Avengement (2019)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jesse V. Johnson
met Scott Adkins, Craig Fairbrass en Thomas Turgoose

Een gevangene mag de gevangenis verlaten en gaat met proefverlof. Hij weet echter te ontsnappen aan zijn bewakers en pakt zijn criminele leven weer op. Hij wil wraak nemen op de mensen die verantwoordelijk zijn voor problemen uit zijn verleden.

avatar van sinterklaas
Leuk Brits misdaadfilmpje. Gelukkig niet weer zo'n herhaaldelijk amateuristisch riedeltje dat zich weer eens richt op voetbalhooligans, Essex of een Ritchie wannabe achtige constructie.

Om te beginnen switcht Avengement vaak met de tijd. De ontsnapping van de verminkte gevangene (die hier ook erg strak wordt neergezet door Scott Adkins), met die hele Tarantino-achtige geheel in die pub... en de flashbacks die de film doen ogen als een gevangenisthriller.

En dat weet prima uit de verf te komen. Adkins wil wraak. Wraak op degene die hem misleidt hebben en alles en iedereen die er verantwoordelijk voor is. De hoofdprijs is voor zijn broer. De scene's in de kroeg zijn erg amusant. De personages hebben iets charismatisch en ook het barvrouwtje vormt een leuk gezelschap. Maar Adkins weet de boel onder de duim te houden en neemt, terwijl hij de pintjes wegdrinkt, rustig de tijd om zijn statement te maken. Dan de flashbacks in de gevangenis. Snoeihard, koud, uitzichtloos, en genadeloos. Vrijwel hoe een gevangenisfilm zou moeten zijn.

De actie en de vechtscenes zijn lekker gewelddadig en bloederig en weten te raken. De regisseur heeft zich niet tam gehouden. Wel opmerkelijk dat dit van een regisseur is die een paar gigantisch slechte B-films op zijn naam heeft staan.

En dat Adkins de nieuwe vechtersacteur kan worden ala de vroegere Van Damme, is ook wel duidelijk.

Prima misdaadfilmpje, met vele tijduitstapjes... en de botte Engelse humor mag ook niet ontbreken. Nou, dan heb je wel een paar mooie ingrediënten.

avatar van Daan258
Voor tussendoor nog wel vermakelijk, maar al met al niet zo boeiend.
Sowieso ben ik niet heel groot fan van Scott Adkins, maar zo af en toe een actie film waar je je verstand even lekker op nul kan zetten is wel geinig.
Het verhaal is vrij matig maar gelukkig weten de actie scene's nog wat te redden.
Wel leuk dat ik voor het eerst Leo Gregory na de film Hooligans weer in een film zie spelen.ziet spelen. Geen grote rol dat hij heeft maar alsnog.

avatar van The Brain
Sinterklaas hierboven heeft het netjes omschreven. Zonder voorkennis was ik aan deze film begonnen en ik kreeg heel erg de neiging om hem na 15 minuten af te zetten. De film oogt in het begin namelijk als een heel erg mislukte B-film zonder duidelijk verhaal. Gaandeweg wordt het verhaal door flashbacks uitgelegd en krijg je steeds meer sympathie voor de hoofdrolspeler, dat werkt wonderwel. De film weet te boeien zeker door de harde, smerige actie scenes. Zeker geen film voor tere zielen, maar als je van geweldadige films houdt dan is dit zeker een aanrader. De speelduur is precies genoeg voor dit soort films, de tijd vloog voor mij voorbij.

avatar van FillumGek
Een lekker stevige, stoere no-nonsense mannenfilm. Eentje met een verhaallijn zo dun als een spijker, maar waar de actie zo rauw en hard is dat het alles goed maakt. Al is het wel Scott Adkins die de show steelt als keiharde crimineel die geen greintje sympathie heeft, en ook niet opwekt. Avengement is een wraakfilm pur sang waar geen plaats is voor sentimenteel gezeik.

Cain loopt een bar binnen, bestelt een biertje of twee en binnen een paar tellen heeft hij zijn vijanden op de knieën, klaar om te verklaren waarom hij hen allemaal in de pan gaat hakken. Via flashbacks wordt het gevangenisleven van Cain uit de doeken gedaan. Een fijne afwisseling met de zwart-komische gesprekken in de war, wat nog lekkerder wegkijkt door het Britse accent. In de gevangenis is het vooral hard knokken waarbij bloed en open wonden regelmatig worden getoond. De actie is hard en raak en goed gechoreografeerd. Het leven is uitzichtloos en de moedeloosheid is goed te voelen, overtuigend gebracht dus.

Het laatste half uur mondt ook nog uit in een goede vechtpartij waarin Adkins wederom schittert. Het enige wat ontbreekt is dat de barvrouw geen klappen krijgt, de hardnekkigste vijand van allemaal. Een fles op zijn hoofd stuk staan, een tas met wapens het toneel op mikken, een mes aan Lincoln geven en als toppunt de lekbak in Cain's bierglas leeggieten. Dit had alle stoppen door moeten slaan, maar zelfs Cain is hier te lief voor. Avengement is gewoon een grove prent die geweld verheerlijkt aangevuld met ook nog eens een puike soundtrack. Een wel erg dun plot en het uitblijven van écht spectaculaire actie of verrassende scenes maken dit niet tot een topper, maar wel een bovengemiddelde badass movie.

Vette trailer, lekker bruut

avatar van TronMan
Zo dan, wat een heerlijke brute film. Goed verhaal en netjes geacteerd. En de actie is enorm gaaf, en mooi en duidelijk in beeld gebracht. Samen met 'Boyka' Undisputed reeks, topper van / met Scott Adkins.

