Rise of the Footsoldier (2007)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Julian Gilbey
met Ricci Harnett, Terry Stone en Craig Fairbrass

Carlton Leach is al één van de meest gevreesde leiders van de hooligans die tribunes bij het voetbal bevolken, maar het gaat met hem van kwaad tot erger. Hij wordt lid van een criminele bende die in de late jaren '80 en begin jaren '90 heel Londen en Essex onveilig maakt. Leach groeit op die manier in de loop van de jaren uit tot een topcrimineel die niet met zich laat spotten.

avatar van wu-tang
Lekkere film zelfs na de 3de keer kijken nog steeds 4* .

Veel bruut geweld en komische situaties waarin de mannen door hun overmatig drugs gebruik in terecht komen. Ook dat het verhaal verteld wordt vind ik goed in de film passen zo komt het verhaal ook beter tot zijn recht omdat het over verschillende jaren is uitgesmeerd , de bijbehorende muziek van die tijd bracht mij echt even tot nadenken waar ik toen allemaal zelf mee bezig was !!!!

Kijken met een pot bier en een dikke pizza 4 toppings dus !

avatar van missl
Dit soort films uit Engeland zijn bijna allemaal hetzelfde, ze praten allemaal met een accent dat je niet verstaat, vaak zijn het hooligans en het zijn altijd beesten (alsin heel groot) en heel geweldadig. Maar iedere keer werkt het weer. Deze keer ook, een hooligan wordt ineens portier en gaat dan om met de grote boeven van de stad. Al blijft hij overal wel een beetje buiten. Heerlijke film!

avatar van Brabants
Rauwe Britse misdaad waarbij de opkomst van Carlton Leach in beeld wordt gebracht. Bikkelharde hooligans die dat leven door sterkere controle niet meer als uitdaging zien. Wanneer de onderwereld dan nog genoeg te bieden heeft, wordt het van kwaad tot erger. Hierbij wordt geen detail overgeslagen en zien we dat het leven van deze criminelen in de jaren tachtig en begin jaren negentig meedogenloos was. Uiteindelijk blijft zoiets nooit overeind en is het een film als zovelen.

avatar van wendyvortex
Testosteronbom!!
Tsja krijg je als je als keurig meisje naar mannenzender RTL7 gaat zitten kijken.
Was ook weer enige tijd geleden dat we naar de commerciëlen keken en mannenzender? Veet ontharingscreme, Robijn, Witte Reus wasmiddel...
In ieder geval de film zelf gaat van de voetbal-hooligans, naar de raves en de XTC naar de echte grote misdaad, zonder tijd om echt te verdiepen, maar qua tempo, fuck-ups en grof geweld zit je hier helemaal goed.
Vergeet het drama, daar is geen tijd voor, maar als we dan al aan actiefilms gaan doen is dit wel zeer Brits, zeer hard en voor geen seconde vervelend.
Sham 69's "Borstal Breakout" komt ook nog even langs in het begin van de film!

avatar van zeemeerna
Begon wel sterk maar zakte daarna in mekaar. Het wordt rommelig en naar mijn mening wordt er overbodig/onnodig veel geweld in afgebeeld. Ik ben niet vies van brute/geweldadige scenes, maar vond dat het geweld op sommige momenten totaal geen meerwaarde had wat berteft de verhaallijn. Ik vond het zelfs storend worden en het maakte de film onnodig lang.

avatar van fritsje
Guy Ritchie achtig Britse penozefilm,maar dan zonder humor. Toen hij uitkwam erg populair bij een bepaalde scene,laat maar weer eens zien wat een gedegenereerd zootje de engelse onderklasse is.dit domme schorum zie je zomers ook vaak in andere(beschaafde) landen van europa en die kunnen allemaal in deze film figureren. Maakt de film wel des te geloofwaardiger

avatar van Velazques
Nou wendyvortex, de zender, weet u wel, RTL7 is MVM, meer voor mietjes. Alle "mannen" die ik ken kijken er nooit naar, mietjes zender. De film ga ik vanavond bekijken.

avatar van flaphead
Rauw, grof en bloederig zullen de beste omschrijvingen voor deze film zijn. Het criminele sfeertje, de snelheid en het taalgebruik doen denken aan een Guy Ritchie, maar dan zonder enig spatje humor en kruisende verhaallijnen.
Vanaf de eerste minuut vliegen de kaakslagen en mondbloed je om te oren, iets waar je tegen moet kunnen. Het geweld wordt vaak tamelijk realistich, dus grafisch, in beeld gebracht.
De film lijkt een twee- of misschien wel driedeling te hebben. Waar de overgang van het eerste (hooligan) naar de tweede deel (club) nog wel kon, lijkt zeker het laatste deel (criminaliteit) nogal los te staan. Hoewel de film over de 'rise' van Carlton gaat, ligt de nadruk in dit deel meer op 2 andere karakters en wat de Rettendon Murders blijkt te heten. Mede daardoor doet het geheel wat fragmentarisch aan.

In het achterhoofd houdende dat het een waargebeurd verhaal is en gebaseerd op de autobiografie van de hoofdpersoon, maakt het interessant. Toch was het lastig de aandacht er goed bij te houden en miste het, ondanks het geweld, de nodige spanning.

avatar van Nocturnal
Dit soort rauwe en realistische Britse films zijn helemaal mijn ding!
Een film met zekers een diep en enorm boeiend verhaal die je aandachtig moet blijven volgen.
Het boek is zeer zekers ook de moeite waard !

avatar van david bohm
Film die mij totaal niet weet te overtuigen. Geschoten als een videoclip uit de jaren 90, schreeuwerig, met lelijke muziek eronder en nul verdieping van karakters. Daarbij ontbreekt het het hoofdpersonage en de acteur die hem spelen aan uitstraling laat staan charisma.

avatar van Ajax&Litmanen1
Extreem donkere en snoeiharde film over het hooliganisme in Engeland waarbij de we rise and fall van Carlton Leach volgen, die lang geleden een zeer gevreesde jongen in de scene was. De stijl en sfeer van Rise of the Footsoldier staat me absoluut aan. Het geweld maakt de film alleen maar realistischer en soms pijnlijk om te kijken. Zo'n waanzinnige knokpartij in de metro of de shotgun-executies in de auto zijn gruwelijk, al heb ik wel zoveel films al gezien dat het me niet heel veel doet qua impact, maar het is wel de pijler waar deze film op staat. Inhoudelijk duurt het verhaal me te lang, het middenstuk is te langdradig (en slaat van voetbalactiviteiten over naar misdaad en drugs wat ik minder interessant vond) en op een gegeven moment na de zoveelste gruwelijke moord had ik ook het geweld wel gezien. Gelukkig is de opbouw heel sterk en het slot heel behoorlijk, waardoor ik toch eindigde met het gevoel dat het een vrij sterke film is geworden. Ik zou deze verkiezen boven films als Hooligans en The Football Factory als ik de beste hooliganfilm zou moeten benoemen.

avatar van perceived
Prima rauwe misdaadthriller die qua stijl wat weg heeft van Trainspotting (1996)