkig niet weggespeeld. Sterke rol.

Grootste struikelblok was toch wel de ontvoering. Dit gebeurde op zo'n amateuristische manier dat het mij een raadsel is dat de politie niet binnen een paar uur bij het echtpaar op de stoep stond. Dit weerhoudt mij de film meer dan 4 sterren te geven. Aanrader.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Bijzonder sterke, sfeervolle en naargeestige film. The Haunting heb ik nog niet gezien, maar Who's Afraid of Virginia Woolf meets Keeping Up Appearances (Attenborough's personage met name) is wat bij mij opkwam. Probeer dat dan wel als compliment te interpreteren . 4*

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Een verrassend goede film, met een verhaal dat tot het einde boeit. Een aanrader 4*

avatar van FisherKing

FisherKing

Trouwens, enorm hoge waardering op IMDB 8.5 maar liefst.

Te weinig stemmen zeker om in de top250 te komen ?

avatar van Zelva

Zelva

Minimaal 1300.

avatar van Wouter

Wouter

FisherKing schreef:

Trouwens, enorm hoge waardering op IMDB 8.5 maar liefst.

Da's behoorlijk overdreven. Prima film.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Het huis waar het zich afspeelt lijkt zo weggelopen uit The Haunting.

Maar als film doet het wat denken aan de oude Engelse Hitchcock's zoals The Lady Vanishes.

En natuurlijk aan de allerlaatste Hitchcock (Family Plot).

De losgeldscene is opgenomen tijdens het spitsuur in London en lijkt wel een voorloper van de beroemde achtervolging uit The French Connection.

Very British allemaal en dat betekent dat het tempo wat lager ligt dan in de meeste Amerikaanse tijdgenoten.

Wel sfeervol en met een sterke plot.

avatar van Darbie

Darbie

Stelletje sukkels (burgerlijk echtpaar op leeftijd) ontvoeren een kind voor losgeld en op de een of andere manier ga je nog hopen ook dat ze in hun amateurisme de 'perfect crime' plegen.

Zeer spannend en sterk geacteerd: ik heb echt op het puntje van mijn stel gezeten !

avatar van Darbie

Darbie

En Wouter : die 8.5 op IMDB is beslist NIET overdreven.

avatar van kathmandu

kathmandu

Hele sterke film. Het verhaal is te bizar voor woorden......

4 sterren.

avatar van Davidus

Davidus

Wat een enorm sfeerfvolle film dit zeg. De personages, het jaren 50/60 London, maar vooral dat huis!

De film had niet zo'n creepy sfeer als bijv 10 Rillington street. De nadruk lag hier meer op het psychologische vlak.

Sterk psychologisch drama en supergoed gespeeld door Kim Stanley en Attenborough.

avatar van Movsin

Movsin

Sfeervol, boeiend en spannend, deze wit-zwart film uit de jaren '60 met werkelijk sterke prestaties van de twee hoofdrolspelers, al geef ik toch de hoofdprijs aan Richard Attenborough, ondanks de mysterieus psychologische vertolking van Kim Stanley, een mij eigenlijk onbekende actrice, maar die er toch een Oscarnominatie aan overhield.

Enkele markante scènes, zoals de interventie van Myra bij de Claytons, de buitenscènes met Billy...

avatar van Woland

Woland

Een Britse psychologische thriller uit de oude doos. Het is misschien niet voor iedereen een geschikte keuze, vooral vanwege de kwalificaties Brits en 'uit de oude doos': dit betekent inderdaad dat we te maken hebben met een behoorlijk trage film, met wat burgerlijke, oubollige personages. Ik, daarentegen (en gezien het gemiddelde oordeel op MM en IMDb, niet alleen ik), vond dit een bijzonder geslaagde film. De centrale rol in de film is de door Kim Stanley gespeelde Myra. Deze vrij burgerlijke vrouw van middelbare leeftijd is er van overtuigd dat zij paranormale gaven heeft, maar daar heeft de buitenwereld verder geen boodschap aan. Om haar medium-credentials wat op te vijzelen beraamt zij, samen met haar wat sullige en beïnvloedbare echtgenoot, een ontvoering - waarin zij natuurlijk als redder in nood op kan komen draven. De film draait vooral op sfeer en een fraaie psychologische karakterisatie: de manipulatieve Myra die ook zichzelf in van alles laat geloven, en Bill die (ondanks zijn gewetensbezwaren) zich laat leiden tot het opknappen van het vuile werk. Sommige delen zoals de ontvoering zijn wat knullig gedaan (zelfs voor een oubollige burgerman als Bill), en ja, traag is het wel, maar de sfeer zoals de seances en de sterke portretten van Myra en Bill maken een hoop goed. Laat ik het naar boven afronden.