Tering, wat Kan die gast klappen uitdelen.
Brute film

avatar van assowise
Lock Stock & The Hateful Eight als een straight to streaming Scott Adkins knokfilm. Bruut. Opening credits en de 80er jaren synths beloven veel goeds, film zakt af en toe een beetje in maar de vechtpartijen maken het weer goed.

TronMan schreef:

Heerlijke film

avatar van Shinobi
"Well, this is all very interesting, but is it goin' anywhere?"

Vooralsnog ben ik nog niet onder de indruk van het werk van Jesse V. Johnson, maar omdat deze film een positief cijfer heeft, heb ik mij er toch aan gewaagd.

Dit is inmiddels de zesde - en meest succesvolle - samenwerking tussen Johnson en Scott Adkins. Laatstgenoemde stapt hier in de schoenen van een gevangene die tijdens zijn proefverlof de benen neemt. De beste man is uit op wraak en gijzelt vervolgens de bezoekers in een bar om erachter te komen wie er verantwoordelijk is voor zijn straf.

Via flashbacks word je als kijker meegenomen naar de oorzaak. Het schakelen tussen het heden en het verleden zorgt voor de nodige afwisseling. Dit mag helaas niet verbloemen dat het verhaaltje wel erg karig is, maar je blijft toch hopen dat Cain zich door alle ellende heen kan slepen.

Adkins ondergaat hier een hele transformatie; door zijn metalen gebit en verwondingen lijkt hij een ander persoon. Dit past perfect bij zijn gemangelde personage dat door alle ervaringen een maniak is geworden. Uiteraard levert dit een aantal heerlijke knokpartijen op die genadeloos overkomen, met als hoogtepunt het gevecht in de bar.

Al met al is 'Avengement' een ongecompliceerde actiefilm die je voorziet van een aardige dosis geweld.

3,0 Sterren.

avatar van Shadowed
Lekker.

Zag dezelfde dag nog Hard Target 2 met Adkins, en om dit dan zo te zien is toch wel zeker een behoorlijke verademing. Adkins past namelijk perfect in deze rol, doe daar een aardige vechtkunst bij en je hebt een ideale hoofdrol in je film. Als simpele actieheld is Adkins dan ook wel 1 van mijn favorieten.

Avengement is eigenlijk een typische film die je weleens op RTL7 tegenkomt in de avonduren, maar het verschil is dat deze wat beter geregisseerd is. Ook een actiefilm die wat verhaal biedt, maar doet hier bij vlagen te ingewikkeld of slim over. Gelukkig blijft de film weten dat het een simpel gebeuren is uiteindelijk.

Adkins mept er behoorlijk op los en doet het qua acteren ook erg aardig. Ook de andere acteurs doen het aardig. Typisch Engels gelul, maar de acteurs blijven het altijd erg aardig en overtuigend doen. Het maakt de film als geheel natuurlijk wat leuker.

De actie is soms grafisch, maar de meeste klappen komen niet helemaal aan door de te actieve montage. De actiescènes tonen pit, en hebben ook wel een vorm van adrenaline, maar uiteindelijk worden ze te veel herhaald. De regie knipt en plakt veel, maar uiteindelijk is er daardoor de lol een beetje vanaf helaas.

De meest grafische beelden worden zo ook bijvoorbeeld eraan geplakt. Lange takes worden niet getoond. Het had de film veel goed kunnen doen, een keertje een iets andere scene dan alleen maar van hetzelfde geknok, maar wellicht waren daar de middelen niet voor. Gelukkig is de actie voor de rest niet slecht en tamelijk hard, dus uit te kijken is het zeker.

Charmant geschoten voor de rest. Overtuigend geacteerd door de cast. De poster is dan net wat te goedkoop, hou er maar rekening mee dat dit puur knokwerk is en niet veel meer of minder. Soms wil de film iets te slim zijn, de zoveelste twist begon zijn impact te verliezen, maar qua entertainment is de film goed uit te kijken. Bovendien houden ze het zelfs onder de 90 minuten. Extra fijn natuurlijk.

avatar van Aapje81
Rauwe stevige mannenfilm die ideaal is na een lang werkdag. Het scenario is belachelijk en onrealistisch maar och wat kan het toch af en toe lekker zijn om te kijken naar anderhalf uur ongebreidelde actie.

Hoofdrolspeler Scott Adkins was mij volslagen onbekend maar hij doet precies wat je van een lompe actieheld mag verwachten. Bij vlagen is het acteren nogal matig maar alles bij elkaar heeft deze film toch genoeg zelfspot en tegelijk ook stevige actie om je geen minuut bij te vervelen.

Stukken beter dan de gemiddelde Steven Seagal meuk en dat is toch al heel wat waard.
Nee, dit is zeker niet de laatste Adkins film die ik ga zien.

Prima genrefilm

avatar van xxERWINxx
Vrij harde wraakfilm met Scott Adkins, vond het wel jammer dat er zoveel flashbacks in zaten, vertel dan gewoon het verhaal vanaf het begin in het echt en eindig met die vechtpartij in de bar.
Jammer dat hij dan halverwege opeens begint aan flashbacks.

Desondanks heb ik mij hiermee wel vermaakt, maar het het liever anders gezien, het laatste stuk was wel het hoogtepunt, je verwacht wel wat er dan gaat gebeuren.

avatar van 3316mixer
Heerlijke ram en vechtfilm die zich naar het einde toe verheft naar een hoger niveau dan de gemiddelde B film. Heb d'r van genoten. Topper...