Rise of the Footsoldier (2007)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Julian Gilbey
met Ricci Harnett, Terry Stone en Craig Fairbrass

Carlton Leach is al één van de meest gevreesde leiders van de hooligans die tribunes bij het voetbal bevolken, maar het gaat met hem van kwaad tot erger. Hij wordt lid van een criminele bende die in de late jaren '80 en begin jaren '90 heel Londen en Essex onveilig maakt. Leach groeit op die manier in de loop van de jaren uit tot een topcrimineel die niet met zich laat spotten.

avatar van dumble
@ jorkie; daarom heet het de film ook 'rise of the footsoldier'

Tijd van de hooligans in engeland is voorbij, dit komt omdat je gelijk cell-straffen krijgt als je betrapt wordt. Je hebt nog steeds wel hooligans, maar veel minder dan in de jaren '90. Dit werd ook goed duidelijk gemaakt in de film. De film gaat over wat de hooligans gingen doen nadat het te riskant was om nog hooligan te blijven...

En hier krijg je dus het verhaal te zien van de hooligan Carlton Leach die zich na de 'hooligan-tijd' gaat begeven in andere criminale activiteiten; drugs dealen, afpersing, stelen etc. etc.

Voor de rest.. , lijpe film.. , 't taaltje vindt ik prachtig

ik vond hier echt niets aan...

Vond het een film die makkelijk wegkijkt. Veel actie/geweld, maar that`s how it goes. Deze film is niet echt te vergelijken met hooligans. Het gaat hier meer om het criminele- dan om het hooliganaspect. Desondanks een aanrader als je van wat tikjes en knalletjes houdt.

Dit is absoluut geen film zoals Green street (Hooligans) die je even lekker met je vrienden kijkt! Wij hebben het wel gedaan maar dit was geen succes.

Dit neemt niet weg dat het geen goede film is!

Reticulated
ik vond dit absoluut een topper!
Veel geweld en een lekker opgefokt sfeertje + het is een waar gebeurt verhaal.

L0sT_R3B3L
Superfilm,ook strak geacteerd,vette harde aktie,niet zon disneyfilm als green street.

Spijkerhard en bloedig misdaad verhaal.
Beginnend met rellen voor en na voetbalwedstrijden maar al snel opvolgend in de wereld van louche nachtclubs en de drugswereld.

Niet voor tere zieltjes.

Grimmige en bloederige film die geleidelijk omgaat van een hooligan-drama naar een gangster-drama.

Je moet er echt van houden, want er wordt behoorlijk wat grof geweld vertoond, maar dat maakt hem wel een uitblinker in z'n soort qua geweld dan.
Mede doordat er enkele lekkere "oude" housenummers van Capella langskwamen, zat bij mij de sfeer er goed in.
3,5 sterren

Ik vond deze film echt bagger, had er echt veel meer van verwacht. Het verhaal boeide me niet, en was ook moeilijk te volgen.

Samen met een kameraad bekeken.
Prima 'vermaak', bij de bijlenscene dacht ik even OEF.

3.5

avatar van akka
keihard en wreed om te zien
maar wel cool

3.5

avatar van Johnny Chops
erg goede film, als je niet bang bent voor een beetje bloed en extreme afranselingen.

ik was iig voldaan en heb totaal geen aanmerkingen.
voelde me eerder fully charged up na deze film.
stoere film, zeker de moeite waard.

avatar van Holy Grail
shit wat een mafkezen, vond het een goed verhaal, prima geacteerd en bevatte vette en leuke scenes.
kortom een dikke 5 van mij, sorry kan er niet minder van maken

vechtscenes waren wel vet, maar het verhaal boeide me niet. Met de hoofdpersoon had ik helemaal niets. Beetje over the top. Ik kon het niet waarderen. Doe mij maar I.D., Green Street Hooligans of Football Factory, die vond ik 4*. Maar deze... uitgezet na 40 min...

avatar van Killagame
Super film Super verhaal

avatar van Bramha Bull
what a rush!!!!!!!!!!!

snoei harde film.

avatar van Betamax
Prima film.
Veel geweld, gestoorde figuren, goed verhaal.