avatar van joolstein

joolstein

Doordat deze film werd genomineerd voor de Top Horrorfilms ben ik hem gaan kijken. Nu is aan deze Britse tragische misdaad-thriller (geen horror) eigenlijk maar weinig op aan te merken. Er zijn degelijke vertolking van beide hoofdrolspelers (Kim Stanley en Richard Attenborough, met valse neus) Er is degelijke zwart/wit-fotografie. Ook het scenario zat degelijk in elkaar met een bevredigend degelijke eind-conclusie. Echter al die degelijkheid veroorzaakte dat de film vooral heel saai werd om te kijken. Grootste struikelblok is dat de film gewoon te lang is! Dit resulteert in een heleboel scènes waar maar heel weinig gebeurt. Die scenes bevorderen domweg het plot of de ontwikkelen van de personages niet. Daarnaast leunt de film erg zwaar op het acteerwerk. Nu is dat acteren goed maar op een bepaald moment weet je het allemaal wel. Je wordt er vooral gevoelloos door gebeukt! Ook gaan al die dialogen ten kosten van het aanwezige thriller-effect. En daarmee was de spanning ook algauw verdwenen. Enig voordeel dat de film heeft, is de manier hoe er gefilmd wordt, in een vrij moderne stijl met de camera voortdurend in de buurt van de acteurs, waardoor het nog enigszins fris aanvoelt. Het is daardoor meer een film voor een regenachtige namiddag en er niets beters te doen is. Het is niet super speciaal, maar ach het is ook niet heel slecht.

Ramon K

Gewoon horror hoor (en ik heb de film in 2003 zelf in eerste instantie ook als 'thrillerdrama' aangemerkt). Stel dat de seance hier geen onderdeel was van een chantage-oplichtingsplot, en de regisseur en schrijver hadden het medium plus de contacten als 'echt' laten gelden in dit verhaal, dan had iedereen, zeker gezien de sfeer in deze film ook, deze film als horror aangemerkt.

avatar van joolstein

joolstein

Ramon K schreef:

Stel dat de seance hier, dan had iedereen, zeker gezien de sfeer in deze film ook, deze film als horror aangemerkt.

Ik snap niet zo goed waarom ik iets zal gaan moeten veronderstellen bij een film? Zover ik het heb beleeft kwam de spanning in de film van de ontvoering. Dat is een misdaad wat deze film een thriller maakt. Ik zag dat hele seance gebeuren maar als bijzaak. Ook kon ik daarin niet echt een sfeer (ook geen angst opwekkende) ontdekken, er was wel vakkundig cinematografie. Enfin jij ervaart het als een horrorfilm, waarom ook niet?

Ramon K

Ik snap die gedachtengang niet. Het zal wel. Is April Fool's Day (1986) een horrorfilm of niet?

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Eigenlijk ben ik het wel eens met joolstein. Op zich een heel degelijke film met sterke cinematografie en acteerprestaties vooral van het kinderloze koppel van middelbare leeftijd. De film kent enkele spannende scènes vooral dan wanneer mijnheer naar buiten moet om het vuile werk op te knappen dat zijn vrouw hem opdraagt. Pijnpunten vind ik dan weer het trage tempo en de lange duur. Na een tijd had ik zoiets van nu weet ik het wel zoveel geneuzel is ook weer niet nodig. Het seancegebeuren is inderdaad maar bijzaak, een lokkertje. Deze zouden voor spannende of sfeervolle momenten moeten zorgen maar dat deden ze wat mij betreft niet. Neen, ik voelde hier geen donkere of naargeestig sfeertje zoals andere jaren 60 films The Innocents of the Haunting. Is het een horror? Volgens Ramon K van wie ik deze als tip heb genoteerd wel. Imdb geeft enkel drama en misdaad mee als genre. Hier krijgt het de tags thriller en mystery. Deze discussie terzijde kon het mij niet genoeg beklijven daarvoor vond ik het karakter van Kim Stanley te egocentrisch.

Ramon K

Zie boven. Als April Fool's Day een horrorfilm is, is dit er ook één. Staat ook gewoon genoteerd in menig horrorlijst.