Avengement (2019)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jesse V. Johnson
met Scott Adkins, Craig Fairbrass en Thomas Turgoose

Een gevangene mag de gevangenis verlaten en gaat met proefverlof. Hij weet echter te ontsnappen aan zijn bewakers en pakt zijn criminele leven weer op. Hij wil wraak nemen op de mensen die verantwoordelijk zijn voor problemen uit zijn verleden.

avatar van Brabants
Avengement is een misdaadfilm die prima past binnen het genre. Scott Adkins neigt zo af en toe rond het B-film gehalte te dansen maar daarvan is hier zeker geen sprake. De film is onderhoudend met de flashbacks richting zijn penitentiaire situatie en zijn missie naar rechtvaardigheid.

avatar van filmkul
Matige actiefilm. Het verhaal is zwak en de uitwerking wat saai. De opbouw is aardig, helaas is het werken met flashbacks wat storend en voegt ook niks toe aan de film. Johnson doet net even te veel zijn best om een Tarantino werkje neer te zetten. De actie is hard en grof, maar de actiescenes zijn wat eentonig. Adkins acteert verder prima voor dit soort type films. 1.5/2.0

avatar van ikkegoemikke
So...prison turned you into a stone-cold killer, did it?
Nah, prison didn't.
You and my brother did.

Heb ik nog maar net de Filippijnse wraakfilm “Maria” gezien waarbij een beeldschone furie alles wat ze op haar pad tegenkomt in kreukels bokst, dient zich al de volgende aan. Ditmaal eentje uit de UK en van een heel ander niveau. Niet alleen het verhaal zelf is te pruimen, maar ook de oneindige reeks van vechtscènes zal de fans van actiefilms in extase brengen. Scott Adkins is een toonbeeld van brute kracht die zonder pardon zijn tegenstanders verpletterd met zijn mokerslagen. Verwacht je dus aan een grote hoeveelheid rondspetterend bloed, versplinterde beenderen, gekraakte schedels en rondvliegende wijsheidstanden. Met andere woorden, “Avengement” is een bikkelharde film.

In eerste instantie verwachte ik iets gelijkaardigs als “We still kill the Old Way” of “Legend”. Een Engelse misdaad/actiefilm vol gewelddadigheden maar waar die Engelse beleefdheid nog steeds aanwezig is in de achtergrond. Dat geldt dus niet voor “Avengement”. Hier wordt iedere beleefdheidsvorm keihard de grond in gestampt. Je kan het best vergelijken met “Brawl in cell block 99”, maar dan op Engelse bodem. Deze film is een verademing als je het vergelijkt met al het digitaal gecreëerd geweld dat de laatste tijd in Hollywood wordt gefabriceerd. In deze film heerst het fysieke een beetje meer. Bij het Disney en Hollywood geweld slaak je een “wow” kreet. Bij “Avengement” is het eerder een “auw” kreet. Het fysieke geweld is zo realistisch dat je somtijds de pijn zelf kunt voelen. En niet alleen de tegenstanders van Adkins kermen luidruchtig. Ook hijzelf ziet af en moet regelmatig rake klappen incasseren.

Niet alleen moet Adkins de razernij die doorheen Cain’s aderen giert hier demonstreren. Dat is dan wel 90% van de totale speelduur. Je ziet ook hoe doodnormaal en eerlijk Cain is aan het begin van de film. Een goeie knul die bij zijn broer gaat smeken om hem te helpen met een idee om een gymzaal op te starten. De transformatie is echter angstaanjagend als hij een tijdje in de nor zit. Een straf die hij heeft opgelopen nadat de klus die hij moest uitvoeren voor zijn broer vreselijk verkeerd loopt. ’t Is daar dat de redelijk brave Cain langzaamaan in een wreedaardige, stevig van zich afbijtende heethoofd verandert. De constante pogingen van medegevangenen om hem aan een mes te rijgen, zorgen ervoor dat hij dagelijks traint en oefent. Alleen hier al zijn de confrontaties bikkelhard. ’t Is ook hier dat hij een metaalachtig gebit aangemeten krijgt. Als hij tenslotte in een privépub terechtkomt, is Cain een getekend man. Zowel innerlijk als uiterlijk. Het enige wat Cain nog interesseert is wraak nemen.