avatar van J1981W
Harde bloederige film, met een hoop mafkezen als hoofdpersonene. Kan dit op zich best waarderen. Minpuntje vond ik dat de film soms wel heel erg van de hak op de tak sprong, had hierdoor soms moeite om het verhaal te blijven volgen. Overigens was ik in de veronderstelling dat het meer een hooliganfilm zou zijn, wat het duidelijk niet is. Wel een film waar je van moet houden, duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Voor mij iig 3,5*

Inderdaad een indrukwekkende film, over mensen die je liever niet tegen je wilt krijgen.
Ook erg mistroostend en ruw in beeld gebracht om de kijker de harde realiteit zonder poespas in beeld te laten zien.
Ik krijg ook het idee dat even over het hooligan gedeelte gesproken, dit bijna nergens wreder is dan bij de Engelse clubs destijds, en mischien nog steeds, en er echt een killer mentaliteit bestaat onder de echte die hards.
Bij het zien van deze film zou je bijna niet meer naar Engeland durven gaan bij wijze van spreken, zo verpletterend kwam het bij mij over.

Sunglasses schreef:

Dit neemt niet weg dat het geen goede film is!

Green Street Hooligans, dat is toch die film met die jongen, in de film hooligan, hoe heet ie ook alweer,mmmm, die gast van de Lord of the Rings.... Hahaha....

De personages zijn gek in in hun hoofd en hebben schijt aan alles. Eigenlijk gasten die je niet om je heen wilt hebben. Erg goede film Rise of the Footsoldier!

avatar van White Trash
Wanneer komt deze film in NL op DVD uit dan? Zie hem nog nergens??

White Trash schreef:
Wanneer komt deze film in NL op DVD uit dan? Zie hem nog nergens??

Geen flauw idee, maar hij is wel te downen, of beter gezegd, te pindakazen zoals ze dat hier noemen...

avatar van patrick17
Zojuist bekeken deze film. Ik had er meer van verwacht ik eerlijk gezegd daarom viel hij voor mij doen ook tegen. De film wordt snel in beeld gebracht dus daardoor moet je goed opletten. Het is een harde film maar inderdaad geen 'hooligan' film. Veel actie-scene's waar je van weet hoe het er toegaat. Filmpie dus waar ik meer van had verwacht.

3.0 (Wou eerst een 2.5 geven maar vooruit).

avatar van LOTR-lover
Ik was vrij snel de draad kwijt in deze film en heb deze helaas niet meer teruggevonden. Snelle beelden en een onsamenhangend verhaal maken deze film wat mij betreft echt één van de slechtste die ik ooit heb gezien.

Degelijk misdaaddrama waar de hoofdrolspelers zich qua geweld niet hebben moeten inhouden. Enkele mooie shots gezien. De effects waren ook ok. Groot minpunt is wel dat je je aandacht op de film moet focussen aangezien het geheel nogal wat onsamenhanged is.

avatar van scholtie
goede actie. maar had echt een hooligan film verwacht en het had maar 1 minuut wat met hooligans te maken.
leuk om te zien, maar moeilijk te volgen:S

avatar van mnrk
Rutte schreef:

3,5 sterren

Bij zo'n omschrijving sluit ik me gewoon aan, en al die mensen met hun vooroordelen over hooligans

avatar van Troeno
Wie van keiharde geweldadige films houdt moet deze film zeker gezien hebben. Niks geen speciaal effects of overdreven explosies met napalm effect bij een handgranaat zoals in Hollywood producties. Deze film is van begin tot eind boeiend en nergens zwak. De casting is uitstekend met een voor mij, en ik denk ook voor velen, allemaal onbekende acteurs. Heel knap.

Een dikke 4!

avatar van lamas
Zeer goede film. Ik was onder de indruk!

montoyaruler
Hmm, had me een hoger "Hooligan"-gehalte verwacht, waardoor de film me tegenviel. Wel heel erg veel geweld, wat nep op me overkwam. Toch wel weer heel goed geacteerd.

Eigenlijk 3*.. maar doordat het vrij moeilijk te begrijpen was haal ik er een halve * vanaf.. komt neer op:

2½*