Om eerlijk te zijn kende ik Scott Adkins totaal niet. Een compleet onbekende voor mij. Tja, de mega-fans van actie en knokfilms zullen waarschijnlijk nu verongelijkt hun neus ophalen. En ik geef grif toe dat ik zelf niet begrijp dat ik deze keiharde Engelsman nog niet kende. Van mijn part mag hij gerust een robbertje mogen meevechten met “The Expendables” de volgende keer. Hij zou zeker niet misstaan tussen een Statham en een Van Damme. Zeker niet een persoon die je wil tegenkomen in een donker steegje. Niet alleen toont Adkins in deze film dat hij de nodige vechttechnieken meester is, maar voor één keer had ik niet de indruk dat men hier het ik-volg-mijn-beurt-rustig-af-om-in-elkaar-geslagen-te-worden principe toepast. Dat principe wordt meestal gebruikt in zulke actiefilms. Dan zie je iemand geduldig staan wachten aan de kant die op het moment dat een collega geplet tegen de muur plakt vliegensvlug diens plekje inneemt. Iets dat op mijn zenuwen werkt telkens dit gebeurd.

Avengement” is geen eersteklas film en zal zeker en vast geen lading filmprijzen in de wacht slepen. Misschien is het gebruik van flashbacks niet iets waar je enthousiast van wordt. Zoals ik. Maar als je gewoon eens wilt genieten van een rauwe, extreem gewelddadige wraakfilm, dan is deze echt wel geschikt voor je. Ik heb er in ieder geval intens van genoten.

Harde actiefilm, kijkt lekker weg, ik vindt de "flashbacks"niet storend en maken het verhaal compleet. Goede opbouw met rauwe gevangenis gevechten, in de pub is het wat tammetjes op de rondvliegende hersenen van zijn broer en het eindslot na dan......

avatar van Filmkriebel
Geen alledaagse actiefilm. Vooral de ongewone verhaalstructuur (niet chronologisch, flashbacks) zorgt voor een verhaal dat met mondjesmaat onthuld wordt. Zo wordt de gebeurtenis die Cain Burgess naar de cel stuurde pas laat in de film getoond. Adkins geharde kop is goud waard... De vechtscènes zijn best bruut maar we zitten hier bijlange niet aan het niveau van die Indonesische films... TOch vind ik deze film een aangename ontdekking... En Cain, de naam zal niet toevallig gekozen zijn, verwijzend naar de allereerste bijbelse broedermoord

Wat een slechte film. Slecht geacteerd, en een verhaallijn van niks. De gevechtsscenes waren tenenkrommend.

Het verhaaltje is flinterdun, maar liefhebbers van knokpartijen en afgeschoten hoofden en ledematen, komen volop aan hun trekken.

Matige film waarin een gevangene een bezoek brengt aan zijn overleden moeder en vervolgens ontsnapt. Een simpel plot voor deze wraakfilm, die ondanks het gebruik van flashbacks op sommige momenten wel inzakt. De vecht-scenes zien er wel goed uit en zijn lekker hard. Maar op een gegeven moment heb je het wel gezien. Net geen 3.0 sterren.

Denk wel de best acterende rol van Adkins tot nu toe, die zich hier knap staande weet te houden
tussen al de Britse acteurs die meestal zoals ook hier prima spel leveren. Maar de film moet het
natuurlijk vooral van de vechtscenes hebben, en die zijn hard en bruut, uitstekend uitgevoerd.
De vele flashbacks functioneel die de uiteindelijke aanleiding aangeven van Adkins bezoek in de
pub. Klein bezwaar is het vrij magere verhaal, en dat je ook niet aan de indruk kunt ontkomen
dat de film vooral is opgehangen aan het knokfenomeen Adkins. Maar in ieder geval garant voor
genoeg kijkplezier wanneer je van een flinke dosis attractief vechtgeweld houdt.

avatar van sinterklaas
Leuk Brits misdaadfilmpje. Gelukkig niet weer zo'n herhaaldelijk amateuristisch riedeltje dat zich weer eens richt op voetbalhooligans, Essex of een Ritchie wannabe achtige constructie.

Om te beginnen switcht Avengement vaak met de tijd. De ontsnapping van de verminkte gevangene (die hier ook erg strak wordt neergezet door Scott Adkins), met die hele Tarantino-achtige geheel in die pub... en de flashbacks die de film doen ogen als een gevangenisthriller.

En dat weet prima uit de verf te komen. Adkins wil wraak. Wraak op degene die hem misleidt hebben en alles en iedereen die er verantwoordelijk voor is. De hoofdprijs is voor zijn broer. De scene's in de kroeg zijn erg amusant. De personages hebben iets charismatisch en ook het barvrouwtje vormt een leuk gezelschap. Maar Adkins weet de boel onder de duim te houden en neemt, terwijl hij de pintjes wegdrinkt, rustig de tijd om zijn statement te maken. Dan de flashbacks in de gevangenis. Snoeihard, koud, uitzichtloos, en genadeloos. Vrijwel hoe een gevangenisfilm zou moeten zijn.

De actie en de vechtscenes zijn lekker gewelddadig en bloederig en weten te raken. De regisseur heeft zich niet tam gehouden. Wel opmerkelijk dat dit van een regisseur is die een paar gigantisch slechte B-films op zijn naam heeft staan.

En dat Adkins de nieuwe vechtersacteur kan worden ala de vroegere Van Damme, is ook wel duidelijk.

Prima misdaadfilmpje, met vele tijduitstapjes... en de botte Engelse humor mag ook niet ontbreken. Nou, dan heb je wel een paar mooie ingrediënten.

avatar van FillumGek
Een lekker stevige, stoere no-nonsense mannenfilm. Eentje met een verhaallijn zo dun als een spijker, maar waar de actie zo rauw en hard is dat het alles goed maakt. Al is het wel Scott Adkins die de show steelt als keiharde crimineel die geen greintje sympathie heeft, en ook niet opwekt. Avengement is een wraakfilm pur sang waar geen plaats is voor sentimenteel gezeik.

Cain loopt een bar binnen, bestelt een biertje of twee en binnen een paar tellen heeft hij zijn vijanden op de knieën, klaar om te verklaren waarom hij hen allemaal in de pan gaat hakken. Via flashbacks wordt het gevangenisleven van Cain uit de doeken gedaan. Een fijne afwisseling met de zwart-komische gesprekken in de war, wat nog lekkerder wegkijkt door het Britse accent. In de gevangenis is het vooral hard knokken waarbij bloed en open wonden regelmatig worden getoond. De actie is hard en raak en goed gechoreografeerd. Het leven is uitzichtloos en de moedeloosheid is goed te voelen, overtuigend gebracht dus.

Het laatste half uur mondt ook nog uit in een goede vechtpartij waarin Adkins wederom schittert. Het enige wat ontbreekt is dat de barvrouw geen klappen krijgt, de hardnekkigste vijand van allemaal. Een fles op zijn hoofd stuk staan, een tas met wapens het toneel op mikken, een mes aan Lincoln geven en als toppunt de lekbak in Cain's bierglas leeggieten. Dit had alle stoppen door moeten slaan, maar zelfs Cain is hier te lief voor. Avengement is gewoon een grove prent die geweld verheerlijkt aangevuld met ook nog eens een puike soundtrack. Een wel erg dun plot en het uitblijven van écht spectaculaire actie of verrassende scenes maken dit niet tot een topper, maar wel een bovengemiddelde badass movie.

avatar van Shinobi
"Well, this is all very interesting, but is it goin' anywhere?"

Vooralsnog ben ik nog niet onder de indruk van het werk van Jesse V. Johnson, maar omdat deze film een positief cijfer heeft, heb ik mij er toch aan gewaagd.

Dit is inmiddels de zesde - en meest succesvolle - samenwerking tussen Johnson en Scott Adkins. Laatstgenoemde stapt hier in de schoenen van een gevangene die tijdens zijn proefverlof de benen neemt. De beste man is uit op wraak en gijzelt vervolgens de bezoekers in een bar om erachter te komen wie er verantwoordelijk is voor zijn straf.

Via flashbacks word je als kijker meegenomen naar de oorzaak. Het schakelen tussen het heden en het verleden zorgt voor de nodige afwisseling. Dit mag helaas niet verbloemen dat het verhaaltje wel erg karig is, maar je blijft toch hopen dat Cain zich door alle ellende heen kan slepen.

Adkins ondergaat hier een hele transformatie; door zijn metalen gebit en verwondingen lijkt hij een ander persoon. Dit past perfect bij zijn gemangelde personage dat door alle ervaringen een maniak is geworden. Uiteraard levert dit een aantal heerlijke knokpartijen op die genadeloos overkomen, met als hoogtepunt het gevecht in de bar.

Al met al is 'Avengement' een ongecompliceerde actiefilm die je voorziet van een aardige dosis geweld.

3,0 Sterren.

avatar van Shadowed
Lekker.

Zag dezelfde dag nog Hard Target 2 met Adkins, en om dit dan zo te zien is toch wel zeker een behoorlijke verademing. Adkins past namelijk perfect in deze rol, doe daar een aardige vechtkunst bij en je hebt een ideale hoofdrol in je film. Als simpele actieheld is Adkins dan ook wel 1 van mijn favorieten.

Avengement is eigenlijk een typische film die je weleens op RTL7 tegenkomt in de avonduren, maar het verschil is dat deze wat beter geregisseerd is. Ook een actiefilm die wat verhaal biedt, maar doet hier bij vlagen te ingewikkeld of slim over. Gelukkig blijft de film weten dat het een simpel gebeuren is uiteindelijk.

Adkins mept er behoorlijk op los en doet het qua acteren ook erg aardig. Ook de andere acteurs doen het aardig. Typisch Engels gelul, maar de acteurs blijven het altijd erg aardig en overtuigend doen. Het maakt de film als geheel natuurlijk wat leuker.

De actie is soms grafisch, maar de meeste klappen komen niet helemaal aan door de te actieve montage. De actiescènes tonen pit, en hebben ook wel een vorm van adrenaline, maar uiteindelijk worden ze te veel herhaald. De regie knipt en plakt veel, maar uiteindelijk is er daardoor de lol een beetje vanaf helaas.

De meest grafische beelden worden zo ook bijvoorbeeld eraan geplakt. Lange takes worden niet getoond. Het had de film veel goed kunnen doen, een keertje een iets andere scene dan alleen maar van hetzelfde geknok, maar wellicht waren daar de middelen niet voor. Gelukkig is de actie voor de rest niet slecht en tamelijk hard, dus uit te kijken is het zeker.

Charmant geschoten voor de rest. Overtuigend geacteerd door de cast. De poster is dan net wat te goedkoop, hou er maar rekening mee dat dit puur knokwerk is en niet veel meer of minder. Soms wil de film iets te slim zijn, de zoveelste twist begon zijn impact te verliezen, maar qua entertainment is de film goed uit te kijken. Bovendien houden ze het zelfs onder de 90 minuten. Extra fijn natuurlijk.

avatar van Aapje81
Rauwe stevige mannenfilm die ideaal is na een lang werkdag. Het scenario is belachelijk en onrealistisch maar och wat kan het toch af en toe lekker zijn om te kijken naar anderhalf uur ongebreidelde actie.

Hoofdrolspeler Scott Adkins was mij volslagen onbekend maar hij doet precies wat je van een lompe actieheld mag verwachten. Bij vlagen is het acteren nogal matig maar alles bij elkaar heeft deze film toch genoeg zelfspot en tegelijk ook stevige actie om je geen minuut bij te vervelen.

Stukken beter dan de gemiddelde Steven Seagal meuk en dat is toch al heel wat waard.
Nee, dit is zeker niet de laatste Adkins film die ik ga zien.

Prima genrefilm